Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος εἶναι ἕνας μεγάλος θεοφόρος Πατήρ τῆς Ἐκκλησίας. Ἰδιαίτερα, ἤκουσε τήν προτροπή τοῦ Ψαλμωδοῦ «Δράξασθε παιδείας» (Ψαλμ. 2, 12) καί μετά πολλοῦ ζήλου ἐπεδόθηκε στή συμμόρφωση πρός αὐτή.

Πράγματι, ὑπῆρξε πανεπιστήμων. Εἶχε σπουδάσει σέ μεγάλα πνευματικά-ἐκπαιδευτικά κέντρα, σέ περίφημες σχολές τῆς ἐποχῆς του, ἀπό φιλοσοφία καί ρητορική, μέχρι ἀριθμητική, ἀστρονομία καί ἰατρική. Μελέτησε σέ βάθος «τί ἐστὶ ἄνθρωπος;» καί στήριξε, ἔγραψε καί διηκόνησε μέ σύνεση, σοφία καί διάκριση τόν πλησίον, ἀπ’ ὅποια ἔπαλξη κι’ ἄν βρέθηκε. Τό σημαντικότερο δέ ἦταν ὅτι θεμελίωσε τήν ἑλληνική καί χριστιανική παιδεία καί δημιούργησε τό μέγα εὐεργέτημα τῆς ἀνθρωπότητος, τόν ἑλληνοχριστιανικό πολιτισμό. Ἡ Φιλοσοφία τῆς Ἀρχαίας Ἑλλάδος καί τά διδάγματα τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου συναντήθηκαν στό πνεῦμα τῆς νέας παιδείας πού διεμόρφωσε ὁ Ἱ. Χρυσόστομος μαζί βέβαια καί μέ τούς ἄλλους δύο μεγάλους Ἱεράρχες, τόν Μ. Βασίλειο καί Γρηγόριο τόν Θεολόγο.

Εἰδικότερα, ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ὑπογραμμίζει τήν σπουδαιότητα τῆς ἀγωγῆς τῶν διδασκομένων, ἐκ μέρους τοῦ ἐπιφορτισμένου μέ τήν διδασκαλία. Λέγει ὅτι ὁ διδάσκαλος ὀφείλει νά ἔχει φρόνηση, ἐνάρετο βίο, γνώσεις ψυχολογίας, κῦρος, ἀκέραιο χαρακτήρα καί βέβαια ταλέντο διδασκαλίας. Προσθέτει ἀκόμη ὅτι ὁ διδάσκαλος πρέπει πρῶτον νά εἶναι «ἑαυτοῦ διδάσκαλος». Ἔπειτα ὑπογραμμίζει ὡς ἄριστη παιδαγωγική μέθοδο τήν ἀξία τῆς πατρικῆς ἀγάπης. «Οὐδὲν οὕτω πρὸς διδασκαλίαν ἐπαγωγόν, ὡς τὸ φιλεῖν καὶ φιλεῖσθαι», θά πεῖ ὁ Ἱ. Χρυσόστομος. Γιά τόν Ἱ. Χρυσόστομο μεγάλη ἀξία ἔχει ὁ συνδυασμός ἐπιείκειας καί αὐστηρότητας. Τόνιζε ἀκόμη τήν λιτότητα, τήν σπουδαία ἐπίδραση τῆς γυμναστικῆς καί τῆς μουσικῆς, τήν ἀποφυγή τῶν καταχρήσεων, ἀλλά καί ἰδιαίτερα ὑπογράμμιζε τήν πνευματική τροφή τῆς ψυχῆς, πού εἶναι ἡ προσευχή, ἡ ὁποία καί ἐνδυναμώνει διδάσκοντες καί διδασκομένους. Συνοψίζει δέ τήν ὅλη ἐκπαίδευση, στό «ἐθίζειν πρὸς τὰ δέοντα», «χαλινοῦν μετ’ ἀκριβείας», «κολάζειν τά νοσήματα τῆς ψυχῆς» καί «ρυθμίζειν» πρός τό ἄριστον «ἔργῳ καί λόγῳ». Ὅλα αὐτά, εἶναι τά γερά θεμέλια μιᾶς παιδαγωγικῆς, ἡ ὁποία πράγματι ἐξυψώνει τήν ἀνθρώπινη ὕπαρξη, καθ’ ὅτι ἄλλωστε ἡ διαμόρφωση τῆς προσωπικότητος καί ἡ καθόλου ἀγωγή εἶναι «τέχνη τεχνῶν καί ἐπιστήμη ἐπιστημῶν» κατά τόν ἄλλον μεγάλο Πατέρα, τόν Γρηγόριον.

*

Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος, λοιπόν, ἀνεδείχθη ὑψηλοῦ ἐπιπέδου παιδαγωγός, ἀκριβῶς, διότι ἀγάπησε τήν παιδεία καί ἡ ἀρίστη παιδαγωγία του διαπιστώνουμε ὅτι εἶναι ὁ σπουδαῖος συνδυασμός: γνώση καί ἦθος.

Τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ’

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.