Σχέδιο νόμου Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Κατ’ αρχήν ο τίτλος του νομοσχεδίου θα πρέπει να αλλάξει, δεδομένου ότι προστέθηκαν 24 νέα άρθρα που ρυθμίζουν εντελώς διαφορετικά θέματα μεταξύ τους, είναι φανερό πως η κυβέρνηση μετά τις κινητοποιήσεις των αγροτών βρίσκεται σε πανικό.

Μετά έχουμε τις αυξήσεις 20% στις αποζημιώσεις των εφημεριών γιατρών του Ε.Σ.Υ. που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα όπως θα δούμε και παρακάτω, όταν σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, υπολογίζεται ότι από το 2010 έχουν φύγει στο εξωτερικό περίπου 20 χιλιάδες γιατροί, για τους οποίους η πολιτεία μας ξόδεψε 7 δις ευρώ για να τους σπουδάσει. Ποιος αλήθεια πιστεύει ότι αυτή η αύξηση του 20% θα φέρει πίσω τους γιατρούς που έφυγαν; Τα 7 δις ευρώ κόστος για τις σπουδές τους πως θα γυρίσουν πίσω στον Έλληνα πολίτη ως ανταπόδοση στις ανάγκες του και στο Ε.Σ.Υ.;

Το εν λόγω νομοσχέδιο κατατίθεται ως συνήθως την τελευταία στιγμή, θα έπρεπε να έχει υποβληθεί τον Νοέμβριο ίσως και νωρίτερα, ώστε να έχουν τον απαιτούμενο χρόνο οι εμπλεκόμενοι φορείς όπως η Κτηματική Υπηρεσία, οι Δήμοι και οι τουριστικές επιχειρήσεις να προετοιμαστούν καταλλήλως και να εναρμονιστούν με το νέο νομικό πλαίσιο.

Μετά τα γεγονότα των Κυκλάδων και κυρίως της Μυκόνου με τις παράνομες περιφράξεις παραλιών και την απουσία του Δήμου, της Κτηματικής Υπηρεσίας, Πολεοδομίας, Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και άλλων τοπικών αρχών, το κράτος μας αντέδρασε και καλώς αντέδρασε σε μια παραβατικότητα αρκετών δεκαετιών αλλά καθυστερημένα με κίνδυνο να καταστραφεί το brad name των νησιών μας.

Μπορεί κάποιες επιχειρήσεις να παρανομούσαν αλλά και οι κρατικές υπηρεσίες ήταν εκεί παρούσες χωρίς να κάνουν απολύτως τίποτα! Όμως δεν μπορεί η αντίδραση να είναι υπερβολική και να φτάνουμε στο άλλο άκρο καταστρέφοντας υγιείς επιχειρήσεις! Πρώτα δίνουμε τον απαιτούμενο χρόνο προσαρμογής και συμμόρφωσης και μετά λαμβάνουμε αυστηρά διοικητικά μέτρα, εμείς όμως πρωτοπορούμε κάνοντας τα όλα ανάποδα!

Και όλα αυτά όταν σύμφωνα με διεθνή τουριστικά πρακτορεία, η Μύκονος και η Σαντορίνη έχουν τους πιο ικανοποιημένους τουρίστες σε σχέση με τους τουρίστες άλλων ανταγωνιστικών προορισμών υψηλής δαπάνης όπως το Σαν Τροπέ, την Σαρδηνία και την Ίμπιζα. Αναρωτιόμαστε μήπως τελικά άθελα μας καταφέρουμε να πληγώσουμε το τουριστικό προϊόν μας προς όφελος των ανταγωνιστών μας!

Ειδικά για την επερχόμενη τουριστική περίοδο του 2024 φοβόμαστε ότι θα υπάρξουν σοβαρές παρενέργειες εφαρμογής του προτεινόμενου νομοσχεδίου και ίσως να έχει επίπτωση στις προσφερόμενες υπηρεσίες από τουριστικές επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τμήματα αιγιαλού όλης της χώρας.
Ως προς την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές η θέση του κόμματος μας είναι πως το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα πρέπει αφενός να εξασφαλίζει την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες και να προστατεύει το περιβάλλον και αφετέρου θα πρέπει να επιτρέπει την τουριστική εκμετάλλευση του αιγιαλού με νόμιμο τρόπο, προστατεύοντας επαρκώς την τουριστική βιομηχανία μας και τις θέσεις εργασίας. Πιστεύουμε ότι οι βιαστικές κινήσεις της κυβέρνησης θα επηρεάσουν αρνητικά τις επιχειρήσεις του κλάδου και γενικά το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, ενώ θα οδηγήσουν σε σοβαρές αυξήσεις των τιμών στις παρεχόμενες υπηρεσίες στις παραλίες.

Και όσον αφορά τα περί εφαρμογής της Σύμβασης για την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και της Παράκτιας Περιοχής της Μεσογείου, η οποία είναι γνωστή ως Σύμβαση της Βαρκελώνης, η κύρωση των τροποποιήσεων της έγινε με τον ν. 3022/2022 (ΦΕΚ ΦΕΚ 144/Α/19-6-2002), πέραν διατάξεων περί της προστασίας της Μεσογείου από την ρύπανση και την βιοποικιλότητα, δεν προβλέπονταν άρθρα για τον καθορισμό του αιγιαλού ούτε και ιδιαίτερο πλαίσιο δραστηριοποίησης στις τουριστικές επιχειρήσεις στις παραλίες και τον τρόπο αξιοποίησης τους, οπότε είναι εκ του πονηρού να συνδέουμε το παρόν νομοσχέδιο με την Σύμβαση της Βαρκελώνης!

Στο νομοσχέδιο την τελευταία στιγμή προστέθηκαν αρκετά άρθρα όπως είπαμε, ένα από αυτά το άρθρο 40 σχετικά με την επιστροφή ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία μόνο για το 2024, πιστεύουμε ότι είναι ένα βραχυχρόνιο μέτρο, εμπαιγμός προς τον αγροτικό κόσμο, έτσι δεν λύνονται τα προβλήματα δεκαετιών που έχουν συσσωρευτεί στον πρωτογενή τομέα.
Η στήριξη των αγροτών απαιτεί μακροχρόνια και σταθερά μέτρα που θα στοχεύουν στην διατήρηση και την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα, πολύ απλά οι αγρότες μας να μην εγκαταλείψουν τη γη τους και την ύπαιθρο.

Ένα ακόμα ανησυχητικό στοιχείο είναι το έλλειμμα 330 εκατ. στο ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων το 2022. Η αξία των εξαγωγών διαμορφώθηκε στα 9,88 δισ. ευρώ, ενώ αυτή των εισαγωγών στα 10,21 δισ. Ευρώ. Για δεκαετίες η χώρα μας είχε το συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγροτική οικονομία, πλέον έχουμε περισσότερες εισαγωγές από τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων.

Η ΝΙΚΗ προτείνει μέτρα που θα αποδώσουν απ’ ευθείας στην αγροτική οικονομία και κυρίως στην περιφέρεια της Θεσσαλίας που ακόμα μετρά τις πληγές της από τις καταστροφικές πλημμύρες και είναι τα εξής:
Μόνιμος μηχανισμός επιστροφής του ΕΦΚ καυσίμων στους κατά κύριο επαγγελμα αγρότες.
Σοβαρή και μόνιμη επιδότηση του αγροτικού ρεύματος παραγωγής.

Yπαγωγή στον υπερ χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 6% για την αγορά αγροτικών μηχανημάτων και ζωοτροφών από τους επαγγελματίες αγρότες και κτηνοτρόφους.

Δεδομένων των προβλημάτων του αγροτικού κόσμου σε όλη την Ευρώπη και των μαζικών κινητοποιήσεων, παρέμβαση του πρωθυπουργού στην Ευρωπαική Ενωση για την άμεση βελτίωση στους όρους της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).
Να νομοθετηθεί ο συμψηφισμός των εισφορών προς τον ΕΛΓΑ με τα ποσά των αποζημιώσεων που έχουν να λαμβάνουν οι αγρότες.
Ειδικά για την Λίμνη Κάρλα και τις παρόχθιες περιοχές, προτείνουμε τη δημιουργία μιας νέας λίμνης Κάρλας ως ταμιευτήρας για άρδευση και εκτόνωση πλημμυρών και τη διάνοιξη σήραγγας για την εκροή υδάτων στο Αιγαίο, με ενδιάμεσους μικρότερους ταμιευτήρες και με μικρά υδροηλεκτρικά έργα κατά μήκος της σήραγγας.
Σοβαρές επενδύσεις στην αξιοποίηση των υδάτινων πόρων με αρδευτικά έργα υποδομής μικρής και μεσαίας κλίμακας, με στόχο την συγκέντρωση των υδάτων από διάσπαρτα σημεία σε ταμιευτήρες, την αντιμετώπιση περιόδων λειψυδρίας και την αποφυγή καταστροφικών πλημυρών.
Προσέλκυση επενδύσεων σε εταιρείες γεωργικών φαρμάκων, λιπασμάτων και σπόρων.
Για τα νέα και τα παλαιά αγροτικά δάνεια, ρύθμισή στο σύνολό τους με απαγόρευση εκπληστηριασμών αγροτικής γής για μια πενταετία τουλάχιστον.
Τέλος, το κόμμα μας προτείνει με την αναμόρφωση του προγράμματος Χρυσής Βίζας (Golden Visa), να υπάξει πρόβλεψη ώστε περιφέρειες όπως η Θεσσαλία, η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος να μπορέσουν να προσελκίσουν ικανοποιητικό μερίδιο εσόδων. Από την έναρξη του προγράμματος το 2014, από τα 6 δις ευρώ εισπράξεις θεωρούμε το 1 με 1,5 δις ευρώ θα μπορούσε να είχε επενδυθεί σε περιφέρειες με χαμηλότερη ανάπτυξη και με μεγάλη μείωση πληθυσμού. Επίσης να εξεταστεί η επέκτασή του προγράμματος Χρυσής Βίζας και στις επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα.

Όσον αφορά την αναπροσαρμογή αποζημίωσης εφημεριών και ανώτατου ορίου αποδοχών ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας, αν και ακούγεται ως σημαντική αύξηση, εν τέλει συνεπάγεται πως ένας γιατρός θα δει κατά μέσο όρο αύξηση κατά 1.529 ευρώ ετησίως! Πρόσφατη μελέτη για τις αμοιβές των γιατρών στην ΕΕ έδειξε ότι η χώρα μας βρίσκεται 19η στη σειρά των 25 χωρών, με ετήσιο μισθό 39.056 ευρώ.
Είναι τραγική αποτυχία του πολιτικού μας συστήματος να σπουδάζει 20.000 γιατρούς με 7 δις έξοδα από το υστέρημα του λαού μας και μετά επί της ουσίας να τους διώχνει στο εξωτερικό για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αλλοδαπή!
Καλούμε την κυβέρνηση να αναπροσαρμόσει γενναία το μισθολόγιο των γιατρών του Ε.Σ.Υ. με άμεσο στόχο να αυξηθεί η μέση αμοιβή στις 60 με 70 χιλ. ευρώ τον χρόνο.
Επιπροσθέτως, οι ιατροί του ΕΣΥ υφίστανται υπέρμετρη φορολόγηση, καθόσον η αποζημίωση εφημεριών προστίθεται στις τακτικές αποδοχές τους, με αποτέλεσμα να φορολογούνται ακόμα και με τον ανώτατο συντελεστή φορολόγησης ως 44%.
Πριν την επιβολή των μνημονίων, με το άρθρο 3 του ν. 3754/2009 ορίζονταν ότι οι αποζημιώσεις για τις εφημερίες των ειδικευμένων και ειδικευόμενων ιατρών φορολογούνται αυτοτελώς, με ειδικό φορολογικό συντελεστή 20%.
Το κόμμα μας προτείνει την προσθήκη ιδιαίτερης παραγράφου στο άρθρο 36, όπου να ορίζεται η επαναφορά της αυτοτελούς φορολόγησης της αποζημίωσης εφημεριών των ιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας με συντελεστή 20%.

Σχετικά με τις διατάξεις τεχνικής υποστήριξης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών – POS και τις προβλεπόμενες κυρώσεις, η πραγματικότητα σήμερα είναι πως οι εταιρείες πληροφορικής τρέχουν να προλάβουν να εγκαταστήσουν τα νέα POS αλλά απλά δεν προλαβαίνουν. Υπολογίζεται ότι γίνονται 1.500 διασυνδέσεις κάθε μέρα όταν χρειάζονται πάνω από 10.000 την ημέρα. Η κατάσταση στην επαρχία είναι ακόμα χειρότερη, διότι οι εταιρείες πληροφορικής προσπαθούν να καλύψουν πρώτα τους πελάτες των μεγάλων αστικών κέντρων. Από την άλλη πλευρά οι επιχειρήσεις υφίστανται εκτός του κόστους, μεγάλη πίεση και φόβο επιβολής εξοντωτικών προστίμων. Δεν είναι δυνατό να βασανίζουμε τόσο κόσμο, ας δοθεί άμεσα η αναγκαία παράταση χωρίς τον φόβο προστίμων.
Είμαστε παντελώς αντίθετοι στην ψήφιση εξοντωτικών κυρώσεων των άρθρων 43 ως 45, ειδικά στη παρούσα χρονική περίοδο όπου αφενός ο χρόνος προσαρμογής για τις επιχειρήσεις είναι ελάχιστος και αφετέρου οι εταιρίες πληροφορικής δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον τεράστιο όγκο εργασίας.

Σχετικά με την αύξηση επιδόματος γέννησης για κάθε παιδί που γεννιέται στην Ελλάδα, αποδεικνύεται πως η κυβέρνηση δεν έχει συνολικό προγραμματισμό για το πρόβλημα της υπογεννητικότητας, οπότε καταφεύγει σε ξεπερασμένες πρακτικές όπως τις προτεινόμενες αυξήσεις που προφανώς είναι πολύ μικρές και από μόνες τους δεν μπορούν να δώσουν λύση στο τεράστιο πρόβλημα της υπογεννητικότητας.
Οι βασικές προτάσεις μας για την υπογεννητικότητα και την προστασία της μητρότητας:
Ολική κάλυψη κόστους τοκετού, όλων των γυναικών και ζευγαριών με χαμηλά εισοδήματα.
Συμμετοχή των ασφαλιστικών ταμείων στην κάλυψη των δαπανών εξωσωματικής γονιμοποίησης για ζευγάρια που παρουσιάζουν υπογονιμότητα.
Από την γέννηση του δευτέρου παιδιού, δυνατότητα χορήγησης στεγαστικού δανείου για πρώτη κατοικία με πολύ χαμηλό επιτόκιο.
Καθιέρωση ισχυρών κινήτρων για την απόκτηση και δεύτερου τέκνου, δηλαδή χορήγηση εφ άπαξ ποσού στο ζευγάρι για την γέννηση του 2ου τέκνου και κάθε επί πλέον τέκνο της, ποσού τουλάχιστον 5.000 € για εισοδήματα κάτω των 100.000 ευρώ.

Σχετικά με την οριοθέτηση του αιγιαλού και της παραλίας, από ότι γνωρίζουμε βάση του άρθρου 11 του ν. 4281/14 (ΦΕΚ 160/Α/8-8-14) (το οποίο καταθέτουμε στα πρακτικά της βουλής), η χάραξη των αιγιαλών σε όλη την επικράτεια έχει ολοκληρωθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, εκκρεμεί η τυπική έγκρισή τους.
Μετά από 10 χρόνια θα ξεκινήσουμε πάλι από την αρχή την ίδια εργασία που ήδη σχεδόν έχει ολοκληρωθεί, χωρίς προφανή λόγο. Καλούμε την κυβέρνηση είτε να μας δώσει πειστικές απαντήσεις για ποιους λόγους επί της ουσίας δεν ολοκληρώνεται και τυπικά η οριοθέτηση του αιγιαλού και της παραλίας που έγινε με το άρθρο 11 του ν. 4281/14, είτε να αποσύρει το εν λόγω άρθρο.

Θα πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη παράγραφος περί οριοθέτησης του αιγιαλού και της παραλίας στα Δωδεκάνησα, λόγω της ύπαρξης κτηματολογίου από την περίοδο της Ιταλικής κατοχής. Μέχρι και σήμερα χιλιάδες ιδιοκτήτες να διώκονται από την κτηματική υπηρεσία με πρωτόκολλα κατεδάφισης, ζητάμε άμεσα συνολική λύση του προβλήματος από τα συναρμόδια υπουργεία.

Η διάταξη για την παρουσία ναυαγοσώστη με δαπάνη του παραχωρησιούχου εφόσον του υποδειχθεί ότι η υποχρέωση αυτή δεν καλύπτεται από τον οικείο δήμο, είναι προβληματική και ανεφάρμοστη, έρχεται σε αντίθεση με το Προεδρικό Διατάγμα 71/2020, διότι στους φορείς διαχείρισης δεν περιλαμβάνονται οι παραχωρησιούχοι.
Προτείνουμε την τροποποίηση της διάταξης, η ευθύνη για την παρουσία ναυαγοσωστών και της ύπαρξης αναγκαίου εξοπλισμού να βαρύνει αποκλειστικά τους δήμους σε όλη την ακτογραμμή των διοικητικών ορίων τους.

Όσον αφορά την Επάρκεια ενεργειακού εφοδιασμού των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, ειδικά για την διασύνδεση της Κρήτης, ήδη λειτουργεί η γραμμή Πελοποννήσου – Κρήτης η οποία ονομάζεται μικρή διασύνδεση, ενώ προχωράμε στην μεγάλη Αττικής – Κρήτης με προϋπολογισμό ένα δις ευρώ.
Είναι απορίας άξιον και κοιτάζοντας τον χάρτη της χώρας μας, γιατί δεν επιλέχθηκε η μικρότερη διαδρομή πόντισης καλωδίων μεταξύ Πελοποννήσου – Κρήτης και επιλέχθηκε μια κατά πολύ μακρύτερη διαδρομή μεταξύ Αττικής – Κρήτης και φυσικά πολύ ακριβότερη. Πιθανόν εκτός από τεχνικούς λόγους να υπήρχαν και κάποια συμφέροντα που επωφελούνται από αυτή την επιλογή.
Το κόμμα μας είναι σαφώς υπέρ της διασύνδεσης όλων των νησιών μας με το ηπειρωτικό δίκτυο, αλλά με όρους επωφελείς για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η ΝΙΚΗ επί του παρόντος σχεδίου νόμου θα ψηφίσει ΚΑΤΑ διότι πιστεύει ότι οι περισσότερες διατάξεις δεν έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα, δεν δίνουν οριστικές λύσεις στα προβλήματα των αγροτών, των γιατρών, των επιχειρήσεων που εγκαθιστούν νέου τύπου φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς – POS, της υπογεννητικότητας, ενώ για το ζήτημα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Καλούμε την κυβέρνηση έστω και την τελευταία στιγμή να μας ακούσει και να βελτιώσει το νομοσχέδιο για το καλό του τόπου και των πολιτών μας.

Ευχαριστώ.

Ανδρέας Βορύλλας – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β2 ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ ΝΙΚΗ

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.