«Ως Ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη μέρα μετά τον πόλεμο, για να στηρίξουμε την ανασυγκρότηση των ελληνικών κοινοτήτων». Αυτά είπε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος μιλώντας στην Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, στην ειδική συνεδρίαση για τον ελληνισμό της Ουκρανίας. «Χρέος μας ως Ελλάδα είναι αυτές τις δύσκολες στιγμές, να σταθούμε δίπλα στους συμπατριώτες μας, με κάθε τρόπο, με κάθε αρωγή που μπορούμε να προσφέρουμε.

Όσο περνάει από το χέρι μας, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να μιλούμε σε λίγα χρόνια για άλλη μια αλησμόνητη πατρίδα. Γι’ αυτό και πιστεύω ότι ως Ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη μέρα μετά τον πόλεμο, για να στηρίξουμε την ανασυγκρότηση των ελληνικών κοινοτήτων, αλλά και την ελληνομάθεια στην περιοχή, την αξία, της οποίας όλοι αντιλαμβανόμαστε», υπογράμμισε ο κυβερνητικός βουλευτής, αφού έκανε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία του ελληνισμού της Ουκρανίας.

Ο ίδιος επισήμανε ότι «ο ελληνισμός στα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης υπέστη απηνείς διώξεις και αυτό δεν πρέπει να το λησμονούμε. Ιδιαιτέρως, υπέφερε ο Ελληνισμός της Αζοφικής ο οποίος υπήρξε το αποτέλεσμα της μεταφοράς των Ελλήνων της Κριμαίας κατά τα τέλη του 18ου αιώνα. Οι διώξεις αυτές είχαν ως στόχο την απώλεια της ελληνικής εθνικής συνείδησης, η οποία είχε διατηρηθεί αλώβητη ανά τους αιώνες, αν και οι άνθρωποι αυτοί ήταν μακριά από το ελληνικό εθνικό κέντρο και παρά το ότι μεγάλο μέρος τους μιλούσε τη ταταρική γλώσσα. Ωστόσο, η ορθόδοξη πίστη και εκεί, όπως και στα μέρη των παππούδων μου, στην Καππαδοκία, είχε κάνει το θαύμα της».

Στο μάτι του κυκλώνα
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υπογράμμισε ότι «η μετασοβιετική περίοδος μας γέμισε με αισιοδοξία ότι αυτό το ξεχασμένο τμήμα του Ελληνισμού θα έβρισκε τον δρόμο για την ανάπτυξη. Ωστόσο, τα γεγονότα που ακολούθησαν διέψευσαν αυτές τις προσδοκίες. Τα χρόνια εκείνα έγινε δυνατή η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, η μελέτη των παραδόσεων και της ιστορίας των Μαριουπολιτών, η έλευση πολλών νέων από την περιοχή στην Ελλάδα για σπουδές.

Οι προοπτικές φάνταζαν ευοίωνες έπειτα από πολλές δεκαετίες. Δυστυχώς, όμως, τα δεινά επανέκαμψαν με τη μορφή του πολέμου, ήδη, από το 2014, με την προσάρτηση της Κριμαίας και με την ευθεία ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022. Ο ελληνισμός της Αζοφικής βρέθηκε, ακριβώς, στο μάτι του κυκλώνα. Υπέστη τις φρικτές συνέπειες των βομβαρδισμών, της καταστροφής και των εκκαθαρίσεων. Χωρίς αμφιβολία σήμερα βρίσκεται ίσως στην πιο κρίσιμη στιγμή της μακραίωνης ιστορίας του. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει ποιο θα είναι το μέλλον του, τουλάχιστον, στα ιστορικά του εδάφη, στη Μαριούπολη και σε πολλά χωριά βορείως της Αζοφικής, καθώς οι περιοχές αυτές βρίσκονται υπό ρωσική κατοχή. Η μοίρα του είναι οπωσδήποτε συνυφασμένη με την εξέλιξη του πολέμου, από την προοπτική της Ουκρανίας να απελευθερώσει τα κατεχόμενα εδάφη της, να αποκαταστήσει το διεθνές δίκαιο».

Δημογραφική αλλοίωση στη Μαριούπολη
Ο βουλευτής της ΝΔ κατέληξε λέγοντας «άκουσα, ομολογώ, με θλίψη την ενημέρωση από τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας των Ελληνικών Συλλόγων, τον κ. Μαχσμά, για τη δημογραφική αλλοίωση του πληθυσμού της Μαριούπολης, τον εποικισμό με πληθυσμούς από τη ρωσική ενδοχώρα και την εξώθηση των Ελλήνων εκτός αυτής, όπως επίσης και τη συστηματική αλλοίωση των τοπωνυμίων, με αλλαγές των ονομασιών που παρέπεμπαν στην Ελλάδα και στο ελληνικό παρελθόν, με ονομασίες που επαναφέρουν σοβιετικές μνήμες».

Τα Μέλη της Επιτροπής ενημέρωσαν ο πρέσβης της Ελλάδας στη Δανία και επικεφαλής της επιχείρησης εκκένωσης της Μαριούπολης, κ. Φραγκίσκος Κωστελλένος, ο επιτετραμμένος της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ουκρανία, κ. Εμμανουήλ Ανδρουλάκης, ο επίτιμος πρόξενος της Ελλάδας σε Κριμαία και Χερσώνα κ. Παντελής Μπούμπουρας, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Ουκρανίας, κ. Στεπάν Μαχσμά, η εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Ουκρανίας στην Ελλάδα κ. Όλγα Σαπολάγιεβα, και η πρόεδρος της Ένωσης των Ελλήνων της Ουκρανίας στην Ελλάδα και επίτιμη πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Ουκρανίας κ. Αλεξάνδρα Προτσένκο – Πιτσατζή.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.