Μητροπολίτης Ίμβρου: Μια συνέντευξη που έδωσε απαντήσεις σε όσα ερωτήματα μπορεί να απασχολούσαν τόσο τους πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας αλλά και κάποιες Εκκλησίες με πιθανές βλέψεις για άσκηση επιρροής στην εν λόγω χώρα, έδωσε ο Μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλος.

Μιλώντας σε τηλεοπτικό δίκτυο της Β. Μακεδονίας, ο κ. Κύριλλος τόνισε πως είναι ντροπή για την Εκκλησία ο “τόμος της Αυτοκεφαλίας” που παραχώρησε η Σερβίας στην Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.

“Είναι ντροπή. Ενώ όλα τα παλαιά Πατριαρχεία αλλά και οι νεότερες Εκκλησίες δεν έκαναν ποτέ τέτοιο πράγμα, ήρθε ένα από τα νέα Πατριαρχεία και ίσως ο νεότερος στην τάξη Πατριάρχης, ο Πορφύριος Σερβίας και έκανε αυτό το μεγάλο παράπτωμα. Να δώσει την Αυτοκεφαλία. Που; Σε μια Εκκλησία την οποία δυστυχώς για πάνω από 50-60 χρόνια την είχαν στην απομόνωση, την βασάνιζαν τη συκοφαντούσαν, την κατηγορούσαν, μιλούσαν με τα χειρότερα λόγια, ίδρυσαν άλλη Εκκλησία μέσα σε αυτή την Εκκλησία για να μπορέσουν να ελέγξουν τις καταστάσεις, και όταν είδαν ότι τα πράγματα αρχίζουν να παίρνουν μια άλλη ροπή με τη στάση της Ρωσικής εκκλησίας, δυστυχώς προσχώρησαν οι Σερβοι στη Ρωσική Εκκλησία, έγιναν όργανα της Ρωσικής Εκκλησίας και με υπόδειξη της Ρωσικής Εκκλησίας έκαναν αυτό το μεγάλο παράπτωμα, να δώσουν αυτό το ψεύτικο χαρτί της αυτοκεφαλίας. Που δεν υφίσταται, είναι ψεύτικος τόμος, δεν το έχει αναγνωρίσει κανείς μα κανείς, εκτός από τη Ρωσία, που για συγκεκριμένους λόγους το έχει κάνει και δυστυχώς αυτό μας στενοχωρεί εμάς, που κάποιοι Ιεράρχες εδώ δεν κατάλαβαν το παιχνίδι που τους παίζουν οι Ρώσοι με τους Σέρβους”.

Όπως πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Ίμβρου, το Οικουμενικό Πατριαρχείο προσπαθούσε επί χρόνια να βρει λύση για το θέμα της εκκλησίας της Β. Μακεδονίας, αλλά αυτοί που προέβαλαν αντίσταση ήταν οι Σέρβοι. Εξιστορεί πως μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών, ο Οικουμενικός Πατριάρχης και μετά από συνεννόηση με τις κυβερνήσεις των Σκοπίων και της Αθήνας, κυριολεκτικά παρακαλούσε τους Σέρβους να έρθουν να καθίσουν σε έναν τραπέζι για να δοθεί λύση.

Ωστόσο, περιέγραψε πως ο μακαριστός Πατριάρχης Ειρηναίος δεν απαντούσε στα γράμματα του Οικουμενικού Πατριάρχη. “Ο Βαρθολομαίος δεν ήθελε να κάνει κάτι αγνοώντας τους Σέρβους, από αγάπη και σεβασμό. Ο Πατριάρχης δεν έρχεται να επέμβει και να γίνει κατακτητής, το Οικουμενικό Πατριαρχείο θέλει να βοηθήσει τις τοπικές εκκλησίες να βγουν μπροστά, να είναι ελεύθερες και να μπορέσουν να βοηθήσουν τον λαό, γιατί αυτό είναι η αποστολή κάθε τοπικής εκκλησίας”.

Μετά την εκλογή του Πατριάρχη Πορφυρίου και αφού έστειλε δύο γράμματα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο τρίτο έγραψε ότι αν δεν απαντήσουν, θα προχωρήσουμε μόνοι μας. Αλλά η απάντηση που ήρθε ήταν μια άσχημη κοροϊδία στον οικουμενικό Πατριάρχη, όπως δήλωσε ο Μητροπολίτης Ίμβρου. “Έγραψε, ναι να βρεθούμε, αλλά όχι τώρα διότι πρέπει να πάω σε θερμά λουτρά για θεραπεία, και το ίδιο θα κάνει και ο Αρχιεπίσκοπος Στέφανος. Και μαθαίνουμε, διότι τα πάντα μαθαίνονται σήμερα, ότι συναντήθηκαν στο Νις και συμφωνούσαν πράγματα πίσω από την πλάτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και με τις υποδείξεις της Ρωσικής Εκκλησίας. Αυτά είναι ανέντιμα πράγματα. Και τότε το Φανάρ είπε ασκώ το δικαίωμα του εκκλήτου που ζήτησαν οι ιεράρχες της Αχριδος. Τους δίνω την κανονικότητα, τους αναγνωρίζουμε, και αυτό ειναι μεγάλο πράγμα. Και εκεί θορυβημένοι οι Ρώσοι μήπως χάσουνε και αυτή τη χώρα, γιατί αυτός είναι ο στόχος της Ρωσίας, η επιβολή και σε αυτή τη χώρα, έβαλαν γρήγορα τους Σέρβους να δώσουν αυτόν τον ψεύτικο τόμο, ο οποίος κάθε άλλο παρά βοήθησε, στην πραγματικότητα αιχμαλώτισε την εκκλησία της Αχρίδος, διότι κανείς δεν αναγνώρισε αυτή την αυτοκεφαλία”.

Όπως πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Ίμβρου, αυτό που πονάει περισσότερο το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι όλα αυτά τα ψέματα που έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα και έχουν παγώσει όλες αυτές τις προσπάθειες προς την κανονικότητα. “Ειπώθηκε ότι το Πατριαρχείο έρχεται να υποδουλώσει την εκκλησία. Καθόλου δεν ισχύει αυτό. Ίσα ίσα που θα μπορούσε να πει, είστε Μητρόπολη της Σερβικής Εκκλησίας, σας αναγνωρίζω ως τέτοιους, και μέχρι εκεί και φτάνει. Όπως είναι τώρα, που η Εκκλησία της Αχρίδος είναι μια Μητρόπολη της Σερβικής Εκκλησίας, όπως είναι η Αρχιεπισκοποπή Αμερικής και η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας για το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Δεν είναι αυτό αυτοκέφαλη εκκλησία. Από που ως που δρα ως αυτοκέφαλη εκκλησία, χωρίς να ρωτήσει και να κάνει αυτό που της επιβάλλουν να κάνει η Ρωσία και η Σερβία”.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της ονομασίας, ο κ. Κύριλλος ανέφερε πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο είπε ότι θα βάλουμε ένα όνομα που δεν θα είναι εθνικό, αλλά καθαρά εκκλησιαστικό. “Και τι κάνει, δίνει την ονομασία Αρχιεπισκοπή Άχριδος, με ιστορία 1000 χρόνων. Σε μια νέα εκκλησία, της δίνει ιστορία 1000 χρόνων, να λέει, αυτή είναι η ιστορία σας, αυτοί είστε. Και δεν θέλουν. Δεν θέλουν!”.
Πρόσθεσε δε πως πρώτα πρέπει να ξεκινήσει η αναγνώριση και το συλλείτουργο με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας. “Να αναγνωριστεί η 15η εκκλησία, για να προχωρήσουμε στη 16η”.

Ο κ. Κύριλλος αναφέρθηκε και στο θέμα του “πρώτου” στην Ορθοδοξία. Όπως τόνισε, από την 4η Οικουμενική Σύνοδο η Κωνσταντινούπολη έχει όλα τα προνόμια και τις διακρίσεις που έχει ο Πατριάρχης της Ρώμης. Σε εκείνον, η 4η σύνοδος, δίνει το προνόμιο, δίνει τη δυνατότητα, δίνει “την εξουσία”, να εφαρμόσει μερικά πράγματα.όπως για παράδειγμα το θέμα του “πρώτου”.

“Είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα που δεν το καταλαβαίνουμε εύκολα, αλλά και τελευταία, ίσως γιατί έτσι συμφέρει κάποιους, το έχουμε τοποθετήσει στα πλαίσια του ιστορικού προνομίου, ότι είναι ιστορικό προνόμιο ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως να είναι πρώτος, Οικουμενικός. Επομένως η ανάγκη του πρώτου είναι ουσιαστική, είναι καθαρά πνευματική, δογματική, λειτουργική, και ασφαλώς έχει τις προεκτάσεις: ο πρώτος εκτός του να προΐσταται, να έχει το δικαίωμα να συγκαλεί πανορθοδόξους, να συγκαλεί Σύνοδο Προκαθήμενων, ο πρώτος έχει το δικαίωμα του λεγόμενου εκκλήτου, να εκδικάζει περιπτώσεις σε διάφορες εκκλησίες οι οποίες φθάνουν σε αδιέξοδο, και έρχεται ο Πατριάρχης με την Σύνοδο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και εξετάζουν αυτό το θέμα και μέσα στην κανονικότητα της Εκκλησίας δίνουν ακριβώς τη λύση, όταν μια τοπική Εκκλησία έχει φτάσει σε αδιέξοδο”.

Όπως εξηγεί ο Μητροπολίτης Ίμβρου, αυτό έγινε και στην περίπτωση της Βόρειας Μακεδονίας. “Οι ιεράρχες της χώρας αυτής, όταν είχαν φτάσει σε αδιέξοδο, όταν η Σερβία δεν τους αναγνώριζε, τους φυλάκιζε, τους αφόριζε, τι έκαναν; ξέροντας ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει το δικαίωμα, έκαναν έκκλητο στον Οικουμενικό και τον παρακάλεσαν να βοηθήσει και να δώσει λύση μέσα από την κανονικότητα και τη δικαιοσύνη που απορρέει από την Εκκλησία.

Έτσι λοιπόν, και το δικαίωμα της Αυτοκεφαλίας, το έχει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ο Πατριάρχης. Όλες οι Εκκλησίες μέχρι σήμερα, που δημιουργήθηκαν μετά από τα παλαιά πέντε Πατριαρχεία, όλα τα υπόλοιπα πήραν Αυτοκεφαλία και πατριαρχική αξία από την πόλη, το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ήταν εκείνος που έδωσε την Αυτοκεφαλία”.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.