Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανλής, ΒΒύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ.
Μελετώντας τον λόγο του Θεού, ανακαλύπτουμε τέσσερις κανόνες, που σχετίζονται με την θεραπεία.
α´. Ο Θεός έδωσε την ιατρική
Ο άνθρωπος δεν απαγορεύεται να προσφεύγει στην ιατρική επιστήμη. Ο προφήτης Ησαΐας (Δ΄Βασιλειών κ΄, 7) με κατάπλασμα από σύκα θεράπευσε τον βασιλέα των Ιουδαίων Εζεκία (726-699 π. Χ.)
Ο άγγελος Ραφαήλ (που σημαίνει ο Θεός θεραπεύει) θεράπευσε την τύφλωση του Τωβίτ με την χολή του ψαριού (Τωβίτ ια΄, 3).
Η Σοφία Σειράχ πλέκει ένα ωραίο εγκώμιο στο ιατρικό επάγγελμα (λη΄, 1-8, 12-15) «Τίμα τον ιατρό, όπως του αρμόζει, έχοντας άλλωστε υπ’ όψιν σου τις υπηρεσίες του στις ανάγκες σου, διότι ο Κύριος έκαμε αυτόν. Από τον Θεό προέρχεται η θεραπεία, που δίδει ο ιατρός, ο οποίος και από τους βασιλείς ακόμη θα λάβει δώρα για την ιατρική επιστήμη του. Η ιατρική επιστήμη θα αναδείξει τον ιατρό, και ενώπιον επισήμων ανθρώπων θα αποκτήσει δόξα. Ο Κύριος όρισε να φυτρώνουν φαρμακευτικά βότανα από την γη, ο δε φρόνιμος άνθρωπος δεν τα αποστρέφεται… Ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους την ιατρική επιστήμη, ώστε να δοξάζεται με τα θαυμαστά αυτού έργα. Διά των ιατρών και των φαρμάκων θεραπεύει ο Θεός και αφαιρεί τις ενοχλήσεις του ασθενούς… Να προσφύγεις και στον ιατρό, διότι ο Θεός τον δημιούργησε και τον ανάδειξε. Μη τον απομακρύνεις από κοντά σου, διότι έχεις την ανάγκη του. Πολλές φορές η θεραπεία της ασθένειας και η κατευόδωσις της υγείας είναι στα χέρια των ιατρών, διότι και αυτοί με την σειρά τους προσεύχονται στον Κύριο, να κατευοδώσει τις προσπάθειές τους και να επιτύχουν ελάφρυνσι και θεραπεία της νόσου για την συνέχεια της ζωής. Μάθε ότι εκείνος που αμαρτάνει ενώπιον του Δημιουργού, θα ασθενήσει και θα περιέλθει στα χέρια του ιατρού»
β´. Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται ότι χρησιμοποιούνται συχνά φάρμακα
Ο Θεός εκφράζει το παράπονό του στον προφήτη Ησαΐα, επειδή Τον εγκατέλειψε ο εκλεκτός λαός και γι’ αυτό ομοιάζει με άνθρωπο που γέμισε πληγές αθεράπευτες, γιατί δεν υπάρχουν φάρμακα γι’ αυτές (βλ. Ησαΐας α΄, 6). Στην Σοφία Σολομώντος διακηρύσσεται ότι ο Θεός αποκάλυψε τις θεραπευτικές ιδιότητες των ριζών των φυτών· «αυτός γαρ μοι έδωκε των όντων γνώσιν αψευδή ειδέναι σύστασιν κόσμου και ενέργειαν στοιχείων, … φύσεις ζώων και θυμούς θηρίων, πνευμάτων βίας και διαλογισμούς ανθρώπων, διαφοράς φυτών και δυνάμεις ριζών» (Σοφία Σολομώντος ζ΄, 17, 20). Ο Θεός μας έδωσε την αληθινή γνώση των όσων υπάρχουν, ώστε να γνωρίζουμε πως έγινε και συνίσταται ο κόσμος και πως ενεργούν τα στοιχεία της φύσεως· … καθώς και τα διάφορα γένη των ζώων και τα άγρια ένστικτα των θηρίων, τις βίαιες πνοές των αέρων και τις σκέψεις των ανθρώπων, τις διαφορές των φυτών και τις φαρμακευτικές ιδιότητες των ριζών.
γ´. Απαγόρευσις της μαγείας
Ο Θεός απορρίπτει την χρήση της μαγείας και αποτρέπει τον άνθρωπο να καταφεύγει σ’ αυτή για να θεραπευθεί από την ασθένειά του. Η περίπτωση του βασιλέως της Σαμάρειας Οχοζία (υιός και διάδοχος του Αχαάβ, διώκτου του προφήτου Ηλία, και όγδοος βασιλέας του Ισραήλ, 885 π. Χ.) είναι εύγλωττος και σαφής (Δ΄ Βασιλειών 1-6, 16). Το μήνυμα είναι σαφές σε όσους καταφεύγουν στους μάγους. «Ει παρά το μη είναι Θεόν εν ‘σραήλ συ πορεύη επιζητήσαι εν τω Βάαλ μυίαν θεόν Ακκαρών;» Αυτό σημαίνει· γιατί καταφεύγετε στους μάγους; Δεν υπάρχει ο ζωντανός και αληθινός Θεός;
δ´. Ο Θεός θεραπεύει
Η Αγία Γραφή μάς διδάσκει ότι ο Θεός είναι κύριος της ζωής μας και θεραπευτής του ανθρώπου. (Σοφία Σειράχ λη΄, 9-14). Γι’ αυτό μας προτρέπει: «Παιδί μου, στην ασθένειά σου, μη παραμελείς και μη αδιαφορείς, αλλά προσευχήσου στον Κύριο και Αυτός θα σε ιατρεύσει. … Και στον ιατρό δώσε θέση, διότι ο Κύριος εποίησε αυτόν και ας μη απομακρυνθεί από σένα, διότι τον έχεις ανάγκη. Υπάρχει περίπτωσις, κατά την οποία και στα χέρια των ιατρών υπάρχει επιτυχία και κατευόδωσις της θεραπευτικής προσπάθειας. Διότι και αυτοί θα παρακαλέσουν τον Κύριο, για να κατευοδώσει και κατευθύνει με επιτυχία τις προσπάθειές τους προς ανάπαυση και θεραπεία από την νόσο, προς επιβίωση και εξακολούθηση της ζωής του πάσχοντος.
Οι θεραπείες που αναφέρονται στην Αγία Γραφή και έγιναν από τους προφήτες και τους Αποστόλους είναι θαύματα που έγιναν για ένα σκοπό. Να δείξουν ότι ο Θεός σκύβει επάνω στην ανθρωπότητα που υποφέρει, για να την ανακουφίσει από τα δεινά της, όπως πρώτος εδίδαξε, όταν «διήλθε ευεργετών και ιώμενος» (Πραξ. 10,38).