Την Κυριακή του Ασώτου, ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ Δανιήλ επεσήμανε στην ομιλία του τη σημασία της μετάνοιας. Ο Σεβασμιώτατος μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι η ελεήμων αγάπη του Πατέρα είναι μια αγάπη που συγχωρεί αυτόν που μετανοεί και συγχρόνως εξημερώνει εκείνους που είναι ασκούν αυστηρή κριτική στους συνανθρώπους τους.
Της Σβετλάνα Λεβίτσκι
«Αυτό το ευαγγέλιο είναι πολύ πλούσιο σε πνευματικά νοήματα και μας δείχνει πολλές πτυχές της δύναμης της μετάνοιας ως απόφαση να διορθώσουμε, να μετανιώσουμε για το αμαρτωλό παρελθόν και να θέσουμε μια νέα αρχή για μια πνευματικά υγιή ζωή. Μας δείχνει την ελεήμων αγάπη του Θεού, που χαίρεται όταν ένας αμαρτωλός μετανοεί, και επιθυμεί να αλλάξει τη ζωή του».
«Βλέπουμε, λοιπόν, σε αυτό το ευαγγέλιο, αφενός, την πνευματική δύναμη της μετανοίας, την ελεήμονα συγχωρητική αγάπη του ουράνιου Πατέρα, και ταυτόχρονα βλέπουμε τα οφέλη της μετανοίας».
«Εκτός από την ταπεινή προσευχή που μάθαμε από το Ευαγγέλιο της προηγούμενης Κυριακής, τον Τελώνη και τον Φαρισαίο, πρέπει να δείχνουμε συνεχώς ειλικρινή μετάνοια, να ζητάμε άφεση αμαρτιών και να λαμβάνουμε αυτή τη συγχώρεση με την ελεήμονα αγάπη του Θεού».
«Έτσι, η ειλικρινής μετάνοια πρέπει να είναι σταθερή σε όλη τη ζωή, αλλά ειδικά σε αυτή την περίοδο νηστείας, που είναι μια πιο έντονη περίοδος προσευχής, μετανοίας και ελεημοσύνης», είπε ο Μακαριώτατος σε ομιλία του στο Παρεκκλήσι Αγίου Γεωργίου της Πατριαρχικής Οικίας.
Ο Μακαριώτατος εξήγησε επίσης τον ρόλο που έπαιξε η μεγάλη πείνα στη ζωή του άσωτου νέου.
«Αυτή η κατάσταση της μεγάλης πείνας δείχνει ότι μερικές φορές ο Θεός χρησιμοποιεί δύσκολες υλικές, εξωτερικές καταστάσεις, για να παροτρύνει τον άνθρωπο, να αλλάξει ελεύθερα μέσα του».
«Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ο Θεός σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου και όταν αυτή η ελευθερία γίνεται αυτοκαταστροφική, δηλαδή οδηγεί τον άνθρωπο στον θάνατο, η πρόνοια του Θεού μπορεί να χρησιμοποιήσει απροσδόκητα μέσα για να τον αφυπνίσει πνευματικά».
«Αυτός ο μεγαλύτερος γιος είναι ένας σταθερός γιος της πίστης, ενάρετος, αλλά συχνά πολύ επικριτικός απέναντι στους αμαρτωλούς στην κοινότητα. Περισσότερο τους κρίνει παρά τους βοηθάει».
«Επομένως, η ελεήμων αγάπη του Πατέρα στο ευαγγέλιο, που είναι η εικόνα του ουράνιου Πατέρα, είναι μια αγάπη που συγχωρεί αυτόν που μετανοεί και συγχρόνως εξημερώνει εκείνους που είναι ασκούν αυστηρή κριτική στους συνανθρώπους τους».
«Αυτή η προσέγγιση δείχνει ότι η μετάνοια πρέπει να είναι μόνιμη κατάσταση για όλους τους χριστιανούς, αλλά κυρίως για τους μοναχούς, γιατί ο άνθρωπος συνεχώς αμαρτάνει, άρα πρέπει συνεχώς και να μετανοεί. Και η μετάνοια γίνεται ανάσταση της ψυχής από τον θάνατο της αμαρτίας», κατέληξε ο Μακαριώτατος.
ope.gr