Η Καρωτή Διδυμοτείχου είναι γνωστή ως τόπος καταγωγής πολλών μουσικών της θρακιώτικης μουσικής παράδοσης, όπως του Χρόνη Αηδονίδη, του Καραφύλλη Δοϊτσίδη και των θυγατέρων του Θεοπούλας και Λαμπριάνας και του Βαγγέλη Δημούδη, που έκαναν γνωστή στο Πανελλήνιο την θρακιώτικη μουσική.

Την Κυριακή της Τυρινής, 26η του μηνός Φεβρουαρίου ε.έ., συμπληρώθηκαν 40 ημέρες από την προς Κύριον εκδημία του παραδοσιακού μουσικού Καραφύλλη Δοϊτσίδη. Επ’ ευκαιρία του γεγονότος ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός ιερούργησε στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Γεωργίου Καρωτής και τέλεσε το τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του.

Με αφορμή το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας μίλησε στους πιστούς για την συγχωρητικότητα, για την νηστεία και το εφήμερο των υλικών αγαθών. Ειδικότερα τόνισε, μεταξύ άλλων: «Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής της Τυρινής (Ματ 6:14-21) φαίνεται να θίγει διάφορα, σε πρώτη προσέγγιση, και άσχετα μεταξύ τους, θέματα, καθώς αναφέρεται σε ένα πνευματικό ζήτημα, τη συγχωρητικότητα απέναντι στους άλλους ανθρώπους, σε ένα θρησκευτικό, τη νηστεία και πώς αυτή πρέπει να τηρείται, και σε ένα οικονομικό ζήτημα, τη στάση του ανθρώπου απέναντι στα υλικά αγαθά. Ο προσεκτικός αναγνώστης της περικοπής θα διαπιστώσει ότι υπάρχει μια διήκουσα έννοια που συνδέει στενά την πνευματικότητα με τη θρησκευτικότητα και τις δυο μαζί με την οικονομία. Η έννοια αυτή είναι η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό και οι συνέπειές της στις σχέσεις του με τους άλλους…

»Υπό το πρίσμα της σημερινής περικοπής ο Ιησούς Χριστός δίδει ένα σαφή ορισμό της έννοιας της αμαρτίας διαφορετικό βέβαια από αυτόν που συνήθως κυριαρχεί στη σκέψη των θρησκευόμενων ανθρώπων. Σε τελευταία ανάλυση αυτό που καλείται “αμαρτία” είναι μια κατάχρηση εξουσίας. Για να γίνει καλύτερα κατανοητό αυτό, θα πρέπει να ανατρέξει κανείς στα πρώτα κεφάλαια της Αγίας Γραφής. Εκεί αναφέρεται ότι ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο τέλειο, μια εικόνα δική του, και τον τοποθέτησε διαχειριστή στον κόσμο. Ο διαχειριστής έχει απόλυτη εξουσία πάνω σ’ αυτό που διαχειρίζεται, αλλά είναι και υπόλογος απέναντι σ’ αυτόν που του έδωσε την εντολή διαχείρισης.

»Έτσι, ο άνθρωπος είναι ελεύθερος, και μάλιστα εξουσιοδοτημένος από τον Θεό, να ασκήσει την εξουσία του πάνω στον κόσμο, γνωρίζει όμως ότι κάθε κατάχρηση αυτής της εξουσίας τον καθιστά υπόλογο, αμαρτωλό δηλαδή, απέναντι στον Θεό, εφόσον από αυτόν αντλεί την εξουσία του. Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει τη δύναμη του μυαλού του, για να δαμάσει τα στοιχεία της φύσης και να τα θέσει στην υπηρεσία του. Είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει τη σωματική του δύναμη και την υγεία του, για να αυξήσει την παραγωγικότητά του και να προκόψει. Είναι ακόμη ελεύθερος να χρησιμοποιήσει την οικονομική του δύναμη, για να κάνει τη ζωή του πιο εύκολη και ευχάριστη. Αν όμως καταχρασθεί τη δύναμη που του παρέχει το μυαλό του ή το σώμα του χρησιμοποιώντας τα σε βάρος της φύσης και του συνανθρώπου του, τότε αμαρτάνει, οφείλει, δηλαδή, στον Θεό. Και επειδή ο συνάνθρωπός του, σε βάρος του οποίου έγινε η κατάχρηση της εξουσίας, είναι εικόνα του Θεού, οφείλει και σ’ αυτόν και, επομένως, πρέπει να επιδιώξει και μαζί του ένα διακανονισμό, χαρίζοντας ο ένας τα χρέη του άλλου. Με βάση τα παραπάνω η αμαρτία είναι κατάχρηση εξουσίας, η απληστία. Έτσι προκύπτει το δεύτερο θέμα της παραπάνω ευαγγελικής περικοπής, η νηστεία. Το βαθύτερο περιοχόμενο της νηστείας είναι ο περιορισμός της απληστίας, που δυστυχώς οδηγεί στο πάθος και στην εκμετάλλευση τόσο της δημιουργίας του Θεού όσο και του συνανθρώπου…

»Στο βαθμό, λοιπόν, που η συγχωρητικότητα απέναντι στους άλλους περιγράφεται ως διακανονισμός μεταξύ δύο οφειλετών και η νηστεία ως ένδειξη της καλής θέλησης του υπόλογου ανθρώπου προς τον εντολοδόχο Θεό, έρχεται σχεδόν σαν αυτονόητο το να παρασταθεί, στο τρίτο μέρος της περικοπής, η στάση του ανθρώπου απέναντι στην πνευματικότητα και τη θρησκευτικότητα με όρους οικονομικούς. Η κυριότερη δουλειά του διαχειριστή μιας περιουσίας είναι να κάνει σωστές εκτιμήσεις για το τι έχει μακροπρόθεσμη αξία και τι όχι και να προχωρήσει σε ανάλογες επενδύσεις. Ο άνθρωπος ως διαχειριστής της περιουσίας του Θεού βρίσκεται μπροστά σ’ αυτό το δίλημμα. Μέσα στο χρηματιστήριο αξιών της ζωής καλείται να πάρει τις αποφάσεις του για το αν θα επενδύσει στις πρόσκαιρες, αλλά ιδιαίτερα ελκυστικές, αξίες αυτού του κόσμου ή στις αιώνιες αξίες που του υποδεικνύει το ευαγγέλιο του Χριστού. Το σαρανταήμερο διάστημα της νηστείας που ακολουθεί προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία για σκέψη και περισυλλογή, ώστε να μπορέσει κανείς να πάρει τις σωστές αποφάσεις».

Στο τέλος, με αφορμή το τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο του διάσημου Θρακιώτη μουσικού, ο Σεβασμιώτατος μίλησε για την αξία της παραδοσιακής μουσικής που είναι ένας άυλος πολιτιστικός θησαυρός, ο οποίος μεταδίδεται από γενιά σε γενιά και τον οποίο οφείλουμε να μεταδώσουμε και στους νεότερους μιας και αποτελεί ένα στοιχείο της ταυτότητας μας ως Θρακών.

Εκκλησιάσθηκαν ο Δήμαρχος Διδυμοτείχου Ρωμύλος Χατζηγιάννογλου, ο Πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Ευστράτιος Τζιογκίδης, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Θράκες» Δημήτριος Σπανός και πλήθος πιστών.
Το απόγευμα της ιδίας ημέρας ο Σεβασμιώτατος προέστη του Κατανυκτικού Εσπερινού του στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Παναγίας Ελευθερώτριας Διδυμοτείχου όπου ανεγνώσθη ο «Κατηχητήριος Λόγος επι τη ενάρξει της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής» της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου και υπέβαλε και εδέχθη την συγχώρεση κλήρου και λαού, που έσπευσε να σε προσευχηθεί εν όψει της ερχόμενης Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.