Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο εξέδωσε το μήνυμά του για την Κυριακή των Αγίων Πάντων με τίτλο “Η ομολογία των Αγίων”.

“Πρέπει να τονίσουμε την μεγάλη αξία των αγίων για την ζωή μας. Διότι στην ενότητα της πίστεως και στην επίγνωση του Χριστού έρχεται κανείς «συν πάσι τοις αγίοις» (Εφεσ. δ’, 13). Ας μας αξιώση ο Θεός να δίνουμε την ομολογία του Χριστού σε όλη μας την ζωή, για να δεχθούμε την ομολογία της αιωνίου ζωής”, είπε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος.

Το κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου:

«πας ούν όστις ομολογήσει εν εμοί έμπροσθεν των ανθρώπων, ομολογήσω καγώ εν αυτώ
έμπροσθεν του πατρός μου του εν ουρανοίς» (Ματθ. ι ́, 32)

Αγαπητοί αδελφοί,

Εορτή των Αγίων Πάντων σήμερα και η Εκκλησία μας με το Ευαγγελικό ανάγνωσμα μας υπενθυμίζει την ομολογία των αγίων, η οποία πρέπει να γίνεται μέσα στην όλη προοπτική της Ορθοδόξου ζωής. Δηλαδή πρέπει να ομολογούμε τον Χριστό, αλλά μέσα σε ορθόδοξα εκκλησιαστικά πλαίσια.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει στενός σύνδεσμος μεταξύ του Χριστού, του αγίου και της ομολογίας. Οι άγιοι σε όλη τους την ζωή ήταν ενωμένοι με τον Χριστό, έδωσαν την καλή μαρτυρία περί Αυτού και αναμένουν την ομολογία του Χριστού ενώπιον του Πατρός Του του εν ουρανοίς.

Ο Χριστός στους μαθητάς Του είπε: «Πας όστις ομολογήσει εν εμοί έμπροσθεν των ανθρώπων» (Ματθ. ι ́, 32). Στο «πας όστις» ανήκουν όλοι οι άγιοι. Αυτοί είναι οι Προφήτες, οι Απόστολοι, οι Μάρτυρες και γενικά όσοι ζούν μυστηριακά και ασκητικά στην Εκκλησία. Μπορούμε να πούμε ότι παρά την τροπική, την χρονική και την τοπική διαφορά, όλοι οι άγιοι έχουν ένα κοινό σημείο. Και αυτό είναι ο Χριστός. Οι Προφήτες, εν Αγίω Πνεύματι, έβλεπαν τον Χριστό∙ οι Απόστολοι ήταν μαθηταί του σεσαρκωμένου Λόγου∙ και οι μετά τους Αποστόλους άγιοι, ως μέλη της Εκκλησίας, ως μέλη του Σώματος του Χριστού, ήταν ενωμένοι μαζί Του.

Επομένως, όλοι οι διά μέσου των αιώνων άγιοι βίωσαν, εν Αγίω Πνεύματι, τον Χριστό. Η βίωση αυτή δεν ήταν θεωρητική, αλλά πραγματική. Δηλαδή, οι άγιοι αισθάνθηκαν πραγματική κοινωνία με τον Χριστό και δι ̓ Αυτού με τον Τριαδικό Θεό. Απαύγασμα αυτής της βιώσεως είναι η ομολογία.

Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι η ομολογία των αγίων, όπως λέγει ο Χριστός, γίνεται «εν Εμοί», δηλαδή διά του Χριστού και εν τω Χριστώ. Χωρίς την κοινωνία με τον Χριστό και χωρίς την δύναμή Του είναι αδύνατο κανείς να Τον ομολογήση.

Η ομολογία, λοιπόν, δεν είναι μια ανθρώπινη ενέργεια που εξαντλείται σε μια εξωτερική προσπάθεια, αλλά είναι φυσική κατάληξη της εν Χριστώ ζωής. Οι Προφήτες έδωσαν την μαρτυρία ότι θα έλθη ο Χριστός και θα ανατείλη η σωτηρία. Οι Απόστολοι έδωσαν στον απογοητευμένο κόσμο την μαρτυρία ότι ο Χριστός ήλθε.

Και οι άγιοι όλων των εποχών -μάρτυρες, όσιοι, κλπ.- έδωσαν την μαρτυρία ότι είναι δυνατόν κανείς ζώντας μέσα στην Εκκλησία να ζήση αυτήν την νέα ζωή που έφερε στον κόσμο ο Χριστός.

Έτσι, μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι ο κάθε άγιος είναι συγχρόνως Προφήτης, Απόστολος, Μάρτυς κλπ. Είναι Προφήτης, γιατί όπως οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης έβλεπαν την πρώτη έλευση του Χριστού, έτσι και αυτός βλέπει την δεύτερη έλευση του Χριστού. Είναι μαθητής του Χριστού γιατί ζη εν κοινωνία με Αυτόν και τηρεί τις εντολές Του.

Είναι Μάρτυς γιατί συνεχώς δίνει στην ζωή του την μαρτυρία γι ̓ αυτήν την νέα ζωή, που έφερε στον κόσμο ο Θεάνθρωπος Χριστός.

Έτσι, μπορούμε να ερμηνεύσουμε καλά την συνέχεια του λόγου του Χριστού: «Ομολογήσω καγώ έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς» (Ματθ. ι’, 32). Όπως φυσική είναι η ομολογία που δίνουν οι άγιοι για τον Χριστό, αφού με την ελεύθερη ολοκληρωτική προσφορά τους στον Θεό γίνονται δέκτες και προβολείς της θείας λαμπρότητος, έτσι φυσική θα είναι και η ομολογία που θα δώση ο Χριστός γι ̓ αυτούς στον Πατέρα Του. Οι άγιοι θα λάμψουν ως ήλιοι στην Βασιλεία του Θεού, διότι ενώθηκαν με το Φως, τον Χριστό, «φως όλοι γεγονότες θείον».

Θα ακτινοβολήσουν αυτό το Φως «ως θείου φωτός γεννήματα», όπως γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Ο Χριστός που θα είναι εντός τους θα μαρτυρή περί αυτών και θα γίνωνται αγαπητοί στον Πατέρα. Αυτήν την σημασία έχει το «ομολογήσω καγώ εν αυτώ».

Είναι πολύ χαρακτηριστική η ερμηνεία που δίνει ο ιερός Νικόλαος Καβάσιλας για την αγάπη του Θεού Πατρός προς τον άνθρωπο εκείνον που ενώθηκε με τον Χριστό. Ο Θεός Πατήρ αγαπά πολύ τον Υιό Του. Το έχει δηλώσει την ημέρα της Βαπτίσεως και την ημέρα της Μεταμορφώσεως: «Ούτός εστιν ο υιός μου ο αγαπητός» (Ματθ. γ’, 17).

Οι πιστοί που συνδέονται με τον Χριστό και Τον έχουν κατοικούντα στην καρδιά τους δέχονται την αγάπη του Θεού Πατρός ένεκεν του Υιού, δηλαδή επειδή ο Θεός Πατέρας αγαπά τον Υιό Του, γι’ αυτό αγαπά και αυτούς τους οποίους αγαπά ο Υιός Του. Αυτό δείχνει την μεγάλη σημασία του Χριστού για την ζωή μας και την σημασία της ενώσεώς μας μαζί Του.

Έτσι, όσοι ενώνονται με τον Χριστό έχουν μέσα τους την αγάπη του Πατρός εξ αιτίας του Υιού Του. Οπότε, στην Δευτέρα Παρουσία του Χριστού αυτή η παρουσία του Λόγου στους αγίους θα μαρτυρήση γι’ αυτούς.

Στους αγίους αναπαύεται ο Θεός: «Ο Θεός ο άγιος, ο εν αγίοις αναπαυόμενος…» (ευχή τρισαγίου ύμνου). Βεβαίως, ο Θεός δεν έχει έναν ορισμένο τόπο, αλλά Αυτός ο Ίδιος είναι ο τόπος πάντων.

Όμως μπορεί, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, να ονομασθή τόπος Θεού ο τόπος που γίνεται έκδηλη η ενέργειά Του. Έτσι, τόπος Θεού είναι η Εκκλησία και όσοι μετέχουν της ενεργείας Του, δηλαδή οι άγιοι του Θεού.

Όλα αυτά φανερώνουν μια μεγάλη αλήθεια που θέλουμε να τονίσουμε ιδιαιτέρως. Συνήθως έχουμε σχηματίσει την γνώμη ότι το αναστημένο Σώμα του Χριστού είναι μόνον εκείνο που αναλήφθηκε στους ουρανούς και τώρα βρίσκεται εκ δεξιών του Θεού Πατρός, και λησμονούμε ότι το αναστημένο Σώμα του Χριστού είναι η Εκκλησία, που είναι το πραγματικό Σώμα του Χριστού και κοινωνία θεώσεως.

Έτσι οι άγιοι, αφού είναι ενωμένοι με τον Χριστό, είναι τα μέλη του αναστημένου Σώματός Του και έχουν την αγιαστική Χάρη του Θεού. Κατ ̓ αυτόν τον τρόπο, όταν ασπαζόμαστε τα λείψανα των αγίων, ασπαζόμαστε τα μέλη του Σώματος του Χριστού.

Πρέπει να τονίσουμε την μεγάλη αξία των αγίων για την ζωή μας. Διότι στην ενότητα της πίστεως και στην επίγνωση του Χριστού έρχεται κανείς «συν πάσι τοις αγίοις» (Εφεσ. δ’, 13). Ας μας αξιώση ο Θεός να δίνουμε την ομολογία του Χριστού σε όλη μας την ζωή, για να δεχθούμε την ομολογία της αιωνίου ζωής.

Ὁ Μητροπολίτης

+ Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεο

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.