Μιλάει για τον θρησκευτικό – προσκηνυματικό τουρισμό, όπου θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες ενέργειες ώστε να ανταποκρίνεται κάθε περιοχή στις πραγματικές ανάγκες της, όπως αναφέρει.

Ο περισσότερος κόσμος ακόμη φοβάται και δεν πηγαίνει πια στην Εκκλησία, όπως παλαιότερα, λόγω του κορωνοϊού. Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο Σεμασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου κ. Κύριλλος, περιγράφοντας την κατάσταση, όπως έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα.

Όπως διαβεβαιώνει, στη Ρόδο, οι ναοί ακολουθούν όλα τα μέτρα προστασίας και τις οδηγίες που υποδεικνύει η κυβέρνηση, ενώ είναι θετικό το γεγονός πως δεν σημειώθηκαν κρούσματα μέχρι σήμερα, μέσα στον κλήρο.

Επίσης, μιλάει για τον θρησκευτικό – προσκηνυματικό τουρισμό, όπου θα πρέπει να γίνουν στοχευμένες ενέργειες ώστε να ανταποκρίνεται κάθε περιοχή στις πραγματικές ανάγκες της, όπως αναφέρει.

Πάντως, το μήνυμά του προς τους πιστούς είναι ότι «Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο μέτρο της ευθύνης μας».

• Σεβασμιότατε, να ξεκινήσουμε με το θέμα της πανδημίας. Πάνω από 17 μήνες ήμασταν σε lockdown, είχαμε πολλούς περιορισμούς κ.λπ. Ήταν μια δύσκολη περίοδος και για την Εκκλησία αλλά και για τους πιστούς. Πώς το βιώσατε στη Ρόδο;

Έχουμε σχεδόν ενάμιση χρόνο που ζούμε αυτή την κατάσταση. Καραντίνα, άνοιξε – κλείσε, περιοριστικά μέτρα. Ήταν μια δύσκολη περίοδος κατά την οποία έπρεπε να κρατήσουμε και ευρύτερες ισορροπίες. Και στον χώρο της Εκκλησίας, συμβαίνει ό,τι συμβαίνει στον χώρο της κοινωνίας. Εμείς αυτό που προσπαθήσαμε μέσα σε όλη αυτή την περίοδο, είναι να διαφυλάξουμε την ενότητα, να συμβάλουμε στη διατήρηση της υγείας του κοινωνικού συνόλου, ακολουθώντας τις αποφάσεις της Εκκλησίας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο οποίο υπαγόμαστε, αποφάσισε να τηρηθούν τα μέτρα τα οποία συστήνει η Πολιτεία και μέσα στο πλαίσιο ευθύνης. Το γεγονός αυτό, το βιώσαμε πολλές φορές με πόνο, με στενοχώρια και με θυσίες. Αλλά δυστυχώς, δεν μπορούσαμε να πράξουμε διαφορετικά διότι έπρεπε να προχωρήσουμε ενωμένοι και συντεταγμένοι για την επόμενη μέρα.

• Είχε γίνει πολύς λόγος για τη θεία κοινωνία, για τον τρόπο που ετελούντον (και τελούνται) οι θείες λειτουργίες. Η Εκκλησία ακολούθησε τα μέτρα που συνέστησε η Πολιτεία κανονικά; Οι πιστοί συμμορφώθηκαν με αυτά;
Κοιτάξτε, εμείς ως Εκκλησία, ακολουθήσαμε τις συστάσεις της Πολιτείας που μας κοινοποιούνταν με τις σχετικές κυβερνητικές αποφάσεις.

Ακολουθήσαμε τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων και ευτυχώς, δεν είχαμε κρούσματα –εάν εξαιρέσετε μία περίπτωση μέσα στον κλήρο. Δεν σημειώθηκε διασπορά μέσα στους ναούς κι ευχόμαστε να μην συμβεί κάτι χειρότερο. Παρακολουθούμε κι εμείς την έξαρση των κρουσμάτων στη Ρόδο με τη μετάλλαξη «Δέλτα» κι ευχόμαστε να μην υπάρξουν κακές εξελίξεις –ειδικά στην περίοδο που έρχεται γιατί περιμένουμε τον Δεκαπενταύγουστο, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει τα κατά τόπους πανηγύρια.

• Να μείνουμε σε αυτό. Περάσαμε ένα Πάσχα που ήμασταν κλειστά, το δεύτερο με περιοριστικά μέτρα και Χριστούγεννα. Φέτος τον Δεκαπενταύγουστο τι περιμένουμε;

Συνεχίζουμε να τηρούμε τα μέτρα και τις οδηγίες που μας δίνουν οι ιθύνοντες. Όσον αφορά στα πανηγύρια, όλοι τηρούν τα μέτρα πλην ελαχίστων εξαιρέσεων και στους εξωτερικούς χώρους. Στα πανηγύρια, όπως τα εννοούμε με τις εκδηλώσεις και τη διασκέδαση, τη μουσική κ.λπ. εμείς σαν Εκκλησία δεν συμμετέχουμε πέραν του λειτουργικού μέρους. Τι κάνουν κάποιοι πολιτιστικοί σύλλογοι, δεν είναι στην δική μου αρμοδιότητα.

• Οι πιστοί τι σας λένε όλο αυτό το διάστημα; Επέστρεψαν στους ναούς μόλις άνοιξαν με τους περιορισμούς; Η θεία κοινωνία πώς γίνεται σήμερα;

Έχουμε συμμετοχή, αλλά πρέπει να πούμε και μία μεγάλη αλήθεια: ο περισσότερος κόσμος ακόμη φοβάται. Κυρίως οι άνθρωποι μεγάλων ηλικιακών ομάδων, δεν έρχονται πια όπως παλαιότερα.

Όσον αφορά στη θεία κοινωνία, γίνεται όπως γινόταν πάντα. Αυτό αποτελεί ένα θέμα της εκκλησιαστικής εμπειρίας εδώ και 2.000 χρόνια. Αυτό γίνεται όλα αυτά τα χρόνια, έτσι λειτούργησε η Εκκλησία ακόμη και μέσα σε λεπροκομεία και σε νοσοκομεία των λοιμωδών. Το ζήτημα δεν πρέπει να τίθεται με αυτό τον τρόπο για τη θεία κοινωνία. Εμείς, ακολουθούμε την εκκλησιαστική μας εμπειρία. Το να θέτουμε εν αμφιβόλω αυτά τα ζητήματα που έχουν λυθεί στο παρελθόν και να μιλούν άνθρωποι που είναι άγευστοι της εκκλησιαστικής εμπειρίας, νομίζω ότι είναι υπερβολή και δεν βοηθάει την κοινωνική συνοχή.

• Να μιλήσουμε για τον Δεκαπενταύγουστο. Είναι μια μεγάλη γιορτή για την Ορθοδοξία και θα ήθελα το σχόλιό σας.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, αυτές τις δεκαπέντε ημέρες γίνεται η προετοιμασία για την γιορτή του Δεκαπενταύγουστου, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Γνωρίζουμε όλοι μας πώς ο λαός μας τιμά την Παναγία και αυτή την μεγάλη εορτή. Γι αυτό και το ονομάζουμε και Πάσχα του καλοκαιριού.

Έχουμε πολύ μεγάλη προσέλευση των πιστών σε όλους τους ναούς, αν και γνωρίζουμε ότι και η φετινή χρονιά δεν θα είναι όπως οι προηγούμενες λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, πέραν της αθρόας συμμετοχής που είχαμε τα περασμένα χρόνια, βλέπουμε ότι και σήμερα ο κόσμος μπορεί να μην προσέρχεται μαζικά στις λειτουργίες, αλλά θα περάσει από τους ιερούς ναούς, να ανάψει το κερί του, να προσκυνήσει, να προσευχηθεί. Το λειτουργικό μας πρόγραμμα κι εφέτος θα είναι όπως κάθε χρόνο.
Στη Ρόδο σχεδόν κάθε χωριό έχει κι έναν ναό αφιερωμένο στην Παναγία. Οι ναοί της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι πολλοί. Οι κεντρικοί είναι στην Ιαλυσό, η Παναγία της Λίνδου ως ενοριακός ναός, η Παναγία του Ασκληπειού και της Έμπωνας. Το κεντρικό πανηγύρι είναι στην Παναγία Καθολική της Κρεμαστής όπου συρρέουν πολλοί πιστοί. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί ακόμη ναοί όπως η Ελεούσα στις Καλυθιές, στ’ Αφάντου η Καθολική, στον Αρχάγγελο η Κοίμηση κ.ά.

• Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε μία Στρογγυλή Τράπεζα για την προώθηση του θρησκευτικού – προσκηνυματικού τουρισμού στην Ελλάδα. Βέβαια, η πανδημία, μας πήγε πίσω αλλά θα ήθελα να σας ρωτήσω, εμείς ως Δωδεκάνησα, πώς κινούμαστε;

Η πανδημία πήγε πίσω πολλά πράγματα σε όλους τους τομείς –γενικότερα. Εμείς οι Επιτροπές από την Εκκλησία της Ελλάδος, των Δωδεκανήσων και της Κρήτης, εδώ και δύο χρόνια δεν έχουμε συναντηθεί στο υπουργείο Τουρισμού. Είχαμε μια επαφή με την κα Σοφία Ζαχαράκη με την οποία θα συναντηθούμε προσεχώς. Ωστόσο, όπως έχω ξαναπεί, στον τομέα θρησκευτικός – προσκηνυματικός τουρισμός πρέπει να γίνουν στοχευμένες ενέργειες ώστε να ανταποκρίνεται κάθε περιοχή στις πραγματικές ανάγκες.

Ο θρησκευτικός – προσκηνυματικός τουρισμός δεν είναι για να δούμε μόνο πέντε μνημεία εκκλησιαστικά. Είναι κάτι ευρύτερο το οποίο πρέπει να το οργανώσουμε. Θρησκευτικός τουρισμός δεν αφορά μόνον την επίσκεψη ενός ιστορικού ή αρχαιολογικού χώρου. Είναι πολλές οι παράμετροι. Είναι το θέμα της λατρευτικής ζωής, είναι το θέμα των προσκηνυμάτων, το να πας σε ένα μέρος και να ωφεληθείς πνευματικά κ.λπ. Γι αυτό τον λόγο, ο θρησκευτικός – προσκηνυματικός διαφέρει από τα άλλα είδη τουρισμού.

• Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες και στο ποίμνιο;

Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο μέτρο της ευθύνης μας. Ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις εδώ και σχεδόν ενάμιση χρόνο και αυτό για το οποίο πρέπει όλοι να προσπαθήσουμε είναι να διατηρήσουμε την ενότητα και την κοινωνική συνοχή. Η πανδημία, θα λήξει κάποια στιγμή. Τα ζητούμενο είναι να καταστεί εφικτό να κλείσουν οι πληγές που θα αφήσει η πανδημία –σε όλα τα επίπεδα. Είτε όσον αφορά την κοινωνία, είτε τα πρόσωπα και τους ανθρώπους αφού έχουν δημιουργηθεί πλείστα όσα προβλήματα στον καθένα.

Φανούρης Ευστράτιος

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.