Στην Ι. Μονή Μαχαιρά της Κύπρου ευρίσκεσαι η Εικόνα της Παναγίας, που επονομάζεται Μαχαιριώτισσα.
Αυτής της Ι. Εικόνος αντίγραφο είναι αποθησαυρισμένο από την παρελθούσα πανήγυρη του Ναού στον Ι. αυτό Ναό των Αγ. Πάντων Καλλιθέας.
Είθισται να εορτάζεται η Εικόνα αυτή, δηλ. να γίνεται η Σύναξη προς τιμή της Εικόνος αυτής της Παναγίας κατά την θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου.
Γι´ αυτό και εμείς προσήλθαμε απόψε, είπε Μητροπολίτης Κορωνείας κ. Παντελεήμων, που χοροστάτησε στον πανηγυρικό Εσπερινό, να τιμήσουμε την Παναγία μας, να προσκυνήσουμε την εικόνα Της, και να τις αποθέσουμε τα αιτήματά μας.
Τα αναγνώσματα του Εσπερινού ,που αναφέρονται στην Σκηνή του Μαρτυρίου μάς δίνουν αφορμή να κάνουμε μερικές σκέψεις.
Αυτή, η Σκηνή του Μαρτυρίου, ήταν ένα είδος φορητού Ναού κατά την περιπλάνηση των Εβραίων στην έρημο.
Μέσα σ’ αυτήν, κατ’εντολήν του Θεού τοποθετήθηκαν ορισμένα ιερά αντικείμενα.
Όλα ήταν προεικονίσεις και προτυπώσεις της Παναγίας.
1. Η επτάφωτος λυχνία. Σύμβολο της Παναγίας , που λάμπει με τα χαρίσματα του Αγ. Πνεύματος. Ακριβώς ο αριθμός επτά δηλώνει την πληρότητα.
2. Η τράπεζα της προθέσεως των άρτων. Η Παναγία είναι η τράπεζα,που εκυοφόρησε τον «άρτον της ζωής», τον Χριστό.
3. Το χρυσούν θυμιατήριον. Οπως εκείνο κρατάει την φωτιά χωρίς να καίγεται,έτσι και η Παναγία εκράτησε στην γαστέρα της το πυρ της Θεότητος.
4. Η στάμνος η χρυσή, η έχουσα το μάνα. Όμως η Παναγία προσέφερε το αληθινό μάνα, τον Χριστόν, « το γλυκαίνον τα των ευσεβών αισθητήρια».
5. Η ράβδος του Ααρών η βλαστήσασα. Η Παναγία εβλάστησε το άνθος της αφθαρσίας.
6. Οι πλάκες του Νόμου. Η Παναγία εγέννησε τον ίδιο τον Νομοθέτην.
7. Η Κιβωτός της Διαθήκης. Η Παναγία είναι η «θεόμιλος και θεοχώρητος και κοσμοσέβαστος Θεού κιβωτός» (Ιωάννης Δαμασκηνός).
Αλλά και η Κιβωτός του Νώε είναι προτύπωση της Παναγίας,που μας σώζει από τον «κατακλυσμό της αμαρτίας».
Και η Παναγία γίνεται προτύπωση της Εκκλησίας, που σώζει, όσους θέλουν να σωθούν και εισέρχονται σ’ αυτήν.
Η Παναγία φέρνει τον Χριστό στον κόσμο και η Εκκλησία φέρνει τον κόσμο στον Χριστό.
Ακόμη η Σκηνή αντικαταστήθηκε αργότερα,όταν οι Ισραηλίτες εγκαταστάθηκαν στην Παλαιστίνη, με τον Ναό του Σολωμόντος.
Σε αυτόν υπήρχαν τα άγια και τα άγια των Αγίων. Στα Αγια των Αγίων εισήρχετο «άπαξ του ενιαυτού» ο Αρχιερεύς και προσέφερε την θυσία του εξιλασμού.
Όμως η Παναγία είναι τα όντως Αγια των Αγίων, όπου « εισήλθεν άπαξ ασπόρως και εξήλθεν αφθόρως» ο Μ. Αρχιερεύς Χριστός και προσέφερε την θυσία επί του Σταυρού.
Αυτή η γυναίκα, η Πρώτη μετά τον Ένα είναι η Μητέρα όλων μας. Και τί μας συμβουλεύει; «ό,τι αν λέγει υμίν (ο Χριστός), ποιήσατε» (Ιωάν. Β, 5).
Την ακούμε όμως; Φαντάζεστε πώς θα ήταν ο κόσμος μας,αν όλοι ακούγαμε την συμβουλή της Παναγίας; Ρώτησε καταλήγοντας ο Σεβασμιώτατος.
Μετά την Αρτοκλασία έγινε μια σύντομη δέηση προ της Εικόνος της Παναγίας Μαχαιριωτίσσης.
Προ του «δι’ ευχών» ο Μητροπολίτης Κορωνείας ευχήθηκε σε όλους την προστασία και τις πρεσβείες της Θεοτόκου.
Προσθήκη σχολίου