Ι.Μ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ

Την Κυριακή, 17 Δεκεμβρίου 2023, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, τέλεσε την αναστάσιμη θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου της οδού Αχαρνών, κατόπιν προσκλήσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών με εισήγηση του Προϊσταμένου του Ιερού Ναού π. Θεμιστοκλή Χριστοδούλου, στα πλαίσια του πολυήμερου εορτασμού του Αγίου Ελευθερίου, πλαισιούμενος από τους Ιερείς του Ιερού Ναού του Αγίου Ελευθερίου.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος ανέλυσε την παραβολή του Μεγάλου Δείπνου μέσα από την προοπτική του Μυστηρίου της θείας Οικονομίας και του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, διότι αυτό είναι το Μέγα Δείπνο.

Αναφέρθηκε στην διδασκαλία του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού, όπως φαίνεται στο κείμενό του «Μυσταγωγία» και σε άλλα κείμενα. Έτσι η συμμετοχή στο Μέγα Δείπνο της θείας Ευχαριστίας προϋποθέτει τρεις κινήσεις του ανθρώπου.

Η πρώτη κίνηση είναι η επιστροφή του ανθρώπου από τον αισθητό κόσμο στον Ιερό Ναό, για να βιώση το μυστήριο της θείας Ενανθρωπήσεως στην θεία Λειτουργία, και αυτό συνιστά την κάθαρση του νού.

Η δεύτερη κίνηση είναι η επιστροφή του νού από τον κόσμο των αισθητών στην καρδιά, και αυτό λέγεται φώτιση του νού.

Η τρίτη κίνηση είναι η άνοδος του φωτισμένου νού στην θεοπτία και η βίωση των εσχάτων, και αυτό χαρακτηρίζεται ως μυστική θεολογία, θέωση.

Επομένως, ενώνεται η θεία Ευχαριστία με την νηπτική θεολογία και την εσχατολογία.

Στην συνέχεια είπε ότι αυτές οι τρεις κινήσεις φαίνονται στην ζωή των Αγίων, όπως του Αγίου Διονυσίου, που εορτάζουμε σήμερα και σε αυτό οφείλονται τα θαύματα και η αφθαρσία του σώματός του.

Ευχήθηκε, τέλος, μέσα από αυτήν την θεολογία να συμμετέχουμε στο Μέγα Δείπνο, τα Χριστούγεννα, που είναι η ενανθρώπηση του Λόγου του Θεού και η θεία Ευχαριστία.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, στα πλαίσια των εορτασμών του Αγίου Ελευθερίου «ΕΟΡΤΙΑ 2023», πραγματοποιήθηκε ομιλία στον Ιερό Ναό με ομιλητή τον Σεβασμιώτατο κ. Ιερόθεο. Ο Σεβασμιώτατος ανέπτυξε το θέμα: «Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και η αθυμία της διακόνισσας Ολυμπιάδος», όπου είπε εν περιλήψει τα εξής:

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κατά την διάρκεια της εξορίας του απέστειλε 17 επιστολές στην αρχόντισσα και διακόνισσα Ολυμπιάδα, που ήταν πιστή μαθήτριά του και είχε στενοχωρηθή από την εξορία του πνευματικού της πατρός.

Δεν διασώθηκαν οι επιστολές που έστειλε η ίδια στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, αλλά διασώθηκαν μόνο 17 επιστολές του Αγίου Ιωάννου σε αυτήν. Είναι πολύ σημαντικές αυτές οι επιστολές του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, που εγράφησαν το διάστημα μεταξύ του Ιουνίου του 404 και των αρχών του 407, διότι αφ’ ενός μεν δείχνουν, με δική του περιγραφή, τις δυσκολίες που περνούσε στην εξορία, αφ’ ετέρου δε την κατάσταση της αθυμίας που πέρασε η Ολυμπιάδα από την εξορία του πνευματικού της πατέρα.

Ο Σεβασμιώτατος επικεντρώθηκε κυρίως στην αθυμία της Ολυμπιάδος και στον τρόπο με τον οποίο προσπαθούσε να την θεραπεύση ο Άγιος Ιωάννης.

Η λέξη αθυμία δηλώνει την έλλειψη θάρρους και δυνάμεως, ύπαρξη λύπης, ενώ στις ημέρες μας, ως ψυχική κατάσταση, δηλώνει την έλλειψη διάθεσης και ευχάριστων συναισθημάτων μέχρι αδιαφορία ή και κατάθλιψη.

Διαβάζοντας τις επιστολές του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου προς την Ολυμπιάδα βλέπουμε ότι, όσα έγιναν στην Κωνσταντινούπολη από την απόφαση για την εξορία και την απουσία του ιερού Χρυσοστόμου έκαναν την Ολυμπιάδα να ενδιαφέρεται για την υγεία του, να αγωνίζεται να τον επαναφέρη στην Κωνσταντινούπολη, μάλιστα προσπάθησε και να τον συναντήση στον τόπο της εξορίας του, την μεγάλη λύπη της που δεν ήταν κατάθλιψη με την σημερινή ψυχολογική έννοια του όρου, διότι δεν έφθασε στην απραγία, αντίθετα, μάλιστα, η ίδια ανέπτυξε μεγάλη δραστηριότητα.

Βέβαια, προς το τέλος της ζωής της, μετά από πολλές προσπάθειες που έκανε για να αναθεωρήση την απόφαση της εξορίας του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, παρέμεινε στο σπίτι της, προσηλωμένη στο κρεββάτι της αδιαφορώντας για την θεραπεία της και περιμένοντας τον θάνατο. Αυτό προερχόταν από σωματική ασθένεια, σε συνδυασμό με λύπη, λόγω της λεπτής ψυχικής καταστάσεώς της, αλλά δεν ήταν κατάθλιψη με απόγνωση, όπως χαρακτηρίζεται στις ημέρες μας.

Επίσης, διαβάζοντας τις επιστολές αυτές βλέπουμε τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο να ενεργή ως πνευματικός πατέρας και θεραπευτής, και, ενώ ήταν στην εξορία και υπέφερε, προσπαθούσε να θεραπεύση με πολλούς τρόπους την αφοσιωμένη και πιστή μαθήτριά του.

Έτσι, στις επιστολές του προς αυτήν την επαινεί για τις αρετές της, της αναθέτει διάφορες αποστολές, εξασκεί ειδική θεραπευτική αγωγή, για να την ελευθερώση από την αθυμία της, της αναλύει διεξοδικά αυτό το πάθος, την διδάσκει και μερικές φορές την ελέγχει, την ενημερώνει για τα γεγονότα της εξορίας του και τον τρόπο με τον οποίο τα αντιμετωπίζει, για να την εμψυχώση.

Οι 17 αυτές επιστολές του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στην διακόνισσα Ολυμπιάδα είναι υπόδειγμα ποιμαντικής θεραπευτικής διακονίας ενός μεγάλου Πατρός σε μια αγία γυναίκα, και είναι πρότυπο μιάς καθαρής εν Χριστώ αγάπης που υπερβαίνει την διάκριση των δύο φύλων και των ρόλων τους, χωρίς να τα καταργή. Και οι δύο είναι Άγιοι. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εορτάζει στις 13 Νοεμβρίου και η αγία Ολυμπιάδα την 25η Ιουλίου.

Τέλος, στο Ενοριακό Αρχονταρίκι ο Σεβασμιώτατος συζήτησε με το ακροατήριο και απάντησε σε σχετικά ερωτήματα.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.