Ο Ακάθιστος Ύμνος ή αλλιώς οι Χαιρετισμοί ψάλλεται τμηματικά την Μ. Σαρακοστή , κάθε Παρασκευή για 5 συνεχείς εβδομάδες.

Ακολουθία του Ακάθιστου Ύμνου και η ιστορία της

Ιστορικό γεγονός που συνδέεται με την ψαλμωδία του Ακάθιστου Ύμνου
Η σκληρή πολιορκία της Κων/λης από τους Πέρσες και Άβαρους (626 μ.Χ )
Εμψύχωση των υπερασπιστών της Πόλης από τον Πατριάρχη Σέργιο και εναπόθεση όλων των ελπίδων στην Παναγία την «Υπέρμαχο Στρατηγό»
Καταστροφή των πολιορκητών λόγω ενός ανεμοστρόβιλου και λύση της πολιορκίας

Ο Ορθόδοξος λαός απέδωσε την σωτηρία της Πόλεως στην προστασία της Θεοτόκου

Γι΄ αυτό και συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών και μαζι με τον Πατριάρχη Σέργιο ετέλεσαν ολονύκτιο ευχαριστία , κατά την οποία έψαλαν όρθιοι ( σε ένδειξη βαθειάς ευγνωμοσύνης ) τον «Ύμνο» που έκτοτε ονομάστηκε «Ακάθιστος»

Ποιο είναι το θέμα του «Ύμνου»?

Το μυστήριο της σαρκώσεως του Χριστού , με ειδική έμφαση στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου

Ποιητική επεξεργασία του «Χαίρε»

Α-Μ, που αποτελεί το ιστορικό τμήμα (Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, σύλληψη Χριστού από την Παναγία, επίσκεψη της Θεοτόκου στην Ελισάβετ, ανησυχία Ιωσήφ, επίσκεψη ποιμένων και μάγων στο νεογέννητο Χριστό, επιστροφή Μάγων, φυγή στην Αίγυπτο, Υπαπαντή)
Περιληπτικά τα θέματά τους είναι
Α/ Ο Άγγελος φέρνει το «Χαίρε» στην Θεοτόκο
Β/ Εκείνη απορεί για τον παράδοξο τρόπο της συλλήψεως
Γ/ Ο Γαβριήλ εξηγεί την απόρρητη βουλή του Θεού
Δ/ Η δύναμη του Υψίστου επισκιάζει την Παρθένο και συλλαμβάνει τον Υιό του Θεού
Ε/ Η Θεοτόκος επισκέπτεται την Ελισσάβετ
Ζ/ Ο Ιωσήφ αμφιβάλλει αλλά ενημερώνεται από τον Άγγελο

 Ποιητική επεξεργασία του «Χαίρε»

Η/ Ο Χριστός γεννάται και οι ποιμένες προσκυνούν
Θ/ Το αστέρι δείχνει το δρόμο στους μάγους
Ι/ Οι μάγοι προσκυνούν
Κ/ Επιστρέφουν δι’ άλλης οδού στην πατρίδα τους
Λ/ Ο Κύριος φεύγει στην Αίγυπτο
Μ/ Ο Συμεών δέχεται στην αγκαλιά του ως βρέφος το Χριστό

Θεολογική επεξεργασία του μυστηρίου

Οι υπόλοιπες 12 αναφορές αποτελούν μια θεολογική επεξεργασία του μυστηρίου της Σαρκώσεως
Ν/ Ο λόγος του Θεολυ με την Σάρκωσή του δημιουργεί νέα κτίση
Ξ/ Ο παράξενος τρόπος που γεννήθηκε ο Χριστός προτρέπει τους ανθρώπους να υψώσουν το νού τους στον ουράνιο κόσμο
Ο/ Ο Λόγος ήταν στην γή ως άνθρωπος , δεν απουσίαζε όμως από τον ουρανό
Π/ Οι Άγγελοι θαύμασαν το έργο της ενανθρωπίσεως του Θεού
Ρ/ Οι σοφοί μένουν άφωνοι , μη μπορώντας να εξηγήσουν το μυστήριο της γεννήσεως
Σ/ Ο ποιμένας – Θεός γίνεται πρόβατο-άνθρωπος για να σώσει τον κόσμο

Θεολογική επεξεργασία του μυστηρίου

Τ/ Η Παρθένος προστατεύει όλους τους πιστούς
Υ/ Κανένας ύμνος δεν αρκεί για να υμνηθεί ο Σωτήρας
Φ/ Η Θεοτόκος είναι λαμπάδα που μας καθοδηγεί
Χ/ Ο Χριστός ήλθε στον κόσμο για να μας δώσει χάρη
Ψ/ Η Θεοτόκος είναι έμψυχος ναός στον οποίο δοξάζεται ο Χριστός
Ω/ Τελική αναφορά ικεσίας προς τη Θεοτόκο

Ο νικητήριος παιάνας

«Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια ως λυτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια αναγράφω σοι η Πόλις σου Θεοτόκε
Άλλ΄ ώς έχουσα το κράτος απροσμάχητον εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον , ινα κράζω σοι Χαίρε νύμφη ανύμφευτε»
Για σένα την υπέρμαχη Στρατηγώ επειδή λυτρώθηκα απ’ τα δυσάρεστα γεγονότα , ευχαριστήρια τραγούδια συνθέτω εγώ η Πόλη σου η Κωνσταντινούπολη , Θεοτόκε και νικητήριους ύμνους. Αλλά συ που έχεις ακαταμάχητη δύναμη από κάθε κίνδυνο ελευθέρωσέ με για να φωνλαζω τιμητικά σε σένα με τη φωνή του Αρχαγγέλου «Χαίρε νύμφη ανύμφευτε»

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.