Στον χώρο τον Κατασκηνώσεων στο Ελευθεροχώρι Γιαννιτσών (στο όρος Πάϊκο) πραγματοποιήθηκε η 5η Ιερατική Σύναξις των κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης Πέλλης και Αλμωπίας παρουσία του σεπτού ποιμενάρχου της Ι. Μητροπόλεως κ. Ιωήλ. Ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Καραλάζος (δρ.Θ.), ιεροκήρυξ της Ι. Μητροπόλεως, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου».

Ο ομιλητής χρησιμοποίησε ως κύριες πηγές του δύο ομιλίες γνωστών αγίων της Εκκλησίας μας. Του Αγίου Νεκταρίου του εν Αιγίνη και του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Ξεκινώντας από την διδασκαλία του αγίου Νεκταρίου σημείωσε, ότι ο Άγιος τονίζει πως ο μακαρισμός της Θεοτόκου αρχίζει από την ίδια την Αγία Γραφή, ενώ και η εικονογραφία, ήδη από τους πρώτους αιώνες, μαρτυρεί για την ιδιαίτερη θέση Της στην Εκκλησία. Αυτή η τιμή και ευλάβεια προς το πρόσωπό Της έμεινε αμετάπτωτη μέσα στους αιώνες και θα μείνει έτσι. Μάλιστα από όλα τα προσωνύμιά Της το πιο κατάλληλο είναι αυτό της Θεοτόκου, το οποίο μαρτυρείται και πριν ακόμη η Εκκλησία το τεκμηριώσει και το καθιερώσει με την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο. Άλλο σπουδαίο χαρακτηριστικό της Θεομήτορος είναι το αειπάρθενον, δηλαδή το γεγονός ότι ήταν και παρέμεινε παρθένος πριν, κατά και μετά την Γέννηση του Χριστού. Μάλιστα ο θαυματουργός άγιος παραθέτει σχετικές προφητείες, γεγονότα και τύπους της Παλαιάς Διαθήκης που συνάδουν σε αυτή την αλήθεια. Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγούν οι σχετικές περικοπές της Καινής Διαθήκης και όλη η πατερική διδασκαλία. Μάλιστα παρατηρεί ότι περισσότερα από 100 τιμητικά επίθετα της Θεοτόκου συνδέονται με την αειπαρθενία Της. Όσοι -αιρετικοί- την αρνούνται, αγνοούν εντελώς την αγάπη προς τον Θεό και αντιλέγουν στο Άγιο Πνεύμα και την σχετική διδασκαλία της Εκκλησίας, η οποία εκφράζεται ήδη από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, αλλά εκτενέστερα αναπτύσσεται στην ΣΤ΄.

Ο δεύτερος άγιος και μεγάλος πατέρας της Εκκλησίας, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, στην ομιλία του στην Κοίμηση της Θεοτόκου εξαίρει το γεγονός ότι η Παναγία δεν δέχεται απλώς τιμή και δόξα από τους ανθρώπους. Το σπουδαιότερο είναι ότι δοξάστηκε και δοξάζεται από τον ίδιο τον Θεό, που Την αγίασε και την εξύψωσε. Μάλιστα η τιμή Της είναι μεγαλύτερη όλων των αγίων, αφού ξεπέρασε σε ασύγκριτο βαθμό όλες τις αγγελικές δυνάμεις. Είναι η αιτία της θεώσεως των ανθρώπων και βασίλισσα κάθε εγκοσμίου και υπερκοσμίου κτίσματος. Εύλογα το σώμα Της, που γέννησε τον Χριστό, συνδοξάζεται και συνανίσταται μαζί Του σύμφωνα με τις προφητικές ρήσεις. Μάλιστα μόνον αυτή απαθανατίστηκε μετά θάνατον και δικαίως μετέστη και πρεσβεύει υπέρ πάντων. Κανένας λόγος δεν μπορεί να περιγράψει το θεόλαμπρο κάλλος Της, γιατί όσα έκανε υπερβαίνουν κάθε νου. Από όλους υπερέχει και στην τάξη και στις πρεσβείες, αφού αναδείχθηκε θρόνος υψηλός του μεγάλου Βασιλέως. Στον μέλλοντα αιώνα κάθε θεία αποκάλυψη είναι αδύνατη χωρίς Αυτήν και όλοι διά μέσου Αυτής θα μετέχουν στον Θεό και θα Τον υμνούν. Τέλος, ο Άγιος αφού δηλώνει ότι και μόνη η μνήμη Της αγιάζει τον άνθρωπο, προτρέπει στην δοξολογία της Θεοτόκου και την επίκλησή Της για την λύση κάθε είδους δεινών και για την έλευση της θείας χάριτος.

Μετά το πέρας της εισηγήσεως ακολούθησε συζήτηση με την συμμετοχή του Σεβ. Μητροπολίτου Εδέσσης κ. Ιωήλ, ο οποίος παρουσίασε ορισμένα χαρακτηριστικά περιστατικά της Καινής Διαθήκης, τα οποία αποκαλύπτουν το μεγαλείο της μητέρας του Φωτός.

Η Σύναξη ολοκληρώθηκε με παράθεση γεύματος, για το οποίο μερίμνησαν οι υπεύθυνοι ιερείς και η ομάδα εθελοντών στελεχών των Κατασκηνώσεων.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.