Προφήτης Ωσηέ: Ωσηέ είναι ένας απο τους δώδεκα μικρούς προφήτες της Χριστιανικής Παλαιάς Διαθήκης και της Εβραϊκής βίβλου Τανάκ. Κατά τις γραφές, ήταν γιος του Βεηρεί και καταγόταν απο την Γαλεμώθ (ή Bαλεθώμ), μία απο τις πόλεις του βόρειου τμήματος της Παλαιστίνης και έζησε τον 8ο αιώνα π.Χ., επί βασιλέων του Ιούδα, Οζίου, Ιωάθαμ, Άχαζ, Έζεκία και του βασιλέα του Ισραήλ Ιεροβοάμ Β'. (Ωσ. 1,1) Το βασικό κείμενο του ραββινικού Ιουδαϊσμού, Ταλμούδ, υποστηρίζει ότι ήταν ο μεγαλύτερος προφήτης της γενιάς του.Υπάρχει ομώνυμο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης όπου αναφέρεται η προφητική του δράση, η οποία τοποθετείτε πριν του προφήτη Μιχαία και μεταγενέστερη αυτής του προφήτη Αμώς.
Προφήτης Ωσηέ: Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα 17 Οκτωβρίου
Βίος
Αν και δεν αναφέρεται ρητώς στο βιβλίο του Ωσηέ, από το επίπεδο λεπτομέρειας και εξοικείωσης του στη βόρεια γεωγραφία, ο Ωσηέ διεξήγαγε την προφητική του δράση κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. στο βόρειο Ισραήλ (Σαμάρεια) του οποίου ήταν ντόπιος.
Δεν γνωρίζουμε πολλά για την ζωή ή την κοινωνική τάξη του Ωσηέ. Κατά τα λεγόμενα του ομώνυμου βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης παντρεύτηκε την Γόμερ, κόρη του Δεβηλαΐμ και απέκτησε σύντομα μαζί της γιο που κατόπιν εντολής του Γιαχβέ ονόμασε Ιεζραέλ.(Ωσ. 1,3-4) Η σύζυγός του τελικά αποδείχθηκε άπιστη, κάτι που ο Ωσηέ ήξερε καθώς ο Θεός του το επισημαίνει αμέσως στις αρχικές δηλώσεις του βιβλίου λέγοντας: “πήγαινε και πάρε δια τον εαυτόν σου γυναίκα ρέπουσαν προς την διαφθοράν, διεφθαρμένην, και απόκτησε τέκνα παράνομα, διότι η χώρα αυτή, που συμβολίζεται με την διεφθαρμένην γυναίκα, θα περιπέση εις φοβεράν πνευματικήν πορνείαν, θα απομακρυνθή από τον Κυριον”.(Ωσ. 1,2) Αυτός ο γάμος έγινε ώστε να χρησιμεύσει στον προφήτη ως σύμβολο της απιστίας του Ισραήλ στον Γιαχβέ. Ο Ωσηέ τελικά την έδιωξε, αφού αποκάλυψε τα ανομήματά της. (Ωσ. 2,1-16)
Ομοίως, τα ονόματα των παιδιών του αντιπροσωπεύουν την αποξένωση του Θεού από το Ισραήλ. Πρόκειται για την προφητεία της πτώσης της κυβερνητικής δυναστείας και της αποκομμένης συμφωνίας (διαθήκης) με τον Θεό. Το όνομα του πρωτότοκου γιου του Ιεζραέλ συμβόλιζε την τοποθεσία (κοιλάδα Ιεζραέλ) όπου θα συντριφτεί ο λαός του Ισραήλ. (Ωσ. 1,5) Το δεύτερο παιδί τους ήταν κορίτσι και ονομάστηκε Ουκηλεημένη για να υποδηλώσει ο Γιαχβέ την στάση του απέναντι στους Ισραηλίτες στρατιώτες και το ότι δεν θα τους βοηθήσει (ελεήσει) πια. (Ωσ. 1,6) Το τρίτο παιδί τους ήταν πάλι γιος και ονομάστηκε Ουλαόσμου θέλοντας να δηλώσει ότι οι Ισραηλίτες δεν είναι πια λαός του θεού και ούτε ο Γιαχβέ είναι πια δικός τους Θεός.(Ωσ. 1,9).
Ο Ωσηέ σε όλο το ομώνυμο βιβλίο ανακαλεί την οδοιπορία του λαού του Ισραήλ στην έρημο και πρεσβεύει ότι η περίοδος αυτή ήταν η χρυσή εποχή για την ισραηλιτική θρησκεία, στην οποία ο Θεός αποκαλυπτόταν συνεχώς στο λαό του. Η σχέση Θεού και Ισραήλ αναπαρίσταται στον Ωσηέ τόσο στενή, όπως η σχέση που συνάπτεται μεταξύ των συζύγων στον έγγαμο βίο. Ο θρησκευτικός συγκρητισμός και η παρέκκλιση του λαού από την τήρηση των εντολών του Θεού αποτελούν για τον Ωσηέ καθαρή μοιχεία. Στο τέλος του βιβλίου ο Ωσηέ αναφέρει πως ο Θεός αφήνει ένα περιθώριο για μετάνοια, επιστροφή και αποκατάσταση.
Θάνατος
Ο Ωσηέ λέγεται ότι έζησε 75 χρόνια, και μετά παρέδωσε στο Θεό την ψυχή του.
Η Εβραϊκή παράδοση θεωρεί ότι ο τάφος του Ωσηέ βρίσκεται στο Eβραϊκό νεκροταφείο της πόλης του Ισραήλ Σαφέντ καθώς ο προφήτης πέθανε στην Βαβυλώνα και το κορμί του μεταφέρθηκε απο μια καμήλα στην πόλη Σαφέντ.