Η έχθρα στό σπίτι προέρχεται άπό τήν άμαρτία. Όλα έχουν τήν προέλευσή τους άπό τήν άμαρτία. Όπωσδήποτε έρχεται ή έχθρα στό σπίτι.
α. Έάν ο γάμος άρχισε με προγαμιαίες σχέσεις και δεν άκολούθησε μετάνοια.
β. Έάν οί σύζυγοι ζουν χωρίς εκκλησιαστικό γάμο. Αύτή είναι η πρώτη άμαρτία την όποία πληρώνουν όλοι με την αμοιβαία έχθρα. Γι αυτό όλοι πρέπει να γίνουν φρόνιμοι και να συνδεθούν έκκλησιαστικά με την ευλογία του γάμου.
γ. Έάν υπάρχουν άνεξομολόγητες πορνικές πράξεις που έγιναν πρίν η και μετά τον γάμο. «Ετσι, εισήλθαν ο ένα νέο σπίτι με την δαιμονική σφραγίδα της άμαρ- τίας στο σώμα τους και στην ψυχή τους.
δ. Έάν ο γάμος έγινε για την προίκα. Ο γάμος αύτός δεν είναι του Θεοϋ και η συμβίωσις δεν θα είναι ειρηνική.
ε. Έάν ύπάρχη μεγάλη διαφορά ήλικίας. Υπάρχουν γονείς που ύπανδρεύουν τα κορίτσια τους στην ήλικία των 14-16 έτών, ένώ στα 18-19 οί κόρες τους είναι ζω- ντοχήρες και μάλιστα με παιδιά. Τι ημπορεί να κάνη μία νεαρή κόρη μπροστά σ ένα εύρωστο άνδρα, ο όποιος θα την ύποτάξη τελείως και δεν θα την σέβεται; Η μεγάλη διαφορά ήλικίας είναι άμαρτία ένώπιον τοϋ Θεοϋ. Και έξ αιτίας αύτού τοϋ λόγου το σπίτι δεν κρατιέται, άλλά διαλύεται, και σ αύτές τις περιπτώσεις οί γονείς να άναγνωρίζουν και να ομολογούν τη δική τους ευθύνη.
στ. Άπό την άδιαφορία που έχουν οί σύζυγοι για την έξομολόγησι, την Θεία Κοινωνία και την όλη τάξι της Εκκλησίας, που είναι έντολές τοϋ Θεοϋ. Έάν δεν έφαρμόζουν αύτές τις έντολές, έφαρμόζουν τις έντολές τοϋ διαβόλου και δεν ημπορούν πλέον να ζουν με ειρήνη και ήσυχία.
ζ. Έξ αιτίας της καταργήσεως της νηστείας. Αύτοί που γεμίζουν άπό οργή είναι ήδη γεμάτοι άπό χολή, η όποία πολλαπλασιάζεται στο σώμα τοϋ άνθρώπου, όταν τρώγη πολύ κρέας και δεν νηστεύη.
«Ετσι, και για ένα άσήμαντο λόγο, έπειδή, έπί παραδείγματι, το τάδε πράγμα δεν εΐναι στην θέσι του, σηκώνει ο ένας το ξύλο και το φέρνει στο κεφάλι τοϋ άλλου.
Από το βιβλίο: «ΒΙΟΣ, ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΙΙΟΚΑ» (1910-1989) Μετάφρασις άπό τά ρουμανικά ύπό μοναχού Δαμασκηνού Γρηγοριάτου