Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς σε ομιλία του εις την εορτή της Μεταστάσεως του Αγίου ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννη του Θεολόγου, λέγει, μεταξύ άλλων, ότι «σήμερα γιορτάζουμε την γιορτή ενός από τους προκρίτους Αποστόλους του Χριστού. Του πλέκουμε εγκώμιο, γιατί τον θεωρούμε πατέρα όλων εκείνων, που φέρουν το όνομα του Χριστού. Τον θεωρούμε πατριάρχη όσων γεννήθηκαν όχι από αίματα, ούτε από θέλημα σαρκός, ούτε από θέλημα ανδρός, αλλά από τον Θεό».

Η Μετάσταση του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου: Τι γιορτάζουμε στις 26 Σεπτεμβρίου

Ο Ιωάννης ως ένας από τους δώδεκα Αποστόλους έχει όλα τα κοινά γνωρίσματα των αγίων Αποστόλων. Έχει, δηλαδή, την κοινή κλήση που έκανε ο Κύριος στο αποστολικό αξίωμα των μαθητών και Αποστόλων. Υπάρχουν, όμως και γνωρίσματα που αποδίδονται μόνο στους τρεις πρωτοκορυφαίους Αποστόλους, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη.

Ο Ιωάννης δεν είναι μόνο ο Απόστολος, που έλαβε την κλήση του Κυρίου, αλλά συναριθμείται με τους εκλεκτούς των Αποστόλων και μαζί με τον Πέτρο και τον Ιάκωβο, αποτελούν την τριάδα των προκρίτων και πρωτοκορυφαίων Αποστόλων.

Στο όρος Θαβώρ ο Χριστός τον Ιωάννη επέλεξε μαζί με τον Πέτρο και τον Ιάκωβο, για να δουν «το υπερφυές θέαμα» της θείας Μεταμορφώσεώς του. Είδε «την υπεραστράπτουσαν αίγλην» του φωτός της θεότητος του Υιού και άκουσε τη φωνή του Θεού Πατρός «ούτος εστίν ο υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα· αυτού ακούετε» (Ματθ. ιζ 5). Ο άγιος Ιωάννης έχει, επίσης κοινό το γνώρισμα του ευαγγελιστού μαζί με τους άλλους τρεις που συνέγραψαν ιερά Ευαγγέλια.

Αλλά υπάρχουν και γνωρίσματα που αποδίδονται μόνο στον Ιωάννη. Μόνον αυτός απ’ όλους τους Αποστόλους και απ’ όλους τους φημισμένους άνδρες της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης καλείται «Παρθένος». Διότι φύλαξε παρθενία σώματος, ψυχής, νου και αισθήσεων.

Φύλαξε «την ακριβή παρθενίαν», που είναι «η προς πάσαν κακίαν ασυνδύαστος γνώμη». Μόνον αυτός απ’ όλους τους Αποστόλους ονομάζεται «ηγαπημένος». Διότι ζούσε ζωή καθαρότητος και αγιασμού και αγαπούσε τον άγιο Θεό με όλη την ψυχή και την καρδιά του. Γι’ αυτό και αγαπήθηκε από τον Χριστό περισσότερο απ’ όλους.

Είναι «ο μαθητής όν ηγάπα ο Ιησούς», «ος και ανέπεσεν εν τω δείπνῳ επὶ το στήθος αυτού» (Ιωάν. κα’ 20). Μόνον αυτός απ’ όλους τους Αποστόλους ονομάζεται «υιός Παρθένου», και μάλιστα της μητροπαρθένου και Θεομήτορος, αφού έγινε γι’ αυτήν κατά χάριν ό,τι ο Χριστός της είναι κατά φύσιν. Εάν δε μόνον αυτός απέκτησε την ίδια με τον Χριστό μητέρα, είναι και ο μόνος αδελφός του επάνω από όλους και συγγενής και αφομοιωμένος με τον Υιό του Θεού.

Υιός αγαπητός του Θεού Πατρός ο Κύριος; Και ο Ιωάννης μαθητής αγαπητός του Κυρίου. Στον κόλπο του Πατρός ο Κύριος; Στον κόλπο του Υιού ο Ιωάννης. Παρθένος ο Κύριος; Και αυτός διά της χάριτος Εκείνου παρθένος.

Παρθένου υιός ο Κύριος; Της ιδίας υιός κατά χάριν και αυτός, εφόσον ο Κύριος επάνω από τον σταυρό στον Ιωάννη εμπιστεύθηκε την Παναγία μητέρα του λέγοντας «Ιδού η μήτηρ σου» (Ιωάν. Ιθ΄ 27). «Εβρόντησεν από τον ουρανό ο Κύριος»;

Και ο Ιωάννης «βροντή» και «υιός βροντής» ονομάζεται (Μάρκ. γ’ 17). Και μάλιστα είναι βροντή θεολογικότατη, που αντηχεί σε όλα τα πέρατα της γης και θεολογεί λέγοντας «Εν αρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεὸς ην ο Λόγος.» (Ιωάν. α, 1).

Είναι το φως το αληθινό ο Κύριος που φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο και διά του Οποίου δημιουργήθηκαν τα πάντα; Και ο Ιωάννης γίνεται κάτοπτρο που αντανακλά το φως του Χριστού.

Επίσης ο άγιος Ιωάννης είναι ο μαθητής της αγάπης που μας διδάσκει να αγαπάμε τον άγιο Θεό όχι μόνο «εν λόγῳ και γλώσσῃ», αλλά και «εν έργῳ και αληθείᾳ» (Α΄ Ιωάν. γ΄ 18).

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.