Η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι να μετατοπίσει τη βαρύτητα από το πρόσωπο του μουφτή στο θεσμό της μουφτείας.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις Μουφτείες παρουσίασε στη Βουλή η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Νίκη Κεραμέως.

Όπως τόνισε η ίδια, πρόκειται για ένα καθεστώς Μουφτειών πλήρως εναρμονισμένο με τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας, με τη Σύμβαση της Ευρώπης για τα δικαιώματα του ανθρώπου και τους κανονισμούς του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με τη Συνθήκη της Λωζάννης και, ασφαλώς με το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής.

Η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι να μετατοπίσει τη βαρύτητα από το πρόσωπο του μουφτή στο θεσμό της μουφτείας.

Ως προς τον μουφτή, προβλέπεται ρητά η τριπλή ιδιότητά του στη χώρα μας: θρησκευτικού λειτουργού, επικεφαλής δημόσιας υπηρεσίας και λειτουργού με δικαιοδοτικές αρμοδιότητες.

Το νομοσχέδιο χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αφορά την οργάνωση και λειτουργία του θεσμού των μουφτειών, όπου δεν έχει διατυπωθεί καμία διαφωνία από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ το δεύτερο μέρος αφορά το μουφτή.

Όσον αφορά το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, η Υπουργός, αναφορικά με τις αλλαγές που εισηγήθηκαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τα προσόντα των υποψηφίων μουγτήδων, σημείωσε ότι αυτό που στην ουσία ζητούν και οι ίδιοι οι μουφτήδες είναι ο υποψήφιος μουφτής να έχει πρώτα διατελέσει ιμάμης, δίνοντας μια πενταετία προσαρμογής της νέας διάταξης, με βάση όσα ίσχυαν με το νόμο του 1991 (άρθρο 165)

Ως προς τον αριθμό των υποψηφίων μουφτήδων (άρθρο 161), η κ. Κεραμέως, στις εισηγήσεις της αντιπολίτευσης να υπάρχουν τρεις ή τέσσερις υποψήφιοι, εκ των οποίων να επιλέγει έναν ο Υπουργός Παιδείας ή, σε άλλη εισήγηση να προτείνει υποχρεωτικά η Συμβουλευτική Επιτροπή τρεις ή τέσσερις υποψηφίους, ώστε να αποφεύγεται η πιθανότητα της μοναδικής υποψηφιότητας, απάντησε: «Είναι γεγονός ότι το πνεύμα του νομοσχεδίου είναι φιλελεύθερο. Δεν θέλουμε να περιορίσουμε ή να φαλκιδεύσουμε την κρίση της συμβουλευτικής επιτροπής, υποχρεώνοντάς την να προτείνει συγκεκριμένο αριθμό προσώπων. Αφενός δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων το συνολικό αριθμό των υποψηφίων για τη θέση του μουφτή. Άρα, δεν μπορούμε να πούμε έναν αριθμό ελάχιστων προτεινόμενων για τη θέση. Μπορεί οι υποψήφιοι να είναι δύο. Οπότε, ποιο το νόημα ο νόμος να υποχρεώνει τη συμβουλευτική επιτροπή να προτείνει τουλάχιστον τρία πρόσωπα; Μπορεί οι υποψήφιοι να είναι δέκα και ο νόμος να λέει να προτείνουν υποχρεωτικά τρία πρόσωπα στον υπουργό. Όμως, η συμβουλευτική επιτροπή μπορεί να κρίνει ότι μόνο δύο από τους δέκα είναι επαρκείς. Τότε θα έχουμε το παράδοξο η συμβουλευτική επιτροπή να είναι εκ του νόμου υποχρεωμένη να προτείνει υποψηφίους που δεν θεωρεί επαρκείς. Εμείς θέλουμε η συμβουλευτική επιτροπή να κρίνει την επάρκεια αυτών των υποψηφίων. Αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε εκ των προτέρων ως νομοθετικό Σώμα για το πόσοι μπορεί να είναι αυτοί. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρη. Η φιλοσοφία της διάταξης είναι να μεταφερθεί η ευθύνη της αξιολόγησης των υποψηφίων στη συμβουλευτική επιτροπή, ώστε οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι χωρίς καμία κρατική παρέμβαση να αποφανθούν για το ποιος ή ποιοι είναι επαρκείς».

Για τη σύγκληση των μελών της Συμβουλευτικής Επιτροπής, έγινε δεκτή η πρόταση των κομμάτων της αντιπολίτευσης για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών σε αυτή.

Ως προς τη διεύρυνση του αριθμού των ιμάμηδων στη Συμβουλευτική Επιτροπή, χωρίς απαραίτητα αυτοί να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Θρησκευτικών Λειτουργών, η κ. Κεραμέως υπενθύμισε ότι η υποχρεωτική εγγραφή των ιμάμηδων στο Μητρώο είναι νόμος που έχει ψηφιστεί από τη σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση (4559/2018), κάτι με το οποίο συμφωνεί και η Κυβέρνηση, καθώς πρόκειται για υποχρέωβση των ιμάμηδων που δείχνει μεγαλύτερη οργάνωση και διαφάνεια στους καταλόγους των Ληξιαρχείων.

Όσον αφορά το Κοράνι, τον ιερό μουσουλμανικό νόμο και τη μουσουλμανική παράδοση, οι κατά τεκμήριο πλέον ικανοί να κρίνουν τον υποψήφιο είναι οι διδάσκοντες στην κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στα μουσουλμανικά ιεροσπουδαστήρια, καθώς και οι επιφανείς θεολόγοι.

Ολοκληρώνοντας η Υπουργός, ανέφερε ότι αυτό που είναι αδιαπραγμάτευτο στο παρόν νομοσχέδιο και είναι «εθνικό θέμα» είναι ότι ο τοποτηρητής μουφτής συντάσσει τον κατάλογο των ιμάμηδων της οικείας μουφτείας, αν δεν έχει ολοκληρωθεί η εγγραφή των ιμάμηδων στο Μητρώο Θρησκευτικών Λειτουργών (άρθρο 158, παράγραφος 4).

Τέλος η κ. Κεραμέως κάλεσε όλες τις πτέρυγες της Βουλής να υπερψηφίσουν τα άρθρα 142 έως 167, παραμερίζοντας επιμέρους μικρές διαφοροποιήσεις, δίνοντας το μήνυμα της εθνικής σύμπραξης εντός και κυρίως εκτός των συνόρων της χώρας.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.