Στη σύγχρονη εποχή της ταχύτητας αλλά και του τεχνοκρατικού πολιτισμού που ζούμε, ακούμε πολλές φορές ποικίλλες προφάσεις εκ μέρους των ανθρώπων που δεν εκκλησιάζονται. Πολλοί σκοντάφτουν στην ακατανόητη λειτουργική γλώσσα της λατρείας, άλλοι θεωρούν ότι ο εκκλησιασμός δεν τους προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, άλλοι πάλι προβάλλουν την εργασία τους ως εμπόδιο, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που παρουσιάζουν ευλογοφανείς λόγους για να αποφύγουν την προσέλευσή τους στον Ναό, οι οποίοι όμως αν εξετασθούν πιο εκτεταμένα φαίνονται επιφανειακοί.

Αιώνες πριν, ο Ιερός Χρυσόστομος είχε αφουγκραστεί και αν θέλετε είχε προνοήσει τον σφυγμό της σημερινής μας κοινωνίας αφήνοντας ως πολύτιμη παρακαταθήκη αξεπέραστα διαχρονικά επιχειρήματα πάνω στο θέμα αυτό.

Λέει χαρακτηριστικά σε κάποιους: Λες ότι δεν πας στο ναό επειδή είσαι αμαρτωλός. Ακριβώς γι΄αυτό τον λόγο πήγαινε στο ναό για να γίνεις δίκαιος. Μήπως δεν γνωρίζεις ότι αυτοί που στέκονται μπροστά στο ιερό θυσιαστήριο έχουν διαπράξει αμαρτίες; Γι’ αυτό οικονόμησε ο Θεός να υποφέρουν και οι Ιερείς από κάποια πάθη, ώστε να κατανοούν την ανθρώπινη αδυναμία και να συγχωρούν τους άλλους. Αφού δεν τήρησα όσα άκουσα στην Εκκλησία, θα πει κάποιος άλλος, πώς μπορώ να πάω και πάλι; Έλα να ξανακούσεις τον θείο λόγο προσπαθώντας τώρα να τον εφαρμόσεις, λέει ο ιερός πατέρας, δίνοντας το παράδειγμα του φαρμάκου. Αν βάλεις φάρμακο πάνω στο τραύμα σου και δεν το επουλώσει την ίδια μέρα, δεν θα ξαναβάλεις και την επόμενη; Αν ο ξυλοκόπος που θέλει να κόψει μια βελανιδιά δεν κατορθώσει να την ρίξει με την πρώτη τσεκουριά, δεν την χτυπάει και δεύτερη και τρίτη και πέμπτη και δέκατη φορά; Γι’ αυτό κάνε και εσύ το ίδιο.

Εσύ, πάλι, που θα πεις ότι η ανάγκη να εργασθείς και να εξασφαλίσεις τα προς το ζειν σε εμποδίζει να εκκλησιαστείς, θυμήσου ότι εφτά ημέρες έχει η εβδομάδα τις οποίες μοιράστηκε μαζί σου ο Θεός. Σου έδωσε έξι ημέρες για την εργασία και κράτησε για τον εαυτό Του μόνο μία. Αυτή δεν μπορείς να την αφιερώσεις στον Κύριο; Κάνε αυτό που έκανε η χήρα του Ευαγγελίου. Έδωσε δύο λεπτά και πήρε πολλή χάρη από τον Θεό. Δάνεισε και εσύ δύο ώρες στο Θεό, πηγαίνοντας στην Εκκλησία και θα φέρεις στο σπίτι σου κέρδη αμέτρητων ημερών. Να ξέρεις ό,τι ο Θεός, όταν περιφρονείται, γνωρίζει να σκορπίζει τα χρήματα που συγκεντρώνεις με την εργασία της Κυριακής. Αν έβρισκες ολόκληρο θησαυροφυλάκιο γεμάτο από χρυσάφι και εξαιτίας του απουσίαζες από τον ναό θα ήταν πολύ μεγαλύτερη η ζημιά σου, γιατί είναι ανώτερα τα πνευματικά από τα υλικά. Τα υλικά δεν μεταφέρονται μαζί μας στον ουρανό, δεν τα παίρνουμε στην άλλη ζωή. Κάποιες μάλιστα φορές ακόμη και πριν πεθάνουμε, μας εγκαταλείπουν. Αντίθετα, ο πνευματικός θησαυρός που αποκτούμε στην Εκκλησία είναι κτήμα μας αναφαίρετο που μας ακολουθεί παντού.

Μπορώ να προσευχηθώ και στο σπίτι μου, λέει κάποιος άλλος. Απατάς τον εαυτό σου άνθρωπε, λέει ο ιερός Χρυσόστομος. Μπορείς να προσευχηθείς και στο σπίτι σου, αλλά είναι αδύνατο να προσευχηθείς όπως στην Εκκλησία, όπου υπάρχει το πλήθος των πατέρων και όπου αναπέμπεται ομόφωνη κραυγή ικεσίας και παρακλήσεως. Δεν σε ακούει τόσο πολύ ο Κύριος όταν Τον παρακαλείς μόνος σου, όσο όταν Τον παρακαλείς ενωμένος με τους αδελφούς σου. Γιατί στην εκκλησία υπάρχουν περισσότερες πνευματικές προυποθέσεις απ΄όσες στο σπίτι.

Υπάρχουν η ομοψυχία, η ομόνοια, η συμφωνία των πιστών, ο σύνδεσμος της αγάπης, οι ευχές των ιερέων. Άλλωστε, γι΄αυτό οι Ιερείς προΐστανται των ιερών ακολουθιών. Για να ενισχύονται με τις δυνατότερες ευχές τους, οι ασθενέστερες ευχές του λαού, κι έτσι όλες να ανεβαίνουν στον ουρανό. Όταν προσευχόμαστε ο καθένας χωριστά, είμαστε ανίσχυροι, όταν όμως συγκεντρωνόμαστε όλοι μαζί, τότε γινόμαστε πιο δυνατοί και ελκύουμε σε μεγαλύτερο βαθμό την ευσπλαγχνία του Θεού. Αυτό συνέβη και με τον Απόστολο Πέτρο, ο οποίος, όταν βρισκόταν αλυσοδεμένος στη φυλακή, ελευθερώθηκε μόνο όταν έγινε κοινή προσευχή από τους συνηγμένους πιστούς.

Πόσο πνευματικό χρυσάφι αλήθεια μπορούμε να βρούμε στα παραπάνω! Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας πάντοτε με την προφητική τους διόπτρα έβλεπαν τα πράγματα πιο σφαιρικά, πιο μακροπρόθεσμα και πιο στέρεα, γι’ αυτό καλό θα είναι να τους διαβάζουμε και να προσπαθούμε στη ζωή μας να εφαρμόσουμε την διδασκαλία τους για να έχουμε και κέρδος πνευματικό και ψυχικό όφελος.

Του Αρχιμ. Νεκτάριου Πόκκια, Ηγούμενου της Ι. Μονής Θάρρι Ρόδου

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.