ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ: Εορτή χωρίς πνευματικό νόημα και χωρίς συνειδητή συμμετοχή του χριστιανού στην τιμή της ημέρας, δεν είναι εορτή άλλα απλά μια κοροϊδία του εαυτού μας, μια καταναλωτική συνήθεια, μια ανούσια αναφορά στο ημερολόγιο.

Τα όσα λέει ο άγιος Παΐσιος, δεν αφορούν μόνο τους μοναχούς, άλλα και τους κοσμικούς που θέλουν να ονομάζονται συνειδητοί χριστιανοί.

Τη Μεγάλη Εβδομάδα η Εκκλησία μας καλεί να ζήσουμε ξανά τα συγκλονιστικά γεγονότα των Αγίων Παθών, που έχουν καθαγιαστική δύναμη και επαναφέρουν τη ψυχή του χριστιανού στο απόλυτο ζητούμενο της ζωής, που δεν είναι άλλο από τη σωτηρία του ανθρώπου, μέσα από τη μίμηση του Θεανθρώπου Χριστού.

Δυστυχώς όμως, πολλοί βγάζουν εντελώς τον Χριστό από το νόημα του Πάσχα και βλέπουν την εορτή μόνο σαν ευκαιρία να φάνε και να πιούνε, να ικανοποιήσουν τη λαιμαργία τους και να επιδοθούν σε καταναλωτικά όργια και γλέντια.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το θλιβερό φαινόμενο που παρατηρούμε κάθε χρόνο στους περίβολους των ιερών ναών, οι οποίοι γεμίζουν ασφυκτικά λίγο πριν το «Χριστός Ανέστη» και μετά από τις εθιμοτυπικές ευχές, οι περισσότεροι «εξαφανίζονται» με βιασύνη για να στρωθούν στο τραπέζι.

Μελέτη των θείων γεγονότων και προσευχή

Ο άγιος Παΐσιος συνεχίζει πάνω στο θέμα:
«Πρέπει να έρθει το Πάσχα με το αρνί, για να καταλάβω το ‘’Χριστός ανέστη’’ σαν τους κοσμικούς; Ο Χριστός τι είπε; ‘’Έτοιμοι γίνεσθε’’ είπε. Δεν είπε, ‘’ετοιμασθήτε τώρα’’! Από την στιγμή που λέει ο Χριστός, ‘’έτοιμοι γίνεσθε’’, πρέπει ο άνθρωπος, και ιδίως ο μοναχός, να είναι έτοιμος συνέχεια. Να μελετάει και να ζει τα θεία γεγονότα συνέχεια. Όταν κανείς μελετάει τα γεγονότα της κάθε γιορτής, φυσιολογικά θα συγκινηθεί και με ιδιαίτερη ευλάβεια θα προσευχηθεί. Έπειτα στις Ακολουθίες ο νους να είναι στα γεγονότα που γιορτάζουμε και με ευλάβεια να παρακολουθούμε τα τροπάρια που ψάλλονται. Όταν ο νους είναι στα θεία νοήματα, ζει τα γεγονότα ο άνθρωπος, και έτσι αλλοιώνεται».

Η μελέτη των θείων γεγονότων είναι το «κλειδί» για να μπει κανείς στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Ο χριστιανός δεν μπορεί να περιορίζεται σε ταινίες και σειρές της τηλεόρασης για να αναβιώσει μέσα του τα Θεία Πάθη. Αυτή είναι μια πολύ επιδερμική προσέγγιση, που δεν έχει σχέση με την εκκλησιαστική ζωή.

Η συμμετοχή στις καθημερινές Ακολουθίες είναι απαραίτητη, και μάλιστα είναι καλύτερα να γίνεται έχοντας στα χέρια μας το εγκόλπιο της Μεγάλης Εβδομάδας ώστε να προσέχουμε και να κατανοούμε τους – άφταστης τελειότητας – ψαλμούς που ακούγονται αυτές τις μέρες.

Η μελέτη των Ευαγγελίων που διαβάζονται τη Μεγάλη Εβδομάδα είναι εξίσου σημαντική, για να γίνει καρδιακή η συμμετοχή των πιστών στο Θείο Δράμα. Και ασφαλώς όλα αυτά θα πρέπει να «θωρακίζονται» με τη καθαγιαστική δύναμη της νοεράς προσευχής που αυτές τις μέρες πρέπει να γίνεται πιο θερμή, δηλαδή το «Κύριε Ιησού Χριστέ Ελέησον με», με το κομποσκοίνι.

Ο Άγιος έλεγε ακόμα:

«Στην γιορτή, για να νιώσει κανείς το γεγονός, δεν πρέπει να δουλεύει. Την Μεγάλη Παρασκευή λ.χ., εάν θέλει να νιώσει κάτι, δεν πρέπει να κάνει τίποτε άλλο εκτός από προσευχή. Στον κόσμο οι καημένοι οι κοσμικοί την Μεγάλη Εβδομάδα έχουν δουλειές.

Μεγάλη Παρασκευή να δίνουν ευχές. ‘’Χρόνια πολλά! Να ζήσετε! Με μια νύφη!’’… Δεν κάνει! Εγώ την Μεγάλη Παρασκευή κλείνομαι στο Καλύβι. Όπως και μετά το Αγγελικό Σχήμα η εβδομάδα της ησυχίας που ακολουθεί, βοηθάει, γιατί ποτίζει η θεία Χάρις την ψυχή και καταλαβαίνει ο μεγαλόσχημος τι έγινε, έτσι και στις γιορτές η ησυχία πολύ βοηθάει. Μας δίνεται περισσότερη ευκαιρία να ξεκουραστούμε λίγο, να μελετήσουμε και να προσευχηθούμε. Θα έρθει ένας καλός λογισμός, θα εξετάσουμε τον εαυτό μας, θα πούμε λίγο την ευχή και θα νιώσουμε έτσι κάτι από το θείο γεγονός της ημέρας».

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.