Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής τη Δευτέρα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας για «την ενίσχυση της εργασίας – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 – Απλοποίηση ψηφιακών διαδικασιών και ενίσχυση της Κάρτας Εργασίας – Αναβάθμιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Επιθεώρησης Εργασίας» στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

Υπέρ του νομοσχεδίου επί της Αρχής τάχθηκε η ΝΔ. Αντίθετα, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας) το καταψήφισαν, ενώ το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, λαμβάνοντας υπόψιν τις παρατηρήσεις και προτάσεις των κοινωνικών φορέων ανέφερε πως θα προχωρήσει σε προσθήκες και βελτιώσεις του νομοσχεδίου.

Ειδικότερα, ο υπουργός προανήγγειλε ότι θα ικανοποιηθεί το αίτημα του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος ΣΦΕΕ που ζήτησε στα άρθρα 26 και 27 του νομοσχεδίου να συμπεριληφθεί η δυνατότητα συμμετοχής στα επιστημονικά ιατρικά συνέδρια και των εκπροσώπων των φαρμακευτικών εταιρειών. Επίσης θα αποσαφηνιστεί ότι το χρηματικό πρόστιμο των 10.500 ευρώ της υποδηλωμένης εργασίας αφορά τις περιπτώσεις εκείνες που η επιχείρηση χρησιμοποιεί την ψηφιακή κάρτα εργασίας και η Επιθεώρηση Εργασίας διαπιστώνει ότι η επιχείρηση έχει βάλει έναν εργαζόμενο να χτυπήσει την κάρτα ότι έφυγε και αυτός συνεχίζει να εργάζεται. Σχετικά με την διάταξη που αφορά τους Ιατρούς Εργασίας, ο κ. Γεωργιάδης ανάφερε πως « θα υπάρξει νομοτεχνική βελτίωση ώστε να γράφεται ρητώς και στον Νόμο ότι πάντα θα έχουν προτεραιότητα κάλυψης θέσεως οι γιατροί που έχουν την ειδικότητα του Ιατρού Εργασίας» ενώ παράλληλα δεσμεύτηκε ότι η σχετική ΚΥΑ με τις προϋποθέσεις θα εκδοθεί έχοντας λάβει την σύμφωνη γνώμη του ΚΕΣΥ, την συνυπογραφή του Υπουργού Υγείας και θα υπάρχει και χρόνος προκειμένου να εκδοθεί και το πόρισμα της Επιτροπής που θα συμμετάσχει και η Ελληνική Εταιρεία Ιατρών Εργασίας και Περιβάλλοντος.

Ο υπουργός, απαντώντας σε παρατηρήσεις φορέων, αποσαφήνισε ότι η διάταξη για την δυνατότητα 6ήμερης λειτουργίας των επιχειρήσεων δεν αφορά το λιανεμπόριο αλλά μόνο για τις επιχειρήσεις που έχουν πενθήμερη λειτουργία.

Για την ψηφιακή κάρτα εργασίας

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως ο στόχος είναι σε ένα έτος να εφαρμόζεται παντού. Για τις επιχειρήσεις που έρχονται να την εφαρμόσουν οικειοθελώς πρόωρα παρέχεται ως «αντίδωρο» η άρση γραφειοκρατικών ενημερώσεων που έχουν σήμερα. Ο υπουργός προανήγγειλε πως θα υπάρξει και περαιτέρω νομοθετική πρωτοβουλία για τον τρόπο εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας , ενώ θα φτιαχτεί και ψηφιακή κάρτα εξ αποστάσεως. Υπογράμμισε πως ο τρόπος εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας ανά κλάδο δεν είναι στο παρόν νομοσχέδιο υπάρχει δουλειά ακόμα να γίνει σε συνεργασία με τον κάθε κλάδο ξεχωριστά. Τόνισε πως «η ψηφιακή κάρτα δεν θα μπει σαν ένα κουστούμι στο οποίο θα πρέπει να χωρέσουν όλα τα κορμιά… αλλά θα είναι ένα σεντόνι θα ‘ρθει να καλύψει ανάγλυφα τις διαφορές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων». Σχετικά με την χρησιμοποίηση καταχρηστικά της υπερωρίας από τον αρχικό εργοδότη για να αποτρέψει την δυνατότητα εργασία υπαλλήλου σε δεύτερο εργοδότη, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «αυτό δεν μπορεί να επιτραπεί , ο εργαζόμενος και σήμερα δεν είναι υποχρεωμένος και μπορεί να αρνηθεί την υπερωρία και σε κάθε περίπτωση εάν διαπιστωθεί ότι στην εφαρμογή έχουμε τέτοια προβλήματα εδώ θα μας είμαστε να το ξαναδούμε.» Ο υπουργός, επέμεινε πως «η Οδηγία έχει αντιγραφεί και μεταφραστεί ακριβώς στην ελληνική γλώσσα και η μεταβολή που επέρχεται ως προς την δοκιμαστική περίοδο εργασίας είναι εξαιρετικά υπέρ του εργαζόμενου, διότι σήμερα στην Ελλάδα ο υπό δοκιμή εργαζόμενος ήταν στο 12μηνο και τώρα το 12μηνο γίνεται 6μηνο. ‘Αρα, γίνεται πιο σφιχτό το σύστημα τώρα από ό,τι ήταν μέχρι σήμερα και η εργασία του προσμετράται από την πρώτη μέρα»

Οι τοποθετήσεις των φορέων

H διευθύντρια του Τομέα Εργασιακών Σχέσεων του ΣΕΒ Κατερίνα Δασκαλάκη, ανέφερε ότι η ενσωμάτωση της Οδηγίας είναι στην σωστή κατεύθυνση καθώς βοηθούν τις υγιείς και σύγχρονες επιχειρήσεις να λειτουργήσουν στον αναπτυσσόμενο διεθνή ανταγωνισμό. Η Οδηγία, είπε, δημιουργεί ένα σαφές πλαίσιο εξασφάλισης των εργαζομένων ενώ παρέχει και το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα να λειτουργούν και να αναπτύσσονται έναντι των διεθνών ανταγωνιστών τους μέσα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και απρόβλεπτο επιχειρηματικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε η κυρία Δασκαλάκη, παρέχονται θετικές διατάξεις όπως οι ρυθμίσεις με την απασχόληση την έκτη ημέρα της εβδομάδας για επιχειρήσεις συνεχούς ή μη λειτουργίας. Οι ρυθμίσεις για την απασχόληση την Κυριακή που παρέχει την δυνατότητα στις υγιείς και συνεπείς επιχειρήσεις να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους όπως άλλωστε γίνεται σ’ όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, τηρουμένων των νομοθετημένων χρονικών ορίων εργασίας. Επισήμανε, πάντως, ότι ορισμένες από τις διατάξεις αναπαράγουν γραφειοκρατία, όπως είναι η υποχρέωση της επιχείρησης να αναφέρει στου βασικούς όρους εκτός όλων των άλλων και το αντικείμενο της εργασίας σωρευτικά. Την άμεση ανάρτηση της σύμβασης στην ΕΡΓΑΝΗ. Της μη δυνατότητας ομαδικών αναρτήσεων. Χαρακτήρισε περιττή την υποχρέωση προδήλωσης της έκτης ημέρας της εβδομάδας αφού υπάρχει η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας.

Ο αναπληρωτής Γραμματέας Οικονομικού της ΓΣΕΕ Δημήτρης Καραγεωργόπουλος ζήτησε το πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας να καλύπτει όσο το μεγαλύτερο δυνατό εύρος εργαζομένων και υπηρεσιών με την απάλειψη των εξαιρέσεων που εισάγονται. Υποστήριξε ότι στην πραγματικότητα δεν μειώνεται το ανώτατο όριο από 12 σε 6 μήνες της δοκιμαστικής περιόδου εργασίας όπως θέλει η Οδηγία καθώς με το άρθρο 19 του νομοσχεδίου διατηρείται σε ισχύ η εθνική νομοθεσία που προβλέπει πως η απασχόληση με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου για τους πρώτους 12 μήνες μπορεί να καταγγελθεί χωρίς προειδοποίηση και άνευ αποζημίωση. Σχετικά με την δυνατότητα παράλληλης εργασίας, ζήτησε να υπάρξει ρητή πρόβλεψη στο νόμο για την απαγόρευση παροχής εργασίας σε περισσότερους εργοδότες που ανήκουν στον ίδιο όμιλο με τον αρχικό . Με την πρόβλεψη, μάλιστα, ποινών οι οποίες ρητά θα αναφέρονται στο νόμο και το σχετικό ποινολόγιο του Υπουργείου Εργασίας. Θα πρέπει να διασφαλίζεται μέσω εντατικών ελέγχων ότι δεν παραβιάζεται το ανώτατο όριο όχι μόνο της ημερήσιας, αλλά και της εβδομαδιαίας διάρκειας εργασίας των εργαζομένων που δεν μπορεί να υπερβαίνει την περίοδο, το πολύ, τεσσάρων μηνών ή 48 ώρες κατά μέσο όρο. Συμπεριλαμβανομένων και των υπερωριών. Για τις συμβάσεις ελαστικής εργασίας, ο κ. Καραγεωργόπουλος, είπε ότι αυτές να μπορεί να συνάπτονται μόνο για κάλυψη έκτακτων αναγκών, ώστε να μην υπονομεύονται οι μόνιμες θέσεις εργασίας. Να μην υπερβαίνουν το 10% των απασχολούμενων σε μια επιχείρηση. Να καθοριστεί ως ανώτατη χρονική αναφορά στο 15νθήμερο. Οι ώρες εργασίας μέσα στην περίοδο αναφοράς να ανέρχονται κατ’ ελάχιστο στις 24 ώρες εβδομαδιαίως με δυνατότητα των μερών να καθορίσουν μόνο μεγαλύτερο αριθμό ωρών εργασίας, από τις ελάχιστες ώρες εργασίας που θα καθορίζει ο νόμος ή τις τυχόν περισσότερες που θα καθορίζουν τα μέρη. Το 1/2 αυτών των ωρών να είναι αμειβόμενες ακόμη και αν δεν παρασχεθεί εργασία για λόγους που θα αφορούν τον εργοδότη και σε περίπτωση που συμφωνηθεί μικρότερος αριθμός αμειβόμενων ωρών από το 1/2 που ορίζει ο νόμος, ο όρος αυτός της συμφωνίας θα είναι ανίσχυρος και θα υπερισχύει ο νόμος. Επίσης εύλογος χρόνος προειδοποίησης να οριστεί τουλάχιστον οι δύο- τρεις ημέρες και να καθοριστεί στο νόμο ότι η εργασία των εργαζομένων ότι θα παρέχεται συνεχόμενα την ίδια μέρα, ενώ αν υπάρξει περίπτωση διακοπής της ημέρας η εργασία θα παρέχεται, εφόσον ο χρόνος διακοπής είναι εύλογος αλλιώς ο εργοδότης θα υποχρεούται να καταβάλει στον εργαζόμενο την αμοιβή που αντιστοιχεί στο χρόνο διακοπής που υπερβαίνει το προαναφερθέν ελάχιστο χρονικό διάστημα. Για την τροποποίηση συμβάσεων που ζητά ο εργαζόμενος, η ΓΣΕΕ ζήτησε να προβλεφθεί στο νομοσχέδιο ότι ο εργοδότης, ενιαία για όλες τις επιχειρήσεις, θα πρέπει γραπτώς και αιτιολογημένα μέσα σε 15 ημέρες να προβάλει τους λόγους άρνησής του. Για την προδήλωση τροποποίησης ωραρίου σε επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στο σύστημα της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας, ανέφερε πως θα πρέπει να διατηρηθεί ο κανόνας της προδήλωσης εργασίας πριν την έναρξη της τροποποίησης καθώς μόνο έτσι μπορεί να γίνεται ο ουσιαστικός έλεγχος από τους επιθεωρητές εργασίας. Ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 21 που παρέχει την δυνατότητα στον εργοδότη να καταγγείλει μια σύμβαση εργασίας μονομερώς εάν αυτή υπερβαίνει τις 50 ημέρες καθώς όπως ανέφερε υπάρχει και δικαιολογημένη απουσία εργαζομένου και η κρίση πρέπει να γίνεται μετά από δικαστική απόφαση. Επανέλαβε πως η πρόταση της ΓΣΕΕ είναι να επανέλθει οργανικά η Επιθεώρηση Εργασίας στον έλεγχο του Υπουργείου Εργασίας. Για την δυνατότητα έκτης ημέρας εργασίας, είπε ο κ. Καραγεωργίου να οριστεί που θα μπορεί να γίνεται, μόνο με απόφαση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας που θα κρίνει εάν υπάρχει αδυναμία εύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού ή απρόβλεπτος φόρτος εργασίας. Η διευθέτηση εργασίας να μην γίνεται με ατομικές συμβάσεις καθώς αυτό μπορεί να γίνεται μέσα από τις κλαδικές ή συλλογικές συμβάσεις . Τέλος, ζήτησε και την απόσυρση του άρθρου 31 για την ποινικοποίηση της παρεμπόδισης εργασίας εργαζομένου κατά την διάρκεια απεργίας καθώς όπως είπε είναι αντίθετο με τον πυρήνα της συνταγματικής πρόνοιας για την προστασία του δικαιώματος της απεργίας.

Το μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ Σταυρούλα Παπαδημητρίου ανέφερε πως σε αντίθεση με τον κόσμο της εργοδοσίας, ο κόσμος της δουλειάς δεν είναι καθόλου ευτυχισμένος με αυτό το νομοσχέδιο. Η Οδηγία είπε πως «θεσπίζει ελάχιστα δικαιώματα που ισχύουν και δεν μπορεί να γίνει αφορμή για την κατάργηση ώριμων δικαιωμάτων που εισάγει αυτό το νομοσχέδιο. Τόνισε πως «η πολλαπλή εργασία στη χώρα μας ποτέ δεν απαγορευόταν. Ρυθμιζόταν στο οκτάωρο» Υποστήριξε πως οι συμβάσεις «on demand» κάνουν τους εργαζόμενους δούλους. «Εισάγονται από το παράθυρο» οι συμβάσεις μηδενικών ωρών εργασίας , ενώ ρητά στην Οδηγία αναφέρεται ότι δεν πρέπει να γίνει αφορμή η ενσωμάτωση της Οδηγίας για να εισαχθεί στο εθνικό δίκαιο των χωρών που την Κυρώνουν η εισαγωγή των συμβάσεων «on demand». Παρατήρησε πως η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, η μη προστασία του ωραρίου, η αποδυνάμωση της υπηρεσίας μου, της Επιθεώρησης Εργασίας, καθώς και το θεσμικό πλαίσιο που αποσαθρώνεται μέρα με την ημέρα, έχει να κάνει πάρα πολύ με την αύξηση των εργατικών ατυχημάτων. Πρότεινε να Κυρωθεί η Οδηγία μόνο στα σημεία που η νομοθεσία μας δεν παρέχει προστατευτικές διατάξεις για τους εργαζόμενους και όχι εκεί που ήδη καλύπτεται από την υπάρχουσα εθνική νομοθεσία και ζήτησε να καταργηθεί το άρθρο που ποινικοποιεί το δικαίωμα στην απεργία.

Ο πρόεδρος του ΕΚΑ Κωνσταντίνος Κουλούρης, υποστήριξε πως με πρόσχημα την ενσωμάτωση, καθιερώνεται και νομιμοποιούνται οι ευέλικτες μορφές εργασίας, οι οποίες δεν υπήρχαν στο Εργατικό μας Δίκαιο επ’ ωφελεία των εργοδοτών. Αναφέρθηκαν και άλλοι συνάδελφοι, πριν από εμένα. Ανέφερε πως η επέκταση του δικαιώματος πληροφόρησης των εργαζομένων ή η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας REBRAIN GREECE ή η επέκταση καταβολής του ειδικού εποχικού βοηθήματος ή η υποχρέωση των εργοδοτών να συμμορφώνονται με τα έκτακτα μέτρα σε περίπτωση θεομηνίας δεν θα κάνει καλύτερη τη ζωή των εργαζομένων. Οι ευέλικτες μορφές εργασίας και η ρύθμιση για την παράλληλη απασχόληση, είπε ο πρόεδρος του ΕΚΑ έγιναν χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις στην υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και στην ποιότητα της παρεχόμενης εργασίας από αυτούς και μάλιστα σε ένα περιβάλλον εργασίας, όπου ο κίνδυνος για τη ζωή των εργατών, είναι υπαρκτός και καθημερινός. Οι συμβάσεις «παραγγελίας» δείχνουν, το μέλλον της εργασίας στη χώρα μας. Ζήτησε να τεθεί συγκεκριμένη διάταξη, έτσι ώστε η τυχόν αναμονή μεταξύ δύο χρονικών διαστημάτων ημερήσιας εργασίας, να αμείβεται ως γνήσια ετοιμότητα προς εργασία. Με την παράλληλη απασχόληση ο εργαζόμενος εξωθείται σε πολύωρη απασχόληση . Καταπίπτει και ο οποιοδήποτε χρονικός φραγμός στην απασχόληση του εργαζομένου την 6η μέρα. Ο πρόεδρος του ΕΚΑ είπε πως το νομοσχέδιο στην καλύτερη περίπτωση πρέπει να αποσύρει τις αντεργατικές και προβληματικές διατάξεις και η Κυβέρνηση μπορεί να βοηθήσει πραγματικά τους εργαζόμενους βελτιώνοντας το βιοτικό τους επίπεδο με ουσιαστικές παρεμβάσεις στους μισθούς μέσω της διεύρυνσης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αλλά και στο υπερβολικό κόστος ζωής και όχι εισάγοντας νέες επικίνδυνες μορφές απασχόλησης.

Ο Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Χάρης Κυπριανίδης συνηγόρησε με τις τοποθετήσεις της ΓΕΣΕΕ. Ζήτησε η νομοθέτηση να παραμείνει στην ενσωμάτωση απλά της Οδηγίας και όποιο άλλο άρθρο να ενεργοποιηθεί η προπαρασκευαστική Επιτροπή μεταξύ των φορέων, για να μπορέσει να συνταχθεί ένα νομοσχέδιο εργασιακό και να έρθει, σε χρόνο μεταγενέστερο. Αναρωτήθηκε γιατί η δοκιμαστική περίοδος δεν μπορεί να νοείται εξάμηνη δοκιμαστική περίοδος, αλλά αποζημίωση απολύσεως να δίνεται στον έναν χρόνο.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά Μάρκος Μπεκρής υποστήριξε πως εξαιτίας της ακρίβειας και του πληθωρισμού και των διαρκώς αυξανόμενων οικονομικών υποχρεώσεων, δεν μπορεί η υπερεργασία να επιβραβεύεται από την εργασιακή νομοθεσία, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων. Αντιτάχθηκε όπως είπε στην εισαγωγή ενός νέου ιδιώνυμου ποινικού αδικήματος στο δικαίωμα της απεργίας που θεσπίζεται. Για τις ελαστικές μορφές απασχόλησης και τις συμβάσεις μηδενικών ωρών, παρατήρησε πως ο εργαζόμενος λαμβάνει την υποχρέωση να εργάζεται όταν καλείται χωρίς όμως να έχει δικαίωμα για ελάχιστη απασχόληση. Πρόκειται για εργασιακή σύμβαση προσαρμοσμένη απόλυτα στις κυμαινόμενες ανάγκες των εργοδοτών. Η Κυβέρνηση, είπε ο κ. Μπεκρής επίσης νομιμοποιεί το καθεστώς και την εργασιακή ζούγκλα που υπήρχε πριν τη συλλογική σύμβαση γι αυτό και ζητάμε την καθολική απόσυρση του νομοσχέδιου.

Η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας Ελβίρα Κούρκουλου επισήμανε πως η κύρωση της Οδηγίας αποτελεί τη βάση για να προστεθούν ρυθμίσεις αντίθετες με το πνεύμα της Οδηγίας, που είναι η ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων. Αναρωτήθηκε γιατί ο εργοδότης θα πρέπει να έχει την ευελιξία 24ωρών στην δήλωση υπερωριών . Για τις συμβάσεις μηδενικών ωρών έθεσε το ζήτημα γιατί να υπάρχει η ευέλικτη διάταξη της εγγύησης μόνο του 1/4 των συνολικών ωρών που συμφωνεί ο εργοδότης με τον εργαζόμενο. Ζήτησε να εισαχθούν περισσότερες προστατευτικές διατάξεις εάν θέλουμε να είναι προστατευτικό το πλαίσιο για τον εργαζόμενο και αποτελεσματικότερο για την καταπολέμηση της υποδηλωμένης εργασίας και της αδήλωτης εργασίας. Θα πρέπει να προβλεφθούν, είπε, αυστηρότερες κυρώσεις κατά των κακόπιστων εργοδοτών, που καταστρατηγούν σχετικές διατάξεις για τα χρονικά όρια εργασίας. Για το διάστημα της δοκιμαστικής περιόδου, θα πρέπει να υπάρχει η λήψη αποζημίωσης απόλυσης στον εργαζόμενο μετά το πέρας των 6 μηνών. Για τις συμβάσεις εργασίας με πολλαπλούς εργοδότες, στις 13 ώρες απασχόλησης και στις 11 ώρες ανάπαυση θα πρέπει, να συνυπολογιστούν και τα διαλείμματα. Στην διευθέτηση του χρόνου εργασίας ο εργαζόμενος είναι και πάλι ως αδύναμος κρίκος που θα πρέπει να ακολουθεί τις επιταγές του εργοδότη. Για τα «μπόνους» όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας εκτίμησε πως θα κάνουν άγονους τους επιτόπιους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας. Και αυτό που πραγματικά θα αναχαίτιζε την παράνομη αδήλωτη εργασία είναι μια ενισχυμένη Επιθεώρησης Εργασίας, με τα μέσα εκείνα που χρειάζονται για να κάνει συχνούς και αποτελεσματικούς ελέγχους.

Ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος ΣΦΕΕ Μιχάλης Χειμώνας ζήτησε να προστεθεί στα άρθρα 26 και 27 του νομοσχεδίου η συμμετοχή στα επιστημονικά ιατρικά συνέδρια και των εκπροσώπων των φαρμακευτικών εταιρειών ώστε η συμμετοχή τους να καλύπτεται νομικά.

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιος Εξαδάκτυλος ζήτησε για τους συνταξιούχους που συνεχίζουν να εργάζονται να μην γίνεται παρακράτηση εισφορών υπέρ εφάπαξ αφού ήδη το έχουν λάβει καθώς και να γίνονται επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές. Θα πρέπει ή να αποδίδουν επιπλέον σύνταξη ή να μην έχουν την σχετική υποχρέωση καταβολής. Σχετικά με την διάταξη του νομοσχεδίου που παρέχει την δυνατότητα και σε άλλες ειδικότητες ιατρών να ασκούν Ιατρική της Εργασίας ζήτησε η ειδικότητα αυτή να ενισχυθεί και να έχουν μία προτεραιότητα πάντοτε οι γιατροί με ειδικότητα Ιατρού της εργασίας έναντι των άλλων.

Η πρόεδρος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Ιατρικής της Εργασίας και Περιβάλλοντος Ευγενία Πανταζή αναφερόμενη στην διάταξη που αφορά τους Ιατρούς Εργασίας ζήτησε την απόσυρσή της λέγοντας πως πρόκειται για ιατρική ειδικότητα που δεν μπορεί να απονέμεται η άσκησή της μέσω καμίας ΚΥΑ. Αποκτάται μετά από τετραετή εξειδίκευση. Η αιτιολογία είπε ότι θα προληφθούν τα εργατικά ατυχήματα δεν ισχύει καθώς ελάχιστη είναι η σχέση του γιατρού εργασίας με τα εργατικά ατυχήματα. Το να βάζουμε και άλλους γιατρούς να ασκήσουν καθήκοντα γιατρού εργασίας, που δεν κατέχουν την ειδικότητα , δεν θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση της καταγραφής των εργατικών ασθενειών. Ο εργαζόμενος θα έχει επαγγελματική ασθένεια και δεν θα το γνωρίζει ο γιατρός επειδή είναι ανειδίκευτος. Επίσης, η πρόεδρος επισήμανε πως απαγορεύεται η άσκηση δύο ιατρικών ειδικοτήτων. Πρότεινε να αποσυρθεί για ένα τρίμηνο το σχετικό άρθρο και σε ένα τρίμηνο το Υπουργείο Υγείας, ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος και η Ελληνική Εταιρεία των Γιατρών Εργασίας να φέρει πρόταση που θα λύσει το πρόβλημα άπαξ και δια παντός.

Ο εκπρόσωπος της ΓΣΒΕΕ Βασίλης Καμπάνης ανέφερε πως «θεωρούμε ότι οι προθέσεις του Υπουργείου είναι θετικές και σε αυτή τη φάση είναι αναγκαίο το επόμενο διάστημα να υπάρξουν ανάλογες παρεμβάσεις και διαβούλευση όπως για την υποχρέωση ανάρτησης στο Εργάνη εντός 7 ημερών των βασικών όρων εργασίας καθώς δεν παρέχει καμία ευελιξία στις επιχειρήσεις, ιδίως στις μικρές και πολύ μικρές που δεν έχουν οργανωμένα εσωτερικά λογιστήρια. Θα πρέπει να τροποποιηθούν όλες οι υφιστάμενες συμβάσεις εργασίας και να αναρτηθούν στο Εργάνη όλες οι υφιστάμενες γνωστοποιήσεις, καθώς και οι συμβάσεις εργασίας. Χαρακτήρισε εύλογη την δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης όμως εκτίμησε πως υπάρχουν σημεία που θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή της. Έκρινε ως εξοντωτικό το πρόστιμο των 10.500 ευρώ που επιβάλλεται στον εργοδότη ανά εργαζόμενο για την αδήλωτη εργασία. Οι κυρώσεις είπα θα πρέπει να είναι ανάλογες της βαρύτητας της παράβασης .

Η πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος Παναγιώτα Παπαρίδου, από την πλευρά της ανέφερε πως «δεν είναι δυνατόν ο εργαζόμενος να μπορεί να ζητήσει μετά την πάροδο εξαμήνου την αλλαγή της απασχόλησής του σε πιο σταθερή, γιατί σε αυτόν τον τρόπο εργασίας συμφώνησε και γι’ αυτό τον τρόπο εργασίας προσελήφθη» Έθεσε θέματα που αφορούν την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας που θα πρέπει να επιλυθούν. Ζήτησε να υπάρξει περισσότερη ανάλυση στο θέμα με την υπερωριακή απασχόληση και με το πλαφόν των 6.240 ευρώ το οποίο είναι οκταπλάσιο του βασικού μισθού. Να υπάρχει πρόνοια για διάφορες κατηγορίες εργαζομένων που δεν εντάσσονται στην ψηφιακή κάρτα. Παραδείγματος χάρη, όσοι δεν έχουν σταθερή εργασία στο γραφείο. Μεταξύ άλλων παρατήρησε πως στις συμβάσεις εργασίας δεν μπορεί να είναι προβλέψιμο το πρόγραμμα του εργαζόμενου. Για την παράλληλη απασχόληση, είπε πως καταργείται η δυνατότητα του εργοδότη πρακτικά να ζητήσει από τον εργαζόμενο πλήρους απασχόλησης υπερωριακή εργασία.

Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Βιομηχανίας Τροφίμων Δημήτρης Παπαϊωάννου ανέφερε πως θεωρούμε καταρχάς ότι το σχέδιο νόμου μάλλον επί της αρχής είναι σημαντικό και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή τη σύγκληση της χώρας μας με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Υποστήριξε πως η πρόβλεψη για την εξαίρεση από την απασχόληση καθ’ ημέρα Κυριακή αργία, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι επιβεβλημένη και αναγκαία και αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της βιομηχανίας τροφίμων που θα εξυπηρετήσει τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής λειτουργίας και την τόνωση φυσικά της αγοράς εργασίας.

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Τροφίμων Γάλακτος και Ποτών Βασίλης Καραντούσας από την πλευρά του ανέφερε πως με το νομοσχέδιο προωθείται δουλειά έως 13 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα και 365 μέρες το χρόνο στον κλάδο. Υποστήριξε πως οι εργοδότες δεν βρίσκουν εργαζόμενους γιατί στην πραγματικότητα δεν ψάχνουν για εργαζόμενους, αλλά ψάχνουν για σκλάβους. Χαρακτήρισε «το παιχνίδι ανάμεσα στην Κυβέρνηση σας και τους βιομηχάνους ότι είναι στημένο». Αντιτάχθηκε στην περαιτέρω ποινικοποίηση του δικαιώματος της απεργίας λέγοντας πως το «φέρνετε για να περάσει το νέο «έκτρωμα» που φέρνετε και να συνεχίσουν να αβγατίζουν τα κέρδη τους τα αφεντικά σας απογειώνοντας την εκμετάλλευση των εργαζομένων».

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό Τουρισμό Γιώργος Χότζογλου συμφώνησε πως η τοποθέτηση της ΓΣΕΕ κάλυψε σχεδόν όλα τα άρθρα. Εστίασε στις ελαστικές μορφές απασχόλησης που επικρατούν στον κλάδο λέγοντας πως τώρα έρχεται να προστεθεί μία ακόμη αυτή της σύμβασης μηδενικών ωρών. Στη πραγματικότητα, είπε, για να μην κρυβόμαστε πίσω από δάχτυλό μας, πρόκειται για μια άτυπη ομηρία των εργαζομένων, κυρίως των συναδέλφων που δουλεύουν ως εξτρά στον ξενοδοχειακό κλάδο, αλλά και στην εστίαση. Επισήμανε πως πάνω από το 60% των συμβάσεων στην εστίαση είναι part time, μερικής απασχόλησης. Και ζήτησε την απόσυρση αυτού του άρθρου για τις συμβάσεις μηδενικών ωρών στον κλάδο. Αναρωτήθηκε γιατί οι εργαζόμενοι στην εστίαση ή στα ξενοδοχεία εξαιρούνται από την προσαύξηση κατά την εργασία την 6η μέρα. Ζήτησε την επαναφορά του επιδόματος ανεργίας στους 5 μήνες αντί στους 3 μήνες.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος Αντώνης Μακρής εκτίμησε πως με το νομοσχέδιο προωθείται η έμμεση θέσπιση υποχρεωτικού πενθημέρου. Ανέφερε πως η απασχόληση του προσωπικού εκτάκτως και με απαραίτητη τη συναίνεσή του κατά την 6η μέρα εργασίας, δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως παράνομη απασχόληση που το αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο. Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι νόμιμη και επιτρεπτή στην περιοχή της λιανικής. Για το πρόστιμο των 10.500 ευρώ, κατά τις παραβιάσεις της ψηφιακής κάρτας εργασίας ανέφερε πως είναι απίστευτα υψηλό. Χαρακτήρισε γραφειοκρατικές τις διαδικασίας για την αυτοδίκαιη λύση των συμβάσεων εργασίας σε περίπτωση δυσμενούς εξέλιξης της δοκιμαστικής περιόδου. Αναρωτήθηκε γιατί να απαγορεύεται η απασχόληση εργαζόμενου στον ίδιο εργοδότη όταν επιτρέπεται να πάει σε άλλον.

Ο γενικός διευθυντής του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Κωνσταντίνος – Αύγουστος Ρίζος ανέφερε πως εισάγονται οι συμβάσεις μηδενικών ωρών, ένας θεσμός που είναι αντίθετος με την ελληνική εθνική έννομη τάξη και πρόκειται για μία αμιγώς ετεροβαρή σχέση. Εκτίμησε πως επίσης υπάρχει μια αναδίπλωση σε σχέση με την δοκιμαστική περίοδο που παραμένει 12μηνη στην πραγματικότητα.

Ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών ‘Αρης Λιάσκος αντιτάχθηκε στην διάταξη που εισάγεται ο δοκιμαστικός χρόνος στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου και απελευθερώνουν τις απολύσεις, πριν λήξουν οι συμβάσεις μετά το πέρας του χρόνου του δοκιμαστικού. Αυτό είπε αποτελεί πλήγμα για τους ηθοποιούς, καθώς δεν εξασφαλίζεται έτσι καμία αποζημίωση σε περίπτωση που ο εργοδότης προσπαθήσει να σταματήσει νωρίτερα από το συμφωνημένο χρόνο την εργασία. Η κατάργηση του πενθημέρου σε συνδυασμό με την αύξηση των ωρών εργασίας δίνει στον χώρο των γυρισμάτων την πλήρη ελευθερία στους εργοδότες, να σε έχουν όλη μέρα, ώστε να βγουν τα γυρίσματα στο χρόνο που θέλουν να πληρώσουν και με λιγότερα χρήματα και για τα συνεργεία και για την ενοικίαση των εξοπλισμών. Η διευθέτηση του χρόνου εργασίας με ατομική σύμβαση είναι ένα αντεργατικό σχέδιο. Ζήτησε την απόσυρση της ποινικοποίησης της απεργίας και οι ηθοποιοί , παρότι δεν εργάζονται σε χαρακτηρισμένες εποχιακές επιχειρήσεις, επειδή οι συνθήκες εργασίας τους προσομοιάζουν, να αντιμετωπίζονται ανάλογα.

Αργά το απόγευμα της Δευτέρας ολοκληρώθηκε και η συζήτηση επί των άρθρων του νομοσχεδίου και σήμερα Τρίτη θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.