Κανένας αγώνας δεν χάθηκε, δήλωσε την Τετάρτη ο καθαιρεθείς αρχιμανδρίτης Πορφύριος, σε δηλώσεις του μετά την απόφαση του Συνοδικού Δικαστηρίου με την οποία καθαιρέθηκε ο ίδιος και οι δύο τέως - πλέον - κληρικοί της Ιεράς Μονής Οσίου Αββακούμ. Ο Πορφύριος, πλαισιούμενος από αρχιμανδρίτη Νεκτάριο και ιερομόναχο Αββακούμ, καθώς και από υποστηρικτές τους, προέβη σε δηλώσεις εξερχόμενος της Αρχιεπισκοπής, εκ μέρους των τριών, λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση του Συνοδικού, σύμφωνα με την οποία οι καθαιρεθέντες επανέρχονται στις τάξεις των μοναχών.
«Θα τα πούμε με τον Μητροπολίτη Ησαΐα Κυκκώτη στα πολιτικά δικαστήρια και εκεί θα επέλθει η πραγματική δικαιοσύνη», πρόσθεσε, έκανε λόγο για «ηθική δολοφονία» και ανακοίνωσε ότι όλα τα τεκταινόμενα θα τα γράψουν σε βιβλίο που θα κυκλοφορήσει με τίτλο «Εκκλησία – Tο κράτος μαφία της Κύπρου».
Επανέλαβε ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα ενωμένοι και ότι θα ξαναχτίσουμε εκ βάθρων μοναστήρι, που δεν τους άφησε η Εκκλησία να χτίσουν και «δεν θα υπάρχει ούτε παγκάρι».
Ο Πορφύριος, στις δηλώσεις του είπε ότι η Εκκλησία πήρε την απόφαση να τους επιβάλει την «εσχάτη των ποινών», αυτή της καθαίρεσης και για τους τρεις τους.
«Πήρε την άδικη απόφαση να μας καρατομήσει εν ψυχρώ παραβιάζοντας τόσο την όλη διαδικασία εξαρχής όσο και τα βασικά μας δικαιώματα σε δίκαιη δίκη. Άδικη δίκη ναι, αλλά σε καμία των περιπτώσεων δίκαιη. Κανένας αγώνας δεν χάθηκε. Θα τα πούμε με τον Μητροπολίτη Ησαΐα Κυκκώτη στα πολιτικά δικαστήρια και εκεί θα επέλθει η πραγματική δικαιοσύνη» είπε. Συνέχισε, λέγοντας ότι η «πέτρα του σκανδάλου» ήταν «ο ίδιος ο Μητροπολίτης και ο Αρχιμανδρίτης Βαρνάβας», οι οποίοι, όπως ανέφερε «θα βγουν αλώβητοι από αυτή την ιστορία, διότι η Ιερά Σύνοδος θα κουκουλώσει και θα σκεπάσει με την αγάπη της τα λάθη τους και για αυτό απέδωσαν μονόπλευρες ευθύνες σε αυτή την υπόθεση τιμωρώντας μια ολόκληρη πενταμελή αδελφότητα και όχι τον ίδιο τον Μητροπολίτη ο οποίος θα έπρεπε ήδη να είναι σε διαθεσιμότητα και αργία για όσα αδικήματα του ποινικού κώδικα διέπραξε εις βάρος μας».
Ενώπιον του Συνοδικού Δικαστηρίου, συνέχισε ο Πορφύριος, «τέθηκαν υπόψιν ανήθικα και οικονομικά σκάνδαλα άλλων κληρικών της Μητροπόλεως Ταμασού και κατ΄επέκταση της Εκκλησίας της Κύπρου για τα οποία το Συνοδικό Δικαστήριο αποφάσισε να τα σκεπάσει».
Πρόσθεσε ότι η καθαρότητα και η κάθαρση της Εκκλησίας πρέπει επιτέλους να επέλθει «και όχι να ορίζει χειροτονίες ανήθικων κληρικών» ή να τους στέλνει στο εξωτερικό «για να τα κουκουλώνει».
«Η κάθαρση της Εκκλησίας να είναι ολική και όχι επιλεκτική και εμπαθής. Σας αναφέρουμε και δημοσίως ότι αν νομίζετε ότι μια ζωή η Εκκλησία με τις γνωριμίες και τα λεφτά της και την περιουσία του κόσμου θα εξαγοράζει συνειδήσεις και υποθέσεις, στη δική μας περίπτωση δεν θα γίνει» είπε. Αναφέρθηκε και στη διαδικασία ενώπιον της πολιτικής δικαιοσύνης, κατά του Μητροπολίτη Ταμασού Ησαΐα, κάνοντας παράλληλα έκκληση προς τον Γενικό Εισαγγελέα «να προβεί στις δέουσες ενέργειες διότι έμειναν παγωμένες οι υποθέσεις αυτές εδώ και 7 μήνες και ενώ πληροφορηθήκαμε ότι στοιχειοθετήθηκαν 19 κατηγορίες κατά του Μητροπολίτη και των Συνεργών του στις 5 Μαρτίου 2024 δεν έγινε απολύτως τίποτε».
Ο Πορφύριος κάλεσε τη νέα διοίκηση και ηγεσία της Αστυνομίας, η οποία έχει αναλάβει, να ερευνήσει αντικειμενικά όλες τις καταγγελίες που έχουν γίνει εναντίον του Μητροπολίτη Ταμασού, οι οποίες, όπως είπε, «δεν έχουν ερευνηθεί με αντικειμενικότητα από την προηγούμενη ηγεσία λόγω γνωριμιών και συγχαίρουμε τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας για την απόφαση να αλλαχτεί η ηγεσία της Αστυνομίας».
«Ο Μητροπολίτης Ταμασού έχει καταγγελθεί για κλοπή προσωπικών αντικειμένων δικών μας, αξίας πέραν των €300.000, όπου η Αστυνομία δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε, αφήνοντας τα αντικείμενα μας και την περιουσία μας εκτεθειμένα και σε κίνδυνο, χωρίς να εκδώσει ούτε ένταλμα έρευνας, ούτε σύλληψης για τους ηθικούς αυτουργούς αυτής της κλοπής. Ο Μητροπολίτης έχει καταγγελθεί μεταξύ άλλων για απαγωγή μοναχών, για παράνομη είσοδο στην Μονή κατά την απουσία μας χωρίς ένταλμα έρευνας, για παράνομη είσοδο και κλοπή, παράνομη κατακράτηση, απειλή βιοπραγίας, της κατάχρησης εξουσίας, της υποκίνησης μαρτύρων σε ψευδή μαρτυρία, την καταστροφή αποδεικτικού υλικού, της κοινής επίθεσης, της στέρησης της ελευθερίας κάποιου με σκοπό των εξαναγκασμό να προβεί σε μη οφειλόμενη πράξη και δεκάδες άλλα αδικήματα», συμπλήρωσε.
«Να μας απαντήσει η πρώην ηγεσία της Αστυνομίας που παραπονιέται ότι παύθηκε, γιατί όλες οι καταθέσεις του Μητροπολίτη Ταμασού διεξήχθησαν στην πολυτέλεια του γραφείου του Μητροπολίτη, ενώ ο ίδιος ήταν ύποπτος για αδικήματα; Γιατί των διαφόρων μαρτύρων κατηγορίας εναντίον μας ελήφθησαν οι καταθέσεις τους στα γραφεία της Μητροπόλεως Ταμασού και εμείς ως παραπονούμενοι πηγαίναμε στο Τμήμα να καταγγείλουμε; Γιατί δεν ερευνώνται με αντικειμενικότητα οι υποθέσεις εναντίον του Μητροπολίτη Ταμασού; Η Εκκλησία της Κύπρου και το Συνοδικό Δικαστήριο αποφάσισε να μείνει θεατής σε όλα αυτά που έγιναν χωρίς να αποδώσει καμία ευθύνη στον Μητροπολίτη Ησαΐα αλλά αποδίδοντας για όλη την ακαθαρσία των τόσων χρόνων που υπάρχει στην Εκκλησία ευθύνες στην αδελφότητα μας», σημείωσε.
Όπως είπε, «να μας απαντήσει το Συνοδικό Δικαστήριο αν έχει τη συνείδηση και την τόλμη, έχουν τεθεί ενώπιον τους οικονομικά και ανήθικα σκάνδαλα για άλλες Εκκλησίες και Κληρικούς οι οποίοι οι ίδιοι ομολόγησαν ενώπιον τους για τις πράξεις τους; Από την μέρα που τέθηκαν έχουν κάνει κάτι;».
Μεταξύ άλλων, ο Πορφύριος, ζήτησε απαντήσεις από τον Αρχιεπίσκοπο, κατά πόσο «έχει συμφωνήσει να γίνει Βοηθός Επίσκοπος ο πατέρας Νεκτάριος για να τον στηρίξει ο Μητροπολίτης Ταμασού στον αρχιεπισκοπικό θρόνο και σήμερα τον καθαιρούν για οικονομικούς και δήθεν ηθικούς λόγους» ενώ απευθυνόμενος προς το Συνοδικό Δικαστήριο, αναρωτήθηκε κατά πόσο «έχουν τελεστεί εκκλησιαστικά και ποινικά αδικήματα εκ μέρους του Μητροπολίτη Ησαΐα Κυκκώτη» και αν «έχει στην κατοχή του μεταφορές από το λογαριασμό της Μονής προς προσωπικούς λογαριασμούς του Μητροπολίτη και του αδελφού του, ύψους χιλιάδων ευρώ».
Επανέλαβε ότι η δίκη που έγινε δεν είναι δίκαιη, όπως η Εκκλησία προανήγγειλε, αλλά «άδικη» όπως την χαρακτήρισε.
Διότι, συνέχισε «πρωτίστως, δεν τηρήθηκαν οι πρόνοιες του Καταστατικού Χάρτη. Δεν μας επιτράπηκε να έχουμε μαζί μας το δικηγόρο της επιλογής μας, Αναστάσιο Βαβούσκο. Δεν μας επιτράπηκε ποτέ από το Συνοδικό Δικαστήριο να φέρουμε δικό μας εμπειρογνώμονα, ενώ όπως ισχυρίστηκε «αποδόθηκαν μονόπλευρες ευθύνες και έγινε μια ηθική δολοφονία και δολοφονία χαρακτήρων». «Πρέπει να καταλάβει ο κόσμος ότι η υπόθεση της Μονής Αββακούμ δεν είναι απλά μια εκκλησιαστική υπόθεση αλλά μια υπόθεση που μέλη της είναι βαθιά ριζωμένα στο μεγάλο και σκοτεινό σύστημα που καταργεί κάθε έννοια του κράτους δικαίου που ζούμε», σημείωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι «είμαστε και εμείς πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας και ζητούμε να σεβαστεί κάθε αρχή και εξουσία τα συνταγματικά μας δικαιώματα και τα ανθρώπινα δικαιώματα, δίχως αυτά να καταπατούνται. Επειδή κάποιοι έχουν ασύδοτη εξουσία και λειτουργούν ως κράτος εν κράτει. Ντροπή. Ο κόσμος έχει βαρεθεί αυτή την υποκρισία εκ μέρους της Εκκλησίας».
Είπε ακόμη ότι «δεν είναι δυνατόν να μας καταλογίζουν ότι έχουμε διαπράξει τόσα αδικήματα, μας παρουσίασαν σαν τους μεγαλύτερους εγκληματίες των εποχών. Είμαστε άνθρωποι, έχουμε κάνει λάθη, αλλά η Εκκλησία βρήκε την ευκαιρία να δείξει δήθεν ότι καθαρίζει το όνομά της και να φορτώσει όλα τα προηγούμενα πάνω μας σαν την κολυμβήθρα του Σιλωάμ».
Ανακοίνωσε, παράλληλα, ότι όλα τα τεκταινόμενα θα τα γράψουν σε βιβλίο που θα κυκλοφορήσει με τίτλο «Εκκλησία – Το κράτος μαφία της Κύπρου».
«Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας ενωμένοι και αγαπημένοι. Ευχαριστούμε τον κόσμο που κατάλαβε αυτήν την ηθική δολοφονία και θα ξαναχτίσουμε εκ βάθρων μοναστήρι, που δεν μας άφησε η Εκκλησία να χτίσουμε και δεν θα υπάρχει ούτε παγκάρι. Ευχαριστούμε τον κόσμο που κατάλαβε αυτήν την ηθική δολοφονία και θα μείνουμε εδώ και θα σας ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα μας», σημείωσε.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Πορφύριος είπε ότι «ελπίζουμε στη δικαστική εξουσία, η οποία είναι ανεξάρτητη εξουσία από αυτήν της Εκτελεστικής, γιατί από όσο αποδείχτηκε, η Κυπριακή Δημοκρατία δεν είναι τόσο αμερόληπτη στις υποθέσεις που διερευνά».
«Όταν ένας άνθρωπος ο οποίος κατηγορείται για κάποια παραπτώματα, λαμβάνονται οι καταθέσεις του μέσα στο γραφείο του, τότε πού να πάνε να κρυφτούν οι υπόλοιποι πολίτες. Σημείωσε ότι δεν έχουν ζητήσει εξηγήσεις για αυτό τα παραθέτουν δημοσίως.
Σε ερώτηση ότι εκκρεμεί ενώπιον Κακουργιοδικείου η οικονομική πτυχή του σκανδάλου, ο Πορφύριος είπε ότι εκκρεμεί το Κακουργιοδικείο «και αν υπάρχουν ευθύνες τις οποίες πρέπει να πληρώσουμε και εμείς, να τις πληρώσουμε».
Σε παρατήρηση ότι μίλησε και για δικά τους λάθη, ο Πορφύριος είπε ότι «έχουμε αναφερθεί και σε δημόσιες άλλες μας εμφανίσεις και θα αναφερθούμε και σε λάθη που κάναμε, αλλά δεν θέλω να τοποθετούμε σε κάτι άλλο».
Σε ερώτηση για την επόμενη μέρα, ο Πορφύριος είπε ότι η «έχει ο Θεός για όλους. Και αν οι άνθρωποι μας πετάξουν, ο Θεός δεν πετάει κανέναν, αγαπητέ».
Ερωτηθείς αν με την καθαίρεσή τους θα βγάλουν τα ράσα, ο Πορφύριος είπε ότι «τα ράσα θα μείνουν πάνω στο πετσί μας κολλημένα μέχρι τον τάφο, είτε σε κάποιους αρέσει είτε σε κάποιους δεν αρέσει».
Απαντώντας σε ερώτηση τι περιμένουν τώρα, ο Πορφύριος είπε ότι «περιμένουμε τη δικαιοσύνη της δικαστικής εξουσίας. Και εύχομαι ότι η νέα ηγεσία θα αναλάβει να διερευνήσει με αντικειμενικό χαρακτήρα τις όποιες ανομίες του καθενός».
Σε ερώτηση αν θα προβούν σε νέες καταγγελίες, ο Πορφύριος απάντησε: «Δεν ξέρω. Νομίζω πως όχι».
Τέλος, ερωτηθείς αν διατηρούν τη μοναχική τους ιδιότητα, ο Πορφύριος είπε ότι διατηρούν το μοναχικό σχήμα. «Παρά την καθαίρεση στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου διατηρούμε την μοναχική μας ιδιότητα», κατέληξε.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το Εξαμελές Συνοδικό Δικαστήριο της Εκκλησίας της Κύπρου απαρτιζόμενο από τον Πρόεδρο του Μητροπολίτη Κιτίου Νεκταρίου, τα μέλη του, τους Μητροπολίτες, Λεμεσού Αθανασίου, Κωνσταντίας Βασιλείου, των Επισκόπων, Καρπασίας Χριστοφόρου, Αρσινόης Παγκρατίου και Αμαθούντος Νικολάου, κατόπιν παραπομπής ενώπιόν του της υπόθεσης των Αρχιμανδριτών Νεκταρίου Γεωργίου και Πορφυρίου Ττόουλου, του ιερομονάχου Αββακούμ Χριστοφή, κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής, προέβη σε εκδίκαση της εν λόγω υπόθεσης σε δικασίμους συνεδριάσεις, στην παρουσία όλων των Μελών του Δικαστηρίου και των κατηγορουμένων, στο Μικρό Συνοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου.
Το Εξαμελές Συνοδικό Δικαστήριο «διεξελθόν το πόρισμα της Ανακριτικής Επιτροπής μεθ’ ολοκλήρου του περιεχομένου του κατατεθέντος εις την Γραμματεία του Δικαστηρίου μαρτυρικού υλικού και το Κατηγορητήριο του Εκκλησιαστικού Εισαγγελέως, προέβη εις εξέτασιν των προσαχθέντων μαρτύρων κατηγορίας και υπερασπίσεως».
«Διακούσαν δε μετά προσοχής την κατατεθείσαν Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης των υπό του Εξαμελούς Συνοδικού Δικαστηρίου κληθέντων ανεξαρτήτων Εμπειρογνωμόνων, την αγόρευση του Εκκλησιαστικού Εισαγγελέως και τας απολογίας των Κατηγορουμένων, αποφάσισε ομοφώνως: την καθαίρεση εκ του υψηλού υπουργήματος της Ιερωσύνης δι’ α υπέπεσαν κανονικά παραπτώματα και την επαναφορά εις τας τάξεις των Μοναχών, του Νεκταρίου Γεωργίου, του Πορφυρίου Ττόουλου και του Αββακούμ Χριστοφή, τέως κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής, βάσει των Θείων και Ιερών Κανόνων της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των Διατάξεων του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου» καταλήγει.