Χίλια διακόσια ογδόντα έξι (1286) αντιμήνσια καθαγίασε μέσα στην εβδομάδα ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας, στο Παρεκκλήσιο του «Αγίου Γρηγορίου του Φωτιστή» στην Πατριαρχική Οικία.

Η τελετή του καθαγιασμού τελέστηκε ανήμερα των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, με τον Πατριάρχη Ρουμανίας να αναγγέλει το ευχάριστο γεγονός:

«Με την ευκαιρία της εορτής των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, που ήταν σπουδαίοι ποιμένες ψυχών και ιδρυτές τοπικών εκκλησιών, θα θέλαμε να αναφέρουμε με χαρά ότι ο Θεός μας βοήθησε και καθαγιάσαμε τα νέα αντιμήνσια που θα δοθούν σε ενορίες και μοναστήρια της Αρχιεπισκοπής Βουκουρεστίου, αλλά και σε ορισμένους ιερούς ναούς του Πατριαρχείου Ρουμανίας στο εξωτερικό. Αυτός ο καθαγιασμός είναι αφορμή για ευλογία και χαρά. Τα νέα αντιμήνσια είναι ανώτερης ποιότητας μεταξωτά, ενώ αναπαριστούν τα πρόσωπα του Σωτήρος και της Υπεραγίας Θεοτόκου, των τεσσάρων Ευαγγελιστών, του Αγίου Ιωσήφ και του Αγίου Νικοδήμου, αλλά και των Αποστόλων στον Μυστικό Δείπνο. Η καινοτομία τους συνίσταται στο ότι η αναπαράσταση όλων των προσώπων είναι φωτεινή, χωρίς σκιές», είπε ο Μακαριώτατος και συνέχισε: «Χαιρόμαστε που μπορούμε να τα προσφέρουμε φέτος στους ναούς μας, που χρειάζονται νέα αντιμήνσια. Αυτά χρειάζονται ιδιαίτερα στις μεγάλες δεσποτικές εορτές, όταν τα αντιμήνσια πρέπει να είναι πιο φωτεινά. Δοξάζουμε τον Θεό πάντων ένεκεν», είπε ο Πατριάρχης Ρουμανίας.

Ο Μακαριώτατος εξήγησε ότι η τελετή του καθαγιασμού περιλαμβάνει πολλές προσευχές και «κάθε αντιμήνσιο μυρώνεται με το Άγιο Μύρο, στο κεφάλι του Σωτήρος Χριστού και στα πόδια Του, όπως διδάσκει ο Άγιος Συμεών, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης.

«Αυτός ο καθαγιασμός είναι σχεδόν ταυτόσημος με τον καθαγιασμό της Αγίας Τραπέζης, όταν εγκαινιάζεται μια νέα εκκλησία. Σχεδόν όλοι οι ύμνοι και οι δεήσεις είναι παρμένες από τον καθαγιασμό της αγίας τράπεζας, αλλά προσαρμοσμένα για τα αντιμήνσια», είπε ο Μακαριώτατος.

Το αντιμήνσιο είναι ιερό λειτουργικό άμφιο, το οποίο αντικαθιστά την Αγία Τράπεζα όταν δεν υπάρχει, ή όταν υπάρχει, αλλά δεν είναι καθιερωμένη. Γράφει διάταξη του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Νείλου του Κεραμέως (1380-1388): «Στρατηγοί ή βασιλείς πολλάκις απέρχονται εις ταξίδια και εις τόπους αλλοφύλων, ένθα ουκ έστι θείος ναός, αλλά και ευλαβείς τινές ιερωμένοι εξέρχονται των ιδίων πόλεων ή του μοναστηρίου και απέρχονται δι’ έρωτα ησυχίας τε και αναχωρήσεως εις έρημον τόπον…Δια ταύτας τας αιτίας, επειδή έχουσιν ανάγκην ούτοι αγιάζεσθαι, εύρομεν εκδεδομένον παρά των αγ. πατέρων των θείων και ιερών Συνόδων, ότι δέδοται αυτοίς ή δια σανίδος, ή δια πανίου ιερά Τράπεζα καθιερωμένη και τιθέασιν αυτήν οι λαβόντες εν ιδίω τόπω…και ιερουργούσιν..» (Πρωτ. Κωνσταντίνου Καλλινίκου «Ο Χριστιανικός Ναός και τα τελούμενα εν Αυτώ», Εκδ. Γρηγόρη, Εκδ. 5η, Αθήνα, 1969, σελ. 173).

Ο Άγιος Συμεών, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης (; – 1429) γράφει για τα ιερά αντιμίνσια (Σημ. γρ. γράφεται και ιώτα, ο Κων. Καλλίνικος θεωρεί ορθότερη τη γραφή με ήτα): «Αυτά είναι εξ υφάσματος λιναρίου και αντί τραπέζης ιεράς γίνονται, τα οποία δε ραπτόμενα ετοιμάζονται κατά τον τρόπον, κατά τον οποίον η διάταξις γράφει…Όταν δε το καλέση ο καιρός, ως αγιασθέντα ήδη τελείως, εξαποστέλλονται αυτά με την γνώμην και την άδειαν του αρχιερέως εις τόπους, όπου δεν είναι θυσιαστήρια και τελείται επάνω εις αυτά η θεία των μυστηρίων ιερουργία» (Συμεών Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης «Τα Άπαντα», Εκδ. Β. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη, ακριβής ανατύπωσις εκδ. εν έτει 1882, σελ. 134).

Κατά τον Θεσσαλονίκης Συμεών η τελετή καθαγιασμού των θείων αντιμηνσίων είναι όμοια με εκείνη του καθαγιασμού της Αγίας Τραπέζης.

«επειδή παριστάνουσι τα πάθη του Σωτήρος και είναι από γης ως εντάφια…Βάλλονται δε και εις αυτά, καθώς και εις την αγίαν τράπεζαν τέσσερα μέρη υφάσματος εις τύπον των τεσσάρων Ευαγγελιστών, των οποίων επιγράφει και τα ονόματα». (Αυτ. σελ. 142).

Επιμέλεια-Μετάφραση: Ευγενία Δίτσα

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.