Προσωπογραφία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όρθιου με στολή και στέμμα Βυζαντινού Αυτοκράτορα !!

Πρόκειται για μία από τις 250 μικρογραφίες που καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της κάθε σελίδας που κοσμούν τον ΚΩΔΙΚΑ (ΚΩΔΙΚΑΣ 5) ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ έκδοσης του 14ου αιώνα, ο οποίος αποτελείται από 193 φύλλα περγαμηνής ενωμένα σε 23 τετράδια με διαστάσεις 0,32 x 0,24.
Ο Κώδικας βρίσκεται στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας και είναι το μοναδικό μεσαιωνικό χειρόγραφο που έχει σωθεί σε όλο τον κόσμο με εκτενή εικονογράφηση της ζωής του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι τον θάνατό του.
Τον συνέγραψε πιθανόν κατά τον 3ο αιώνα ο Ψευδο – Καλλισθένης (άγνωστος) και είναι κυριολεκτικά ένας πρόδρομος των κλασικών εικονογραφημένων ιστοριών που γνώρισε ο 20ός αιώνας.
Σε αυτές εικονίζονται ο Μέγας Αλέξανδρος, ο Φίλιππος, η Ολυμπιάδα, οι στρατιώτες, οι Πέρσες βασιλείς κ.α ενώ έχουμε σχολιασμό σε κάθε σελίδα με μαύρο πενάκι που περιγράφει σε περίληψη τα ιστορούμενα στη σελίδα και ο σχολιασμός αυτός γίνεται σε παλαιοοθωμανική γραφή.
Το Μυθιστόρημα του Αλέξανδρου υπήρξε εξαιρετικά δημοφιλές κατά τον Μεσαίωνα, τόσο στη Δύση όσο και στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, και μεταφράστηκε στις κυριότερες γλώσσες της εποχής ενώ συντήρησε και διέδωσε τον μύθο του Αλεξάνδρου.
Μάλιστα στο Μεσαίωνα το «Μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου» υπήρξε το πιο πολυδιαβασμένο μη θεολογικό κείμενο.
Η τεράστια διάδοσή του σε Ανατολή και Δύση πιστοποιείται από το γεγονός ότι μεταφράστηκε σε 24 γλώσσες, πρώτα στα λατινικά, στα συριακά, στα αρμένικα, στα αιθιοπικά, στα κοπτικά, στα εβραϊκά και στα περσικά και αργότερα στα αραβικά, στα ρωσικά, στα ινδικά, στα τουρκικά, στα προβηγκιανά, στα σερβικά, στα γερμανικά, στα αγγλικά, στα σουηδικά και άλλα, ακόμη και στη διάλεκτο της Ιάβας.
Εννοείται πως όλες αυτές οι μεταφράσεις και οι ποικίλες παραλλαγές δεν έμειναν πιστές στο πρωτότυπο, διότι ο κάθε λαός επένδυσε στο πρόσωπο του Αλεξάνδρου το ιδεώδες πρότυπο που είχε πλάσει καθιστώντας τον έτσι Παγκόσμιο Ήρωα.
Οι Βυζαντινοί φαντάστηκαν τον Αλέξανδρο ως Άγιο, ως Μάρτυρα, ως Ασκητή που ίδρυσε μοναστήρια στην έρημο, εικονίζεται έτσι σε ιερούς ναούς και τόπους προσκυνήματος, μάλιστα, αργότερα δεν δίστασαν να φέρουν τον Αλέξανδρο στα ουράνια ύψη, κατά το πρότυπο του προφήτη Ηλία.

Τσαντίρης Νίκος
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 5 (1 ψήφος)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.