ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ: 20 αιώνες Ορθόδοξος Χριστιανισμός στην Αλβανία. Του π. Ηλία Μάκου. Πάρα πολύ ενδιαφέρουσα, από πολλές απόψεις, και κυρίως από την προσέγγιση ότι η πίστη αντέχει μέσα στο χρόνο και έχει αιώνια διάσταση, ανεξάρτητα από τις χρονικές και τοπικές και τροπικές αντιξοότητες, ήταν η ημερίδα, που έγινε στα Τίρανα, για την πορεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας στις δύο χιλιετηρίδες, που πέρασαν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περιοχή της σημερινής Αλβανίας, κατά μήκος του βορείου τμήματος του Ιoνίου και του νοτίου της Αδριατικής και εκτεινόμενη στο εσωτερικό γύρω από το δυτικό τμήμα του άξονα της Εγνατίας, ο Χριστιανισμός αναπτύχθηκε από τα αποστολικά χρόνια, όταν ο απόστολος Παύλος, σύμφωνα με μαρτυρία του ίδιου, έδρασε, μεταξύ του 55-57 μ.Χ., και στο Ιλλυρικό, το οποίο τον Α’ αιώνα ήταν επαρχία της Μακεδονίας.

Στην ημερίδα, που συνδιοργανώθηκε από το «Αλβανικό Πανεπιστήμιο», την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και το Πανεπιστημιακό Κολλέγιο «Λόγος» της Ορθόδοξης Εκκλησίας, μίλησαν ο Επίσκοπος Βίλιδος Άστιος, η καθηγήτρια Καλλιόπη Νάστα, ο καθηγητής στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο «Λόγος» Θωμάς Σκίρα, και οι καθηγήτριες του «Αλβανικού Πανεπιστημίου» Καλλιόπη Νάσκα και Γκέντα Ρετζάνα.

Επίσκοπος Βίλιδος Άστιος

καθηγήτρια Καλλιόπη Νάστα

Ο Επίσκοπος Άστιος αναφέρθηκε στην πρώτη χιλιετία του Ορθόδοξου Χριστιανισμού στην Αλβανία, όπου εκτός από τη μαρτυρία για την παρουσία του Παύλου εκεί, αρχαία παράδοση δέχεται ως απόστολο της περιοχής τον Καίσαρα ή Καισάριο, έναν από τους 70 αποστόλους, ενώ άλλη, συμβιβάζοντας τα δύο, θεωρεί ότι ο Παύλος εγκατέστησε πρώτο επίσκοπο Δυρραχίου τον Καίσαρα.

ημερίδα για την πορεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας

Η παρουσία εκκλησιαστικής κοινότητας στο Δυρράχιο επιβεβαιώνεται από το μαρτύριο του επισκόπου Αστείου ή Αστίου το 98 μ.Χ.

Στο «Τακτικό» του Λέοντος Γ’ (733), όπως διασώζεται στον «Παρισινό Κώδικα», η επαρχία Ιλλυρικού κατέχει στην τάξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου την 15η θέση με μητρόπολη το Δυρράχιο, όπου υπάγονται 8 επισκοπές: Θάμνης, Σκάμπης, Λυκνίδου, Αμανθείας, Βύλης, Ατράδου, Αυλωνείας και Ακροκεραυνίας.

Κατά το «εκκλησιαστικό Συνταγμάτιο», του αυτοκράτορος Λέοντος του Σοφού, (αρχές Ι’ αι.) ο μητροπολίτης Δυρραχίου τοποθετείται στην 43η θέση (προ του Σμύρνης), με 15 επισκόπους στη δικαιοδοσία του.

Ο καθηγητής Θωμάς Σκίρα, δείχνοντας εικόνες, μίλησε για τη δεύτερη χιλιετηρίδα του Ορθόδοξου Χριστιανισμού στην Αλβανία.

Αυτή η περίοδος ξεκίνησε με τη συγκρότηση της αρχιεπισκοπής Αχρίδος (1018) -η οποία περιελάμβανε 32 εκκλησιαστικές επαρχίες- στην οποία ανήκαν από τα εδάφη της σημερινής Αλβανίας οι επισκοπές: Γλαβενίτζας-Ακροκεραυνείας, Βελεγράδων-Πουλχεριοπόλεως, Τζερινίκου, Αδριανουπόλεως και Βουθρωτού.

Συνεχίστηκε με την κατάργηση του αυτοκεφάλου της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος και την κανονική χορήγηση του αυτοκεφάλου στην Εκκλησία της Αλβανίας (στο μεταξύ, το 1912 δημιουργήθηκε το Αλβανικό κράτος).

Και κατέληξε με την επιβολή του αθεϊσμού το 1967 και την ανασύσταση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας το 1991, οπότε κατέπεσε το κομμουνιστικό καθεστώς, από τον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο.

Πάντοτε ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός, του οποίου η πορεία είναι μακρά, τονίζει ότι ο άνθρωπος μόνο ως μέτοχος και μιμητής της ζωής του Χριστού μπορεί να υπερνικήσει το φόβο της φθοράς και να καλλιεργήσει ανώτερα ιδανικά.

Χάρις σε αυτά η Ορθοδοξία δημιουργεί στην ψυχή αληθινή και υγιή και σφοδρή και αγνή επιθυμία για αναγέννηση.

Βεβαιώνει τον άνθρωπο ότι η ζωή του προσλαμβάνει αξία και δεν είναι μάταιη και δεν εξαρτάται από επιπόλαιες και αυτάρεσκες αντιλήψεις και από εγκόσμιες ουμανιστικές φιλοσοφίες, μόνο όταν καταφάσκει προς την αγιότητα και την αιωνιότητα.

Και διακηρύττει ότι πίσω από τα φαινόμενα και τα πράγματα του παρόντος κόσμου βρίσκεται το επέκεινα, ο πραγματικός, δηλαδή, κόσμος, η πραγματική ζωή.

πατήρ Ηλίας Μάκος

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.