Γράφει ο Καισαριανής Δανιήλ-Η είσοδός μας στο νέο έτος 2021, παρ’ όλες τις αντίξοες συνθήκες και τα πολλά και δυσεπίλυτα προβλήματα, πρωτίστως της υγείας μας, γίνεται αφορμή δοξολογίας του Τριαδικού Θεού για την πλούσια δωρεά Του. Συγχρόνως γίνεται αφορμή ταπεινής και δοξολογικής προσευχής, για να παρακαλέσουμε με πίστη τον Θεό Πατέρα μας, ώστε να διανύσουμε τη νέα ετήσιο περίοδο στην οποία εισερχόμαστε με βαθειά και ειλικρινή πίστη, βιώνοντας τις εκκλησιαστικές αρετές. Ωστόσο όμως μας παρέχει και τη σπάνια ευκαιρία και δυνατότητα να προσεγγίσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε τη σημασία του χρόνου θεολογικά και κατ’ επέκταση εκκλησιαστικά.

α΄. Η εν χρόνω αποκάλυψη του Θεού στον κόσμο

Στη Βίβλο, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, η αποκάλυψη του υπερβατικού Θεού αρχίζει και τελειώνει με χρονικές αναφορές. Αρχίζει με τη δημιουργία του κόσμου: «Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην» (Γενέσεως α΄, 1) και θα κλείσει με την ένδοξη φανέρωσή Του στα δημιουργήματά Του, όπως δηλώνει: «ναι, έρχομαι ταχύ» (Αποκαλύψεως κβ΄, 20).

Ετσι, ο Θεός στη Βίβλο, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, δεν είναι μία αφηρημένη έννοια ή ιδέα, ή κάτι αόριστο και ασαφές, αλλά είναι ο προσωπικός Θεός μας ζωντανός, με λογική, βούληση και ενέργεια. Με τις θείες άκτιστες ενέργειές Του παρεμβαίνει στην ιστορία, στους ανθρώπους. Μ’ αυτές η ιστορία του κόσμου εξελίσσεται κατά το προαιώνιο σχέδιο του Θεού, για να πραγματοποιηθεί ο τελικός σκοπός του Τριαδικού Θεού που εδημιούργησε τα πάντα.

* * * * *

β΄. Ο αγιασμός του κοσμικού χρόνου

Βασική και θεμελιώδης διδασκαλία της Αγίας Γραφής είναι ότι ο Ιδιος ο Δημιουργός Θεός καθόρισε με τους νόμους Του τους ρυθμούς στους οποίους υπακούει σύμπασα η φύση και ο κοσμικός χρόνος, όπως την εναλλαγή ημέρας και νύκτας καθώς και την εναλλαγή των εποχών. Για τον αγιασμό του κοσμικού χρόνου η ίδια η Αγία Γραφή προσέδωσε ιερότητα στους ρυθμούς αυτούς, θέτουσα εορτές για να θυμίζουν στον άνθρωπο την αλήθεια, ότι Κυβερνήτης του κόσμου είναι ο Θεός‧ και ο κόσμος που ούτε τυχαία κινείται, ούτε αυτόματα, ούτε διέπεται από τυφλούς και ακαθόριστους νόμους, κινείται κατά το άγιο θέλημα του Θεού που θεμελίωσε τον κτιστό κόσμο, πορευόμενος στον τελικό σκοπό που είναι η απελευθέρωση από την υποδούλωση στη φθορά και την αμαρτία, καθώς και η συμμετοχή στην ελευθερία που θα απολαμβάνουν τα δοξασμένα παιδιά του Θεού (Προς Ρωμαίους η΄, 21-22).

Μέσα στον ιστορικό αυτό χρόνο, που εξελίσσεται όπως ο Θεός με την σοφία Του καθόρισε, αποκαλύπτεται και ο Τριαδικός Θεός με τις επεμβάσεις Του στην ιστορία και την πορεία των λαών και όλων των ανθρώπων. Μ’ αυτές τις επεμβάσεις αγιάζεται ο (κοσμικός) χρόνος καθώς εκδιπλώνεται και εξελίσσεται το προαιώνιο θείο σχέδιο του Θεού, που είναι το «ίνα η ο Θεός τα πάντα εν πάσιν» (Προς Κορινθίους Α΄, ιε΄, 28), δηλαδή για να εξουσιάσει ο Θεός πάνω σε όλους και πάνω σε όλα. Ο αγιασμένος χρόνος και η ιερή ιστορία οδηγούν σ’ αυτόν τον ευλογημένο και ιερό σκοπό.

* * * * *

γ΄. Η αιωνιότητα

Η ζωή του κάθε ανθρώπου καθώς διέρχεται ανάμεσα από πολλές παγίδες, προβλήματα και πληθώρα δυσκολιών κατευθύνεται προς τον τελικό σκοπό του αγίου θελήματος του Θεού, δηλαδή να στεφανωθεί όταν θα ενωθεί με τον άγιο Θεό στην αιωνιότητα. Αυτό τον σκοπό υπηρετεί η αγία Εκκλησία μας. Γι’ αυτό ο θείος απόστολος των εθνών Παύλος προτρέπει τους πιστούς να ζουν «εξαγοραζόμενοι τον καιρόν» (Προς Εφεσίους ε΄, 16) και ο κορυφαίος απόστολος Πέτρος τονίζει στους πιστούς με έμφαση:

«Εχετε υποχρέωση να περνάτε την πρόσκαιρη ζωή σας πάνω στη γη με σεβασμό στον Θεό. Ξέρετε καλά τι πληρώθηκε ως αντάλλαγμα για να απελευθερωθείτε από τον μάταιο τρόπο ζωής, που κληρονομήσατε από τους προπάτορές σας. Δεν ήταν κάτι που φθείρεται, όπως το ασήμι ή το χρυσάφι, αλλά το ανεκτίμητο αίμα του Χριστού, που θυσιάστηκε σαν άμωμος και άσπιλος αμνός» (Α΄ Πέτρου α΄, 17-19).

Υψώνουμε στην αρχή του νέου χρόνου τη φωνή μας, την προσευχή μας και την ικεσία μας στον Επουράνιο Θεό και Πατέρα μας παρακαλώντας:

«Κύριε ο Θεός ηµών, ο καιρούς και χρόνους εν τη ιδία εξουσία θέµενος, … ο τον πάντα χρόνον τον τε γεγονότα τον τε όντα και τον εσόµενον πληρών, ο εν τη αφάτω σου µακροθυµία καταξιώσας ηµάς εις νέον ενιαυτόν εισελθείν‧ αυτός, πανάγαθε Δέσποτα, την είσοδον ταύτην τη θεία Σου χάριτι ευλόγησον».

Καλή ευλογημένη χρονιά

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.