Περιμένουμε και από τα πολιτικά κόμματα να κάνουν το ίδιο! TΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ ΠΡΙΝ ΛΙΓΟ- Υπό τον φόβο ομοφοβικών επιθέσεων οι δημόσιες συναθροίσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης για σήμερα από τις 2 μ.μ μέχρι και τις 12 π.μ., σύμφωνα και με το ανακοινωθέν από την ΕΛ.ΑΣ
Η απόφαση της αστυνομίας για απαγόρευση συναθροίσεων έρχεται μετά από ιντερνετικό κάλεσμα. Συγκεκριμένα, για τις 7 το απόγευμα έχει αναρτηθεί κάλεσμα για συγκέντρωση διαμαρτυρίας από τους «ενωμένους Μακεδόνες», έξω από τον Κινηματογράφο «Ολύμπιον», με αφορμή την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά».
Στην πολυσυζητημένη αφίσα του ντοκιμαντέρ, απεικονίζεται σταυρωμένη ημίγυμνη έγκυος. Η ταινία πρόκειται να προβληθεί απόψε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της αστυνομίας για την απαγόρευση συναθροίσεων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης αναφέρει
«Ανακοινώνεται ότι με απόφαση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, απαγορεύεται η πραγματοποίηση κάθε υπαίθριας δημόσιας συνάθροισης, από ώρα 14:00’ της 12-03-2024 έως 24:00 της 12-3-2024 στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πόλης της Θεσσαλονίκης, που οριοθετείται από τις οδούς:
Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου – Γ΄ Σεπτεμβρίου – Λ. Στρατού – Αγγελάκη – Εγνατία – Μ. Γενναδίου – Φιλίππου – Χαλκέων – Εγνατία – Μοναστηρίου – Ταντάλου – Καζαντζάκη – Αναγεννήσεως – 26ης Οκτωβρίου – Καρατάσου – Ν. Κουντουριώτου – Λ. Νίκης, καθώς και στην πλατεία – μνημείο Λευκού Πύργου Θεσσαλονίκης και την εφαπτόμενη σ’ αυτήν πλατεία αγαλμάτων Μ. Αλεξάνδρου και Κ. Καραμανλή, σε όλη την έκταση αυτών, που οριοθετείται από τις οδούς Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου (έως του σημείου που η 30ης Οκτωβρίου τέμνεται με την οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου) και σε όλο το πλακόστρωτο της παραλίας, που περικλείεται από τις ανωτέρω οδούς.
Η ανωτέρω απαγόρευση επιβάλλεται καθώς ενόψει της πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια λόγω πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας και απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, καθώς και της λειτουργίας των υποδομών και κοινωφελών εγκαταστάσεων στην οριοθετημένη και κεντρικότερη περιοχή της πόλης».
Οι αντιδράσεις
Την οργή του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκη, Φιλόθεου προκάλεσε η αφίσα της ταινίας της σκηνοθέτιδας Ελένης Ψύκου, «Αδέσποτα Κορμιά», στην οποία απεικονίζεται σταυρωμένη μια ημίγυμνη έγκυος γυναίκα.
Το φιλμ ακολουθεί την ιστορία τριών γυναικών και η σύνοψη αναφέρει: «Η νέα ταινία της Ελίνας Ψύκου είναι ένα ντοκιμαντέρ με τη μορφή road movie. Οι ηρωίδες του ταξιδεύουν σε μια Ευρώπη που ολοένα συντηρικοποιείται, διεκδικώντας τίποτα λιγότερο από αυτονομία και αυτοδιάθεση του σώματός τους. Το ταξίδι τους είναι αβάστακτα σοβαρό και ανέλπιστα αστείο, τα αιτήματά τους επείγοντα, ο αντίλογος σαθρός αλλά συχνά ηχηρός, το αποτέλεσμα αμφίρροπο.
Ο Μητροπολίτης, με επιστολή του προς τη διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό, ζητά να μην αναρτηθεί η αφίσα διότι «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης». (Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ)
Η Επιστολή – απάντηση από την Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό, προς τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεο,
Την δική της απάντηση έδωσε στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό, μετά την αντίδραση του γύρω από την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» που θα προβληθεί στα πλαίσια του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στην πόλη.
Το ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου ακολουθεί τέσσερις γυναίκες, οι οποίες αναζητούν σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη, όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.
Αναλυτικά τα όσα αναφέρει σε αυτήν:
Παναγιώτατε,
Διάβασα με προσοχή την επιστολή που μου αποστείλατε, η οποία καθόλου δεν με υπέβαλε σε ταλαιπωρία- όπως πολύ ευγενικά αναφέρετε. Εν αντιθέσει, χάρηκα που μου κοινοποιήσατε τις εξόχως ενδιαφέρουσες απόψεις σας. Καταρχάς, σας ευχαριστώ για τις θερμές ευχές σας για την επιτυχία του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, καθώς και για το γεγονός ότι «σας γεμίζουν χαρά και ελπίδα οι καλλιτεχνικές μας δραστηριότητες, οι πρωτοβουλίες μας για ενίσχυση της κινηματογραφικής κοινότητας, οι συναντήσεις δημιουργών και καλλιτεχνών – ιδίως νέων».
Το κεντρικό θέμα της επιστολής σας είναι το ντοκιμαντέρ της κ. Ελίνας Ψύκου Αδέσποτα κορμιά που συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό του φετινού μας Φεστιβάλ. Θα χαρώ να συναντηθούμε μετά το τέλος του Φεστιβάλ μας και να συζητήσουμε από κοντά αυτό το θέμα.
Μέχρι τότε επιτρέψτε μου να σας εκφράσω κι εγώ, με φιλόκαλη και ειλικρινή διάθεση, μερικές σκέψεις που έκανα κατά την ανάγνωση της επιστολής σας. Στην πραγματικότητα οι σκέψεις μου εδράζονται σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι καθαρά νομικός και δικαιοκρατικός.
Όπως πολύ σωστά αναφέρετε, το ντοκιμαντέρ της κ. Ψύκου «εξερευνά τη σωματική αυτονομία στην Ευρώπη των πολλών ελευθεριών». Σας προσκαλούμε στην προβολή για να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι ότι το ντοκιμαντέρ αυτό διατρέχεται από την επιθυμία της δημιουργού να καταγράψει τις αγωνίες ανθρώπων που υποφέρουν διότι περιορίζεται η ελευθερία τους. Ως γυναίκα, μητέρα και εργαζόμενη, βλέπω κι εγώ με ανησυχία ότι ο κόσμος, εν έτει 2024, μοιάζει να πηγαίνει πίσω. Η βία, οι επιθέσεις κατά των γυναικών, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται συνεχώς. Αυξάνονται και οι επιθέσεις κατά αδυνάτων και διαφορετικών.
Μόλις χθες στην πλατεία Αριστοτέλους, μια ανάσα από την έδρα του Φεστιβάλ μας, είδαμε με φρίκη και αγανάκτηση μια αήθη και βίαιη επίθεση εναντίον δυο διεμφυλικών ατόμων, τα οποία διασώθηκαν καθαρά από τύχη. Αυξάνονται επίσης τα απολυταρχικά καθεστώτα που περιορίζουν την ελευθερία, καταπατούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και αμφισβητούν την έννοια της Δημοκρατίας.
Η Δημοκρατία είναι ένας θεσμός υπέροχος που μας καλεί να συμβιώνουμε με άτομα, τα οποία ενδεχομένως έχουν διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας. Αν αυτές οι απόψεις δεν κηρύσσουν το μίσος και δεν καλούν σε παράνομες πράξεις, αν δεν απειλούν τις θεμελιώδεις αρχές της ελευθερίας και της Δημοκρατίας κι αν δεν παραβαίνουν τους υπάρχοντες νόμους, τότε οφείλουμε να τις ακούμε μέσα στο πλαίσιο μιας κοινωνίας αποδοχής και αγάπης.
Κατανοώ ότι η διαφημιστική αφίσα της ταινίας Αδέσποτα Κορμιά εκφράζει ίσως απόψεις αντίθετες από τις δικές σας. Το ίδιο είμαι σίγουρη ότι συμβαίνει και με άλλα καλλιτεχνικά έργα που παρουσιάζονται σε κινηματογραφικές αίθουσες, τηλεοπτικούς σταθμούς, αίθουσες τέχνης και μουσεία. Μα κι εγώ όμως βλέπω έργα που δεν μου αρέσουν και ακούω απόψεις που είναι αντίθετες στις δικές μου.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα μπορούσα να ζητήσω την απαγόρευσή τους, ή την απόσυρσή τους, διότι αυτό αντίκειται στο Κράτος Δικαίου. Το ίδιο συμβαίνει και με την αφίσα της ταινίας Αδέσποτα Κορμιά. Ως καλλιτεχνικό έργο μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους και να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις.
Χωρίς να έχουμε καμία σχέση με τη δημιουργία της, έχουμε ακούσει στο Φεστιβάλ πολλές διαφορετικές απόψεις: από θετικές και εγκωμιαστικές, έως προσβλητικές και απειλητικές. Όμως ούτε εγώ ούτε κανείς άλλος επίσημος φορέας μπορεί να την απαγορεύσει από τη στιγμή που δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τους νόμους. Αντιλαμβάνομαι λοιπόν τον προβληματισμό σας για τη συγκεκριμένη αφίσα.
Σας παρακαλώ, όμως, να κατανοήσετε κι εσείς ότι οι πράξεις απαγόρευσης ή λογοκρισίας είναι αντίθετες όχι μόνο στις αξίες μου αλλά και αντίθετες στους νόμους του κράτους μας. Υπάρχει όμως κι ένας δεύτερος άξονας πάνω στον οποίο εδράζονται οι σκέψεις μου, κι αυτός είναι περισσότερο θεωρητικός. Μου γράφετε ότι τα τελευταία χρόνια διάφοροι καλλιτέχνες «χρησιμοποιούν τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης για να διαφημίσουν εκδηλώσεις και δημιουργήματα τέχνης, υπερβαίνοντας τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης».
Η αλήθεια είναι ότι συμβαίνει και αυτό, όχι όμως με την αφίσα της κ. Ψύκου, η οποία δεν πιστεύω ότι προσβάλλει «την ελεύθερη διάθεση της αγάπης μας για τον Χριστό, την Εκκλησία Του και τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης μας». Δεν υπάρχει κάτι προσβλητικό ή χλευαστικό σε αυτή την αφίσα. Δεν ακολουθεί βεβαίως τη γνωστή εκκλησιαστική τεχνοτροπία, όμως εκατοντάδες καλλιτέχνες από την Αναγέννηση ως τις μέρες μας χρησιμοποίησαν διαφορετικές τεχνοτροπίες για να απεικονίσουν τα Πάθη του Χριστού και να τα ταυτίσουν αλληγορικά με τις αγωνίες των αενάως πασχόντων ανθρώπων.
Πιστεύω δηλαδή ότι η συγκεκριμένη αφίσα, όπως μου γράφετε κι εσείς, επιδιώκει «την ψυχική ανάταση και Ανάσταση, την αποκατάσταση του ανθρώπου στο πρωτόκτιστο κάλλος της Θεότητος» Επιτρέψτε μου τέλος, Παναγιώτατε, να εκφράσω την άποψη ότι ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μόνον ένα σύμβολο πίστης, μια απλή εικόνα που αναπαράγεται στατικά ανά τους αιώνες, αλλά και ένας συμπεριληπτικός τόπος και ένας εν κινήσει τρόπος που αγκαλιάζει τον πεπτοκώτα άνθρωπο, τον πάσχοντα άνθρωπο, τον εσαεί ξένο, τον οποίο οφείλουμε να υποδεχόμαστε με ταπεινότητα, κατανόηση και αγάπη.
Με τον ίδιο τρόπο που υποδεχθήκαμε τον Ιησού με τα παρακάτω λόγια του Ύμνου: «δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ἵνα κρύψω ἐν τάφῳ, ὃς ὡς ξένος οὐκ ἔχει τὴν κεφαλὴν ποῦ κλίνῃ»
Kόμμα Νίκη: «Βλάσφημη» αφίσα ντοκιμαντέρ
Ο Χρίστος Δήμας απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της «ΝΙΚΗΣ» Κομνηνού Δελβερούδη, ότι «το Ντοκιμαντέρ Αδέσποτα Κορμιά που συμμετέχει στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιεί αφίσα, που βλασφημεί ιερά σύμβολα και πρόσωπα της Ορθοδόξου Χριστιανικής πίστεως» τόνισε ακόμη ότι «η Πολιτεία σε καμία περίπτωση δεν επιχειρεί να λογοκρίνει την Τέχνη».
Ο υφυπουργός επισήμανε ότι «στο όποιο προωθητικό υλικό, όπως οι αφίσες και τα τρέιλερ, είναι επιλογή των συντελεστών και δεν εμπλέκονται, ούτε το υπουργείο Πολιτισμού, ούτε το φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης».
Ο κ. Δήμας ανέφερε πως «η συγκεκριμένη αφίσα, θεωρώ κι εγώ πως πάσχει αισθητικά. Γνωρίζετε όμως, πολύ καλά, πως η ελληνική κοινωνία ανθρώπων διαθέτει τόσο ώριμη κρίση, γνώση και αντιληπτή ικανότητα και σε καμία περίπτωση δεν κινδυνεύει από αυτήν η ορθόδοξη χριστιανική πίστη. Η ανθρωπότητα έχει καταβάλει διαχρονικά πολύ μεγάλους και αιματηρούς αγώνες για να πετύχει την ελευθερία της έκφρασης μέσα στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός δημοκρατικού πολιτεύματος».