Σε διευκρινιστική δήλωση η οποία αλλάζει την εικόνα που δημιουργήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με την ανακοίνωση αναγνώρισης της αυτοκεφαλίας για την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, προχώρησε η Εκκλησία της Ρουμανίας.
Συγκεκριμένα, το Πατριαρχείο Ρουμανίας σε νέα, σημερινή του ανακοίνωση, τονίζει πως “μετά την αναγνώριση του αρχικού Συνοδικού Τόμου που εκδόθηκε στις 5 Ιουνίου 2022 από το Πατριαρχείο Σερβίας που χορήγησε αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρουμανίας αναμένει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να ξεκινήσει διαβουλεύσεις και να εκδώσει έναν τελικό Τόμο Αυτοκεφαλίας, για να εκφράσει μια πανορθόδοξη συναίνεση σε αυτό το θέμα της αναγνώρισης του αυτοκεφάλου”.
Όπως φαίνεται, και μετά την αναστάτωση που προκλήθηκε από την αρχική ανακοίνωση, το Πατριαρχείο Ρουμανίας συντάσσεται με την πανορθόδοξη ισχύουσα τάξη. Ότι δηλαδή αναμένουν από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να εκδώσει τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας στην Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.
Στη σημερινή διευκρινιστική ανακοίνωση το Πατριαρχείο Ρουμανίας δηλώνει ότι στηρίζει την απόφαση αυτή αναφορικά με το θέμα της αυτοκεφαλίας, σε μια άποψη που παρουσιάστηκε επίσης στη Συνεδρίαση της Προπαρασκευαστικής Επιτροπής για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στο Σαμπεζύ (2011).
Σύμφωνα με την άποψη αυτή, “η Ιερά Σύνοδος της μητέρας Εκκλησίας είναι η κανονική αρχή που μπορεί να παραχωρήσει αυτοκεφαλία σε μια θυγατέρα Εκκλησία μέσω ενός Συνοδικού Τόμου που υπογράφεται από τον Προκαθήμενο της μητέρας Εκκλησίας μαζί με όλους τους επισκόπους της Συνόδου. Η αναγνώριση της νέας αυτοκεφαλίας ανήκει σε όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία, και επιτυγχάνεται με έναν τόμο αναγνώρισης της αυτοκεφαλίας που υπογράφεται χωρίς καμία διάκριση από όλους τους Προκαθημένους των Αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, με τη σειρά των Δίπτυχων, στη Σύναξη των Προκαθήμενων των Ορθοδόξων Εκκλησιών”.
Η άποψη αυτή παρουσιάστηκε και καταγράφηκε σε ένα προσχέδιο (draft), το οποίο ωστόσο δεν έλαβε ποτέ την τελική έγκριση για να παρουσιαστεί στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο τον Ιούνιο του 2016. Μάλιστα, τον Ιανουάριο του ιδίου έτους ήταν όταν αποφασίστηκε ποια ζητήματα θα γινόταν αποδεκτά πανορθοδόξως ώστε να ακουστούν ως εισήγηση στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο του Ιουνίου. Και το κείμενο αυτό δεν βρέθηκε μετά των όσων έλαβαν την έγκριση.
Θα πρέπει να “πιστωθεί” βεβαίως στην Εκκλησία της Ρουμανίας, ότι είναι η μόνη -από όσες έχουν μέχρι στιγμής αναγνωρίσει το “αυτοκέφαλο” της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος- που αναγνωρίζει ότι ο τελικός λόγος για την έναρξη διαβουλεύσεων ανήκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι αυτό που έχει την αρμοδιότητα να διερευνήσει κατά πόσο η έκκληση για χορήγηση αυτοκεφαλίας σε μια Εκκλησία πληροί τις προϋποθέσεις (εάν η Εκκλησία αυτή μπορεί να είναι αυτάρκης, να έχει Ιερά Σύνοδο τουλάχιστον 12μελή, να έχει ποιμαντικές ανάγκες που να δικαιολογούν την αυτοκεφαλία κλπ), και στη συνέχεια να καλέσει τους Προκαθημένους και να δηλώσει ότι χορηγεί τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας.
ΕΦΗ ΕΥΘΥΜΙΟΥ