Σύγχυση συνεχίζει να επικρατεί μεταξύ των Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδας, μία ημέρα μετά από την απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για το πώς θα εορταστεί η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Διότι, ενώ η απόφαση της ΔΙΣ ξεκαθαρίζει το τοπίο για το πώς θα εορταστεί η συγκεκριμένη ημέρα στην Αθήνα, δεν δίνει καμία γραμμή για το τι θα κάνουν οι υπόλοιποι Μητροπολίτες στην περιφέρεια.
Ως ένα μέσο αντίδρασης στην ψήφιση του νομοσχεδίου για τον γάμο μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών από το ελληνικό κοινοβούλιο και -κυρίως- στον “εορτασμό” της υπερψήφισής του από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Σακελλαρόπουλου και μέλη της κυβέρνησης σε εστιατόριο στο κέντρο της Αθήνας, η ΔΙΣ αποφάσισε χθες την τέλεση της Θείας Λειτουργίας για την Κυριακή της Ορθοδοξίας στη Μονή Πετράκη αντί της Μητρόπολης Αθηνών.
Μάλιστα, στη Θεία Λειτουργία δεν θα προεξάρχει -όπως συμβαίνει συνήθως- ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, αλλά Συνοδικοί Μητροπολίτες. Επίσης, πρόθεση των μελών της Ιεράς Συνόδου είναι να μην παρεβρεθούν στο γεύμα που κατά παράδοση παραθέτει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο προεδρικό μέγαρο.
Στη σχετική πρόσκληση που είχε αποστείλει από τη Δευτέρα ήδη η Προεδρία της Δημοκρατίας, αναφέρεται χαρακτηριστικά πως “ο Πρόεδρος και τα Μέλη της Δ.Ι.Σ. είναι πάντα ευπρόσδεκτοι στο Προεδρικό Μέγαρο, παράλληλα όμως είναι σεβαστή και η απόφασή τους ως προς το αν θα αποδεχθούν την πρόσκληση”.
Πρόκειται για διαφοροποιήσεις που έχουν τη σημασία τους στην παράδοση που καθιερώθηκε, ο εκάστοτε Αρχιεπίσκοπος να υποδέχεται στην είσοδο του Μητροπολιτικού Ναού τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, και στη συνεχεία να ακολουθεί γεύμα στο προεδρικό μέγαρο.
Στη χθεσινή ανακοίνωση της ΔΙΣ -η οποία συνεχίζει τις εργασίες της και σήμερα- δεν αναφερόταν κάτι περισσότερο για τη στάση που θα τηρήσουν τόσο οι συνοδικοί όσο και οι υπόλοιποι Μητροπολίτες.
Υπάρχουν Ιεράρχες όπως ο Κερκύρας Νεκτάριος, που δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να δουν στους ναούς της Μητροπόλεως κανέναν από τους τοπικούς βουλευτές που ψήφισαν το εν λόγω νομοσχέδιο, ενώ τους απαγορεύεται και το να κοινωνήσουν, μέχρι “να μετανοήσουν για το ατόπημά τους”.
Το ψήφισμα δε που φέρει τις υπογραφές τόσο του Μητροπολίτη όσο και όλων των ιερέων και διακόνων της Μητρόπολης, καλεί την Ιερά Σύνοδο να υποδείξει “και άλλους τρόπους αντίστασης σε τέτοιες αποφάσεις, οι οποίες ήταν νομικά αχρείαστες και ψηφίστηκαν χωρίς να λάβουν υπόψιν τους την αντίδραση του λαού μας”.
Πλήρης σύμπλευση επικρατεί και μεταξύ των Μητροπολιτών Πειραιώς Σεραφείμ, Μεσογαίας Νικολάου και Κυθήρων Σεραφείμ, με τον τελευταίο μάλιστα να αναδημοσιεύσει από την ιστοσελίδα της Μητρόπολής του την εγκύκλιο του Μεσογαίας για τον γάμο των ομοφυλοφίλων, σχολιάζοντας ότι “ από πάσης πλευράς· θεολογικής, κανονικής, ιατρικής, κοινωνιολογικής, παραδοσιακής, ανθρωπιστικής και γενικώτερα δεοντολογικής κρίνεται το γενόμενο αυτό ανοσιούργημα υπό του αγίου Μεσογαίας και συμφωνούντες καθ’ όλα απολύτως αναδημοσιεύουμε την Εγκύκλιό του αυτή στην ιστοσελίδα μας προς γνώσιν του Ποιμνίου μας, ευχαριστούντες και συγχαίροντες τον Σεβασμιώτατον διά την πεπαρρησιασμένην στάσιν του αυτήν”.
Οι τρεις Ιεράρχες έχουν τηρήσει από την αρχή της συζήτησης του νομοσχεδίου μια πιο σκληρή στάση, με τον μεν Μητροπολίτη Μεσογαίας να προτείνει τη διοργάνωση συλλαλητηρίου ως αντίδραση στο νομοσχέδιο και τους Πειραιώς και Κερκύρας να ζητούν την επιβολή επιτιμίου σε όσους ψήφιζαν το νομοσχέδιο.
Υπάρχει επίσης και ένας αριθμός Μητροπολιτών που δεν επιθυμούν να καλλιεργήσουν περαιτέρω τον διχασμό που έχει δημιουργηθεί στην ελληνική κοινωνία, και εμφανίζονται πιο διαλλακτικοί.
Μέσα από τα κηρύγματά τους προτάσσουν τη συγχωρητικότητα, αναφέροντας ότι η Εκκλησία είναι μια αγκαλιά που δέχεται όλα της τα παιδιά, χωρίς ίχνος εκδίκησης ή διαχωρισμού, από τη στιγμή που θα υπάρξει η μετάνοια και γενικώς επιθυμούν να μην επιδεινωθεί περαιτέρω το κλίμα.
Σε κάθε περίπτωση, από τη στιγμή που δεν έχουν υπάρξει σαφείς εντολές για τη στάση που πρέπει να τηρήσει η Εκκλησία συνολικά, προκαλεί ανησυχία το ποιες θα είναι οι επιμέρους και κατά βούληση ενέργειες στις οποίες θα προχωρήσει ο κάθε Μητροπολίτης στην περιφέρειά του, αναλόγως τις πιέσεις που ενδεχομένως δέχεται από το ποίμνιο.
Έφη Ευθυμίου