Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, χοροστάτησε χθες, Κυριακή 3 Απριλίου 2022 (Δ΄ Νηστειών), στον Κατανυκτικό Εσπερινό που τελέστηκε στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πειραιώς.

Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ως κεντρικό θέμα είχε το Άγιο Πνεύμα, το έργο Του, την παρουσία Του στην ζωή των ανθρώπων, αλλά και τις δωρεές που χαρίζει σε όλους μας.

«Το πρώτο δώρο που μας δίδεται δια του Αγίου Πνεύματος στην προσευχή είναι η ειρήνη των λογισμών, η γαλήνη της καρδιάς. Η Αγιοπνευματική Χάρη κάνει τον προσευχόμενο πιστό γαλήνιο, νηφάλιο, ησύχιο, δίχως δαιμονοκίνητους, ακάθαρτους, ρυπαρούς εμπαθής λογισμούς. Με τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος και τον προσωπικό ταπεινό αγώνα ημερεύει η πιο ταραγμένη θάλασσα» είπε αρχικά ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας πως «την ωραία αυτή κατάσταση ακολουθεί η γνήσια ταπείνωση που συνδέει, συγκροτεί και συγκρατεί όλες τις άλλες Θεοΰφαντες αρετές. Η ταπείνωση φυλάει, συντηρεί και τελειοποιεί τις ένθεες αρετές». Η ταπείνωση «ως δώρο του Αγίου Πνεύματος έχει άλλη υφή, διαφορετικό χαρακτήρα και άλλη δύναμη από αυτή που αγωνίζεται ο άνθρωπος με την συνεχή άσκηση να κατακτήσει. Η ειρήνη των λογισμών και η καθαρή ταπείνωση της καρδιάς είναι έξοχα δώρα του Παναγίου Πνεύματος».

Στην συνέχεια, επισημαίνοντας ότι «στην κατάσταση αυτή βρίσκεται ο πιστός που παραδέχτηκε την αμαρτία του, το σκοτάδι του, μετανόησε, καθάρθηκε, φωτίστηκε και πορεύεται στην απάθεια, την θέωση, τον αγιασμό και την αγιότητα», σημείωσε ότι «η προσευχή, η νηστεία, η αγρυπνία και κάθε χριστιανικό έργο, όσο κι αν είναι καλό, δεν αποτελεί το σκοπό της χριστιανικής μας ζωής, αλλά χρησιμεύει σαν μέσο για την επίτευξη και την επιτυχία και την απόκτηση του σκοπού. Ο πραγματικός σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος» υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος, τονίζοντας πως «πνευματική ζωή είναι η εκζήτηση του Αγίου Πνεύματος, η βίωσή Του, η γνώση της αλήθειας».

«Ο Χριστός ήρθε στον κόσμο, κήρυξε θαυματούργησε, έπαθε, Σταυρώθηκε, Αναστήθηκε, Αναλήφθηκε για να στείλει το Άγιο Πνεύμα. Ο κύριος και μόνος σκοπός της ζωής μας είναι η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος» είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του, συμπληρώνοντας παράλληλα πως «αν δεν καθαρθεί καλά η καρδιά μας, αδυνατεί να σκηνώσει εντός μας το Άγιο Πνεύμα. Τα υλικά, τα γήινα, τα πρόσκαιρα, τα φθαρτά, τα περιττά θα πρέπει να απορριφθούν εκούσια για την Θεία αυτή κατάκτηση και απόκτηση. Το Άγιο Πνεύμα θα μας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια, θα μας φωτίσει, θα μας χαριτώσει, θα μας εμπνεύσει, θα μας ομιλεί, θα μας καθοδηγεί».

Τονίζοντας πως «η εκουσιότητα είναι βασική στην πνευματική ζωή», ανέφερε πως «ο ίδιος ο Θεός έδωσε πλήρη ελεύθερη βούληση ακόμη και να Τον αρνηθεί το πλάσμα Του, να Τον υβρίσει, να Τον Σταυρώσει». «Μόνος του ο άνθρωπος καλείται να συγκινηθεί, καλείται να κατανυγεί, να φιλοτιμηθεί και να αγαπήσει Αυτόν που τον αγάπησε πρώτος» σημείωσε, προσθέτοντας πως «η Αγία μας Εκκλησία δίνει μεγάλη σημασία στην ιερότητα και μοναδικότητα του ανθρωπίνου προσώπου. Μέσα στην Εκκλησία δεν κινούμαστε απρόσωπα και αστόχαστα. Ο κάθε άνθρωπος είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα που μπορεί να ενωθεί με το Άγιο Πνεύμα».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε: «Ένας είναι ο σκοπός της ζωής μας: η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος. Για αυτή την απόκτηση αξίζει να πονέσουμε, να ασκηθούμε, να αγωνιστούμε, να κλάψουμε, να αγωνιούμε συνεχώς». «Όλη μας η ζωή θα πρέπει να είναι αυτή η μόνη εκζήτηση και αναζήτηση. Δίχως το Άγιο Πνεύμα δεν έχω αληθινή ύπαρξη και οντότητα». «Όλες οι προσευχές, όλα τα ‘’Κύριε ελέησον’’, όλες οι μετάνοιες, όλες οι νηστείες, όλες οι αγρυπνίες σε αυτό κατατείνουν: πότε θα έρθει εκείνη η ημέρα της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος στη ζωή μας που θα επιτελέσει σταθμό μακαριότητας, ευλογιάς και ανείπωτης ειρήνης. Η προσευχή μας, λοιπόν, κύριο αίτημα θα πρέπει να έχει την εκζήτηση του Αγίου Πνεύματος».

Τονίζοντας πως «η απουσία του Αγίου Πνεύματος μας κάνει υπερφίαλους, υπερήφανους, εγωιστές, ατομιστές, φθονερούς, μισητούς, εκδικητικούς, ζηλόφθονες, κακούς, εμπαθής», αναφέροντας παραδείγματα από την καθημερινότητά μας υπογράμμισε ότι «το Άγιο Πνεύμα στη ζωή μας δεν έρχεται να μας περιθωριοποιήσει, να μας απομονώσει, να μας περιορίσει. Έρχεται να μας φωτίσει και να μας αγιάσει». «Αν δεν μεθύσουμε από τον Παράκλητο, θα μεθύσουμε από τον απαράκλητο δαίμονα και τις διάφορες τέχνες και πανουργίες του. Δεν υπάρχει μέση οδός. Ο άνθρωπος είναι εντελώς ελεύθερος να μεθύσει από ό,τι θέλει», συμπλήρωσε.

Αναφέροντας ότι «το Άγιο Πνεύμα δεν δίδεται χωρίς αγώνα, χωρίς υπομονή, χωρίς πιστότητα και βέβαια δεν δίδεται εκτός της Αγίας μας Εκκλησίας, γιατί το Άγιο Πνεύμα το στέλνει ο Υιός ο αγαπητός, ο Κύριος της Δόξης που είναι η κεφαλή της Εκκλησίας», σημείωσε πως «αν η ψυχή ελεύθερα παραδοθεί στο Θεό και σύμφωνα με τις Θείες εντολές Του, τότε η ζωή γίνεται παράδεισος από τώρα». «Ο καθαρμένος από τα πάθη άνθρωπος με τη Χάρη του πανσθενουργού Αγίου Πνεύματος συναισθάνεται και συλλαμβάνει τι σημαίνει να αγαπάς, να λυτρώνεσαι, να αγιάζεσαι» υπογράμμισε.

«Το Άγιο Πνεύμα που έλαβε καταρχάς ο άνθρωπος δια των Θείων Μυστηρίων του Βαπτίσματος και του Χρίσματος, το αποκτά με την αγία ζωή του, τον αγιασμό και την αγιότητα. Το Άγιο Πνεύμα μας οδηγεί ασφαλώς σε πλήρη και αλάνθαστη Θεογνωσία. Μόνο έτσι μπορεί να γνωρίσει πραγματικά ο άνθρωπος το Θεό» είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Σεβασμιώτατος, τονίζοντας παράλληλα με έμφαση πως «με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος οι Άγιοι Πατέρες ερμήνευσαν άριστα την Αγία Γραφή, χωρίς πλάνες, χωρίς αιρέσεις, χωρίς λάθη, χωρίς φαντασιώσεις, χωρίς δικό τους λόγο».

«Μόνο με το φωτισμό μπορούμε να γνωρίσουμε καλά το Θεό μας και τον εαυτό μας» συμπλήρωσε, επισημαίνοντας πως «το Άγιο Πνεύμα χειραγωγεί όλους τους Αγίους από την ημέρα της Πεντηκοστής έως της συντελείας των αιώνων. Με την ενέργεια και την Χάρη του Αγίου Πνεύματος ενωνόμαστε με όλους τους Αγίους και με όλη την Εκκλησία».

Τέλος αναφερόμενος στην υπερηφάνεια, η οποία όπως χαρακτηριστικά είπε «είναι η μεγάλη αμαρτία της ζωή μας» και η «ρίζα όλων των αντιθέων παθών», σημείωσε ότι αυτή «κυριεύει τον ανθρώπινο νου και τον αιχμαλωτίζει. Δίχως Θεό ο άνθρωπος διαφθείρεται και διαστρέφεται». «Δίχως το Θεό όλα είναι σκοτεινά και άχαρα. Καρδιά που δεν έχει Θεό δεν έχει υγιή αισθήματα και είναι αναίσθητη τελικά».

«Η παρούσα περίοδος της Τεσσαρακοστής», είπε ολοκληρώνοντας, «είναι η πιο κατάλληλη για την μεταποίηση της καρδιάς μας. Να μετατραπεί ο ειδωλολάτρης νους σε προσκυνητή του μόνου αληθινού Τριαδικού Θεού. Αυτό κατορθώνετε με την άσκηση, την θερμή πίστη, την αρέμβαστη προσευχή, την διακριτική νηστεία, την υψοποιώ ταπείνωση, την αγάπη, την πραότητα, την εγκράτεια και την ευσέβεια. Το Άγιο Πνεύμα δι’ αυτών των ευαγγελικών αρετών, θα φέρει την τελεία υγεία της ψυχής. Η υγεία της ψυχής θα φέρει καθαρό νου, φωτεινή καρδιά, ωραίες σκέψεις, όμορφες κινήσεις, σοφούς λόγους» . «Η Χάρη του Θεού δεν μας προσφέρεται κατά την αξία μας, αλλά κατά το μέγα Του έλεος». «Κανείς μας για το Θεό δεν περισσεύει. Ο καθένας από εμάς είναι πολύτιμος για τον Κύριο του Σταυρού. Γι’ αυτό πέθανε πάνω στο Γολγοθά, για εμάς. «Ας αφήσουμε το Πνεύμα το Άγιο να μας καθοδηγεί, να μας φωτίζει, να μας εμπνέει, να μας παραμυθεί». «Έχουμε μεγάλη ανάγκη να αποκτήσουμε την παρουσία Του μέσα μας, την παράκλησή Του, την αγάπη Του στους καιρούς της συγχύσεως, των αντινομιών και των προβλημάτων» κατέληξε, ευχόμενος σε όλους «ο αγώνας της Τεσσαρακοστής να μας γεμίσει και να μας πλημμυρίσει με Πνεύμα Άγιο».

Γραφείο Αιρέσεων Ι.Μ.Πειραιώς

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.