Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ. Δανιήλ χειροθέτησε 13 πνευματικούς την Τετάρτη, εξηγώντας για ποιο λόγο χρειαζόμαστε πνευματικούς πατέρες που να προσεύχονται σήμερα περισσότερο από ποτέ.

Επιμέλεια: Ευγενία Δίτσα

«Η προσευχή που κατεβάζει τον νου στην καρδιά μας φέρνει ειρήνη και αντιτάσσει στον επαναστατικό λόγο τον λόγο της προσευχής».

«Η Εκκλησία αντιμετώπισε με μεγάλη ευθύνη το μυστήριο της μετανοίας, της εξομολόγησης των αμαρτιών και της συγχώρεσης των αμαρτιών», είπε ο Μακαριώτατος, γιατί «η νηστεία και η εξομολόγηση είναι οι πιο συγκεκριμένες μορφές εμβάθυνσης της πνευματικής ζωής. Γι’ αυτό, παλιότερα, υπήρχαν μόνο λίγοι ιερείς, σε μεγάλα μοναστήρια, που εξομολογούσαν.

Αργότερα κρίθηκε απαραίτητη η ακαδημαϊκή-θεολογική εκπαίδευση των κληρικών, γιατί στη Δυτική Ευρώπη μόλις είχε εμφανιστεί το «διαφωτιστικό, αντιθρησκευτικό και αργότερα αθεϊστικό ρεύμα». Μετά τη Γαλλική Επανάσταση, και στη συνέχεια με την Επανάσταση των Μπολσεβίκων, η απιστία, οι αντικληρικές και ακόμη και οι αντιχριστιανικές συμπεριφορές εξαπλώθηκαν πολύ στην Ευρώπη», είπε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Δανιήλ.

Λόγος προσευχής, απάντηση σε επαναστατικό λόγο

«Μαζί με το φαινόμενο του Διαφωτισμού εμφανίστηκε και η εκκοσμίκευση, ένα φαινόμενο πνευματικής φύσης στο οποίο «το εγκόσμιο πνεύμα γίνεται ισχυρότερο από το χριστιανικό πνεύμα των πνευματικών αναγκών», δήλωσε ο Πατριάρχης Ρουμανίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, τον 18ο αιώνα, επανεμφανίστηκε στην Ορθόδοξη Ανατολή η ησυχαστική τάση, η οποία είχε γεννηθεί αρχικά τον 14ο αιώνα και ως κίνημα ενάντια στον βυζαντινό σχολαστικισμό.

«Αυτό το κίνημα (του ησυχασμού) ήταν μια απάντηση ενάντια στον Δυτικό Διαφωτισμό, ο οποίος παρέσυρε τους ανθρώπους, διδάσκοντάς τους ότι αν έχεις πολιτισμό, φτάνει, δεν χρειάζεσαι πια την πίστη. Εστίαζε μόνο στη λογική και ο λόγος του Διαφωτισμού γενικά ήταν επαναστατικός», εξήγησε ο πατήρ Πατριάρχης Δανιήλ.

«Ο Ιμμάνουελ Καντ, ο οποίος ήταν σύγχρονος του Αγίου Παϊσίου του Νεάμτς, έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «Θρησκεία εντός των ορίων της λογικής» . Δηλαδή, μόνο ό,τι μπορεί να γίνει λογικά αποδεκτό ισχύει από τη θρησκεία. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, μύθος και δεν είναι αξιόπιστη».

«Σε αυτόν τον επαναστατικό και περιοριστικό λόγο του Διαφωτισμού, οι Άγιοι Ησυχαστές Πατέρες του 18ου αιώνα ανταποκρίθηκαν με προσευχητικό κι όχι επαναστατικό λόγο, λόγο που φωτίζεται με την προσευχή. Η προσευχή φωτίζει το νου για να κατανοήσει τις Γραφές και ζεσταίνει την καρδιά, ώστε να εκπληρώνει τις εντολές της αγάπης προς τον Θεό και προς τον συνάνθρωπο», τόνισε ο Μακαριώτατος.

Οι ησυχαστές, οι πιο περιζήτητοι πνευματικοί

Ο Πατριάρχης Δανιήλ δήλωσε ότι οι μαθητές του Αγίου Παϊσίου από το Νεάμτς εξαπλώθηκαν στη Ρωσία και την Ουκρανία, ιδρύοντας πολυάριθμα ησυχαστικά μοναστήρια, που έπαιξαν κρίσιμο ρόλο στη διάδοση του πνευματικού πολιτισμού, όπως φαίνεται και σε μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι. Είναι πιθανό ο άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ να γνώριζε τη Φιλοκαλία από μετάφρασή της στα γερμανικά, που τυπώθηκε το 1793 στη Μόσχα.

«Αυτοί οι Ησυχαστές πατέρες πήγαιναν να εξομολογηθούν πολύ συχνά. Μερικοί από αυτούς καθημερινά», τόνισε ο Πατριάρχης Ρουμανίας. «Έτσι η εξομολόγηση ήταν πολύ σημαντική για την πνευματική πρόοδο».

«Οι Ησυχαστές ήταν οι πιο περιζήτητοι ιερείς» γιατί «διέδιδαν την ειρήνη γύρω τους» και αυτό γιατί «ήταν και οι πιο προσευχόμενοι», είπε ο πατήρ Πατριάρχης Δανιήλ.

Θεολογία χωρίς προσευχή δεν αρκεί
«Το να ξέρεις πολλά δεν αρκεί. Πρέπει να προσεύχεστε πολύ για τα πνευματικά σας παιδιά. Και οι κληρικοί πρέπει να προσεύχονται και για τον δικό τους πνευματικό, πρωί και βράδυ, και να βάζουν τον ποιμένα να δουλεύει, γιατί μέσω του κληρικού ο Θεός φωτίζει τον πιστό να ανανεώσει τη ζωή του και να αποκτήσει τη σωτηρία», είπε ο Πατριάρχης Ρουμανίας.

«Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν θεωρητικά τι πρέπει να κάνουν, αλλά δεν έχουν την πνευματική δύναμη, δεν έχουν τη δύναμη να το κάνουν πράξη… ειδικά σήμερα που οι άνθρωποι είναι πολύ επιφανειακοί κι έχουν πολύ διάσπαση».

Ησυχία, η απάντηση του Θεού στην προσευχή

«Η προσευχή είναι συνομιλία με τον Θεό, αλλά δεν μιλάει με λέξεις. Εσύ μιλάς. Σου απαντά με γαλήνη και χαρά καρδίας», είπε ο Πατριάρχης για την επίδραση της προσευχής.

Ο Μακαριώτατος εξήγησε, επίσης, γιατί η ευχή του Ιησού, «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλό!». ονομάζεται, επίσης, νοερά ή καρδιακή προσευχή.

«Για την Αγία Γραφή, η καρδιά είναι το κεντρικό σημείο όπου ο νους ενώνεται με το συναίσθημα, άρα είναι το πνευματικό κέντρο του ατόμου. Η καρδιά είναι η συνάντηση σκέψης και συναισθήματος. Λέει λοιπόν ο Σωτήρας σε όσους Τον κατηγόρησαν ότι συγχώρησε τις αμαρτίες του παράλυτου νέου: «Γιατί σκέφτεστε το κακό στις καρδιές σας;».

Καταλήγοντας, ο Πατριάρχης Δανιήλ ευχήθηκε στους νέους πνευματικούς τη βοήθεια του Θεού και τους υπενθύμισε ότι είναι αναγκαίο να τηρήσουν «μια γραμμή ισορροπίας μεταξύ απαίτησης και ενθάρρυνσης».

Οι πατέρες που χειροθετήθηκαν είναι: ο ιερομόναχος Diodor Șchiopu και οι ιερείς George Grigoriță, Constantin Andrei, Laurentiu-Andrei Cazan, Răzvan-Mihai Ciubotariu, Marius-Constantin Ghergan, Gheorghe Ichim, Dragoș-Andreși, Dragoș-Andreș. Marinescu, Marian-Răzvan Munteanu, Valentin Niculae και Mihaita Profiroiu.

Οι 13 κληρικοί έλαβαν το οφφίκιο της πνευματικής πατρότητας στον Άγιο Γεώργιο της Πατριαρχικής Οικίας.

ope gr

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.