Του Ευγένιου Ζινόβιέφ- Τον τελευταίο καιρό από τα γραφόμενα που διαβάζω σε διάφορες ελληνικές ιστοσελίδες, αντιλαμβάνομαι ότι οι συντάκτες είναι πεπεισμένοι ότι η αναγνώριση της Αρχιεπισκοπής Αχρίδας είναι μία άλλη κατά σειρά νίκη του Φαναρίου και του Βελιγραδίου.

Στην αντίληψή τους ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος είναι ο μόνος εγγυητής της ενότητας της Ορθοδοξίας και χωρίς τη συμμετοχή του η ενότητα αυτή είναι ανεπίτευκτη.

Βέβαια και άλλες κατά τόπους Εκκλησίες μπορούν να επιχειρήσουν μόνες τους τη θεραπεία των εντός αυτών σχισμάτων.

Όμως το πράττουν είτε παράλογα, είτε με κακή προαίρεση. Μόνον με τις προσπάθειες του Οικουμενικού Πατριάρχη θεραπεύονται οι διαιρέσεις μέσα στην Ορθοδοξία.

Μόνον ο Οικουμενικός Πατριάρχης και κανείς άλλος δεν είναι σε θέση να αποκαταστήσει την ενότητα της Εκκλησίας, ο οποίος παρακολουθεί άγρυπνα τις προσπάθειες μήπως διασαλευθεί αυτή.

Ισχύουν άραγε όλα αυτά στην περίπτωση των Σκοπίων; Ας δούμε λίγο το χρονολόγιο των γεγονότων:

Στις 6 Μαΐου 2022 ο Επίσκοπος Ζβορνικίου και Τουζλάς κ. Φώτιος, στο κήρυγμά του ανακοινώνει τις εμπιστευτικές διαπραγματεύσεις μεταξύ του Πατριαρχείου Σερβίας και Σκοπιανών Ιεραρχών, οι οποίες, όπως αποδεικνύεται, έβαιναν επιτυχώς εδώ και ένα μακρύ χρονικό διάστημα, ενώ φαινόταν ότι κατά το προσεχές μέλλον θα αποκατασταθεί η ενότητα της Σερβικής Εκκλησίας.

Μια ημέρα μετά και συγκεκριμένα στις 7 Μαΐου 2022 ο πρέσβης των ΗΠΑ στο Βελιγράδι, Κρίστοφερ Χιλ συναντάται εσπευσμένα με τον Πατριάρχη Πορφύριο, προκειμένου να τον “ανακρίνει” και να μάθει τις λεπτομέρειες των διαπραγματεύσεων.

Στη συνάντηση παρίσταται ο ίδιος ο Επίσκοπος Ζβορνικίου για να υποστηριχθεί η “ανάκριση” πρόσωπο με πρόσωπο.

Στις 8 Μαΐου 2022 κυκλοφόρησε στο ελληνικό διαδίκτυο ένα άρθρο ότι δήθεν οι Ρώσοι και οι Σέρβοι κατά τρόπο ύπουλο προτίθενται να αποκαταστήσουν την ενότητα της Ορθοδοξία στη Βόρεια Μακεδονία και κατ’ αυτόν τον τρόπο να την υπονομεύσουν.

Αναγνωρίζουμε την παλαιά φόρμουλα της αντικειμενικής δημοσιογραφίας: «ο πόλεμος είναι η ειρήνη και η ελευθερία είναι η δουλεία».

Μην ξεχνάτε αυτό που προανέφερα ότι μόνον ο Οικουμενικός Πατριάρχης, κινούμενος πάντα καλοπροαίρετα μπορεί να αποκαταστήσει την ενότητα της Ορθοδοξίας.

Στις 9 Μαΐου κυκλοφορεί το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου και ένα άλλο άρθρο πάλι στην ίδια ιστοσελίδα, το οποίο προφανώς συντάχθηκε την ώρα που γινόταν η συνεδρίαση της Συνόδου.

Αυτή τη φορά το δημοσίευμα μιλούσε για το πώς ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος νικηφόρα ματαίωσε τα σχέδια των Σέρβων και των Ρώσων.

Το άρθρο μεταξύ άλλων αποδέχεται ότι στο Φανάρι δεν γνώριζαν τίποτε για τις διαπραγματεύσεις, αλλά μόνο ο Επίσκοπος Φώτιος και ο εν λόγω συντάκτης μπόρεσαν να ανοίξουν τα μάτια του Πατριάρχη στα τεκταινόμενα.

Πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι οι Αρχές και η Εκκλησία των Σκοπίων, χρόνια υπέβαλαν εκκλήσεις και αιτήματα για την εκκλησιαστική αναγνώριση και αυτοκεφαλία στην Κωνσταντινούπολη.

Φέρεται ότι η τελευταία εμπιστευτική επιστολή του Ζόραν Ζάεφ προτού αφήσει τη θέση του Πρωθυπουργού ήταν απλώς φωνή βοώντος εν τη ερήμω.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επιστολή ο κ. Ζάεφ έγραφε αποκαλυπτικά, όπως ότι στη χώρα του σχηματίζονται δυνάμεις, οι οποίες επιδιώκουν να αποσταθεροποιήσουν τις σχέσεις με την Ευρώπη και την Ελλάδα.

Επίσης, έλεγε ότι Βόρεια Μακεδονία κινδυνεύει να επανέλθει στις εξτρεμιστικές πεποιθήσεις και ότι η αναγνώριση της Εκκλησίας των Σκοπίων είναι για τον ίδιο πολύ σημαντικό πολιτικά.

Το Φανάρι απάντησε απλώς με μία συμβολική κίνηση: τον Δεκέμβριο 2021 ο Επίσκοπος Αντανίας κ. Παρθένιος, έγινε δεκτός στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και στην Κωνσταντινούπολη.

Μόλις, όμως ήρθε στο φως ότι η Αρχιεπισκοπή Αχρίδας είναι έτοιμη να επανενταχθεί στο Πατριαρχείο Σερβίας, στην κανονική οικεία αυτής τοπική Εκκλησία, η αναγνώρισή της εκ μέρους του Φαναρίου ήταν αστραπιαία, ενώ το αυτοκέφαλό της είναι πολύ πιο κοντά απ’ ο, τι ήταν πριν.

Για έναν αμερόληπτο παρατηρητή καθίσταται προφανές ότι η επιδίωξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου «να αποκαταστήσει την ενότητα της Ορθοδοξίας» είναι περιστασιακή και όχι στρατηγική.

Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς, από τί εξαρτάται αυτό: από τις πραγματικές ανάγκες της Εκκλησίας ή από τη συγκυριακή πολιτική ατζέντα; Είναι ικανό πράγματι το Φανάρι να αλλάξει τον ρου της ιστορίας;

Το Πατριαρχείο Σερβίας θα διεξήγαγε τις διαπραγματεύσεις αυτοτελώς και θα δεχόταν την Εκκλησία των Σκοπίων ανεξαρτήτως το τί θα αποφάσιζαν στο Φανάρι.

Περί τίνος «συντονισμού» της παγκόσμιας Ορθοδοξίας μπορεί να γίνει λόγος, όταν το Φανάρι δεν γνώριζε ούτε για τις διαπραγματεύσεις που γινόταν στο Νις, μέχρι που “ξέφυγε” από τον Επίσκοπο Σβορνικίου και δημοσιεύθηκε στην Romfea.gr;

Η από 9 Μαΐου 2022 απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου μοιάζει ως μια άκομψη προσπάθεια να κάνει selfie με φόντο μια ξένη λιμουζίνα, και φορώντας ένα ωραίο νοικιασμένο κοστούμι.

Η ιστορία της αναγνώρισης του σχίσματος των Σκοπίων, θυμίζει λίγο την ιστορία της αναγνώρισης του Φιλαρέτου Ντενισένκο στην Ουκρανία.

Επί τριάντα χρόνια ο Φιλάρετος υπέβαλε εκκλήσεις στο Φανάρι και οι Ουκρανοί πρόεδροι αιτήματα για αυτοκεφαλία, όμως δεν εισέπραξαν ποτέ καμία απάντηση.

Τον Νοέμβριο του2017 μόλις πρότεινε ο Φιλάρετος διαπραγματεύσεις με την Ρωσική Εκκλησία για τη αποκατάσταση της ενότητας, το Φανάρι αντέδρασε αστραπιαία.

Οι διαπραγματεύσεις με τη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας ματαιώθηκαν, ο Φιλάρετος διέψευσε την έκκλησή του, και το Φανάρι άρχισε αμέσως τις δυναμικές διαπραγματεύσεις με το Κίεβο.

Το 2018 ο Φιλάρετος αποκαταστάθηκε στην ιεροσύνη, ενώ η ιεραρχία του έλαβε το Αυτοκέφαλο.

Η διαφορά συνίσταται στο ότι το 2017 κατάφεραν να πείσουν τον Φιλάρετο να αρνηθεί τις προθέσεις του.

Ερχόμαστε τώρα στο 2022 όπου η Εκκλησία των Σκοπίων αιφνιδίασε τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο οποίος δεν πρόλαβε να πείσει τις Αρχές να επηρεάσουν τους Ιεράρχες τους.

Ας μην υπάρχουν αμφιβολίες ότι το αυτοκέφαλο της Αρχιεπισκοπής Αχρίδας ή λ.χ. του Μαυροβουνίου θα χορηγηθούν από την Κωνσταντινούπολη αμέσως, όσο γρηγορότερα αυτά τα αυτοκέφαλα θα τους προταθούν από το Πατριαρχείο Σερβίας.

Οι κακές γλώσσες θα έλεγαν ότι το Φανάρι επιδίδεται σε ένα πολιτικό ντάμπινγκ: δηλαδή επιδιώκει να δημιουργήσει μια κατάσταση ώστε οποιοδήποτε σχίσμα να έχει μεγαλύτερο όφελος προσφεύγοντας στην Κωνσταντινούπολη παρά στην οικεία αυτού τοπική Εκκλησία.

Θα αναρωτηθούν κάποιοι εύλογα: προσφέρει αυτό κάποιο όφελος στην ενότητα της Ορθοδοξίας;

Αν θέλουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, μπορούμε να προσφύγουμε στην υπόθεση του Ουκρανικού ζητήματος.

Αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία ανταγωνίζονται μεταξύ τους τρεις εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες, ενώ εξαπολύθηκαν διωγμοί κατά κοινοτήτων του Πατριαρχείου Μόσχας.

Ο Φιλάρετος όμως σε αυτό το διάστημα των τεσσάρων (!) ετών έκανε τα εξής:

– να αμνηστευθεί από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και να εξασφαλίσει το αυτοκέφαλο για τον εαυτό του και τους «επισκόπους» του,

– να προχωρήσει εκ νέου σε σχίσμα και να αποκαταστήσει το λεγόμενο «Πατριαρχείο Κιέβου»,

– να δημιουργήσει μια άλλη σχισματική ιεραρχία,

– να δεχθεί στην Ιεραρχία του, Έλληνες παλαιοημερολογίτες «Ιεράρχες» και να συλλειτουργεί μαζί τους,

– να ιδρύσει στην Αθήνα «Εξαρχία του Πατριαρχείου Κιέβου».

Με όλα αυτά ο Φιλάρετος παραμένει κανονικός «επίτιμος Πατριάρχης» της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, που δημιουργήθηκε από την Κωνσταντινούπολη.

Με αυτά και με αυτά η ενότητα της Ορθοδοξίας είναι αδύνατο να αποκατασταθεί, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη όλων των κατά Τόπους Εκκλησιών και μάλιστα μονομερώς.

Είναι γνωστό ότι Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποφεύγει κοινές αποφάσεις και συνοδικές πρωτοβουλίες.

Τρανό παράδειγμα είναι η επιστολή του Μητροπολίτη Βαρσοβίας και πάσης Πολωνίας κ. Σάββα στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, η οποία κοινοποιήθηκε στους Προκαθημένους, και την δημοσιεύουμε παρακάτω για την αυθεντική και όχι πολιτική ενότητα της Ορθοδοξίας.

Όπως προαναφέραμε, η επιστολή αυτή μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει απάντηση, ενώ η ίδια παραπέμφθηκε στο αρχείο, όπως και οι προηγούμενες επί του ουκρανικού ζητήματος επιστολές του Πολωνίας Σάββα προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.