Σήμερα είναι η Κυριακή μετά την Χριστού Γέννηση μαζί με τον αναστάσιμο χαρακτήρα της ημέρας, όπως κάθε Κυριακή, συνεχίζουν οι πιστοί και βιώνουν τη χαρά του θαύματος της Ενανθρωπήσεως του Σωτήρος Χριστού, τιμώντας τη σημερινή Κυριακή και τη μνήμη των Αγίων Ιωσήφ του Μνήστορος, Δαυίδ του βασιλέως και Ιακώβου του Αδελφοθέου.
Παράλληλα, σήμερα, 26 Δεκεμβρίου, οι πιστοί πραγματοποιούν πανηγυρική σύναξη και τελούν θεία Λειτουργία στους ναούς προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου, ένεκα της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων.
Η επομένη ημέρα μιας μεγάλης γιορτής είναι αφιερωμένη στο πρόσωπο που κατεξοχήν έχει συνεργαστεί για την πραγματοποίηση του εορταζόμενου γεγονότος. Η αφιέρωση, συνεπώς, αυτής της ημέρας στη Θεοτόκο αποτελεί εκδήλωση ευγνωμοσύνης των πιστών προς το πρόσωπο που δέχτηκε με ταπείνωση να διακονήσει το θέλημα του Θεού για τη σωτηρία του κόσμου.
Η αειπάρθενος Μαριάμ κυοφορεί και γεννά τον Υιό του Θεού, έργο που δεν είναι θέλημα ανθρώπων, αλλά ευδοκία Θεού. Για το λόγο αυτό, τονίζεται η παρθενία της Θεοτόκου πριν, κατά τη διάρκεια της κυοφορίας και μετά τη γέννα του Ιησού Χριστού.
Αποτελεί επιπλέον διακήρυξη της Ορθόδοξης Χριστολογίας, αφού η τιμή προς τη μητέρα του Χριστού υποδηλώνει ότι ο Υιός του Θεού έγινε και Υιός του Ανθρώπου πραγματικά και όχι κατά φαντασία, όπως δίδασκαν κάποιοι αιρετικοί, οι λεγόμενοι Δοκήτες.
Σήμερα τελείται επίσης ανάμνηση της φυγής της Αγίας Οικογένειας στην Αίγυπτο, μετά από προτροπή Αγγέλου, αφού ο βασιλιάς Ηρώδης είχε λάβει την απόφαση να φονεύσει το νεογέννητο Χριστό.
Η φυγή αυτή, πέρα από το ότι αποτελεί απόδειξη της ιστορικότητας του Θεανθρώπου Ιησού και προμήνυμα της μαρτυρικής πορείας που έμελλε να ακολουθήσει, εμπεριέχει και ένα σωστικό μήνυμα για όσους επιζητούν τη σωτηρία.
Επίσης, τιμάται ειδικά η Παναγία η Βηθλεεμίτισσα.
Εντός της μεγαλοπρεπούς Βασιλικής της του Χριστού Γεννήσεως στη Βηθλεέμ ξεχωρίζει η θαυματουργός εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου, της επονομαζόμενης Βηθλεεμίτισσας. Η ιερή εικόνα της Παναγίας Βηθλεεμίτισσας είναι η εφέστιος εικόνα της Βασιλικής της Γεννήσεως του Χριστού στη Βηθλεέμ και βρίσκεται τοποθετημένη σε περίοπτο προσκυνητάριο, στη δεξιά πλευρά της νοτίου εισόδου του αγίου Σπηλαίου της Γεννήσεως.
Η άπειρη στοργή, που ξεχειλίζει από τα μάτια της εικόνας της Παναγίας, και το γαλήνιο βλέμμα της, γλυκαίνουν και ευφραίνουν τις καρδιές των πιστών. Αντίστοιχα, ο ρουχισμός της εικόνας της Θεοτόκου, που είναι καλυμμένος με πολυτελή υφάσματα και πολύτιμα πετράδια, προκαλούν ιδιαίτερη εντύπωση.
Σαφή ιστορικά στοιχεία για την προέλευση της εικόνας δεν υπάρχουν. Εικάζεται ότι αυτή προέρχεται από τη Ρωσία και ειδικότερα η ευσεβής παράδοση τη συνδέει με την Αυτοκράτειρα των Ρώσων Αικατερίνη, η οποία επισκεπτόμενη την Αγία Γη και τη Βηθλεέμ, μετά από θαύμα που της επιτέλεσε η Παναγία, χάρισε τα τσαρικά ενδύματα της για να ντυθεί με αυτά η «Δέσποινα του Κόσμου». Σύμφωνα με την παράδοση επίσης παραχώρησε τα κοσμήματά της για να τοποθετηθούν στην ιερή εικόνα, επιτάσσοντας από τότε οι τσαρίνες να μη φορούν πλέον ρουμπίνια (διαμάντια κατ’ άλλους), αλλά αυτό να είναι αποκλειστικό προνόμιο της «Βασίλισσας των αγγέλων».
Αναμφίβολα, η Παναγία Βηθλεεμίτισσα κατέχει ξεχωριστή θέση στις καρδιές όλων των Ορθοδόξων. Η Θεοτόκος, η κυρία των Αγίων Τόπων, είναι η φιλόστοργη μητέρα, η οποία υπάκουσε στην εντολή του Θεού και έφερε στον κόσμο το Σωτήρα και Λυτρωτή Κύριό μας και ταυτόχρονα είναι η μητέρα όλων μας και πρέσβειρα προς τον Υιό της σε κάθε προσφυγή μας. Είναι ο φύλακας άγγελός μας. Στις δύσκολες στιγμές μας, αυθόρμητα, στρεφόμαστε προς το πρόσωπο, την εικόνα και τη Χάρη της, επικαλούμενοι πάντα εκείνη ως «θερμή προστάτη και βοηθό μας».