Τα επιτελεία των υποψηφίων έχουν πιάσει δουλειά, προς το παρόν, μέσω των social media. Ο μεγάλος φόβος των υποψηφίων είναι η αποχή.
Προσπάθειες να πέσουν οι τόνοι και οι υποψήφιοι για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου να καταβάλουν προσπάθειες για να μη διαταραχτεί το κλίμα στην Ιερά Σύνοδο, γίνονται το τελευταίο διάστημα.
Τα επιτελεία των υποψηφίων έχουν πιάσει δουλειά, προς το παρόν, μέσω των social media. Ο μεγάλος φόβος των υποψηφίων είναι η αποχή.
Από την πλευρά του, ο μητροπολίτης Ταμασσού, ένας εκ των υποψηφίων, σε δηλώσεις του προσπάθησε να οριοθετήσει τον τρόπο διεξαγωγής του προεκλογικό αγώνα: «Ένας θα εκλεγεί αρχιεπίσκοπος και οι υπόλοιποι θα πρέπει να του συμπαρασταθούν».
Όπως είπε, οι προηγούμενες εκλογές τραυμάτισαν την Εκκλησία, εκφράζοντας την άποψη πως θα πρέπει να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος.
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι όλοι θα λειτουργήσουν με ήθος και η επόμενη των εκλογών θα βρει την Ιερά Σύνοδο ενωμένη, για το καλό της Εκκλησίας.
Αναφερόμενος στο θέμα της διένεξης μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ρωσικής Εκκλησίας, ο Μητροπολίτης Ησαΐας είπε ότι η στάση του στην διένεξη καθορίστηκε την επομένη της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Τόνισε ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα, η κυπριακή εκκλησία συντάσσεται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο Μητροπολίτης Ησαΐας υπέδειξε πως μια χώρα όπως η Κύπρος, που είναι θύμα εισβολής και κατοχής, δεν μπορεί να συντάσσεται με θέσεις αναθεωρητισμού.
Την ίδια στιγμή, και ο Κωνσταντίας Βασίλειος, επίσης εκ των υποψηφίων, σε δηλώσεις του ξεκαθάρισε ότι η σκέψη όλων πρέπει να είναι στραμμένη στην Εκκλησία της Κύπρου και πώς θα λειτουργεί ως μέρος της τοπικής κοινωνίας.
Μάλιστα τόνισε ότι κατά τη δική του άποψη, δεν θα πρέπει να λειτουργήσουν με το κριτήριο για την εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου, οι σχέσεις ιεραρχών με τη Ρωσία ή άλλα κράτη. Θέλησε παράλληλα να ξεκαθαρίσει ότι ο ίδιος δεν δέχεται υποδείξεις από ξένα κέντρα.
Στο μεταξύ, τα Μέσα στην Κύπρο καθημερινά επιχειρούν να καταγράψουν τις προθέσεις της κοινής γνώμης. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις, σε δημοφιλία προηγούνται οι μητροπολίτες Λεμεσού Αθανάσιος, Ταμασσού Ησαΐας και Μόρφου Νεόφυτος.
Τα σενάρια και οι συμμαχίες
Λόγω του τεράστιου ενδιαφέροντος από εξωτερικούς παράγοντες (ΗΠΑ, Ρωσία, Ελλάδα, Φανάρι), ήδη κυκλοφορούν διάφορα σενάρια για συμμαχίες με στόχο τον αποκλεισμό υποψηφίων, αλλά και αλλαγής του χρόνου των εκλογών και την τελική διαμόρφωση των εκλογικών καταλόγων.
Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζονται τρόποι οι αλλοδαποί ψηφοφόροι και κυρίως οι Ρώσοι να μην έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν αν δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
Η Εκκλησία της Κύπρου αυτή τη στιγμή φαίνεται χωρισμένη στα δύο, με το μπλοκ των φιλορωσικών να εμφανίζεται πιο ισχυρό. Μάλιστα, λέγεται ότι η υποψηφιότητα του μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου έχει κατατεθεί προς στήριξη του Λεμεσού.
Από την πλευρά του, ο Ταμασσού Ησαΐας ακολουθεί τη δική του πορεία. Έχει αναπτύξει καλές σχέσεις με το Φανάρι, το οποίο θα επισκεφτεί με πιστούς στις 30 Νοεμβρίου, όπου ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα χειροτονήσει έναν διάκονο στον οποίο έχει δώσει το όνομα Βαρθολομαίος.
Αυτή τη στιγμή στην πλευρά των φιλοπατριαρχικών η κατάσταση παραμένει θολή, καθώς και οι τρεις βασικοί υποψήφιοι (Πάφου, Κωνσταντίας και Καρπασίας) δηλώνουν υποψήφιοι με δεδομένο ότι υπολείπονται των άλλων στις δημοσκοπήσεις. Το Φανάρι παρακολουθεί τις εξελίξεις και ήδη με την παρουσία του Πατριάρχη στην κηδεία του μακαριστού Χρυσόστομου έστειλε το δικό του μήνυμα προς όλους για την επόμενη μέρα.
Ο κ.Βαρθολομαίος σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί στο τιμόνι της κυπριακής Εκκλησίας φιλορώσο μητροπολίτη και αυτό γιατί και οι τρεις βασικοί υποψήφιοι έχουν ταχθεί κατά της απόφασης του μακαριστού Χρυσόστομου να αναγνωρίσει την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Αυτή τη στιγμή, υποψήφιοι για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο θα είναι οι: Λεμεσού Αθανάσιος, Ταμασού Ησαΐας, Πάφου Γεώργιος, Μόρφου Νεόφυτος, Καρπασίας Χριστοφόρος, Κωνσταντίας Βασίλειος και Κιτίου Νεκτάριος.
Οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν πως Λεμεσού Αθανάσιος και Ταμασού Ησαΐας, θα είναι οι δύο επικρατέστεροι, με τον τρίτο να αποτελεί ερωτηματικό. Ακολουθούν Πάφου Γεώργιος, Μόρφου Νεόφυτος ή Κωνσταντίας Βασίλειος. Το σύνολο των υποψηφίων, σύμφωνα με τον «Πολίτη», δεν θέλει τον Πάφου στο τριπρόσωπο, θεωρώντας πως τυχόν συμπερίληψή του, συνεπάγεται αυτόματα και με εκλογή του, λόγω συσχετισμών δυνάμεων ή, το κυριότερο, λόγω του πρόσφατου παρελθόντος, με την εκλογή του Χρυσόστομου.
Ποιοι αποφασίζουν
Η εκλογή από το τριπρόσωπο του νέου αρχιεπισκόπου αφορά την Ιερά Σύνοδο. Όμως, μέχρι να φτάσει η ώρα της ψήφου ενώπιον της Ιεράς Συνόδου, όλο το βάρος πέφτει στις εκλογές, κατά τις οποίες ο λαός θα αναδείξει το τριπρόσωπο, δηλαδή τους τρεις ιεράρχες των οποίων τα ονόματα θα τεθούν ενώπιον των Συνοδικών οι οποίοι και θα εκλέξουν τον νέο Αρχιεπίσκοπο.
Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, σύμφωνα με τον «Φιλελεύθερο», ο μόνος που έχει το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη μέρα, θεωρώντας πως θα είναι στο τριπρόσωπο, είναι ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος και σε αυτό αποδίδεται και η δήλωση-έκκλησή του προς τους Συνοδικούς να λάβουν υπ’ όψιν τη βούληση του λαού. Και η επίκληση της ψήφου του λαού γίνεται όχι μόνο επειδή θεωρεί πως θα καταταγεί πρώτος σε σταυρούς προτίμησης, αλλά και επειδή γνωρίζει ότι οι συσχετισμοί ενώπιον της Ιεράς Συνόδου δεν τον ευνοούν, αφού φαίνεται να αναγνωρίζει ότι δεν μπορεί να συγκεντρώσει τον μαγικό αριθμό «9» (από τους 16) που απαιτούνται για την εκλογή του. Ουσιαστικά, το Καταστατικό του 2010 ευνοεί συγκεκριμένο στρατόπεδο εντός της Ιεράς Συνόδου, χωρίς όμως κάποιος να δύναται με βεβαιότητα να αποκλείσει κάποιαν αλλαγή μετά την εκλογή του τριπρόσωπου.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, το επόμενο διάστημα μέχρι τις εκλογές το επιτελείο του Μητροπολίτη Λεμεσού θα ασκήσει πίεση ώστε να πεισθούν κάποιοι Συνοδικοί (πέραν της δική του ομάδας) να τον ψηφίσουν. Η αίσθηση της αδικίας από πλευράς των υποστηριχτών του Μητροπολίτη Λεμεσού, που θεωρούν ότι ο εκλεκτός τους έπρεπε να αναδειχθεί Αρχιεπίσκοπος από το 2006 (κάτι το οποίο απετράπη με διακοπή της τότε διαδικασίας ενώπιον της Συνόδου), δεν αποκλείεται να εκφραστεί με άσκηση πίεσης με τον δικό τους τρόπο.
Όσον αφορά τους συσχετισμούς οι οποίοι θα κρίνουν και το ποιος θα είναι ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος, ουδείς μπορεί να είναι απόλυτος, αν και με βάση τα δεδομένα που ίσχυαν, ο Μητροπολίτης Λεμεσού επηρέαζε άλλους τρεις Συνοδικούς των οποίων οι ψήφοι, μαζί με τη δική του, αυξάνονταν σε τέσσερις.
Σύμφωνα με τα τοπικά Μέσα, πέραν του διαχωρισμού «φιλορωσικών» και «φιλοδυτικών» τρία είναι τα στρατόπεδα:
Οι αρχιεπισκοπικοί: Μητροπολίτες Πάφου Γεώργιος, Κιτίου Νεκτάριος, Κυρηνείας Χρυσόστομος, Κωνσταντίας – Αμμοχώστου Βασίλειος, Τριμυθούντος και Λευκάρων Βαρνάβας, Επίσκοπος Αρσινόης Παγκράτιος, Επίσκοπος Χύτρων Λεόντιος, Επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος και ο Επίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος.
Οι υποστηρικτές του Λεμεσού Αθανάσιου: οι Επίσκοποι Λήδρας Επιφάνιος, Νεαπόλεως Πορφύριος και Αμαθούντος Νικόλαος.
Οι υποστηρικτές του Ταμασσού: Μητροπολίτες Κύκκου και Τηλλυρίας Νικηφόρος.
Τέλος, μόνος κινείται ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, ο οποίος έδρασε κυρίως μέσω του Youtube.
Αυτοί που θα έχουν τον τελικό λόγο είναι τα μέλη της Ιεράς Συνόδου:
Μητροπολίτης Πάφου, Γεώργιος
Μητροπολίτης Κιτίου, Νεκτάριος
Μητροπολίτης Κυρηνείας, Χρυσόστομος
Μητροπολίτης Λεμεσού, Αθανάσιος
Μητροπολίτης Μόρφου, Νεόφυτος,
Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου, Βασίλειος
Μητροπολίτης Κύκκου καὶ Τηλλυρίας, Νικηφόρος
Μητροπολίτης Ταμασού καὶ Ορεινής, Ησαΐας
Μητροπολίτης Τριμυθούντος καὶ Λευκάρων, Βαρνάβας
Επίσκοπος Καρπασίας, Χριστοφόρος
Επίσκοπος Αρσινόης, Παγκράτιος
Επίσκοπος Αμαθούντος, Νικόλαος
Επίσκοπος Λήδρας, Επιφάνιος
Επίσκοπος Χύτρων, Λεόντιος
Επίσκοπος Νεαπόλεως, Πορφύριος
16. Επίσκοπος Μεσαορίας, Γρηγόριο