Όχι, νηστεία δεν είναι να πέφτουμε με τα μούτρα στο ψωμί και να τρώμε 5 κιλά χαλβά για να χορτάσουμε. Η νηστεία έχει ένα βαθύτερο νόημα το οποίο δεν έχει να κάνει με τη διατροφή, αλλά με τα πιστεύω μας. Κάποιοι επιλέγουν να νηστεύουν την τροφή…

Άλλοι τις σκέψεις, τις λέξεις και τις πράξεις… Και είναι κι εκείνοι που καταφέρνουν να τα κάνουν και τα δύο όχι μία φορά το χρόνο, αλλά και τις 365 ημέρες του. Όπως και να έχουν τα πράγματα, ένα είναι το σίγουρο: Η νηστεία κάνει καλό στην υγεία μας – τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν ειδικοί οι οποίοι έχουν κατά καιρούς μελετήσει το πως συμπεριφέρεται ο ανθρώπινος οργανισμός κατά τη διάρκεια της νηστείας, αλλά και μετά από αυτή. Ωστόσο, το “μέτρον άριστον”, παραμένει βασικός κανόνας, αφού σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να σπρώχνουμε τον οργανισμό μας στα όριά του με αυστηρές δίαιτες οι οποίες ενδεχομένως να μην έχουν θετικό αντίκτυπο στην υγεία μας.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι φυσικά και υπάρχει “σωστός” και “λάθος” τρόπος να νηστέψει κανείς. Εμείς, λοιπόν, θα ασχοληθούμε με τον πρώτο! Γιατί… ναι, είναι καλό να νηστεύουμε, το να νηστεύουμε, όμως, σωστά είναι ακόμα καλύτερο 😉

Η νηστεία χθες και σήμερα…

Ενώ αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφές και ποτά, σταδιακά οι παραλλαγές της νηστείας άρχισαν να αυξάνονται. Έτσι, ενώ στην αρχική της μορφή ακολουθούνταν στον ως επί τω πλείστον μοναχά στα μοναστήρια σε συνδυασμό με διαλογισμό και προσευχή, με το πέρασμα του χρόνου η νηστεία άρχισε να «απλοποιείται» και κάποιος μπορούσε να πει ότι νηστεύει ακόμα κι αν δεν απείχε από όλες τις τροφές, αλλά από κάποιες συγκεκριμένες. Το γεγονός αυτό, σιγά σιγά οδήγησε στον διαχωρισμό των τροφών σε νηστίσιμες και αρτύσιμες. Κάποιες από τις βασικότερες νηστίσιμες τροφές θεωρούνται τα λαχανικά και τα φρούτα, το ψωμί, οι ξηροί καρποί και οι ελιές. Αρτύσιμες, από την άλλη, θεωρούνται οι τροφές εκείνες που παρασκευάζουμε χρησιμοποιώντας βούτυρο ή λάδι, καρυκεύματα και κρασί.

Η Μεγάλη Σαρακοστή, είναι η πιο σημαντική, αλλά και η αρχαιότερη νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα και ονομάστηκε έτσι επειδή διαρκούσε σαράντα ημέρες. Τις σαράντα ημέρες πριν το Πάσχα. Αργότερα προστέθηκε στην περίοδο αυτή και η Μεγάλη Εβδομάδα. Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως η Μεγάλη Εβδομάδα όχι μόνο δεν περιλαμβάνεται στη Σαρακοστή, αλλά αποτελεί μία ακόμα πιο αυστηρή περίοδο νηστείας. Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, σύμφωνα πάντα με την παράδοση, επιτρέπεται μονάχα η κατανάλωση φυτικών τροφών χωρίς καθόλου λάδι. Συγκεκριμένα, απαγορεύονται το κρέας, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά, το λάδι και το κρασί. Το Σάββατο και την Κυριακή, όμως, επιτρέπεται τόσο το λάδι, όσο και το κρασί (εκτός από το Μεγάλο Σάββατο, όπου θεωρητικά απαγορεύονται τα πάντα).

Πόσο… θρεπτική είναι η νηστεία;

Πιστέψτε με, η νηστεία μπορεί να είναι μία από τις πιο θρεπτικές περιόδους, μια και τα νηστίσιμα φαγητά έχουν πραγματικά πολλά να προσφέρουν στον οργανισμό μας; Τι λέτε, πάμε να δούμε ορισμένα από αυτά; Μαζί με τα θρεπτικά στοιχεία τους, σας έχω και μοναδικές συνταγές για το καθένα ούτως ώστε να τα απολαύσετε ακόμα περισσότερο!

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.