ΤΗΣ ΛΟΥΚΙΑΣ ΒΟΥΡΓΙΑ - ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ* Κοντοστάθηκα μια στιγμή στο παράθυρο. Ο ήλιος κόντευε να δύσει. Χρυσές ηλιακτίδες τρεμόπαιζαν στην καταπράσινη φυλλωσιά της κιτρομηλιάς παρέα με τα παιγνιδιάρικα σπουργίτια, που φλυαρούσαν ακατάπαυστα.

Πέρα ο ορίζοντας βάφτηκε με πανέμορφα μοναδικά χρώματα από το περίτεχνο πινέλο εξαίρετου δημιουργού. Το στακτοπράσινο του κυπαρισσιού έσμιγε μαγευτικά με όλες τις αποχρώσεις του πράσινου κάτω στην ποταμοσιά. Πουλιά κελαηδούσαν γλυκά γεμίζοντας θείες μελωδίες, μουσικές πανδαισίες την πλάση. Ένα σμήνος λευκά περιστέρια απολάμβανε τους χρυσοκόκκινους αιθέρες, κάνοντας εκπληκτικά ακροβατικά, σχίζοντας τον αέρα ως ύστατο χαιρετισμό στη μέρα που φεύγει. Αυτοκίνητα τρέχουν βιαστικά στον δρόμο, είναι η ώρα που σχολνούν οι εργαζόμενοι. Οδοιπόροι, που κατέβηκαν για μια βόλτα ξεγνοιασιάς στα φιδωτά μονοπάτια της φύσης. Ειρήνη ακόμη! Ένα γεράκι ζυγιάζεται στο στερέωμα. Το στερνό φως του ήλιου χαρίζει φανταστικές ανταύγειες στο πορτοκαλί του χρώμα. Εκπληκτική η έκρηξη χρωμάτων του ηλιοβασιλέματος! Το τριανταφυλλένιο χάδι του ήλιου στη γη λίγο πριν πέσει το σούρουπο. Είναι ένα πανέμορφο θέαμα, μοναδικό. Ένας υπέροχος πίνακας!
Πάντα εν σοφία εποίησας ! Ο Θεός, ευχαριστώ σοι!
Πού είσαι Διαμαντή, Κκάσιαλε, Κάνθο να ζωγραφίσεις την ξεχωριστή ωραιότητα και την εκπληκτική γοητεία του Φθινοπωρινού ηλιοβασιλέματος στην κυπριακή ύπαιθρο; Πού είσαι Κώστα Μόντη να υμνήσεις με την πέννα σου, το απερίγραπτο κάλλος και τη ζεστασιά του τόπου μας;
Η τέχνη πάντα γοητεύει, συναρπάζει, κεντρίζει το ενδιαφέρον και τον θαυμασμό των ανθρώπων, καθρεφτίζοντας την ανάγκη για αισθητική απόλαυση, από την εποχή των σπηλαίων ως σήμερα. Ένας καλαίσθητος πίνακας γεμίζει με χάρη και ομορφιά τον χώρο μας. Στην αγγλική γλώσσα η λέξη art δηλώνει τέχνη υψηλής αισθητικής αξίας ενώ η λέξη craft απλή ανθρώπινη δημιουργία .
Βεβαίως υπάρχουν πίνακες ..και πίνακες … Ένα καυτό θέμα που απασχολεί την κυπριακή επικαιρότητα είναι «τα σκίτσα του καθηγητή», που αφού είδαν το φως της δημοσιότητας, ξέσπασε μεγάλη διαμάχη λόγω διαφορετικών τοποθετήσεων.
θα μπορούσε κάποιος να διερωτηθεί: Οι συγκεκριμένοι «πίνακες» του καθηγητή , θα μπορούσαν να στολίσουν, γεμίζοντας ομορφιά ένα χώρο; Να κάθεται κάποιος να πιει τον καφέ του και ν’ απολαμβάνει τη συγκεκριμένη καλλιτεχνική δημιουργία; Μήπως ο ίδιος ο καθηγητής θα μπορούσε να εξωραΐσει το γραφείο του στο σχολείο στο οποίο υπηρετεί; Να έμπαιναν στο γραφείο του, συνάδελφοι, γονείς, μαθητές και να μένουν εμβρόντητοι από τη διακόσμηση; Η μήπως πάλι να ευπρέπιζε την είσοδο του σχολείου με τα δημιουργήματά του; Άραγε οι γονείς αντικρύζοντάς τα πρωί πρωί, θα έφτιαχνε την μέρα τους η όλη θέαση; Θα έφευγαν σάμπως ήσυχοι ότι αφήνουν τα παιδιά τους σε καλά χέρια; Θα ένιωθαν τάχα περήφανοι για το σχολείο τους; Θα εμπιστεύονταν πλέον τον καθηγητή και δη Διευθυντή τους ; Με τι αισθήματα θα αποχωρούσαν, αντικρύζοντας αυτό το ιδιαίτερο στυλ και το ξεχωριστό ύφος του χώρου;
Το γεγονός ότι ο δημιουργός των σκίτσων είναι εκπαιδευτικός και δη διοικητικό στέλεχος της Παιδείας ασφαλώς περιπλέκει τα πράγματα.
Στο συγκεκριμένο θέμα ξεπροβάλλουν οι πιο κάτω παράμετροι :
Ο εξευτελισμός των θείων και όχι μόνον.
Ναι στην ελεύθερη έκφραση. Δεν υπάρχουν κάποια όρια;
Η ιδιότητα του δημιουργού ως εκπαιδευτικού και διευθυντή
Ως δημόσιος υπάλληλος.
Εμπλέκεται το θέμα με τα δικαιώματα του παιδιού;
Με τα δικαιώματα των γονιών;
1. Ο εξευτελισμός των θείων και όχι μόνον
Σαφώς προσβάλλονται βάναυσα τα θεία μέσα από τα συγκεκριμένα εκπονήματα του καθηγητή και όχι μόνον. Μήπως δεν είναι ρητορική μίσους η επιλεκτική στοχοποίηση, γελοιοποίηση και ο διασυρμός διαφόρων θεσμών και προσώπων; Δεν ακούσαμε να πάρει θέση η Επίτροπος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Τι να πούμε δε για τον χλευασμό του γυναικείου φύλου; Τα συγκεκριμένα σκίτσα με την γυναίκα, είναι άκρως απαξιωτικά, υποτιμητικά και ταπεινωτικά. Δεν είδαμε να πάρει θέση ο Φορέας Ισότητας και οι Γυναικείες Οργανώσεις.
2. Ναι στην ελεύθερη έκφραση. Δεν υπάρχουν κάποια όρια;
Σύμφωνα με το άρθρο 19 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας κατοχυρώνεται πλήρως το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης ενώ παράλληλα υπόκειται σε περιορισμούς /ποινές προδιαγεγραμμένες από τον Νόμο,
που αποσκοπούν στην προστασίαν των δημοσίων ηθών και της υπολήψεως ή των δικαιωμάτων των άλλων . .
Επίσης στην Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΗΕ και στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα και πάλιν μέσω του άρθρου 19 .2 το δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης τυγχάνει πλήρους προστασίας … προφορικά, γραπτά, σε έντυπα, σε κάθε μορφή τέχνης ή με κάθε άλλο μέσο της επιλογής του…
που όμως υπόκειται σε περιορισμούς , που στόχο έχουν τον σεβασμό των δικαιωμάτων ή της υπόληψης των άλλων και για
την προστασία της εθνικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης, της δημόσιας υγείας ή των χρηστών ηθών (19. 3 α και 3β ).
Καθίσταται φανερό από την κυπριακή, αλλά και την παγκόσμια νομοθεσία ότι ελευθερία έκφρασης δεν σημαίνει με κανένα τρόπο ανεξέλεγκτη καταστρατήγηση και εξευτελισμό της υπόληψης, των πιστεύω, των αξιών, των ηθών, των θεσμών και της παράδοσης οποιουδήποτε λαού ή προσώπου.
3. Ιδιότητα του δημιουργού ως εκπαιδευτικού
Στο άρθρο 20 του Συντάγματος, τονίζεται ότι άτομο το οποίο παρέχει εκπαίδευση, σέβεται τα δημόσια ήθη, προστατεύει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των άλλων και λαμβάνει πρόνοια για προσφορά παιδείας υψηλού βαθμού και άριστης ποιότητας.
Επιπρόσθετα στην Κυπριακή Εκπαιδευτική Νομοθεσία, στο άρθρο 48 .1 .δ επισημαίνεται ότι κάθε εκπαιδευτικός λειτουργός οφείλει να μην δυσφημίζει την υπηρεσία ή την θέση του ή να γίνει αιτία να διασαλευθεί η εμπιστοσύνη του κοινού στην εκπαιδευτική υπηρεσία.
4 . Ως δημόσιος υπάλληλος
Συναφής με τα ανωτέρω και ο Κώδικας Δεοντολογίας και Συμπεριφοράς Δημοσίων Υπαλλήλων, αναρτημένος στην ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Κύπρου , όπου περιλαμβάνονται πρότυπα συμπεριφοράς, αυτονόητα .
Αποφεύγει συμπεριφορές προσβλητικές, μειωτικές ή ρατσιστικές για το φύλο, την εθνικότητα, τη φυλή, τη γλώσσα, την καταγωγή, την θρησκεία ή άλλες πεποιθήσεις του πολίτη κλπ. Αποφεύγει οποιαδήποτε συμπεριφορά, τόσο στην εργασία, όσο και στην ιδιωτική του ζωή, η οποία θα μπορούσε να θέσει υπό αμφισβήτηση την εντιμότητα και την ηθική του ακεραιότητα. Ενεργεί με εύλογα επιτρεπτό τρόπο, σύμφωνα με το κοινό περί δικαίου αίσθημα.

5. Εμπλέκεται το θέμα με τα δικαιώματα του παιδιού;
Στη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού επισημαίνεται ότι: Η σχολική εκπαίδευση θα πρέπει να αναπτύσσει την προσωπικότητα , … να ενθαρρύνει τα παιδιά να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς και τους πολιτισμούς και τις αξίες, τις δικές τους και των άλλων. Το κράτος έχει, επίσης, την υποχρέωση να προστατεύει τα παιδιά από τις επιζήμιες πληροφορίες…»
Είναι αυτά έργα να τα δουν τα παιδιά; Διότι μπήκαν στο διαδίκτυο. Σίγουρα έγινε ζημιά… Τι μηνύματα πήραν τα παιδιά; Πώς τώρα το κράτος θα τα προστατέψει από τις επιζήμιες πληροφορίες; Η Επίτροπος Δικαιωμάτων του παιδιού θα πρέπει να πάρει θέση…
6. Με τα δικαιώματα των γονιών;
Οι γονείς έχουν κάθε δικαίωμα τα παιδιά τους να δέχονται υψηλού επιπέδου και άριστης ποιότητας παιδεία και τέτοια παιδαγωγικά ερεθίσματα και εμπειρίες ώστε να καλλιεργήσουν καλό χαρακτήρα που να σέβονται τους άλλους ακόμη κι αν κάτι δεν τους αρέσει. Κυρίαρχος στόχος του σχολείου να βοηθήσει τα παιδιά ν΄ αποκτήσουν κριτική σκέψη, τέτοια, ώστε να ασκούν κριτική, να στηλιτεύουν , να καυτηριάζουν τα κακώς έχοντα με κοσμιότητα και ευπρέπεια. Είναι δικαίωμα των γονιών να απαιτούν όπως οι εκπαιδευτικοί έχουν υποδειγματική συμπεριφορά είτε εντός είτε εκτός σχολείου, διότι είναι πρότυπα στα παιδιά.
Σαφώς υπάρχουν όρια. Τα όρια είναι κανόνας της φύσης. Ξεπερνώντας τα επέρχεται η καταστροφή, Ηράκλειτος έφη. Ήλιος ούκ αν υπερβήσεται μέτρα. Πώς το κράτος θα προστατέψει εαυτόν;
Και ο Πλάτων τονίζει : Η άγαν ελευθερία έοικε εις άγαν δουλείαν μεταβάλλειν.
Μην μου αγγίξεις τον Χριστό μου, είπε ο Μακρυγιάννης. Πώς γίναμε βασιλικότεροι του βασιλέως; Πώς το ανέχεται η κοινωνία; Αν ήταν διευθυντής ιδιωτικού σχολείου θα προέβαινε ποτέ σε τέτοια ενέργεια;
Για όσους υπεραμύνονται του δικαιώματος για τη «συγκεκριμένη» ελεύθερη έκφραση, ασχέτως πλήρους ισοπέδωσης των πάντων, τίθεται το ερώτημα : Θ΄ άρεσε σε οποιονδήποτε φίλο, γνωστό, υποστηρικτή της ιδέας, ο καθηγητής – δημιουργός, να βάλει το δικό του κεφάλι στα συγκεκριμένα σκίτσα; Ιδού η Ρόδος…
Στο σήμερα , το κράτος έκανε στροφή 180 μοιρών αποφασίζοντας την μη νομική δίωξη του καθηγητή , που το ίδιο είχε ορθά προωθήσει πριν ένα χρόνο, αδειάζοντας έτσι και τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας … Στην αλλοπρόσαλλη αυτή απόφαση λέχθηκε ξανά η λεγόμενη «ελευθερία έκφρασης » και η ένταση που προκλήθηκε…Κι άρχισαν να ρίχνουν την ευθύνη η μια υπηρεσία στην άλλη , για την περσινή απόφαση νομικής δίωξης…ακόμη λίγο θα ζητούσαν και συγνώμη από τον εκπαιδευτικό…Αιδώς Αργείοι.
Εκπρόσωποι κυπριακών κομμάτων έψεξαν μεν αυστηρά τα σκίτσα του καθηγητή και το γεγονός ότι τα κοινοποίησε , με αποτέλεσμα να τα δουν τα παιδιά αλλά και τον ίδιο ως εκπαιδευτικό γιατί δεν κατανόησε το λάθος του. Όταν όμως ρωτήθηκαν να πάρουν θέση για την κρατική απόφαση μη δίωξης του καθηγητή , το απέφυγαν παντελώς , αναφέροντας ότι αυτό είναι θέμα του Υπουργείου Παιδείας …και το έριξαν στις πλάτες της κοινωνίας, νίπτοντας τας χείρας … η κοινωνία –είπαν- θα τον κρίνει… και αυτούς επίσης !
Δεν ανέλαβαν ως όλοι όφειλαν έναντι της Παιδείας και των μαθητών του τόπου τις δικές τους ευθύνες . Ένιψαν τας χείρας …. Δεν υποστήριξαν συνολικά , εξ ολοκλήρου το ορθό και το δίκαιο, αλλά μονόπλευρα … λόγω κόστους; πολύ λυπηρό.. . Ο Ποντιοπιλατισμός των ημερών μας …Προεκλογικά παιχνίδια;
Λέχθηκε κι αυτό : Απηρχαιωμένος λέει ο κανονισμός 19 και πρέπει να αλλάξει …. Μα τι ν΄αλλάξει; «Το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης που υπόκειται σε περιορισμούς /ποινές προδιαγεγραμμένες από τον Νόμο, αποσκοπώντας στην προστασία των δημοσίων ηθών και της υπολήψεως ή των δικαιωμάτων των άλλων» ; Μα αυτό είναι η στερεή βάση κάθε κρατικής ύπαρξης …το δικαίωμα αλλά και η ταυτόχρονη υποχρέωση του πολίτη για σεβασμό των δημοσίων ηθών και της υπόληψης των άλλων … Πού οδηγούμαστε ;
Και τι θα γίνει τώρα ; Διότι τα λάθη αναμφίβολα πληρώνονται …
Εάν αύριο μαθητές αποθρασυνθούν και αρχίσουν να ζωγραφίζουν σκίτσα όπου θα ουρούν ή και ό,τι άλλο φανταστούν , σε δασκάλους , καθηγητές , διευθυντές , θα είναι καλυμμένοι , λόγω του πιο πάνω κακού προηγούμενου …. με βάση αυτή την παρεξηγημένη «ελευθερία έκφρασης ».
Ποιος και πώς θα σταματήσει τώρα την κατρακύλα;
Ας βρουν άκρη τότε οι υποστηρικτές …

ΤΕΩΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 2.5 (2 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.