Υποδεχόμαστε πάλι ένα καινούργιο έτος, που η αρχή του γεννά νέες προσδοκίες και ελπίδες, και είναι για όλους μας μια ευκαιρία απολογισμού για τον χρόνο που έφυγε, αλλά κυρίως αναστοχασμού για τον χρόνο που έρχεται. Η ανατολή του νέου πολιτικού έτους συνδέεται πάλι με το πρόσωπο του Χριστού, καθώς την όγδοη ημέρα μετά τη γέννησή Του εορτάζουμε τη σαρκική περιτομή και τα ονομαστήριά Tου. Όντας τέλειος Θεός «κατ᾿ ουσίαν» και χωρίς να αλλοιώσει αυτή τη θεία του φύση προσέλαβε ανθρωπίνη μορφή και «μετέσχε του ημετέρου φυράματος» από φιλανθρωπία, αγάπη και συγκατάβαση προς τον «πεπτωκότα» άνθρωπο. Με τη θέλησή του τηρεί πιστά τον Μωσαϊκό νόμο, «καταδέχεται» και «υπομένει» τη σαρκική περιτομή, όμως έδωσε άλλο νόημα στην τυπική αυτή διάταξη, που συνδεόταν με τη Θεοέβεια των Ισραηλιτών, την τήρηση του νόμου της Παλαιάς Διαθήκης και την αναμονή του Μεσσία.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας ερμηνεύοντας το γεγονός της σαρκικής περιτομής του Χριστού διατυπώνουν την άποψη ότι με αυτή ο Θεάνθρωπος αποστόμωσε τους διάφορους αιρετικούς, που θεωρούσαν φανταστική την ενανθρώπησή του, αλλά και τους ίδιους τους Ιουδαίους, που τον κατηγορούσαν ότι «καταλύει» το Σάββατο και επομένως παραβαίνει τον νόμο. Επίσης, σηματοδότησε την κατάργηση του τύπου του μωσαϊκού νόμου για τη σαρκική περιτομή, καθώς αυτή η τελετή δεν καταργούσε τον θάνατο, κάτι που γίνεται με την περιτομή της Καινής Διαθήκης, το άγιο Βάπτισμα, με το οποίο ο άνθρωπος γίνεται μέλος του αναστημένου Σώματος του Χριστού. Στη θέση της σαρκικής περιτομής πλέον οι Χριστιανοί έχουν το άγιο Βάπτισμα, το «λουτρόν παλλιγενεσίας», που αποτελεί την αχειροποίητη και πνευματική περιτομή των παθών και των αμαρτιών του ανθρώπου.

Σύμφωνα με τον άγιο Επιφάνιο, η περιτομή της σαρκός προετοίμασε και υπηρέτησε τον άνθρωπο της Παλαιάς Διαθήκης μέχρι το βάπτισμα, που είναι η μεγαλη περιτομή, αφού με αυτό απαλλασσόμαστε από τα αμαρτήματα και σφραγιζόμαστε με το όνομα του Θεού. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει ότι, αν η σαρκική περιτομή χώριζε τους Ισραηλίτες από τους Εθνικούς, πολύ περισσότερο αυτό γίνεται με το ιερό Βάπτισμα, αφού με αυτό διακρίνονται οι πιστοί από τους μη πιστούς.

Μαζί με τη Δεσποτική εορτή της Περιτομής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού η Εκκλησία μας συνεορτάζει τη μνήμη του Μεγάλου Ιεράρχου και μύστη του Χριστού Αγίου Βασιλείου. Με την οσιότητα του βίου του, την πολυσχιδή ποιμαντική του δράση και το πλούσιο συγγραφικό του έργο υπήρξε «βάσις άσειστος», δηλ. το θεμέλιο της Εκκλησίας, καθώς αποτελεί υπόδειγμα αληθινού χριστιανού και ιεράρχη, με απαράμιλλο συγγραφικό έργο και παροιμιώδη φιλανθρωπική δράση.

Επίσης, η αρχή του έτους, κατά την οποία τελούμε Δοξολογία για την πρώτη του έτους, είναι μία ευκαιρία να αναλογιστούμε κατά πόσο εκτιμούμε και αξιοποιούμε τον χρόνο της ζωής μας, που είναι το δώρο του Θεού. Ο χρόνος μας είναι περιορισμένος, αφού έχει αρχή και τέλος. Η κάθε στιγμή μας είναι μοναδική και ανεπανάληπτη, γι᾽ αυτό και τον χρόνο που πέρασε τον κουβαλάμε μέσα μας ως βίωμα, αναμνήσεις και εμπειρία. Μέσα σ᾽ αυτόν καλούμαστε να ζούμε σύμφωνα με τις εντολές και το θέλημα του Θεού, για να αποκτήσουμε την εμπειρία του, να βιώσουμε τη χαρά της παρουσίας του και να προγευθούμε από τώρα στον παρόντα κόσμο την επερχόμενη Βασιλεία του «εν εσόπτρω και εν αινίγματι» (Α΄ Κορ. 13,12). Σ᾽ αυτό μας βοηθά ο λειτουργικός χρόνος της Εκκλησίας, που βιώνεται ως ένα διαρκές παρόν. Τα όσα συνέβησαν στο παρελθόν και τα όσα θα συμβούν στο μέλλον βιώνονται στην Εκκλησία μας «σήμερον». Γι᾽ αυτό οφείλουμε ως νουνεχείς και σώφρονες Χριστιανοί, που αντιλαμβανόμαστε τις σωτηριολογικές διαστάσεις του χρόνου της ζωής μας, να κυβερνούμε εμείς οι ίδιοι τον χρόνο μας, «εξαγοραζόμενοι τον καιρόν» (Εφ. 5,16), όπως μας προτρέπει ο Απόστολος Παύλος, να τον μεταμορφώνουμε σε καιρό σωτηρίας και να δίνουμε στην κάθε στιγμή του προοπτική αιωνιότητας.

Εύχομαι πατρικά προς όλους και στον καθένα ξεχωριστά ο πολυεύσπλαγχνος και φιλάνθρωπος Κύριος και Θεός, «ο καιρούς και χρόνους εν τη ιδία εξουσία θέμενος», ο οποίος μας αξίωσε να δρασκελίσουμε το κατώφλι του νέου έτους 2022, να κατευθύνει τα διαβήματά μας, ώστε να ζήσουμε με ειρήνη και μετάνοια «τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής ημών», σύμφωνα με το αίτημα, την ευχή και την προσευχή σε κάθε λατρευτική σύναξη της Εκκλησίας μας. Καθώς ο κόσμος αλλάζει και το μέλλον είναι αβέβαιο, εμείς ας εμπιστευθούμε τη ζωή μας στην παντοδύναμη πρόνοια του Θεού, ας συναντηθούμε με τον πονεμένο διπλανό μας, που έχει ανάγκη από την προσευχή και την αγάπη μας, ας συμπορευθούμε με τον Χριστό και τον συνάνθρωπο και ας απαρνηθούμε την αυτάρκεια, την αλαζονεία και τον εγωϊσμό μας, για να αποκτήσουμε γαλήνη στην ψυχή μας, καθαρό μυαλό και ειρήνη στη καρδιά μας.

Ολοκάρδια ευχή μου είναι το νέο έτος να είναι σωτήριο, ειρηνικό, υγιεινό, λυτρωτικό από την πανδημία του κορωνοϊού και διαφορετικό από τα άλλα, γεμάτο από την ευλογία και την χάρη του Τριαδικού Θεού.

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.