Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση στην πλοήγησηΠήδηση στην αναζήτηση
Τάφος της Παναγίας
Mary's tomb PA180052.JPG
Πρόσοψη του Τάφου της Παναγίας
Wikimedia | © OpenStreetMap
Είδος εκκλησία και ορθόδοξη εκκλησία
Γεωγραφικές συντεταγμένες 31°46′48″N 35°14′22″E
Θρησκευτική υπαγωγή Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και Αρμενική Αποστολική Εκκλησία Ιεροσολύμων
Διοικητική υπαγωγή Ιερουσαλήμ
Χώρα Israeli-occupied territories
Κατεδάφιση 1187
Υλικά πέτρωμα
Ιστότοπος
Επίσημος ιστότοπος
Commons page Πολυμέσα
δεδομένα (π)
Το Πάνσεπτο Θεομητορικό μνήμα, επίσης Τάφος της Παναγίας, είναι ένα Χριστιανικό μνημείο στην Κοιλάδα των Κέδρων – στους πρόποδες του όρους των Ελαιών στην Ιερουσαλήμ και εκλαμβάνεται από τους Χριστιανούς της Ανατολής ως ο τόπος ταφής τηςΜαρίας, μητέρας του Ιησού.

Η Ιερή Παράδοση του Χριστιανισμού διδάσκει ότι η Παναγία πέθανε από φυσικό θάνατο (η Κοίμηση της Θεοτόκου), όπως ακριβώς κάθε άνθρωπος. Η ψυχή της Θεοτόκου λήφθηκε από τον Χριστό μετά το θάνατό της και το σώμα της αναστήθηκε την τρίτη ημέρα μετά από την κοίμηση. Έτσι, η Παναγία παραμένει ψυχή τε και σώματι στον ουρανό, σε αναμονή για τη γενική ανάσταση. Ο τάφος της, σύμφωνα με αυτή τη διδασκαλία, βρέθηκε άδειος την τρίτη ημέρα μετά την κοίμηση.

Η Ρωμαιοκαθολική παράδοση υποστηρίζει ότι η Θεοτόκος μετέστη στον ουρανό σε σωματική μορφή, με τη θεία Ανάληψη, αλλά το ερώτημα του κατά πόσον πράγματι υπέστη τον φυσικό θάνατο παραμένει ανοιχτό στην Καθολική άποψη. Ωστόσο, οι περισσότεροι θεολόγοι πιστεύουν ότι γεύτηκε τον θάνατο πριν την Ανάληψή της. [παραπομπή που απαιτείται]

Μια αφήγηση που είναι γνωστή ως Euthymiaca Historia (γραμμένη μάλλον από τον Κύριλλο Σκυθουπόλεως τον 5ο αι.) αναφέρει πως ο Αυτοκράτορας Μαρκιανός και η γυναίκα του Πουλχερία, ζήτησαν τα λείψανα της Παναγίας από τον Ιουβενάλιο Ιεροσολύμων, τον Πατριάρχη της Ιερουσαλήμ, ενώ βρισκόταν στο Συμβούλιο της Χαλκηδόνας (451). Σύμφωνα με τη μαρτυρία, ο Ιουβενάλιος απάντησε ότι την τρίτη ημέρα μετά την ταφή το μνήμα της Θεοτόκου ανακαλύφθηκε ότι είναι άδειο. Μονάχα το σάβανό της σωσώζεται στην εκκλησία της Γεθσημανή.

Σύμφωνα με μια άλλη παράδοση, στο μνήμα βρέθηκε μονάχα η Τιμία Ζώνη της Παναγίας.[2]

Αρχαιολογία

Εξωτερική άποψη του Τάφου της Θεοτόκου (δεξιό περιθώριο) και ο τάφος του Mujir ad-Din (κέντρο)
Το 1972, ο Bellarmino Bagatti, ένας Φραγκισκανός μοναχός και αρχαιολόγος, ανέσκαψε τον χώρο και ανακάλυψε κατάλοιπα ενός αρχαίου νεκροταφείου που χρονολογείται από τον 1ο αιώνα. Τα ευρήματά του δεν έχουν ακόμη υποβληθεί σε αξιολόγηση από την ευρύτερη αρχαιολογική κοινότητα και η εγκυρότητα της χρονολόγησής του δεν έχει πλήρως αξιολογηθεί.

Ο Bagatti ερμήνευσε τα ερείπια ως απόδειξη ότι η αρχική δομή του νεκροταφείου αποτελείται από τρεις θαλάμους (ο πραγματικός τάφος είναι το εσωτερικό τμήμα του όλου συγκροτήματος), κάτι το οποίο ερχόταν σε συμφωνία με την παράδοση της εποχής. Αργότερα, ο τάφος ερμηνεύτηκε από τους τοπικούς Χριστιανούς ως αυτός της Παρθένου Μαρίας, όντας απομονωμένος από το υπόλοιπο της νεκρόπολης. Ένα κουβούκλιο βρισκόταν χτισμένο πάνω από τον τάφο.[3]

Ο Τάφος της Παναγίας, στην ανατολική πλευρά της εκκλησίας
Μια μικρή εκκλησία σε οκτάγωνη βάση χτίστηκε από τον Πατριάρχη Ιουβενάλιο Ιεροσολύμων κατά τη διάρκεια του Μαρκιανούκανόνα τον 5ο αιώνα, πάνω από την τοποθεσία αυτή, και καταστράφηκε με την περσική εισβολή το 614. Κατά τη διάρκεια των επόμενων αιώνων η εκκλησία καταστράφηκε και ξαναχτίστηκε πολλές φορές, αλλά η κρύπτη ήταν ανέπαφη. Όσο για τους Μουσουλμάνους, το μνήμα θεωρήθηκε ο τόπος ταφής της μητέρας του προφήτη Isa (Ιησούς). Ξαναχτίστηκε στη συνέχεια το 1130 από τους Σταυροφόρους, οι οποίοι εγκατέστησαν ένα περιτοιχισμένο μοναστήρι των Βενεδικτίνων, τη Μονή της Αγίας Μαρίας στην Κοιλάδα του Ιωσαφάτ.

Το μοναστηριακό συγκρότημα περιελάμβανε πρώιμες Γοτθικές στήλες, κόκκινο-πράσινες τοιχογραφίες, και τρεις πύργους για την προστασία του. Η σκάλα και η είσοδος ήταν επίσης μέρος της εκκλησίας των Σταυροφόρων. Η εκκλησία αυτή καταστράφηκε από τον Σαλαντίν το 1187, αλλά η κρύπτη ήταν ακόμα σεβαστή. Το μόνο που είχε απομείνει ήταν η νότια είσοδος και σκάλα, η τοιχοποιία της άνω εκκλησίας που χρησιμοποιήθηκε κατά την κατασκευή των τειχών της Ιερουσαλήμ. Στο δεύτερο μισό του 14ου αιώνα Φραγκισκανοί μοναχοί έχτισαν την εκκλησία για μια ακόμη φορά. Ο ελληνικός Ορθόδοξος κλήρος ξεκίνησε σταδιακά την εξαγορά των διαφόρων Αγίων τόπων, συμπεριλαμβανομένου και αυτού, και το 1757 και εκδιώχθηκαν οι Φραγκισκανοί.[4] Οι Οθωμανοί υποστήριξαν αυτό το “status quo” στα δικαστήρια.[5] Από τότε, το Πάνσεπτο Θεομητορικό Μνήμα ανήκει στην Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και την Αρμενική Αποστολική Εκκλησία της Ιερουσαλήμ, ενώ το σπήλαιο της Γεθσημανής παρέμεινε στην κατοχή των Φραγκισκανών.

Εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Το σχέδιο και η κάθετη διατομή του Τάφου

Τοιχογραφία στον Τάφο της Παναγίας

Το εσωτερικό της σαρκοφάγου, πλέον περιβεβλημένο με γυαλί.
Η εκκλησία
Περιβεβλημένη από μια αυλή στα νότια, η σταυροειδής εκκλησία που θωρακίζει τον τάφο έχει ανασκαφεί σε μια υπόγεια πετρώδη σπηλιά[6] και στην είσοδό της βρίσκεται μια πλατιά καθοδική σκάλα που χρονολογείται από τον 12ο αιώνα. Στην αριστερή πλευρά της σκάλας (προς τα δυτικά) υπάρχει το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωσήφ, του συντρόφου της Μαρίας, ενώ στα δεξιά (προς τα ανατολικά) υπάρχει το παρεκκλήσι των γονέων της Παναγίας, του Ιωακείμ και της Άννας, εμπεριέχοντας, επίσης, τον τάφο της Βασίλισσας Μελισσάνθης της Ιερουσαλήμ.

Στην ανατολική πλευρά του ναού βρίσκεται το παρεκκλήσι του Τάφου της Παναγίας. Βωμοί των Ελλήνων και των Αρμενίων επίσης καταλαμβάνουν την ανατολική αψίδα. Νότια του τάφου είναι μια μιχράμπ που δείχνει την κατεύθυνση της Μέκκας, που εγκαταστάθηκε όταν οι Μουσουλμάνοι είχαν κοινά δικαιώματα στην εκκλησία. Επί του παρόντος, οι Μουσουλμάνοι δεν έχουν περισσότερα δικαιώματα ιδιοκτησίας σε αυτό τον τον Άγιο τόπο. Στη δυτική πλευρά υπάρχει επιπλέον μια Κοπτική εκκλησία.

Το Αρμενικό Πατριαρχείο της αρμενικής Αποστολικής Εκκλησίας της Ιερουσαλήμ και η ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ιερουσαλήμ έχουν στην κατοχή τους το ιερό. Οι Σύριοι, οι Κόπτες και οι Αιθίοπες διατηρούν μειοψηφία δικαιωμάτων.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.