Τετάρτη 24 Ιουνίου: Μπροστά στην οσιακή μορφή του προφήτη Ιώαννου, του Προδρόμου και Βαπτιστή του Χριστού, υποκλινόμαστε με δέος και σεβασμό, καθώς τον συναντούμε μέσα από την ανάμνηση της επετείου της γέννησης του. Το γεγονός και το περιεχόμενο της γιορτής το αντλούμε από το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας.

Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννη Προδρόμου και Βαπτιστού

Γεννήθηκε κατά ασυνήθιστο και θαυμαστό τρόπο

Οίδιος ο πρεσβύτης πατέρας του δεν τα κατάλαβε και δεν πίστεψε στα λόγια τούΑγγέλου –«κατά τι γνώσομαι τούτο;».

Μα και οΆγγελος δεν τούεξήγησε περισσότερα. Αρκέσθηκε να του γνωρίσει το όνομά του και την εντολή που είχε λάβει δηλ. Ιωάννης, και αυτό φανερώνει ακριβώς τον τρόπο της γεννήσεως του‧Ιωάννης στα ελληνικά ερμηνεύεται Θεοδώρητος.

Ερχόταν στον κόσμο πρόδρομος του Μεσσία

Η μητέρα του, ηΕλισάβετ, όταν τον κρατούσε έξη μηνών στα σπλάγχνα της, τον αισθάνθηκε να σκιρτά στο άκουσμα του χαιρετισμού της μητέρας του Κυρίου‧εκείνο το σκίρτημα ήταν το πρώτο κήρυγμα του Προδρόμου.

Η Ελισάβετ, οδηγημένη από το Άγιο Πνεύμα, ερμήνευσε ορθά ο,τι ένοιωσε μέσα της –«Και πόθεν μοι τούτο, ίνα έλθηη μήτηρ του Κυρίου μου προς με;Ιδού γαρ ως εγένετο η φωνή τούασπασμού σου εις τα ώτα μου, εσκίρτησε το βρέφος εν αγαλλιάσει εν τη κοιλία μου».

Κανενός ανθρώπου η γέννηση συνδυάσθηκε με τέτοια γεγονότα και μηνύματα, όπως του Ιωάννου.

Γι’ αυτό και είναι για όλους ο λύχνος που φωτίζει, η αυγή που μαρτυρεί τον Ήλιο Χριστό.

O Πρόδρομος η μεγαλύτερη μορφή της Εκκλησίας

Είναι πράγματι ο Τίμιος Πρόδρομος η μεγαλύτερη μορφή της Εκκλησίας μας κατά την αψευδή μαρτυρία του Χριστού που είπε:

«δεν υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους που γεννήθηκαν από γυναίκα (δηλαδή κατά τους όρους της φύσεως, αφού ο ίδιος ο Χριστός γεννήθηκε εκ Πνεύματος Αγίου και εκ της Παρθένου Μαρίας υπέρ φύσιν) μεγαλύτερος από τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο».

Και είναι φυσικό το γεγονός, ότι προηγήθηκαν πολλά παράδοξα και καινοφανή γεγονότα πριν από την γέννησή του, τα οποία μας τα διηγείται ο Ευαγγελιστής Λουκάς στο πρώτο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του με κάθε λεπτομέρεια.

Απόστολος, ομολογητής, μάρτυρας, όσιος και δίκαιος ύπηρξε ο Τίμιος Πρόδρομος, ο τελευταίος προφήτης του Ισραήλ, αλλά και ο πρώτος Άγιος της Εκκλησίας, αφού βρίσκεται στο μεταίχμιο των δύο κόσμων, της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης.

Σαν λυχνάρι φώτισε «τους καθημένους εν σκότει και σκιά θανάτου» ανθρώπους της εποχής του, ώστε να αναγνωρίσουν στο πρόσωπο του Ιησού τον αναμενόμενο Μεσσία και να πιστέψουν σ’ Αυτόν.

Με την διδασκαλία του ομολόγησε την θεότητα του Χριστού και προετοίμασε τον δρόμο για τον ερχομό Του, ενώ με την στάση ζωής του εξαφάνισε την ατομικότητά του, για να φανεί το φως του Χριστού.

Η ζωή του ύπηρξε ασκητική, γεμάτη στερήσεις και κακουχίες, ζωή εγκράτειας και αυτοκυριαρχίας, ζωή σ’ όλα αγγελική.

O ταπεινός ερημίτης εγκαταλείπει τις δυσκολίες της ερημητικής ζωής, για να διακονήσει με το κήρυγμά του την προετοιμασία της οδού του Κυρίου, ανταποκρινόμενος στην κλήση του Θεού. Έτσι, μας διδάσκει ότι το θέλημα του Θεού γίνεται πυξίδα κάθε ασκητικής προσπάθειας

. Ο διαπρύσιος κήρυκας της Βασιλείας του Θεού αναδείχθηκε, σύμφωνα με την ομολογία του ίδιου του Χριστού, «μείζων εν γεννητοίς γυναικών»

(Λουκ. 1,15).

Το κήρυγμα του

Το κήρυγμά του συγκίνησε τα πλήθη, αφύπνισε τις συνειδήσεις και κάλεσε τους ανθρώπους σε ριζική αλλαγή σκέψεων και φρονημάτων, σε ουσιαστική μεταστροφή συμπεριφοράς και ζωής, σε επιστροφή στο θέλημα του Θεού, όπως αυτό συμπυκνώνεται στο σύνθημά του:

«Μετανοείτε, ήγγικε γαρ η Βασιλεία των Ουρανών».

Ακούμπησε το χέρι του στην καθαρή άφθορη και απείραχτη κορυφή του Χριστού κατά την βάπτισή Του στον Ιορδάνη και, παρ’ όλα αυτά, με ταπείνωση θεώρησε ότι τελείωσε την αποστολή του λέγοντας για τον Χριστό και τον εαυτό του: «εκείνον δεί αυξάνειν, εμέ δε ελαττούσθαι» (Ιωάν. 3,30), εκείνου το έργο πρέπει να μεγαλώνει και το δικό μου να μικραίνει.

Το τέλος της επίγειας ζωής του ήταν μαρτυρικό και σφράγισε με το αίμα του την κλήση του και την αποστολή του.

Αγαπητοί αδελφοί, η μορφή του Τιμίου Προδρόμου μας εμπνέει και σήμερα. Το κήρυγμα του για μετάνοια είναι διαχρονικά επίκαιρο, γι αυτό και ελέγχει την ηθική μας αδυναμία και μετριότητα, γι αυτό και αφυπνίζει τις ναρκωμένες από την παρακμή συνειδήσεις μας, για όσους θέλουμε να ζήσουμε και να σωθούμε Αμήν.

Ἀπολυτίκιον

Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Προφῆτα καὶ Πρόδρομε, τῆς παρουσίας Χριστοῦ, ἀξίως εὐφημῆσαι σέ, οὐκ εὐποροῦμεν ἠμεῖς, οἱ πόθω τιμῶντες σέ, στείρωσις γὰρ τεκούσης, καὶ πατρὸς ἀφωνία, λέλυται τὴ ἐνδόξω, καὶ σεπτή σου γεννήσει, καὶ σάρκωσις Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, κόσμω κηρύττεται.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 5 (1 ψήφος)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.