Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή Αγίας Κυριακής Λουτρού Ημαθίας την Κυριακή (Τελώνου και Φαρισαίου) 25 Φεβρουαρίου 2024.

Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας διαβάστηκε Ποιμαντορική Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου για τον πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο για τον γάμο μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου.

Στην ομιλία του ο Σεβασμιωτατος τόνισε: «Πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται»..

Δύο κατηγορίες ανθρώπων περιγράφει στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, γράφοντας προς τον μαθητή του, επίσκοπο Εφέσου Τιμόθεο.

Από τη μία πλευρά είναι οι ευσεβείς άνθρωποι, αυτοί που θέλουν να ζούν εν Χριστώ Ιησού και οι οποίοι διώκονται και θα διώκονται σε κάθε εποχή. Ο απόστολος Παύλος το γνωρίζει αυτό από προσωπική εμπειρία και το υπενθυμίζει και στον απόστολο Τιμόθεο, ο οποίος από νεαρός τον ακολουθούσε στις αποστολικές του περιοδείες και έβλεπε τους διωγμούς και όλα όσα υπέμενε ο μέγας απόστολος, προκειμένου να επιτελέσει το έργο του και να κηρύξει το Ευαγγέλιο του Χριστού.

Από την άλλη πλευρά είναι οι «πονηροί και γόητες» άνθρωποι. Αυτοί που ζούν με τον δικό τους τρόπο και χωρίς να δίδουν σημασία στον λόγο και στις εντολές του Χριστού, αυτοί που ερμηνεύουν τις αρχές της πίστεώς μας και του νόμου του Θεού κατά την κρίση τους, και μάλιστα προσπαθούν να ελκύσουν και άλλους ανθρώπους στον τρόπο της ζωής που εκείνοι ακολουθούν. Κι όμως αυτοί οι άνθρωποι, οι αμαρτωλοί, οι παραβάτες των εντολών του Θεού, όσοι έχουν τα δικά τους πιστεύω και ζούν σύμφωνα με αυτά, είναι απαλλαγμένοι από τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ευσεβείς. Ούτε διώκονται, ούτε πάσχουν, ούτε φυλακίζονται, ούτε υποφέρουν, αλλά αντίθετα φαίνεται να προοδεύουν και να προκόπτουν, έστω και αν η πρόοδος και η προκοπή τους τους οδηγεί ακόμη βαθύτερα στο κακό και την αμαρτία.

Μία ανάλογη εικόνα με αυτήν του αποστολικού αναγνώσματος μας παρουσίασε σήμερα και ο Χριστός με το ευαγγελικό ανάγνωσμα, στο οποίο ακούσαμε την παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου. Από τη μία πλευρά ο δήθεν ευλαβής Φαρισαίος, που αυτοπροβάλλεται και αυτοδικαιώνεται, καθώς τηρεί, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος, κατά γράμμα τις εντολές του νόμου και γι᾽ αυτό μπορεί να καυχάται και να επαίρεται ενώπιον των ανθρώπων αλλά και ενώπιον ακόμη του Θεού, μέσα στον ναό του, κατά την ώρα της προσευχής.

Από την άλλη πλευρά ο τελώνης, που μπορεί να του καταμαρτυρούν οι άνθρωποι φιλαργυρία και πλεονεξία, που λειτουργεί ως αδικία έναντι των ανθρώπων, όμως αυτός δεν επαίρεται, δεν καυχάται, δεν επιζητά τους επαίνους των ανθρώπων για τη δήθεν αρετή και την ευσέβειά του, αλλά μακριά από τα βλέμματα των άλλων επικαλείται και ζητά το έλεος του Θεού.

Κι αν ο απόστολος Παύλος αφήνει τον μαθητή του Τιμόθεο να συμπεράνει ποια είναι η ομάδα των ανθρώπων με την οποία αξίζει να ταυτισθεί και εκείνος αλλά και όλοι εμείς που ακούμε τον λόγο του, ο Χριστός το διευκρινίζει προκειμένου να μην υπάρχουν παρανοήσεις από τους ακροατές του.

«Δεδικαιωμένος», λέγει, έφυγε από τον ναό του Θεού ο τελώνης. Ο ταπεινός εκείνος άνθρωπος, που ακόμη και αν είχε αμαρτήσει και αδικήσει, είχε μετανοήσει και ζητούσε το έλεος του Θεού· και το βρήκε. Δικαιώθηκε από τον Θεό και ανήκει στη μερίδα των εκλεκτών του. Το ίδιο δεν συνέβη και με τον τελώνη Ζακχαίο, που απέδειξε έμπρακτα τη μετάνοιά του, όταν ο Χριστός του είπε ότι να κατέβει από το δένδρο, γιατί ήθελε να τον επισκεφθεί στο σπίτι του; Το ίδιο δεν συνέβη και με τον μαθητή του, τον απόστολο και ευαγγελιστή Ματθαίο, ο οποίος ήταν επίσης τελώνης, αλλά εγκατέλειψε το τελώνιό του αμέσως μόλις δέχθηκε την πρόσκληση του Χριστού; Αλλά και ο απόστολος Παύλος δεν μετεστράφη από διώκτης του Χριστού σε διαπρύσιο κήρυκά του και υπέμεινε για χάρη του όλα όσα μας περιέγραψε σήμερα.

Και από την άλλη πλευρά ο Φαρισαίος είναι μαζί με τους «πονηρούς και γόητες» του αποστολικού αναγνώσματος, που και αυτοί αυτοδιαφημίζονται, όπως ο Φαρισαίος, και βλέποντας ανθρώπους να τους ακολουθούν, νομίζουν ότι προοδεύουν. Τελικά όμως η πρόοδος αυτή είναι όπως η ευσέβειά τους, κίβδηλη, ψεύτικη, υποκριτική, και δεν μπορεί να τους δικαιώσει ενώπιον του Θεού, όταν προσβάλλουν τον Θεό, όταν προσβάλλουν τις εντολές του.

Καθώς εισήλθαμε, λοιπόν, σήμερα στην περίοδο του Τριωδίου και η Εκκλησία μας μας προετοιμάζει τις τέσσερις πρώτες εβδομάδες για το στάδιο των αρετών της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, είναι ευκαιρία να εξετάσουμε τον εαυτό μας και να δούμε σε ποια πλευρά βρισκόμαστε. Το ασφαλές κριτήριο που θα μας βοηθήσει να το διακρίνουμε είναι ο λόγος του πρωτοκορυφαίου αποστόλου Παύλου. Αν αντιμετωπίζουμε και εμείς διωγμούς, χλευασμούς, ειρωνείες, γιατί ακολουθούμε τις εντολές του Θεού στη ζωή μας, με υπομονή και χωρίς να διαμαρτυρόμεθα ή να επιδιώκουμε να διαφημίσουμε την υποτιθέμενη αρετή μας, τότε ας συνεχίσουμε αυτή την πορεία μας. Διαφορετικά ας αναθεωρήσουμε τη στάση μας και την επιλογή μας. Ας μην αφήσουμε τον εαυτό μας να παρασύρεται από «πονηρούς και γόητες», αλλά ας μένουμε και εμείς πιστοί και αμετακίνητοι σε όσα μας διδάσκει η Εκκλησία μας, για να αξιωθούμε του ελέους και της φιλανθρωπίας του Θεού.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.