Πριν από τρεις εβδομάδες η Εκκλησία μας μας είχε καλέσει να ξεκινήσουμε μία πορεία. Η πορεία αυτή ήταν η πορεία της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και το τέλος της η μεγάλη εορτή της λαμπροφόρου Αναστασεως του Κυρίου. Όπως όμως στις πορείες των ανθρώπων στον κόσμο ελλοχεύει ο κίνδυνος να χάσουν τον δρόμο τους, έτσι και στις πνευματικές πορείες ενδέχεται ο πιστός να ξεφύγει από τον δρόμο που οδηγεί στον στόχο του ή και να χασει μερικές φορές και τον ίδιο τον στόχο του.
Γι᾽ αυτό και η Εκκλησία μας ως φιλόστοργη μητέρα προβάλλει σήμερα, Κυριακή τρίτη των Νηστειών, στους ιερούς ναούς μας τον Σταυρό του Κυρίου, αφενός για να μας υπενθυμίσει μέσω αυτου ποιος είναι ο τελικός προορισμος και ο σκοπός αυτής της τεσσαρακονθημέρου νηστείας, και αφετέρου για να μας υποδείξει ποιος είναι ο σωστός τρόπος για να βαδισουμε αυτόν τον δρόμο και να φθάσουμε στο τέρμα του.
Έτσι ακούσαμε στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα τον ίδιο τον Χριστο να μας προσκαλεί και ταυτόχρονα να μας καθοδηγεί σ᾽ αυτον τον δρομο: «Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν απαρνησασθω εαυτον και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μοι».
Τα λόγια του Χριστού δεν είναι απλώς μία πρόσκληση· είναι ταυτοχρονα και ο καθορισμός τριών προϋποθέσεων που τίθενται προκειμένου να βαδίσει ο άνθρωπος τον δρόμο που περιγράψαμε.
Η πρώτη προϋπόθεση, στην οποία και σταματούμε συνήθως, όταν αναλυουμε αυτό το χωρίο του ευαγγελιστού Μάρκου, είναι η ελεύθερη βούληση του ανθρώπου που επιλέγει αυτόν τον δρόμο. Ο Χριστός είναι σαφής και κατηγορηματικός. Κανείς δεν είναι αναγκασμένος να τον ακολουθησει. Κανείς δεν πιέζεται και κανείς δεν εκβιάζεται. «Όστις θέλει». Μόνο όποιος θέλει μπορεί να τον ακολουθήσει.
Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η αρνηση του εαυτού μας. «Απαρνησασθω εαυτόν». Ο,τι μας κρατά δεσμίους των συνηθειών και των παθών μας, ο,τι μας δένει με τα γήινα και τα εγκόσμια, ο,τι δυσκολευομαστε να το αποχωρισθούμε ακόμη και εάν δεν είναι κακό, ακόμη και εάν είναι εφάμαρτο, δεν είναι συμβατό με την απόφασή μας να ακολουθήσουμε τον Χριστο.
Πολλές φορές εμείς οι άνθρωποι νομίζουμε ότι μπορούμε να τα συνδυάσουμε όλα. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να ζούμε τη ζωή μας όπως μας αρέσει, όπως μας ευχαριστεί και ταυτόχρονα να είμαστε μέλη της Εκκλησίας, να θεωρούμε ότι ζούμε την εν Χριστώ ζωή. Όμως ο Χριστος το διευκρινίζει: όσοι τον ακολουθούν πρέπει να είναι απόλυτα αφοσιωμένοι σε Εκείνον, να μην λοξοδρομούν, να μην αλληθωρίζουμε προς άλλες κατευθυνσεις, γιατί διαφορετικά δεν είναι δυνατον να τον ακολουθήσουμε· δεν ειναι δυνατόν να δουλεύουμε «δυσί κυρίοις». Εάν θέλουμε πράγματι να ακολουθήσουμε τον Χριστό, τοτε θα πρέπει κατά το δυνατό να απαρνηθούμε τον εαυτο μας, να κλείσουμε τα αυτιά μας, όπως οι συντροφοι του Οδυσσέα, στις σειρήνες του κόσμου και να προσηλωθούμε στον Χριστό, τον οποίο δεν θα πρέπει να χάσουμε από τα μάτια μας κατά τη διαδρομη.
Βέβαια η απάρνηση του εαυτού μας, την οποία ζητά ο Χριστός, δεν είναι μία στιγμιαία απόφαση ή πράξη, είναι ένας διά βίου αγώνας, τον οποίο θα πρέπει να αγωνιζόμεθα καθημερινά. Και απαιτείται, διότι διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στην τρίτη προϋπόθεση, η οποία είναι να σηκώσουμε τον σταυρο μας.
«Αράτω τον σταυρόν αυτού», ζητα ο Χριστός από όσους θέλουν να τον ακολουθήσουν. Δεν γινεται, λοιπόν, να ακολουθούμε τον Χριστο χωρίς να σηκώνουμε τον σταυρο μας. Δεν γίνεται να ακολουθούμε τον Χριστό χωρις να κοπο και χωρίς θυσίες, χωρίς δυσκολίες και χωρίς δάκρυα. Διότι κανενας σταυρός δεν είναι ανώδυνος, κανένας σταυρός δεν είναι ελαφρυς. Γι᾽ αυτό και ο Χριστός θετει ως προϋπόθεση για να σηκώσουμε τον σταυρό μας την άρνηση του εαυτού μας. Μόνο όταν είμαστε αποδεσμευμένοι από άλλα βάρη, θα μπορέσουμε να άρουμε τον σταυρό μας, διαφορετικά δεν θα αντέξουμε το βάρος του και θα λυγίσουμε και θα εγκαταλείψουμε την προσπάθεια. Και ο στόχος μας είναι να φθάσουμε στο τέλος, να φθάσουμε στον σκοπό μας. Θα πρέπει όμως να προσέξουμε και κάτι ακόμη πολύ σημαντικό. Θα πρέπει να προσεξουμε να ακολουθούμε τον Χριστό.
Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο αδελφοί μας να πληρούν τις προϋποθεσεις που ζητά ο Χριστός, να επιλέγουν δηλαδή με τη θέλησή τους να τον ακολουθήσουν, να απαρνούνται τον εαυτό τους, να σηκώνουν τον σταυρό τους, αλλά στο τέλος να παρασύρονται είτε από τον εγωισμό τους είτε από προσωπα και ιδεολογίες, και τελικα να μην τον ακολουθούν, να νομίζουν, δηλαδή, ότι ακολουθούν τον Χριστό, αλλά αυτός τον οποίον ακολουθούν να μην είναι ο Χριστός.
Γι᾽ αυτό και θα πρέπει να ειμαστε προσεκτικοί. Ο Χριστός που μας καλεί σήμερα να τον ακολουθήσουμε βρίσκεται μόνο μέσα στην Εκκλησία του· είναι αυτός τον οποίο προσκυνούμε σήμερα επάνω στο σταυρό που προβάλλει η Εκκλησία μας. Αυτόν πρέπει να ακολουθούμε, εκπληρώνοντας τις προϋποθέσεις που μας υπέδειξε. Γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να φθάσουμε μέχρι τη λαμπροφόρο Ανάστασή του και μέχρι τη δική μας ανάσταση και σωτηρία.
Προσθήκη σχολίου