Ένα χρόνο μετά την αναγνώριση του αυτοκεφάλου της Ουκρανίας από την εκκλησία της Κύπρου, η διαφωνία μεταξύ των ιεραρχών εξακολουθεί να υφίσταται και να προκαλεί εσωτερικό προβληματισμό.

Για τους μη γνωρίζοντες η παγκόσμια Ορθοδοξία συνταράχθηκε στην αρχή του 2019, από την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη να παραχωρήσει αυτοκεφαλία σε μια σχισματική – σύμφωνα σε ορισμένους- δομή μέσα στην Ουκρανία περιοχή που ο ίδιος μέχρι πρότινος αναγνώριζε ότι υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας.

Αποτέλεσμα ήταν μια ευρεία διαμάχη πιστών για την ιδιοκτησία των ναών που έφτασε μέχρι και στη σκληρή σωματική βία, ώστε να αποδειχθεί εάν οι ναοί ανήκουν στην παλιά ή στη νέα εκκλησία.

Στα τέλη του 2020, με δέκα ψήφους υπέρ και επτά κατά, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου συντάχθηκε με τις Ορθόδοξες Εκκλησίες που έχουν αναγνωρίσει το αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας, μνημονεύοντας τον μητροπολίτη της νέας εκκλησίας του Κιέβου, τον Επιφάνιο.

Ενώ η απόφαση για χορήγηση αυτοκεφαλίας είχε βρεθεί στο επίκεντρο διεθνών συζητήσεων για το αν έχει ή όχι το δικαίωμα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος να εμπλέκεται στα εσωτερικά μιας μη προσκείμενης εκκλησίας σε αυτόν, από την πλευρά της η κυπριακή εκκλησία έκρινε ότι το έχει.

Όμως η απόφαση δεν ήταν ομόφωνη καθώς με την πλειοψηφία διαφώνησαν οι τέσσερις Ιεράρχες που είχαν αντιδράσει στην ενέργεια του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου (Μητροπολίτης Λεμεσού, Μητροπολίτης Κύκκου, Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής, Επίσκοπος Αμαθούντος), καθώς και άλλα τρία μέλη της Συνόδου.

Με δημόσεις τοποθετήσεις τους ανέφεραν ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος «περιφρόνησε και παραμέρισε την Ιερά Σύνοδο», καθώς και ότι προχώρησε σε μια ενέργεια που είναι ενάντια στους ιερούς κανόνες και τον καταστατικό χάρτη. «Ένα χρόνο μετά, η διαφορά μεταξύ των ιεραρχών συντηρείται ακόμα και σήμερα και εκτιμώ ότι σε μια παρακάτω στροφή θα εκδηλωθούν κάποιες αντιπαραθέσεις», υπογραμμίζει απο την πλευρά του ο θεολόγος Χριστάκης Ευσταθίου Πρόεδρος Συνδέσμου Θεολόγων ΟΕΛΜΕΚ.

«Ο κόσμος στην Κύπρο σίγουρα δεν ενδιαφέρεται για την αυτοκεφαλία όμως είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να λυθεί ώστε να εκλείψουν οι αντιθέσεις μεταξύ των ιεραρχών και να επιτευχθεί η ενότητα της Ορθοδοξίας», υπογραμμίζει ο κ Ευσταθίου προσθέτοντας ότι ο Eπιφάνιος μνημονεύεται από όσους συμφωνούν με το αυτοκέφαλο ενώ δεν αναφέρεται από κάποιους διαφωνούντες.

Παράλληλα αναφέρει ότι το κύρος του Αρχιεπισκόπου έχει πληγεί μετά την αμφισβήτηση του από τους μητροπολίτες και «φυσικά δεν υπάρχει το κοινό έδαφος μαζί τους» ενώ όπως προσθέτει, το ζήτημα έχει και ‘γεωπολιτικές προεκτάσεις’.

«Οι ιεράρχες φαίνονται διχασμένοι αλλά αυτό θα μπορούσε να λυθεί εκκλησιαστικά», προσθέτει, ξεκαθαρίζοντας πως με βάση τους Ιερούς Κανόνες θα μπορούσε να συγκληθεί μια σύνοδος σε επίπεδο Οικουμενικού Πατριαρχείου. «Σε κάθε περίπτωση, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θα έπρεπε να είχε συνεννοηθεί με τον Πατριάρχη Κύριλλο για την Αυτοκεφαλία. Ακόμα και εκ των υστέρων, μετά τη μεταξύ τους αντιπαράθεση θα μπορούσε να επιτευχθεί η υπέρβαση για χάρη της ενότητας της Εκκλησίας μας», αναφέρει ο κ Ευσταθίου.

«Σκασίλα μου που δεν με μνημονεύει το Ρωσικό Πατριαρχείο» τόνισε πρόσφατα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Μια φράση που προστίθεται σε επιθέσεις κατά της ρωσικής εκκλησίας λέγοντας μάλιστα ότι τους εκπολίτισε.

«Τέτοιες εκφράσεις υποβιβάζουν το επίπεδο την ώρα που η εκκλησία πρέπει να προσφέρει έναν πνευματικό λόγο στο σύγχρονο κόσμο. Ο λόγος πρέπει να διέπεται από ποιότητα, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υποβιβάζουμε την έννοια της Εκκλησίας», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του συνδέσμου Θεολόγων

Παράλληλα εκφράζει μια απορία: «Πού είναι το πνεύμα της συγκατάθεσης και της συναίνεσης που θα έπρεπε να διακατέχει τις συνομιλίες μεταξύ των Εκκλησίων που θα έπρεπε να έχουν ήδη ξεκινήσει»;

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αντιφρονούντες ιερείς της Κύπρου στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου είχαν κατηγορηθεί για «εξυπηρέτηση ρωσικών συμφερόντων». Από την πλευρά του ένας εκ των διαφωνούντων ο Μητροπολίτης Κύκκου είχε απαντήσει σχετικά πρό ενός έτους σε συνέντευξη του στο ΡΙΚ: «Το βλέπω και αηδιάζω. Λυπούμαι πάρα πολύ, δεν είμαστε ούτε φιλορώσοι, ούτε φιλοαμερικανοι. Εμείς δεν ντρεπόμαστε να πούμε ότι ως ομόδοξος λαός έχουμε το βλέμμα πάντοτε στραμμένο προς εκεί (σ.σ τη Ρωσία). Αλλά είμαστε μαζί με τους ιερούς κανόνες και τον καταστατικό χάρτη της εκκλησίας μας. Όταν ενεργούν με βάση τους ιερούς κανόνες και τον καταστατικό χάρτη τότε αγάλλεται η ψυχή μας και τους υποστηρίζουμε.

Όταν παραβιάζονται όμως οι ιεροί κανόνες και ο καταστατικός χάρτης και η διαχρονική εκκλησιαστική παράδοση και ιεροκανονικη τάξη και πράξη τότε αντιδρούμε. Και πρέπει να αντιδρούμε γιατί, ακολουθώντας τη φωνή της Επισκοπικής συνείδησης μας, αλίμονο αν μέναμε σιωπηλοί έχοντας σιγής ιχθύος. Τότε θα ήμασταν κι εμείς συνένοχοι».

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.