Μία παρένθεση της δόξας του Ιησού Χριστού κατά τον επίγειο βίο Του είναι η Μεταμόρφωσή Του στο όρος Θαβώρ. Ο Θεός Λόγος, προκειμένου να ενανθρωπήσει, έλαβε την ανθρώπινη φύση, αφού περιέκρυψε την θεότητα. Γράφει ο Απόστολος Παύλος: «Εαυτόν εκένωσε μορφήν δούλου λαβών, εν ομοιώματι ανθρώπων γενόμενος» (ΦΙΛΙΠ. 2, 7). Παρότι «εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς» (ΚΟΛ. 2, 9).

Ο Χριστός φυσικά δεν άδειασε από θεότητα, αλλά την περιέκρυψε. Η Μεταμόρφωση λοιπόν, που εορτάζουμε σήμερα, τι είναι ακριβώς; Είναι ένα άνοιγμα της σάρκας για να φανεί η θεότητα χωρίς με αυτό να εξαντλείται η θέα. Άνοιξε λίγο και έδειξε στους Μαθητές Του τον ενοικούντα Θεό. Στην Μεταμόρφωση του Χριστού έχουμε τη φανέρωση της θεότητάς Του στους έκπληκτους Μαθητές Του. Τα μάτια της ψυχής των Μαθητών άνοιγαν σε καινούργιο κόσμο.

Αυτή η επίδειξη έγινε λίγο πριν από το Πάθος του Χριστού μόνο στους τρεις προκρίτους Μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη. Και ο λόγος είναι ο εξής: Έπρεπε να τονισθεί η πίστη. Οι Πρωτόπλαστοι έπρεπε να πιστέψουν στα λόγια του Θεού για να θεωθούν.

Δεν πίστεψαν όμως! Έτσι για να επιστρέψουν στην Βασιλεία του Θεού πρέπει πάλι να πιστέψουν στο Θεανθρώπινο Πρόσωπο του Χριστού. Εκείνο που είναι καταπληκτικό είναι ότι το Ίδιο Πρόσωπο που μιλούσε τότε στους Πρωτόπλαστους στον Παράδεισο, τώρα εδώ στη γη μεταμορφώνεται ενώπιον των Μαθητών Του. Και η πίστη ότι δηλαδή είναι ο Ενανθρωπήσας Θεός κινείται επί της ελευθερίας και επί της προαίρεσης. Το θαύμα, το οποίο πολλοί ζητούν για να πιστέψουν, επιπεδοποιεί την ελευθερία και καταργεί την πίστη. Το θαύμα θέλουμε δεν θέλουμε το αποδεχόμαστε.

Ένας άλλος λόγος που μεταμορφώθηκε ο Χριστός ήταν να ληφθεί ότι το Πάθος του Σταυρού ήταν εκούσιο. Ήθελε να σταυρωθεί! Ήταν το Πάθος θεληματικό. Μέσω της Μεταμόρφωσης ο Ιησούς ήθελε να ενισχυθούν οι τρεις Μαθητές και να μην σκανδαλισθούν για ότι θα επακολουθούσε. Αλλιώς θα λέγανε: «Κοίταξε σε ποιον πιστέψαμε». Τώρα όμως, τουλάχιστον οι τρεις Μαθητές, παρακολουθούν και βλέπουν Ποιος είναι ο Ιησούς! Ένας τρίτος λόγος, που έγινε η Μεταμόρφωση, είναι η φανέρωση της θεολογίας της Αγίας Τριάδος. Όπως έγινε και στην Βάπτιση. Στην Βάπτιση ο Υιός βαπτίζεται, ο Πατήρ ομολογεί και δείχνει τον Υιό δια του Αγίου Πνεύματος. Στην Μεταμόρφωση το ίδιο. Ο Υιός μεταμορφώνεται, ο Πατήρ μέσα από τη φωτεινή νεφέλη, που αντιπροσωπεύει το Πνεύμα το Άγιο, λέει ότι Αυτός είναι ο Υιός Του ο αγαπητός, στον Οποίο οφείλουν οι άνθρωποι να υπακούουν.

Η Μεταμόρφωση του Χριστού δείχνει το μέλλον της ανθρώπινης ύπαρξης. Δείχνει όχι μόνο την ανάσταση της σάρκας, που άνοιξε το δρόμο η Ανάσταση του Χριστού, αλλά και την ένδοξη κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης. Δηλαδή και της ψυχής και του σώματος. Η θέωση είναι και στην ψυχή και στο σώμα. Εδώ εξάλλου τι βλέπουν στον Ιησού οι τρεις Μαθητές; Το Σώμα του Ιησού μεταμορφούμενο! Και η ενανθρώπηση του Λόγου του Θεού έγινε για να θεωθεί ο άνθρωπος. Η σωτηρία δεν είναι τίποτα άλλο παρά η ολοκλήρωση της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο ίδιος ο άνθρωπος πρέπει να διασωθεί ολόκληρος. Και η ψυχή και το σώμα του. Δεν είναι το σώμα κάτι το παρακατιανό. Και αυτό θα θεωθεί! Και αυτό θα μπει στην Βασιλεία του Θεού, αφού θα έχουμε την ανάσταση των νεκρών. Είναι η εγγύηση και της δικής μας οντολογικής μεταμόρφωσης. Κι εμείς θα μεταμορφωθούμε! Και αυτό θα γίνει κατά την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου μας.

Μόλις θα γίνει η ανάσταση των νεκρών, εκείνοι που θα έχουν ζήσει την πνευματική ζωή ταυτοχρόνως και θα μεταμορφωθούν. Γιατί δεν είναι δυνατόν ο άνθρωπος να κληρονομήσει την αιώνια Βασιλεία με φθαρτότητα. Κάθε άλλο. Πρέπει να γίνει άφθαρτος. Πρέπει να γίνει αθάνατος. Να μην υπάρχει τίποτα από τον παλιό κόσμο, αλλά να είναι η ίδια η φύση του ανθρώπου. Και το σώμα και η ψυχή. Το άκρως σημαντικό είναι ότι ο Χριστός δεν αρκέσθηκε μόνο σε διδασκαλίες. Να πει: «Ξέρετε θα μεταμορφωθώ». Αλλά απεδείκνυε τη διδασκαλία Του με γεγονότα. Μετά την Ανάστασή Του, για σαράντα ημέρες, απεδείκνυε συνεχώς το συγκλονιστικό αυτό Γεγονός της ανθρώπινης Ιστορίας. Έπρεπε να πεισθούν οι Μαθητές Του. Με την προσωπική Του Μεταμόρφωση ο Χριστός δείχνει και σε εμάς, ότι θα μεταμορφωθούμε. Και δεν είναι μία απλή διδασκαλία, αλλά αδιαμφησβήτητο γεγονός!

Ίσως κάποιοι ακούνε αυτά τα γεγονότα σαν όμορφες ιστορίες ή παραμύθια. Και όμως, αν καταφύγουν στις σελίδες της Αγίας Γραφής θα βρουν τις απαντήσεις για τα θέματα που τους απασχολούν. Μη ξεχνάμε ότι ο Χριστός είναι γεγονότα και όχι απλώς διδασκαλία. Είναι Ιστορία. Με την ευκαιρία της σημερινής εορτής είναι καλό να αποφασίσουμε κι εμείς να μεταμορφώσουμε την προσωπική μας ζωή. Να γίνουμε πραγματικοί μαθητές του Χριστού! Η Μεταμόρφωση του Χριστού είναι κεφαλαιώδους σημασίας για εμάς τους Χριστιανούς. Σήμερα και πάντοτε να χαιρόμαστε την Μεταμόρφωση του Χριστού που ανοίγει το δρόμο για τη δική μας ένδοξη μεταμόρφωση. Και αυτό μπορεί να γίνει πραγματικότητα αν το αποφασίσουμε να αλλάξουμε τρόπο ζωής και να ζήσουμε μία πιο πνευματική ζωή, κοντά στα Μυστήρια της Εκκλησίας του Χριστού.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος
Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.