Την πίστη του στα ελληνικά πανεπιστήμια εξέφρασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας από το βήμα της Ολομέλειας για το νομοσχέδιο για την Παιδεία.

«Το δημόσιο πανεπιστήμιο αντιστέκεται και παράγει» τόνισε ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας ότι παρά το «ξήλωμα» της μεταρρύθμισης του 2011, οι «εργάτες» του επιμένουν να προκόβουν. «Έχω βαθιά πίστη στο δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμια, επισήμανε, σημειώνοντας ότι θα προϋπόθεση είναι να αποφασίζουν τα ίδια.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, το νομοσχέδιο εστιάζει σε τρία ζητήματα, στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, στη σύνδεση της αξιολόγησης των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότηση, με όρους επιδόσεων στη μόρφωση και με την απελευθέρωση της έρευνας και καινοτομίας.

Ο κ. Μητσοτάκης εξήγησε ότι όλα τα πανεπιστήμια θα λαμβάνουν το 80% της χρηματοδότησης στη βάση αντικειμενικών δεδομένων, όμως το 20% θα δίδεται με βάση δείκτες που θα επιλέγουν τα ίδια.

Ο κ. Μητσοτάκης ευχήθηκε «περαστικά» στον Τρύφωνα Αλεξιάδη, που είχε περιπέτεια στην υγεία του.

«Σύμφωνα με τον Πλάτωνα η παιδεία είναι δεύτερος ήλιος. Αυτό επιδιώκει και το νομοσχέδιο μας. Είναι δέσμη ρυθμίσεων που συνδέει την αξιολόγηση πανεπιστημίων με την χρηματοδότηση. Ενισχύουν την έρευνα αίροντας αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας που την καθηλώνουν εδώ και δεκαετίες», τόνισε.

Το τρίπτυχο του νομοσχεδίου, σημείωσε ο πρωθυπουργός είναι «αξιολόγηση, σχεδιασμός, ευελιξία». «Το πνεύμα είναι ευρύτερο. Θα έλεγα καθολικό. Η παιδεία αποτελεί εθνικό πεδίο. Η δημόσια εκπαίδευση υπήρξε ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας και μοχλός κοινωνικής προκοπής. Είναι το σύνορο ανάμεσα στην πραγματική πρόοδο και την καμουφλαρισμένη συντήρηση», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, «η κυβέρνηση σηκώνει το γάντι των προκλήσεων της εποχής. Γι αυτό και η κυβέρνησή μας ψηφίστηκε από την πλειοψηφία της κοινωνίας και είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε πράξη».

Αναφερόμενος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη μεταπτυχιακή έρευνα, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι η Ελλάδα εισήλθε στον πόλεμο γνώσης απογυμνωμένη. « Χωρίς προετοιμασία πέρυσι αναδιατάχθηκε ο ακαδημαϊκός χάρτης χωρίς αξιολόγηση και μελέτη. Λίγο πριν τις εκλογές ιδρύθηκαν πανεπιστημιακά τμήματα ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες. Την ίδια ώρα έμπαινε μεθοδικά στο περιθώριο η ανεξάρτητη αρχή που είχε έργο την αξιολόγηση των πανεπιστημίων. Τα κονδύλια πανεπιστημίων συσσωρεύονταν στο ταμείο του υπουργού. Τα κονδύλια έρευνας βάλτωναν και ερευνητικά προγράμματα εγκατέλειπαν τα ελληνικά πανεπιστήμια. Το 2018 η Ελλάδα είχε περίπου 18 χιλιάδες δημοσιεύσεις όταν η Μεγάλη Βρετανία είχε πάνω από 200 χιλιάδες η Γερμανία περίπου 180 χιλιάδες.

Όμως υπάρχει και μια άλλη όψη. Η Ελλάδα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες κρατείται σε υψηλές θέσεις και δείχνει ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο αντέχει και παράγει. Οι καθηγητές οι φοιτητές και ερευνητές επιμένουν και προκόβουν. Αυτές είναι οι νησίδες προόδου και είναι μαζί μας. Μας καλούν να τις πολλαπλασιάσουμε μέσα απο συνολικό μεταρρυθμιστικό πλαίσιο.

Έχω βαθιά πίστη στο ελληνικό πανεπιστήμιο μόνο αν το αφήσουμε να ανοίξει μόνο του τα φτερά του. Είναι πρόταση ελευθερίας και χειραφέτησης αλλά και ευθύνης ταυτόχρονα. Στα παραπάνω δεδομένα απαντάμε σήμερα με νομοσχέδιο που κάνει 3 σημαντικά βήματα:

1. η χώρα αποκτά εθνική αρχή ανώτατης εκπαίδευσης. Όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει παλιά δομή και θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες. Θα είναι και θεσμικό αντίβαρο στις εκάστοτε παρεμβάσεις κυβέρνησης. Η Εθνική Αρχή θα είναι στο εξής ο έγκυρος αρωγός πολιτείας στην χάραξη μακρόπνοης στρατηγικής για την εκπαίδευση. Θα πρέπει να ξεπερνά τον ορίζοντα του εκλογικού κ’ύκλου. Γι αυτό πρέπει να συγκροτείται από πρόσωπα υψηλοτάτου επιπέδου. Πρόεδρος θα επιλέγεται απο την επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και τα μέλη θα ορίζονται από τον πρόεδρο Αρχής και δύο ανεξάρτητους καθηγητές. Με κριτήρια επιστημονικά τα στελέχη της νέας αρχής θα συμβάλουν στην αναδιάταξη και ανακατανομή τμημάτων ανά επικράτεια. Όχι με όρους τοπικισμού ή ψηφοθηρικών κελευσμάτων. Αλλά με βάση υπαρκτές ανάγκες.

Κεντρικότερη τομή είναι η συνεχής αξιολόγηση των πανεπιστημίων. Κάθε σχολή θα ακολουθεί δική της στρατηγική και με μετρήσιμους στόχους θα [παρακολουθείται συνεχώς

Επόμενη τομή είναι η σύνδεση των πανεπιστημίων με χρηματοδότηση. Με αυτό τον τρόπο τα κονδύλια κρατικού προϋπολογισμού δεν θα διατίθενται με όρους πίεσης αλλά με όρους επιδόσεων. Το σύνολο ιδρυμάτων θα αξιολογείται από μια βεντάλια δράσεων. Όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες. Το κράτος θα εξακολουθεί να εγγυάται για την βιωσιμότητα των δημόσιων πανεπιστημίων. Το 80% των κονδυλίων θα διανέμεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια όπως ο αριθμός φοιτητών. Όμως το 20% από δράσεις με ποιοτικά στοιχεία

Το 3 σημαντικό βήμα είναι η απελευθέρωση έρευνας. Εκεί κρύβεται η ανταγωνιστικότητα.

Δείτε live

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.