Η αγία μας Ορθόδοξος Εκκλησία εόρτασε πριν λίγες ημέρες την εις ουρανούς πυρφόρο ανάβαση του αγίου Προφήτου Ηλιού του Θεσβίτου.

Μέσα στη χορεία των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης ξεχωριστή είναι η θέση του ζηλωτού Προφήτου.

Αλλά και στην Καινή Διαθήκη το όνομά του αναφέρεται πολλές φορές. Ο προφήτης Ζαχαρίας, ο πατέρας του Προδρόμου, είπε πως ο Ιωάννης θα ερχόταν «ἐν πνεύματι καὶ δυνάμει Ἠλιού» (Λουκ. 1, 17), θα είχε δηλαδή τα γνωρίσματα και το ζήλο του προφήτη Ηλία.

Ο ίδιος ο Κύριός μας, όταν έδωσε μαρτυρία για τον πρόδρομο Ιωάννη κι έπλεξε το εγκώμιο του, είπε πως αυτός ήταν ο Ηλίας «καὶ εἰ θέλετε δέξασθαι, αὐτός ἐστιν Ἠλίας ὁ μέλλων ἔρχεσθαι» (Μτθ. 11, 15).

Επίσης, εντύπωση προξενεί το γεγονός, πως ακόμη και στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, ακούοντας τη διδασκαλία και βλέποντας τα θαύματά του, οι άνθρωποι αναγνώριζαν τον προφήτη Ηλία, που είχε ξανάρθει.

Όταν ο Ιησούς ρώτησε· «Τίνα με λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι;». Οι μαθητές απάντησαν: «Ἰωάννην τὸν βαπτιστήν, καὶ ἄλλοι Ἠλίαν…» (Μρ. 8,27-28).

Φυσικά δεν λησμονούμε, ότι κατά την θεία Μεταμόρφωση του Σωτήρος, οι μαθητές επάνω στο όρος Θαβώρ, είδαν τους δύο Προφήτες, τον Μωϋσή και τον Ηλία, να συνομιλούν με τον Ιησού Χριστό.

Όλα αυτά φανερώνουν την ξεχωριστή θέση του προφήτη Ηλία ανάμεσα στους Προφήτες και μέσα στη συνείδηση του λαού.

Γι΄ αυτόν τον μεγάλο Προφήτη, η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, σεμνυνομένη καυχάται, κατέχουσα δύο (2) ενοριακούς ναούς, έναν στην περιοχή της Πυλαίας και έναν στην Άνω Πόλη.

Ειδικά, ο ναός του Προφήτη Ηλία (πόλεως) αποτελεί σημαντικό μνημείο, μια ακόμα όμορφη προσθήκη της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης.

Θεωρείται ως ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα ναοδομίας της Παλαιολόγειας περιόδου. Συμπεριλαμβάνεται στα Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Μπορούμε να τον βρούμε στην Άνω Πόλη όπως και άλλους σημαντικούς ναούς, σε ένα φυσικό ύψωμα που παλαιότερα έκανε το ναό να δεσπόζει στην πόλη, με τον επιβλητικό όγκο του και τον περίτεχνο τρούλο του.

Η κατασκευή του ανάγεται στο δεύτερο μισό του 14ου αιώνα μΧ., ενώ μεγάλος αριθμός αρχαιολόγων υποστηρίζει ότι ο υπάρχον ναός κτίστηκε πάνω από τα ερείπια των Βυζαντινών ανακτόρων της πόλης ύστερα από την καταστροφή τους το 1342 μΧ.

Ανήκει στο τύπο του τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου με πλάγιους χορούς, ρυθμός που είναι γνωστός ως αθωνικός ή αγιορείτικος, αφού επινοήθηκε από τον άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη που ήταν ο ιδρυτής της Μεγίστης Λαύρας.

Ο τύπος αυτός χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά για καθολικά μονών και εμφανίζεται για πρώτη φορά εκτός του Αγίου Όρους, στον Προφήτη Ηλία.

Η αφιέρωση του στο βιβλικό προφήτη είναι πρόσφατη, καθώς η αρχική του ονομασία ξεχάστηκε στα πεντακόσια χρόνια της Τουρκοκρατίας, πράγμα που άλλωστε συνέβη με αρκετούς βυζαντινούς ναούς της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με μία άποψη, η σημερινή αφιέρωσή του οφείλεται σε παρετυμολογία του τουρκικού ονόματος Sarayli τζαμί από τους χριστιανούς έτσι ώστε να βρεθεί κάποια σχέση με τη λαϊκή ονομασία αη-Λιάς.

Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, ο ναός αποδόθηκε εκ νέου στη χριστιανική λατρεία. Η σημερινή του μορφή είναι αποτέλεσμα αναστηλωτικών εργασιών των ετών 1956-1961.

Σε γενικές γραμμές αυτό που κάνει τον Προφήτη Ηλία να ξεχωρίζει είναι το ότι συνδυάζει με επιτυχία ένα μεγάλο αριθμό διαφορετικών στοιχείων και χαρακτηριστικών σε μια ενιαία αρχιτεκτονική σύνθεση.

Σήμερα, στον ενοριακό Ναό του Προφήτη Ηλία (πόλεως) της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, συντελείται με την ευχή και πατρική επίβλεψη του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου και την άοκνη εργασία του προϊστάμενου του Ναού, πανοσιολ. Αρχιμ. π. Φιλουμένου Κοσμαδάκη, ένα σημαντικότατο πνευματικό, κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο.

Σε μια από τις φτωχότερες, λοιπόν, και δυστυχώς υποβαθμισμένες γειτονιές της πόλης μας, χάρη στην θυσιαστική προσφορά και ανάλωση πολλών εθελοντών, λειτουργεί καθημερινά, κοινωνικό συσσίτιο για απόρους και αστέγους, χορηγώντας σχεδόν τρεις εκατοντάδες μερίδες ζεστού, σπιτικού φαγητού στους ενδεείς αδελφούς μας, χωρίς φυσικά καμία διάκριση.

Ακόμη και μέσα στην δυσχερή περίοδο που διανύουμε, το ενοριακό συσσίτιο δεν έπαυσε την λειτουργία του, τηρώντας φυσικά, όλα τα υγειονομικά μέτρα ασφαλείας με ακρίβεια, προκειμένου να παράσχει τον «επιούσιον άρτον», αλλά και ένα λόγο παρηγορίας και παραμυθίας σε ψυχές που δοκιμάζονται από την ανέχεια και κλονίζονται από την μοναξιά.

Στον ίδιο τον Ναό, στο εσωτερικό του, κατόπιν συνεννόησης με την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και σε αγαστή συνεργασία με τους υπαλλήλους της, έχουν γίνει εργασίες επιχρωματισμού των επιχρισμένων επιφανειών, ενώ είναι προγραμματισμένος να γίνει και καθαρισμός των μαρμάρινων στοιχείων, δηλαδή στα αυθεντικά μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη του υστεροβυζαντινού Ναού.

Ακόμη, στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, επίκειται και ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου του Ναού, προκειμένου να καταστεί ευχερέστερα προσβάσιμος σε προσκυνητές και επισκέπτες, ακόμη περισσότερο φιλόξενος σε ενορίτες και περίοικους, χώρος, όχι μόνο πνευματικής αναπαύσεως, αλλά και σωματικής αναψυχής.

Περισσότερο όμως και πάνω από όλα, ο Ναός του Προφήτη Ηλία, χάρις στο προσωπικό ενδιαφέρον του Παναγιωτάτου Ποιμενάρχου κ. Ανθίμου και την κοπιώδη προσπάθεια του ιερέως π. Φιλουμένου, έχει καταστεί πνευματική κυψέλη, όπου τελείται ακατάπαυστα η Λατρεία του Θεού, αναπέμπονται ύμνοι και δεήσεις, τελείται το Μυστήριο της ιεράς Εξομολογήσεως, εργαστήριο, όπου οι ευλαβείς Χριστιανοί ασκούνται στον καλό αγώνα της κατά Θεόν πορείας της ζωής τους και εργάζονται πνευματικά για την σωτηρία της ψυχής τους.

Ας ευχηθούμε, ο ένθεος ζήλος του Προφήτη Ηλία να πυρπολεί τις καρδιές όλων των Χριστιανών και η πυρφόρος ανάβασή του στους ουρανούς, να παριστά εποπτικά και την δική μας, ανυψωτική προς τον Θεό κίνηση, της φλεγομένης από θείο έρωτα ψυχής μας.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.