Την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών, τελέστηκε στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Παραλίμνι, Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προϊσταμένου του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κωνσταντίας και Αμμοχώστου κ. Βασιλείου, συνεπικουρούμενου από τον πρωτοσύγκελλο της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. Αυγουστίνο Κκαρά, τους Πρωτ. Ηρακλείδιο Ξιούρο και Σταύρο Σταύρου, τον Πρεσβ. Πολύβιο Λαμπρινίδη και τους Διακόνους της Μητροπόλεως.
Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας ο Πανιερώτατος τέλεσε την εις πρεσβύτερον χειροτονία του Διακόνου Χαρίτωνος Θεοδώρου, ο οποίος διακονεί στην Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου ως άγαμος κληρικός.
Στη Θεία Λειτουργία και τη χειροτονία παρέστη ευάριθμο εκκλησίασμα, συγγενείς, φίλοι του νέου πρεσβυτέρου μεταξύ των οποίων οι κ.κ Θεόδωρος Πυρίλλης, Δήμαρχος Παραλιμνίου, Ζήνα Λυσάνδρου-Παναγίδη, Δήμαρχος Λευκονοίκου, Μιχάλης Χατζηγιώρκας, Πρόεδρος Κοινοτικού Συμβουλίου Φρενάρους, Γεώργιος Κάρουλλας, βουλευτής Αμμοχώστου, ο πρώην Υπουργός κ. Τάκης Πελεκάνος, ο ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ. και του μεταπτυχιακού προγράμματος του Πανεπιστημίου Λευκωσίας «Θεολογίας και Πολιτισμού» κ. Χρήστος Οικονόμου, ο Δρ. Γεώργιος Κάκκουρας ΕΜΕ Θρησκευτικών, η Δρ Χριστίνα Κάκκουρα, Εκτελεστική Διευθύντρια της Πολιτιστικής Ακαδημίας «Άγιος Επιφάνιος», θρονικοί επίτροποι και εκπρόσωποι εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και ευαγών και φιλανθρωπικών συνδέσμων.
Η Εκκλησία έχει αφιερώσει την Κυριακή αυτή στον Τίμιο Σταυρό, το σημείο όπου συντρίφθηκε το κράτος του διαβόλου και εκμηδενίστηκε η δύναμή του. Από αυτόν πήγασε η απολύτρωση και η αθανασία στο ανθρώπινο γένος.
Η Εκκλησία τοποθετεί το Σταυρό ακριβώς στη μέση της Σαρακοστής για να τον βλέπει ο χριστιανός στη μέση του αγώνα του, να παίρνει δύναμη και κουράγιο για να συνεχίσει τον δρόμο της νηστείας προς την προσωπική ανάσταση.
Στην Παλαιά Διαθήκη, σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές της συμβολικής των πρώτων χριστιανών Πατέρων, όλα όσα απεκάλυψε ο Θεός δεν ήταν παρά παραβολές προαγγέλουσες το «μυστήριο του Σταυρού». «Ο του Χριστού Σταυρός προεκηρύττετο και προετυπούτο εκ γενεών αρχαίων», σημειώνει ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς (P.G. 151, 124). Κάποιες πιο χαρακτηριστικές προτυπώσεις: το «ξύλον το εν τω παραδείσω», «το ξύλον του παραδείσου αιχμάλωτον και γυμνόν εποίησεν τον Αδάμ και κρυβήναι αυτόν παρεσκεύασε: το ξύλον του σταυρού τον νικητήν Χριστόν εφ’υψηλού πάσιν εδείκνυεν», περιγράφει ο άγιος Φιλόθεος Πατριάρχης Κων/πόλεως (P.G.154, 726). Γενικά, κατά τους προχριστιανικούς χρόνους, ο σταυρός ήταν σύμβολο «κακοπαθείας». Ήταν όργανο θανατικής εκτέλεσης, όργανο φρίκης και θανάτου. Όποιος πέθαινε δια της σταυρώσεως χαρακτηρίζονταν «επικατάρατος». Αφότου όμως ο σαρκωμένος Θεός πέθανε πάνω στο εγκάρσιο ξύλο, αυτό κατέστη πηγή απολυτρώσεως. «Πρότερον γαρ ο σταυρός όνομα καταδίκης ην, νυνί δε πράγμα τιμής γέγονε» (Op.Omn. 2, 476), τονίζει ο Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Από μέσο θανατώσεως μεταβλήθηκε σε ακένωτη πηγή ζωής, φωτεινό σύμβολο και δίαυλος ευλογιών, από ξύλο πόνου και ωδινών κατέστη καταφύγιο ανάπαυσης και χαράς, πηγή αγιασμού και απολυτρώσεως.
Με το σημείο του σταυρού που κάνουμε δηλώνεται η ταυτότητά μας ως χριστιανών. «Δι’ αυτού γαρ οι πιστοί των απίστων γνωριζόμεθα», κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό (P.G. 94, 1129). Συνηθίζομε να φέρουμε επίσης το σταυρό στο λαιμό μας, για να θυμόμαστε το Βάπτισμά μας και το λόγο του Κυρίου μας «ει τις θέλει οπίσω μου ελθείν,…και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μοι» (Μτθ. 16:24).
Και βέβαια, προσθέτει πάλι ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, «προσκυνούμε και τον τύπο του τιμίου και ζωοποιού σταυρού όχι τιμώντας την ύλη (μη γένοιτο), αλλά τον τύπο, ως Χριστού σύμβολο» (P.G. 94, 1132). Ο τύπος, δηλαδή, του σταυρού συμβολίζει και μας ανάγει στην πραγματικότητα του σταυρού, στην οποία εκφράζεται το «φοβερόν και παράδοξον μυστήριον» κατά το οποίο «ξύλω κατακρίνεται ο κρίνων ζώντας και νεκρούς». Προσκυνώ το Σταυρό σημαίνει ότι μετέχω στο μυστήριο του πόνου του Σταυρωμένου Θεού αλλά και του πόνου του δικού μου σταυρού. Μέσω του τύπου του σταυρού ως συμβόλου αποκαλύπτεται το πνεύμα και το βαθύτερο νόημα της θεολογίας της θείας Σταυρώσεως, που είναι το αποκορύφωμα του μανικού έρωτα του Θεού στον άνθρωπο, η υπέρβαση της άρνησης και του μίσους, η μαρτυρία της άκρας ταπείνωσης και η ελπίδα στην απόγνωση.
Κατά την ώρα του Κοινωνικού ο Πανιερώτατος κήρυξε το θείο λόγο αναφερόμενος στη θεολογική διάσταση της εορτής και σ’ ένα απόσπασμα από τον εγκωμιαστικό λόγο του Αγίου Ιωάννου του Χρυστοστόμου για τον Τίμιο Σταυρό: «Ο σταυρός είναι παντού για να γιορτάζεται, στα σπίτια, στις αγορές, στις ερήμους, στους δρόμους, στα βουνά, στις κοιλάδες, στη θάλασσα, στα σκάφη, στα πλοία, στα νησιά, στα κρεβάτια, στα ενδύματα, στα υπνοδωμάτια, στα δείπνα, στα ασημένια και χρυσά σκεύη, στα μαργαριτάρια, στις τοιχογραφίες, χρησιμοποιείται στον πόλεμο και στην ειρήνη, κατά την ημέρα και τη νύχτα, ανάμεσα σε ομάδες νηφάλιων ασκητικών και πιστών συναθροισμένων στους ναούς». (PG 59, σελ. 679-682).
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην διοργανούμενη από την Πολιστική Ακαδημία της Ιεράς μας Μητροπόλεως «Άγιος Επιφάνιος» έκθεση στην παλαιά εκκλησία της Αγίας Άννας, με θέμα «Σταυρική πορεία. Ο Τίμιος Σταυρός στην Κύπρο: πορεία, ιστορία, παράδοση, τιμή», η οποία εντάσσεται στα πλαίσια του 6ου Αγιολογικού Συνεδρίου μας, που θα διεξαχθεί από την 1η έως την 4η Μαΐου, με θέμα, «Η τιμή του Σταυρού στην Κύπρο».
Η θεματική του Αγιολογικού Συνεδρίου για την τιμή του Σταυρού στην Κύπρο σημείωσε «μας πρόσφερε τη δυνατότητα να αναζητήσουμε απτά σημεία, αποδεικτικά της βαθειάς αφοσιώσεως του λαού και κατ’ εξοχή της Εκκλησίας Κύπρου προς το ιερό και σωτήριο Ξύλο του Σταυρού του Κυρίου».
Ευχαρίστησε την εκτελεστική Διευθύντρια της Πολιστικής Ακαδημίας, Δρα Χριστίνα Κάκκουρα για τη σύλληψη και σχεδιασμό της Εκθέσεως, όσους συνέβαλαν με τον οποιοδήποτε τρόπο για την προετοιμασία των εκθεμάτων και της καλλαίσθητης παρουσίασής τους.
Τέλος, συνεχάρη και τον νέο-χειροτονηθέντα πρεσβύτερο π. Χαρίτωνα ευχόμενος προς αυτόν καρποφόρα διακονία στην Εκκλησία.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ακολούθησαν τα εγκαίνια της Έκθεσης από τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννη Καρούσο και ξενάγηση των παρισταμένων από την Δρ Χριστίνα Κάκκουρα.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Μαΐου 2022 και το κοινό θα μπορεί να την επισκέπτεται καθημερινά Δευτέρα – Σάββατο, 09:00-13:00.
Επίσης η έκθεση βρίσκεται διαδικτιακά και στον ιστότοπο cypruscrosspath.com, όπου μπορεί κανείς να περιηγηθεί στην πορεία, ιστορία παράδοση και τιμή του Τιμίου Σταυρού στην Κύπρο.
Για οργανωμένες επισκέψεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στο 23812444(0).