Την επομένη της Πεντηκοστής, ημέρα Δευτέρα, η Εκκλησία τιμά το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας και την Αγία Τριάδα εν γένει.

Το Άγιο Πνεύμα αποτελεί με τον Πατέρα και τον Υιό τον Τριαδικό Θεό του Χριστιανισμού. Είναι ομοούσιο και ομότιμο προς τα δύο άλλα πρόσωπα και διακρίνεται από αυτά κατά την υπόσταση («Μονάς εν τριάδι και τριάς εν μονάδι»). Ο μονοθεϊσμός του Χριστιανισμού είναι τριαδολογικός και όχι μοναδολογικός, όπως του Ιουδαϊσμού και του Μωαμεθανισμού.

Το Σύμβολο της Πίστεως Νικαίας – Κωνσταντινουπόλεως (381), γνωστότερο ως «Πιστεύω», ορίζει ότι το Άγιο Πνεύμα είναι κύριο και ζωοποιό, συνδοξάζεται και συμπροσκυνείται με τον Πατέρα και τον Υιό και εκπορεύεται από τον Πατέρα («… Και εις το Πνεύμα το Άγιον, το κύριον, το ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν διά των προφητών…»).

Η ιδιαιτερότητα του τρόπου ύπαρξης του Αγίου Πνεύματος (εκπόρευση από τον Πατέρα), παρερμηνεύθηκε από τους αρειανόφρονες Βησιγότθους της Ισπανίας, οι οποίοι υποστήριξαν ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται όχι μόνο από τον Πατέρα, αλλά και από τον Υιό («filioque»). Προσέθεσαν τη φράση αυτή στο Σύμβολο της Πίστεως στη Σύνοδο του Τολέδο (589) και επηρέσαν ολόκληρη τη θεολογία του δυτικού κόσμου. Η δογματική αυτή διαφορά μεταξύ Δυτικού και Ανατολικού Χριστιανισμού προκάλεσε το Σχίσμα του 1054.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία επιτρέπει την απεικόνιση του Αγίου Πνεύματος μόνο σε δύο περιπτώσεις: Ως περιστερά στην απεικόνιση των Θεοφανείων και ως πύρινη γλώσσα στην απεικόνιση της Πεντηκοστής.

Τηρώντας για άλλη μια φορά την παράδοση του Κατακλυσμού και τα παλαιά έθιμα της περιοχής εορτάστηκε και φέτος, με τη δέουσα λαμπρότητα, η γιορτή του Αγίου Πνεύματος, στη Μητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου.

Το πρωί, τελέστηκε η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία στο ομώνυμο εξωκλήσι της Αγίας Τριάδος στο Παραλίμνι, κατά την οποία χοροστάτησε ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κωνσταντίας και Αμμοχώστου κ. Βασίλειος. Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας τέλεσε ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως αρχιμανδρίτης Αυγουστίνος Κκαράς, πλαισιούμενος από τους πρεσβυτέρους Ανδρέα Παπαμιχαήλ, Νικόλαο Παπαντωνίου, Χαρίτωνα Θεοδώρου και τον Διάκονο Ιωάννη Παπαϊωάννου.

Το ιερό αναλόγιο κόσμησαν ο Εντιμολογιώτατος Άρχων Υμνωδός της Μεγάλης Εκκλησίας Χρίστος Ψάλτης, συνεπικουρούμενος από τους υιούς του, τον λαμπαδάριό του και φιλόμουσους της ψαλτικής τέχνης.
Εκκλησιάστηκαν αρκετοί πιστοί, μεταξύ των οποίων οι δήμαρχοι Παραλιμνίου Θεόδωρος Πυρίλλης, Λευκονοίκου Ζήνα Λυσάνδρου Παναγίδη κ.α.

Στο κήρυγμά του ο Πανιερώτατος μίλησε για τη σημασία της μεγάλης γιορτής της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος και στη συνέχεια εστίασε το λόγο του στο θέμα της γιορτής του «Κατακλυσμού», όπως επικράτησε να λέγεται στη λαϊκή παράδοση της Κύπρου.

Η βαθύτερη έννοια όλων αυτών των θείων γεγονότων που σχετίζονται με τη σωτηρία του ανθρώπου έχουν μια συνέχεια από την αρχή της δημιουργίας του κόσμου μέχρι τη δευτέρα έλευση του Ιησού Χριστού.

Στην κοσμογονία της Γένεσης, η οποία περιέχεται μέσα στην Παλαιά Διαθήκη μας δίνεται η πληροφορία πως επάνω της αβύσσου «πνεῦμα Θεοῦ ἐπεφέρετο ἐπάνω τοῦ ὕδατος» (Γεν. 1: 2). Με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, το οποίο είναι παρόν από την πρώτη στιγμή, το θέλημα του Πατρός, με τον Υιό και Λόγο του Θεού η δημιουργία γίνεται πραγματικότητα. Με την αποστασία του ανθρώπου από τον Θεό, «εἶπε Κύριος ὁ Θεός· οὐ μὴ καταμείνῃ τὸ πνεῦμά μου ἐν τοῖς ἀνθρώποις τούτοις εἰς τὸν αἰῶνα διὰ τὸ εἶναι αὐτοὺς σάρκας» (Γεν. 6:3), έχουμε τη δεύτερη πτώση του ανθρώπου, την απομάκρυνση από το Άγιο Πνεύμα που δίνει τη ζωή και τη σωτηρία και μετά ακολουθεί ο κατακλυσμός που σχετίζεται με το νερό.

Μετά την παύση του κατακλυσμού, ο Νώε έστειλε την περιστερά για να διαπιστώσει αν είχε καταπαύσει η όλη καταστροφική ενέργεια του νερού (του κατακλυσμού) για να μπορέσει να εξέλθει από την κιβωτό. Το περιστατικό επαναλήφθηκε και δεύτερη φορά κατά την οποία η περιστερά επέστρεψε με την κλάδο ελαίας, η οποία συμβολίζει την ειρήνη του Θεού με τον άνθρωπο.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σχέση του Αγίου Πνεύματος με το νερό η οποία, αποτελεί την αλλαγή που επέρχεται με τη δύναμη του Τριαδικού Θεού, την παροχή του Αγίου Πνεύματος και πάλι στο ανθρώπινο γένος και πλέον το νερό από καταστροφικό μεταβάλλεται στο σωτήριο ύδωρ με το οποίο όλοι δεχθήκαμε το βάπτισμα για να καθαρθούμε από τις αμαρτίες μας και να γίνουμε μέλη της βασιλείας του Θεού.

Με την έλευση του Ιησού Χριστού πρόσθεσε, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος με τη μορφή περιστεριού κατά τη βάπτιση στον Ιορδάνη, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής, όλα αυτά μετατρέπονται και γίνονται σωτήρια για τον άνθρωπο, ούτως ώστε να πραγματοποιηθεί το σχέδιο του Θεού για την επάνοδο του ανθρώπου στον Παράδεισο απ’ όπου εξέπεσε.

Ευχήθηκε τέλος ο Θεός να χαρίζει σε όλους αυτή τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, ούτως ώστε να καταστούμε τέκνα της αιώνιας βασιλείας Του.

Αμέσως μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας ο πιστός και ευσεβής λαός συγκεντρώθηκε στην παραλία, ενώ ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας, το σεπτό ιερατείο, ο Δήμαρχος Παραλιμνίου και άλλοι τοπικοί παράγοντες ελθόντες «επί την θάλασσαν και εμβάντες του πλοίου», όπως ορίζει παλαιό τοπικό παραδοσιακό έθιμο της περιοχής, κατέδυσαν τον τίμιο Σταυρό στα καταγάλανα και ήρεμα νερά της πόλεως του Παραλιμνίου.

Πρωταγωνιστές της ημέρας τα νεαρά παιδιά που βούτηξαν για ν’ ανασύρουν τον Τίμιο Σταυρό.

Απευθυνόμενος στους παρισταμένους ο Πανιερώτατος, ευχήθηκε «ο σημερινός αγιασμός των υδάτων, να βρει ο τόπος μας το δρόμο του προς την πρόοδο και την ειρήνη και ν’ απαλλαγούμε από όλα τα δεινά τα οποία ταλαιπωρούν τον κόσμο σήμερα».

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.