Καταγγελία Τιμούδα Χρἠστου: Απάντηση στην «ανασκευή» της Ι.Μ Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας, που αφορούσε τα άρθρα της εφημερίδας Göteborg Posten και δημοσιεύθηκε στο fb της Μητρόπολης στις 18/12/2021. Είναι δικαίωμα της Ιερά Μ. Σουηδίας να απαντήσει στα άρθρα. Να τα ανασκευάσει όμως, όχι. (βλέπε: Η Ι.Μ. Σουηδίας ανασκευάζει τα άρθρα της «Gothenburg Post»)

ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ / ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ-ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Λέει λοιπόν η Ι.Μ …για να είμαστε σαφείς, δεν έγινε ανακαίνιση, μόνο συντήρηση και αποκατάσταση. Τέτοιες εργασίες δεν απαιτούν άδεια, καθώς το έργο δεν προκάλεσε αλλαγές στον Καθεδρικό Ναό, αλλά αποσκοπούσε στο να επαναφέρει το αρχικό του κάλλος.

Ειλικρινά δεν καταλαβαίνουμε πότε η Ι.Μ ήταν σαφής; Τότε, που κάθε γραπτό κείμενο και συνέντευξη του Μητροπολίτη κ. Κλεὀπα, αναφερόταν στην ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥ ΝΑΟΥ, και μάλιστα έγινε και ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ, για να ευχαριστήσει ο Μητροπολίτης τον Κύριο, ή τώρα, που μιλάει με «σαφήνεια», απλά για συντήρηση και αποκατάσταση; Με άλλα λόγια, πότε μας λέει η Μητρόπολη την αλήθεια; Τότε ή τώρα; (fb metropolisofsweden 1/12/ 2019 και 31/12/2020 )

Οι αλλαγές στο ναό είναι εμφανείς από χιλιόμετρα μακριά, εξωτερικά τουλάχιστον. Θα πρέπει κάποιος να είναι τυφλός, ή να κάνει τον αόματο, για να μην τις προσέξει.

Εσωτερικά, η αλλοίωση του χαρακτήρα του ναού ώς ορθόδοξου, είναι καταφανής, μετά και την κατάργηση των καντηλιών, των μανουαλιών και των φορητών εικόνων των Αγίων μας. Συν τοις άλλοις αλοιώθηκε και η ακουστική του ναού, με τα έργα παρέμβασης που έγιναν στο εσωτερικό του ναού.

ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΚΑΛΛΟΣ

Η Αποστολική Καθολική Εκκλησία, που μας δώρισε τον ναό το 1976, γνώριζε πολύ καλά σε ποιούς τον έδινε και ότι θα διαμορφωνόταν εσωτερικά σε ορθόδοξο. Τα μέλη της βρισκόταν σε συνεχή επαφή επί σαράντα χρόνια με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Παύλο και επισκέπτονταν την εκκλησία μας τακτικότατα. Η Μητρόπολη όμως δια στόματος του Μητροπολίτη κ. Κλεόπα, χωρίς να συντρέχει κανένας λόγος, άρχισε μια φιλολογία περί σεβασμού του αρχαίου κάλλους του ναού. Τελικά με τα έργα εσωτερικής ανακαίνισης που έγιναν, ούτε τον ναό στην αρχική του εσωτερική μορφή σεβάστηκε, αλλά ούτε και το ορθόδοξο κάλλος που απέκτησε εδώ και πενήντα χρόνια λειτουργίας.

Άρα για ποιό αρχικό κάλλος μιλάτε;

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ

Όσον αφορά την διαφάνεια των οικονομικών που ασκεί η Μητρόπολη, έναντι των κρατικών οικονομικών υπηρεσιών, θα το μάθουμε, ώς ένα βαθμό, από το αποτέλεσμα του ελέγχου των ορκωτών λογιστών, που έχει βάλλει η κρατική υπηρεσία ,SST, να διερευνήσουν την υπόθεση. Τώρα αν η ανακαίνιση, εξωτερική και εσωτερική, έγινε με όλους τους τύπους, όπως ορίζει το Σουηδικό κράτος, ευχόμαστε να αληθεύει όπως λέτε και ελπίζουμε να είχατε για οδηγό σας το Πατερικό, ΤΟ ΚΑΛΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΑ.

Όσον αφορά όμως την διαφάνεια προς το πλήρωμα της τοπικής μας εκκλησίας, δηλ. τους σαράντα χιλιάδες έλληνες που θέλετε να αποκαταστήσετε την αξιοπρέπεια τους, νομίζω ότι η λέξη ΣΚΟΤΑΔΙ, ταιριάζει απόλυτα.

190.000χλ

Στην παράγραφο για τις κρατικές επιχορηγήσεις, εστιάζετε την προσοχή σας, αλλά και την προσοχή του αναγνώστη στις 190.000χλ κορώνες, που δεν έφτασαν στα ταμεία των νεοϊδρυθησών ενοριών και αναγκαστήκατε να τα επιστρέψετε πίσω, λόγω της καθυστέρησης της διοικητικής αναδιοργάνωσης της Μητρόπολης. Παρουσιάζετε το γεγονός σαν να χάθηκαν τα χρήματα από ολιγωρία των υπευθύνων των ενοριών.

Να πούμε ότι οι 190.000χλ. κορώνες, είναι ένα αμελητέο ποσό, μπροστά στο σύνολο των κρατικών επιχορηγήσεων, που έχει εισπράξει η Μητρόπολη, τα εφτά χρόνια που Μητροπολίτης είναι ο κ. Κλεόπας. Είναι απλά μία ξεχωριστή κρατική επιδότηση, που αφορά μόνο νεοϊδρυθείσες ενορίες.

Οι αρχές δεν έθεσαν καμιά προϋπόθεση κάποιας διοικητικής αλλαγής, για να ανοίξουν οι ενορίες δικό τους λογαριασμό. Άλλωστε δεν υπήρχε τέτοιος λόγος, γιατί είχαν ήδη τραπεζικό λογαριασμό και λειτουργούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα. Ο κ. Μητροπολίτης αποφάσισε να κάνετε διοικητική αλλαγή στην λειτουργία των ενοριών, δηλ. αλλαγή του καταστατικού της λειτουργίας της Μητρόπολης και μάλιστα χωρίς καν να το γνωρίζουν οι ενορίες, της Σουηδίας τουλάχιστον.

Η κρατική υπηρεσία, Kammarkollegiet, ενέκρινε την αλλαγή, με συνέπεια οι ενορίες να μην μπορούν να έχουν δικό τους λογαριασμό στην τράπεζα, παρά μόνο κοινό με την Μητρόπολη. Έτσι ο παππάς της ενορίας και το συμβούλιο δεν θα μπορούσαν να πάρουν την οποιαδήποτε πρωτοβουλία, χωρίς την έγκρισή του κ. Μητρόπολη. Κάτι το οποίο έρχεται σε σύγκρουση με το άρθρο 14 του καταστατικού λειτουργίας της Μητρόπολης, αυτό που επισυνάπτετε, που λἐει ότι, μόνο σε μεγάλα έργα, πχ. αγορά ή πώληση ακινήτου, χρειάζεται η έγκριση του Μητροπολίτη.

Γι αυτό τον λόγο μερικές ενορίες εναντιώθηκαν και αρνήθηκαν να υπογράψουν για το άνοιγμα κοινού λογαριασμού, παρά τις πιέσεις που δέχτηκαν. Αν δε κάποιος έχει υπόψη του και το άρθρο 20 του καταστατικού, που μας λέει ότι , ο Μητροπολίτης ή η Μητρόπολη δεν φέρνουν καμιά ευθύνη για οποιεσδήποτε οικονομικές ζημιές των ενοριών, τότε εύκολα καταλαβαίνει κανείς την άρνηση των ενοριών για κοινό λογαριασμό.

Γράφετε ότι δεσμεύσατε τα χρήματα αυτά σε ειδικό λογαριασμό. Μα στ΄ αλήθεια, πόσοι κάνουν «κουμάντο» στην Μητρόπολη και από ποιόν άραγε τα «προστατεύσατε» με το να τα δεσμεύσετε; Τα χρήματα λοιπόν αυτά, θα τα έπαιρναν οι ενορίες, μόνο φυσικά αν ενέδιναν στις πιέσεις της Μητρόπολης για κοινό λογαριασμό.

Αυτό που γνωρίζουμε, από την συνέντευξή που παραχώρησε ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας στον στενό του συνεργάτη, κ. Νικόλαο Κίτσιο, στην ραδιοφωνική εκπομπή της Μητρόπολης, 30/12/2020, είναι ότι, εκθεάζει την αντίστοιχη διοικητική αναδιοργάνωση που έγινε για τις ενορίες της Νορβηγίας, σαν το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΓΕΓΟΝΟΣ της χρονιάς.

Δηλ. την αλλαγή του καταστατικού, όπως λέει. Φυσικά δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να εξηγήσει ο κ. Μητροπολίτης, τί σημαίνει αυτό στην πράξη για την λειτουργία των ενοριών, αλλά ούτε και ο στενός του συνεργάτης, τελευταία και δημοσιογράφος κ. Κιτσιος, μπαίνει στον πειρασμό να τον ρωτήσει για κάποιες επεξηγήσεις. Τώρα ίσως καταλάβουν οι αναγνώστες, γιατί δεν «πρόλαβαν» οι ενορίες να ανοίξουν δικό τους λογαριασμό.

H Μητρόπολη μας παίρνει από το Σουηδικό κράτος τα τελευταία χρόνια, ποσό που ανέρχεται σε 1 555 000χλ. κορώνες περίπου το χρόνο και για την διαχείριση αυτού του ποσού, υπάρχου κρατικές οδηγίες. Το γενικό πλαίσιο της χορήγησης και χρησιμοποίησης αυτών των χρημάτων είναι το εξής. Το Σουηδικό κράτος βοηθά οικονομικά όλες τις θρησκείες που αντιπροσωπεύονται επίσημα στην επικράτειά του, για να διευκολυνθούν οι πιστοί να ζήσουν την θρησκεία τους.

Φυσικά το ποσό που αναλογεί σε κάθε θρησκεία και ομολογία, το διαχειρίζεται ο κάθε υπεύθυνος και στην δική μας την περίπτωση ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας.

ΝΕΟΪΔΡΥΘΕΙΣΕΣ ΕΝΟΡΙΕΣ

Ενδιαφέρον όμως είναι να μάθουμε γ΄ αυτές τις «νεοϊδρυθείσες» ενορίες, που κάθε άλλο παρά καινούργιες είναι, οι δύο τουλάχιστον απ΄ αυτές στην Σουηδία και μία στην Κοπεγχάγη.

Του Αγίου Κλεόπα στο Κάλμαρ, των Εισοδίων της Θεοτόκου στο Μπορώς και του Αγίου Γεωργίου του εξ Ιωαννίνοις στην Κοπεγχάγη.

Τις ενορίες τις βρίσκουμε ήδη καταγεγραμένες στο ημερολόγιο της εκκλησίας της Ελλάδος από το 1970, με άλλα όμως ονόματα. Του Αγ. Νικολάου στο Κάλμαρ, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Μπορώς και του Αγ. Γεωργίου του τροπαιοφόρου στην Κοπεγχάγη. Στο δε Κάλμαρ, τον εφημέριο π. Χρήστο Λέτσιο, τον οποίο χειροτόνησε ο μητροπολίτης κ. Κλεόπας το 2015, τον βρίσκουμε ήδη από το 1976 στην επιτροπή της ενορίας. Στην ενορία δε του Μπορώς σαν πρώτος ιερατικός προϊστάμενος, αναφέρεται ο π. Ευσέβιος Βίττης, από το 1970.

Στο βιβλίο του Μητροπολίτου κ. Παύλου Μενεβίσογλου «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΑΣ» (1969-2014), σελ. 198, του προκατόχου του κ. Κλεόπα στον θρόνο της Μητρόπολης Σουηδίας επί 40 χρόνια, αναφέρονται όλες οι λεπτομέρειες από την ίδρυση των ενοριών.

Η μόνη νεοϊδρυθείσα ενορία είναι των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην πόλη Γιονσέπινγ.

Κάθε νεοϊδρυθείσα ενορία, οποιασδήποτε ομολογίας, επιδοτείται από το σουηδικό κράτος με 25.000-30.000χλ.κορώνες ετησίως, επί τρία έτη, για να σταθεί στα πόδια της. Τα χρήματα αυτά, πρέπει να πάνε στον λογαριασμό της ενορίας. Σ’ αυτήν λοιπόν την κατηγορία ανήκουν οι 190.000χλ.

Ερώτηση. Ποιά άραγε ήταν τα κίνητρα, που έκαναν τον μητροπολίτη κ. Κλεόπα να αλλάξει τα ονόματα των ενοριών και να τις παρουσιάσει στις σουηδικές αρχές σαν νεοϊδρυθείσες;

Εν κατακλείδι να πούμε ότι τις 190.000χλ για τις «νεοιδρυθείσες» ενορίες, δεν τα επιστρέψατε οικιοθελώς, αλλά τα απαίτησε πίσω η κρατική υπηρεσία, μετά την αντίδραση των ενοριών προς το SST, ότι τα χρήματα παρἐμειναν στο ταμείο της Μητρόπολης.

ΕΤΗΣΙΕΣ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ

Το κεφάλαιο για τις κρατικές επιχορηγήσεις, το περνάτε πολύ στα γρήγορα, με γενικότητες και χωρίς αναφορά οποιουδήποτε ποσού. Επικεντρώνετε την προσοχή σας αλλά και του αναγνώστη, που δεν είναι γνώστης των πραγμάτων, μόνο στο 2020, αν και αυτό το έτος έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον, γιατί απλά έχει και επί πλέον επιχορήγηση, λόγω του κορονοϊοὐ, που φυσικά δεν την αναφέρετε πουθενά.

Οι οδηγίες, τού πώς θα διαμοιράζονται τα χρήματα από την κρατική επιχορήγηση είναι σαφείς. Ένα 10/00 για έξοδα της Μητρόπολης και τα υπόλοιπα να μοιράζονται αναλογικά στις ενορίες, με κάποιες ίσως μικρές αποκλίσεις

Για το 2020 μας λέτε ότι, όχι μόνο χρησιμοποιήσατε όλη την κρατική επιχορήγηση για τις λειτουργικές ανάγκες των ενοριών, αλλά ότι στείλατε και επί πλέον χρήματα από τα ταμεία της Μητρόπολης. Άραγε, μπορεί να κάνει αυτή την ομολογία ο κ. Μητροπολίτης μπροστά στο ποίμνιο της κάθε ενορίας;

Για το 2020, λὀγω των περιοριστικών μέτρων για την προσέλευση των πιστών στους ναούς, που ως εκ τούτου είχαν πολύ περιορισμένα έσοδα από την πώληση κεριών και τον δίσκο, το σουηδικό κράτος έδωσε επί πλέον βοήθεια σε όλες τις εκκλησίες, για να ανταποκριθούν στα πάγια έξοδα τους. Η Μητρόπολη μας πήρε το ποσό των 655.000χλ περίπου. Ο κρατικός οργανισμός, SST, απαιτούσε ξεχωριστό ισολογισμό, για το πώς θα μοιραζόταν αυτό το
ποσό.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δεν στείλατε κορώνα μία στις ενορίες του Γκέτεμποργκ, του Μπορώς, του Κάλμαρ, του Γιονσέπινγκ, του Μάλμε, της Φιλανδικής του Αγ. Νικολάου και δώσατε στο ησυχαστήριο του Ρέτβικ 100.000χλ. Αλήθεια, από πότε έγινε ενορία το ησυχαστήριο του Ρέτβικ, που είναι ακατοίκητο και κλειδαμπαρωμένο;

Το μόνο ποσό που πιστεύουμε ότι σίγουρα έφτασε στον προορισμό του, από την επι πλέον αυτή κρατική επιχορήγηση, είναι αυτό των 100.000χλ που στείλατε στην ενορία του Αγ.
Γεωργίου Στοκχόλμης, γιατί εκεί είναι η έδρα του κ. Μητροπολίτου.

Και ενώ αυτά τα επί πλέον χρήματα είναι για να βοηθηθούν οι ενορίες, διανέμετε και ένα ποσό των 335.000χλ περίπου για την ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ του Ναού του Αγ. Γεωργίου στην Στοκχόλμη. Δηλαδή, πάλι στο κεντρικό ταμείο της Μητρόπολης.

Όχι μόνο δεν έστειλε η Ι.Μ. κορώνα τσακιστή στις ενορίες της Σουηδίας, όλα αυτά τα χρόνια από το 2015 που ανέλαβε Μητροπολίτης ο κ. Κλεόπας, από την κρατική επιχορήγηση, αλλά μιά από τις πρώτες του ενέργειες ήταν, να μεταφέρει όλα τα λεφτά, από άλα τα ταμεία των ενοριών, λίγα ή πολλά, στην Μητρόπολη. Η μόνη ενορία που αντιστάθηκε και αντιστέκεται ακόμα, είναι του Αγ. Ανδρέα στο Μάλμε.

Για την σουηδόφωνη ενορία στο Όβερκαλιξ και την φιλανδική στην Στοκχόλμη, να πούμε ότι είναι ανεξάρτητες οικονομικά από την Μητρόπολη μας και απλά ανήκουν στην Εξαρχία της

Επισυνάπτοντας τον ισολογισμό για την κρατική επιχορήγηση του 2020, σύνολο 2.244.635, θα μπορούσατε πάρα πολύ εύκολα να αποδείξετε όσα ισχυρίζεστε.

ΤΙΜΗ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ

Επί Μητροπολίτου Παύλου, όλα τα μυστήρια, του γάμου, της βάπτισης και της κηδείας, προς το τέλος της τεσσαρακονταετής θητείας του, κόστιζαν 500 κορώνες. Από το ποσό αυτό, 100 έπαιρνε η Μητρόπολη, 100 ο παππάς, 70 ο ψάλτης και τα υπόλοιπα έμειναν στο ταμείο της ενορίας, όπου τελούνταν το Μυστήριο.

Από τον Ιούνιο του 2014 που ανέλαβε Μητροπολίτης ο κ. Κλεόπας και μετά από εφτά χρόνια ποιμαντορίας, στοιχίζουν 2.500 κορώνες και όλα τα χρήματα πάνε στο κεντρικό ταμείο της Μητρόπολης.

Αν τώρα έχεις την ατυχία και μένεις μακριά από την Στοκχόλμη, και πρέπει να θάψεις ένα δικό σου πρόσωπο και θέλεις η κηδεία να γίνει ορθόδοξα και από έλληνα ιερέα, τότε τα έξοδα ανεβαίνουν κατακόρυφα, αν αναλογιστεί κανείς, τα οδοιπορικά, διαμονή, σίτιση και το «τυχερό» του ιερέως. Ενώ είναι υποχρεωτική η καταβολή του ποσού των Μυστηρίων, στο έντυπο που τυχόν συμπληρώνουν οι καταβάλλοντες, αναφέρεται σαν δωρεά. Γιατί άραγε;

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΟΙΚΗΜΑ

Μπορεί να μην απέκρυψε τον σκοπό της η Μητρόπολη για αγορά μητροπολιτικού οικήματος, απέκρυψε όμως την αγορά του, όταν έγινε.

Την αγορά του οικήματος αυτού, ΜΙΑ ΕΞΟΧΙΚΗ ΒΙΛΛΑ ΜΕ ΠΙΣΙΝΑ, που απέχει σχεδόν σαράντα χλμ. από τον Μητροπολιτικό ναό και στοίχησε κάτι παραπάνω από 9.000.000 κορώνες, το μαθαίνουμε για πρώτη φορά, εδώ στην Σουηδία τουλάχιστον, από τα άρθρα της εφημερίδας και όχι από την Μητρόπολη, δύο χρόνια αργότερα.

Εν πάση περιπτώσει, εκτός από τις πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που μας αναφέρετε ότι σχεδιάζετε για την ομογένεια στο συγκεκριμένο οίκημα με τις πολλαπλές χρήσεις,, ευελπιστείτε ότι, με την αγορά του, θα προσελκύσετε νέους κληρικούς από την Ελλάδα. Δεν διευκρινίζετε μόνο, αν εννοείτε για τις διακοπές τους τα καλοκαίρια.

Το ότι το οίκημα θα λειτουργήσει με την λήξη της πανδημίας και με την παρουσία του οικουμενικού Πατριάρχη, αφού βέβαια πρώτα, ανακαινιστεί κ΄ αυτό, ακούγεται πράγματι πολύ θετικό και ενθαρρυντικό.

Ο λαός σε τέτοιες περιπτώσεις λέει, «ζήσε Μάη ,να φάς τρυφίλι».

Λόγω το ότι βρίσκεται στην εξοχή, η αστική συγκοινωνία είναι πολύ αραιή και τα Σαββατοκύριακα και τις γιορτές γίνεται ακόμα αραιότερη. Αν αυτό δυσκολεύει την μετακίνηση των ιερέων προς τον ναό, σαράντα χλμ μακριά, δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε.

Η βίλλα από τότε που αγοράστηκε, εκτός από τους ιεραποστόλους της Αμερικής που φιλοξένησε για κανα δυο μήνες, μένει ακατοίκητη.

ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΙ

Αλήθεια, τι απέγιναν οι ιεραπόστολοι που ήρθαν από την Αμερική το καλοκαίρι του 2021; Ενώ είχε διαφημίσει η Μητρόπολη την άφιξή τους και το πόσο θα βοηθούσαν το ιεραποστολικό έργο της τοπικής μας εκκλησίας με τις γνώσεις τους και την πλούσια εμπειρία τους, στο internetministry, όπως μας λέει ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας στην συνέντευξη του στον κ. Κίτσιο, τελικά έφυγαν και αυτοί εν μια νυκτί, πρίν ακόμα αρχίσουν το έργο τους. Φυσικά η Μητρόπολη κατά την συνήθεια της, κράτησε σιγή ιχθύος, όπως άλλωστε κάνει και για όλες τις αποχωρήσεις στελεχών της.

Για την ιστορία να πούμε ότι ,οι ιεραπόστολοι, ήταν τρείς νέοι αμερικάνοι, από την Αμερική.

ΔΙΑΜΟΝΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

Διαβάζοντας κανείς ότι ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας, διαμένει σε ένα δωματιάκι πολαπλών χρήσεων, στην εκκλησία, σίγουρα σχηματίζει κανείς την εντύπωση ενός ανθρώπου με λίγες απαιτήσεις. Μόνο που ο υψηλός μισθό του και το μητροπολιτικὀ οίκημα στην εξοχή με πισίνα, υποδηλώνουν κάτι άλλο. Το ενοίκιο για ένα αντίστοιχο δωμάτιο σαν του κ. Μητροπολίτου στην ίδια περιοχή, είναι το λιγότερο 10.000χλ ή 1000 ευρώ τον μήνα, κ΄αν φτάνουν.Ο Μητροπολίτης με τον υψηλό του μισθό, για το δωματιάκι της εκκλησίας, που βασικά προορίζεται για τον ιερέα του ναού, που έχει περίπου το 1/10 του μισθού του, πόσο πληρώνει; Ποτέ δεν ενημερώνετεται το ποίμνιο για την κατοικία του εκάστοτε ιερέα που διακονεί στον μητροπολιτικό ναό.

ΕΝΟΧΛΗΜΕΝΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Στο Γκετεμποργκ υπάρχει ένας άνθρωπος που έδωσε όλη του την ψυχή για την εδραίωση και πρόοδο του ελληνικού στοιχείου, κοντά 60 χρόνια. Αυτός ήταν η ψυχή του ελληνισμου όλα τα πρώτα δύσκολα χρόνια, από τις αρχές της δεκαετίας του 60. Να μεριμνήσει για ίδρυση συλλόγου, να βρίσκονται οι Έλληνες στον ελεύθερο χρόνο, να βρεθούν δάσκαλοι, για γονείς και παιδιά, να φέρει παπάδες να λειτουργούνται οι Έλληνες και να ονειρεύετε μια ελληνική εκκλησία με μόνιμο παππά.

Και το όνειρό του έγινε πραγματικότητα την δεκαετία του 90. Για την αγορά της, έβαλε ενέχειρο το σπίτι του, γιατί τα λεφτά που είχαν μαζευτεί από τον έρανο των ελλήνων δεν έφταναν. Αυτόν τον άνθρωπο συνάντησε πρώτον ο κ. Μητροπολίτης, όταν πήγε στο Γκετεμποργκ το καλοκαίρι του 2014. Και αυτόν τον άνθρωπο, τον «τίμησε» δεόντως, με το να τον στείλει στα δικαστήρια, με την κατηγορία της συκοφαντίας, γιατί είχε διαφορετική γνώμη γιά υποθέσεις της ενορίας, που γνώριζε, όσο κανένας άλλος. Ζητούσε και αποζημίωση για ψυχική βλάβη ο κ. Μητροπολίτης.

Γέρος άνθρωπος πλέον, χωρίς πολλἐς δυνάμεις για δικαστικούς αγώνες, ήρθε σε συνενόηση με τον κ. Μητροπολίτη και του κατέβαλε και την αποζημίωση, ένα αρκετά σεβαστό ποσόν. Μετά από όλα αυτά, έπαθε εγκεφαλικό από την στεναχώρια του. Ανάμεσα στα άλλα προβλήματα που του άφησε, ήταν να χάσει και την φωνή του. Αυτός, που ήταν η φωνή των ελλήνων, τις πρώτες δεκαετίες τουλάχιστον, από το 60 και μετά, εισέπραξε το ευχαριστώ του Ποιμενάρχη της Ι.Μ. Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας, με το να χάσει την φωνή του.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΦΟΥΚΑΚΗΣ το όνομα του.

Κατά τα άλλα στο εγκόλπιο ημερολόγιο της Μητρόπολης για το 2019, γράφει ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης της.

«Μέ ευγνώμονη διάθεση φέρνουμε στην σκέψη και την προσευχή μας, όλους όσους συντέλεσαν στην ίδρυση, την διακονία και την εκκλησιαστική, εθνική και πολιτιστική προσφορά της τοπικής εκκλησίας στην Σκανδιναβία την πρώτη 50ετία.Κληρικοί και λαϊκοί….ακολουθεί ένα κατεβατό από όμορφα λόγια, όπου ξεχιλείζει η πατρική του αγάπη και μέριμνα για το ποίμνιο.

Να υπενθυμίσουμε στον κ. Μητροπολίτη, ότι η ιστορία των ελλήνων μεταναστών στην Σκανδιναβία και δη στην Σουηδία, δεν άρχισε τον Ιούνιο του 2014 με την ενθρόνηση του. Παρ΄ὀλο όμως που το αναγνωρίζει αυτό με τα λόγια, οι πράξεις του δηλώνουν εντελώς το αντίθετο.

ΙΕΡΕΑΣ ΓΚΡΤΕΜΠΟΡΓΚ

Για κάποιο λόγο δεν ανανεώθηκε η σύμβαση του αποσπασμένου από την Ελλάδα Ιερέα, ο οποίος βρισκόταν εκεί, ήδη από το 2016. Όχι βέβαια γιατί τον ζητούσε πίσω ο οικείος του Μητροπολίτης, γιατί αυτός του είχε δώσει την άδεια να μείνει, εφόσον το ήθελε και ο Μητροπολίτης Κλεόπας.

Συμπλήρωνε έξι χρόνια παρουσίας στην εκεί ενορία, αγόρασε σπίτι και τα παιδιά του άρχισαν να πάνε στο σουηδικό σχολείο.

Πώς θα έκανε τέτοιες ενέργειες o άνθρωπος, αν δεν ήταν σίγουρος για την παραμονή του; Χωρίς καμιά ενημέρωση όμως σε εύθετο χρόνο, ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας διέκοψε αυτή την συνεργασία, χωρίς καν να σεβαστεί την οικογενειακή κατάσταση του ιερέως και τίς αλλαγές που θα έφερνε στη ζωή τους. Αυτό που γνωρίζουμε είναι, ότι του πρότεινε ο ιερέας να μείνει ακόμα και σαν άμισθος, για να μην φύγει από την Σουηδία.

Πολύ περίεργο που δεν έχετε στις αναφορές σας, το μόνο ίσως γράμμα που έχει ενδιαφέρον, του εκληπόντος Κιλκισίου Εμμανουηλ, που πιστοποιεί αυτά που γράφουμε παραπάνω. Ξεχνάτε πολύ εύκολα ότι άλλοι τρείς ιερείς της Μητρόπολης, είναι αποσπασμένοι από την Ελλάδα και απ΄ότι λέει ο ίδιος ο Μητροπολίτης, προσπαθεί να ελκύσει και άλλους, με το επιχείρημα της αγοράς της μητροπολιτικής οικίας για την φιλοξενία τους.

Παραθέτετε ένα σωρό τιμολόγια για να δείξετε τις οικονομικές ίσως ατασθαλίες της ενορίας, την ευθύνη του ιερέως και την δική σας σωτήριο επέμβαση. Όλα τα χρέη είναι ακριβώς από τους τελευταίους δύο μήνες του ιερέα στην ενορία, εν μέσω κορονοϊού, με μηδέν έσοδα.

Ενώ μας λέτε ότι, όχι μόνο στείλατε όλη την κρατική επιχορήγηση για το 2020 στις ενορίες, αλλά μοιράσατε και επιπλέον χρήματα, αβίαστα και εύλογα προκύπτει το ερώτημα. Πόσα χρήματα στείλατε στην ενορία του Γκετεμποργκ, για να ανταποκριθεί στα τρέχοντα έξοδα.
της για το 2020;

ΑΝΑΚΛΗΘΕΝ ΑΡΘΡΟ

Σίγουρα στην παράγραφο, για το άρθρο που ανακλήθηκε μετά από την απειλή σας για δικαστικά μέτρα κατά της ιστοσελίδας που το δημοσίευσε, εκκλησία on line, με τίτλο, «γιατί απομακρύνονται οι έλληνες του Γκέτεμποργκ από την εκκλησία», θελητά ή αθέλητα, το μπερδεύετε με ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος, για την απομάκρυνση των φορητών εικόνων από τον ναό του Αγ. Γεωργίου με τίτλο, «ο Σουηδίας αποκαθήλωσε τας ιεράς εικόνας» το οποίο ΔΕΝ ΑΠΟΣΥΡΘΗΚΕ.(2/4/2021).

Κατά την συνήθεια του ο κ. Μητροπολίτης, για το άρθρο αυτό, μήνυσε τον υποφαινόμενο για συκοφαντία και ζητούσε αποζημίωση 50.000χλ κορονών για τις συκοφαντίες και φυσικά αποζημίωση για ψυχική βλάβη, με ένα ποσόν το οποίο θα καθοριζόταν αργότερα, αφού θα κέρδιζε την δίκη, όπως πίστευε.

Αναγκάστηκε όμως να αποσύρει την μήνυση, μετά την αποτυχία του να πείσει τον δικαστή για το δίκαιο του, στην πρώτη προφορική προανάκριση που είχαμε στις 7/12/2021.

ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

Οι τοιχογραφίες στις οποίες αναφέρεστε, δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να αντικαταστήσουν, τις ήδη υπάρχουσες φορητές εικόνες, σε έναν ναό.

Στην παρουσίαση των τοιχογραφιών από Άμβωνος, στις 10/10/2021 από τον κ. Μητροπολίτη, τον ακούμε να λέει, για τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η ενατένιση του προσώπου ενός Αγίου, στην πνευματική κατά Χριστόν πρόοδο ενός πιστού. Μόνο που ο πιστός κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας, στον ναό του Αγ. Γεωργίου, δεν έχει καμία οπτική επαφή με τις τοιχογραφίες στις οποίες αναφέρεστε, σε οποιοδήποτε σημείο του ναού κ΄αν βρίσκεται. Ενώ παλαιά, πριν απομακρύνετε τις φορητές εικόνες, όπου κ΄αν στεκόταν και όπου κ΄αν επεφτε το βλεμα του, αντίκρυζε την Εικόνα κάποιου Αγίου.

Η ερώτησἠ μας για την απομάκρυνση τών φορητών εικόνων, αφορούσε μόνο τον ναό του Αγ. Γεώργιου Στοκχόλμης και από την αρχή ήταν και παραμένει η ίδια: γιατί δεν τις επαναφέρατε στον ναό και που βρίσκονται τώρα, ένα χρόνο μετά την αποπεράτωση της ανακαίνισης. Ήταν γύρω στις 50 τον αριθμό και όλες αγιογραφημένες.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΜΑΧΗ

Μας λέτε ότι, αυτοί που διαμαρτύρονται, είναι λίγοι, δεν αντιπροσωπεύουν το σύνολο, δεν έχουν επίσημες θέσεις στην εκκλησία και εμπίπτουν στα ποσοστά της στατιστής.

Τους παρουσιάζετε σαν υστερόβουλους, οπισθοδρομικούς, φοβιτσιάρηδες κτλ.

Όπως και να έχει το θέμα, το ότι είναι λίγοι, δεν εχει καμια απολυτως σημασια. Το «πολύ», ποτέ δεν ήταν ορθόδοξο κριτήριο αλήθειας και αυθεντικότητας.

Ξεχνάτε όμως πολύ εύκολα, ότι αυτοί οι λίγοι, ήταν οι άνθρωποι, τους οποίους ο κ. Μητροπολίτης διάλεξε σαν πρώτους συνεργάτες του και τον βοήθησαν τα μέγιστα τα πρώτα χρόνια της παρουσίας του, εδώ στην Σουηδία. Τους ευχαρίστησε ποικολοτρόπως πολλές φορές, για την ενεργό συμετοχή τους στα εκκλησιαστικά δρόμενα της Μητρόπολης μας.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Το να εισαγάγετε την σουηδική γλώσσα κατά την Θεία Λειτουργία εδώ στην Σουηδία, είναι κάτι το πολύ κατανοητό και φυσικό. Το βιβλίο με την Θ.Λ μπορεί να το βγάλατε σε τρείς γλώσσες, αλλά ο κ. Μητροπολίτης, μετά από εφτά χρόνια παρουσίας στην χώρα αυτή, δεν έχει εκφωνήσει ούτε συλλαβή στα σουηδικά. Απ΄ότι ξέρουμε τα αγγλικά δεν έγιναν ακόμα μητρική γλώσσα των σουηδών. Φυσικά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, αν χρησιμοποιεί την σουηδική γλώσσα στις κατ΄ άτομον κατηχήσεις του.

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι τώρα με τον π. Βαρθολομαίο γίνονται μερικές σποραδικές εκφωνήσεις στα σουηδικά κατά την ώρα της Θ.Λ. και δεν μπορούμε σε καμιά περίπτωση να μιλάμε για κάποια κατ’ επανάληψη και συνεπή προσπάθεια προσέγγισης των σουηδών ορθοδόξων μέσω της Λειτουργικής γλώσσας.

ΚΑΡΠΟΙ ΠΕΤΥΧΗΝΕΜΩΝ ΠΡΟΤΩΒΟΥΛΙΩΝ

Ας δούμε τώρα και τους εμφανείς πετυχημένους καρπούς των πρωτοβουλιών σας, όπως γράφετε. Λέτε ότι ιδρύσατε δέκα νέες ενορίες. Ήδη γράψαμε παραπάνω για τις τρείς «νεοϊδρυθείσες» που ήταν ήδη εν ενεργεία από το 1970.

Από τις πράγματι νεοϊδρυθείσες στην Νορβηγία, του Αγ. Νεκταρίου στο Στβάνγκερ, του Αγ. Χρυσοστόμου Σμύρνης στο Μπέργκεν και του Αγ. Γερασίμου του εν Κεφαλληνία στο Τροντχάϊμ, δεν είδαμε ακόμα κάποια στατιστική, της οποίας ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας είναι ένθερμος οπαδός, ότι λειτουργούνται. Μέχρι και την Άνοιξη του 2021, ο ίδιος ιερέας ήταν υπεύθυνος για όλες τις ενορίες της Νορβηγίας, συμπεριλαμβανομένης και του Όσλου, όπου είναι η έδρα του.

Η φιλανδική του Αγ. Νικολάου στην Στοκχόλμη και η σουηδόφωνη της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Όβερκάλιξ, απλά προϋπήρχαν και ανήκουν τώρα στην εξαρχία της Ι.Μ Η ενορία του Αγ. Βαρθολομαίου στην Ισλανδία και η ενορία του Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης στο Γιονσέπινγκ. Συνηθείζετε να αναφέρετε και το ησυχαστήριο του Αγ. Νικολάου, που φυσικά δεν είναι ενορία. Έτσι λοιπόν από τις δέκα που λέτε ότι ιδρύσατε μένουν μόνο πέντε. Τρείς της Νορβηγίας, μία της Ισλανδίας και μία του Γιονσέπινγκ.

Οι σκανδιναβικές χώρες, έχουν σχεδόν την ίδια πολιτική, όσον αφορά τις θρησκευτικές ανάγκες των μεταναστών και επιχορηγούν κάθε οργανωμένη εκκλησιαστική δραστηριότητα, ακόμα κ΄αν αυτή βρίσκεται στα χαρτιά ή απλά υπολειτουργεί.

ΙΕΡΕΙΣ

Τονίζετε με έμφαση παντού, ότι υπήρχε μόνο ένας ιερέας όταν ήρθε στην Σουηδία ο κ. Μητροπολίτης και ότι εγκατέστησε άλλους δώδεκα. Θα σας πούμε ακριβώς πόσοι υπήρχαν και πόσους εγκατέστησε.

Το 2014, στην Μητρόπολη διακονούσαν, ο π. Σωσίπατρος και ο π. Χρυσόστομος στην Στοκχόλμη και ο π. Αθανάσιος στο Γκετεμποργκ. Ο δε π. Ιωάννης Σεπάλα, μετά από σαράντα χρόνια διακονίας και με προβλήματα υγείας, μόλις είχε αποσυρθεί.

Τον π. Χρυσόστομο από το άγιον Όρος , που εξυπηρετούσε την Μητρόπολη και σαν πνευματικός εκ περιδρομής, για πάνω από μια εικοσαετία, τον έδιωξε ο Μητροπολίτης Κλεόπας τον ίδιο χρόνο. Το ίδιο έπραξε και με τον π. Αθανάσιο, αφού τον απόσπασε πρώτα από το Γκετεμποργκ στην Ουψάλα. Τον έδιωξε τον επόμενο χρόνο. Έτσι έμεινε η Μητρόπολη με έναν ιερέα.

Ας δούμε τώρα τους δώδεκα νέους ιερείς που εγκατέστησε ο Μητροπολίτης Κλεόπας, πόσοι είναι. Στη Σουηδία, ο π. Βαρθολομαίος στην Στοκχόλμη (αποσπασμένος από Ελλάδα για δύο χρόνια), ο π. Ιωάννης στο Μπορώς, ο π. Χρήστος στο Κάλμαρ, και ο π. Νικόλαος στο Γιονσέπινγκ, γιατρός , που λόγω ίσως κορονοϊού, τα τελευταία δύο χρόνια δεν λειτουργεί. Χειροτόνησε ακόμα τον φιλανδό διάκο π. Νικόλαο (αλήθεια, που βρίσκεται;) σε ιερέα, και τον εληνοσουηδό π. Γεώργιο σε διάκο (που είναι;)

Στην Νορβηγία έχουμε τον π. Αλέξανδρο,(αποσπασμένο από Ελλάδα) και π. Μαξιμ.(δύο ιερείς). Σύνολο εφτά ιερείς και ένας διάκος. Οι άλλοι πέντε, που βρίσκονται;

Αυτό που γνωρίζουμε με σιγουριά είναι ότι η ενορία της Ουψάλας και του Γκετεμποργκ είχαν μόνιμους ιερείς στις ενορίες τους και τώρα δεν έχουν. Μήπως οι γραμματείς της Ι.Μ. Σουηδίας ξέχασαν να σβήσουν από τις στατιστικές τους, όλους όσους έφυγαν από την Μητρόπολη;

Εν κατακλείδι μας λέτε ότι θέλετε να είστε συνεπής στο να είναι η Εκκλησία ανοιχτή και προσιτή σε ανθρώπους ανεξάρτητα από καταγωγή και ηλικία.

Αυτό είναι πράγματι, ένας υψηλός στόχος, αν και η ορθόδοξη εκκλησία γενικά, ποτέ δεν ρωτά κανέναν, ούτε για την καταγωγή του, ούτε για την ηλικία του, ούτε για το χρώμα του, για να τον αφήσει να περάσει μέσα. Απλά έχει τις πόρτες της ανοιχτές για όλους. Άρα, σε τι συνίσταται αυτή σας η προσπάθεια; Ίσως στην Αμερική όπου διακονούσε για πολλά χρόνια ο Μητροπολίτης κ. Κλεόπας, να μην ήταν δεδομένη αυτή η πρακτική της εκκλησίας.

ΜΙΣΘΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ 100.000 χλ. κορώνες ή 10.000 χλ ευρώ ΤΟΝ ΜΗΝΑ

Τα εκατό χιλιάρικα που παίρνει για μισθό το μήνα ο κ. Μητροπολίτης, χωρίς να πληρώνει ενοίκιο και ό,τι άλλο αναλογεί σε ένα σπίτι, μικρό ή μεγάλο, το δικαιολογείτε σαν λογικό, αν αναλογιστεί κανείς, όπως αναλογείστηκε ίσως το μητροπολιτικό συμβούλιο, τα πολλά του προσόντα σε διπλώματα και διατριβές, την μεγάλη ευθύνη που έχει για την σωτηρία των ψυχών σαράντα χιλιάδων ελλήνων, την αφωσίωση που δείχνει στο έργο του και την επιτυχή ανάπτυξη της Μητροπόλεως.

Άρα με την λογική αυτή ο προκάτοχος του, σεβασμιώτατος κ. Παύλος, όντας μέχρι σήμερα ο διαπρεπέστερος ίσως Κανονιολόγος της ορθόδοξης εκκλησίας, αναγνωρισμένος καθηγητής Κανονικού Δικαίου με διεθνή φήμη ακόμη και εντός της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, μήπως θα έπρεπε και εκείνος να είχε αυξήσει το μισθό του, με την ίδια φόρα και συχνότητα; Τότε σίγουρα δεν θα έβρισκε στα ταμεία της Μητρόπολης το ποσόν των 7.000.000 κορονών, όταν την ανέλαβε ο κ. Κλεόπας.

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι ο Μητροπολίτης κ. Παύλος όταν παύτηκε από την θέση του μετά από σαράντα χρόνια διακονίας, είχε ένα μισθό 28.000 κορονών και δεν απέκτησε ποτέ, δεύτερη Αρχιερατική στολή. Μένει από την αρχή της διακονίας του σε ενοικιαζόμενο διαμέρισμα στα προάστια της Στοκχόλμης, το οποίο πληρώνει από τον μισθό του και άφηνε πάντα το δωματιάκι του Μητροπολιτικού μας ναού για τους ιερείς του.

Ο μισθός του Μητροπολίτου κ. Κλεόπα μετά από εφτά χρόνια ποιμαντορίας είναι μόλις 100.000 χλ. κορώνες ή αλλιώς 10.000 χλ ευρώ το μήνα και γ’ αυτό μας λέτε ότι είναι υπεύθυνο το μητροπολιτικό συμβούλιο, το οποίο φυσικά διορίζει ο ίδιος.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα σταθερά έσοδα της Μητρόπολης είναι η κρατική επιχορήγηση των 1.500.000 χλ κορονών το χρόνο και ότι απ΄ αυτό το ποσό το 1.150.000 χλ πηγαίνει για τον μισθό του μητροπολίτη και ότι από το υπόλοιπο ποσό δεν φτάνει κορώνα μία, στις κατά τόπους ενορίες της Μητρόπολης στην Σουηδία, τότε μάλλον, κάπου υπάρχει μια δυσλειτουργία του μητροπολιτικού συμβουλίου, την οποία ο σεβασμιώτατος κ. Κλεόπας έπρεπε να είχε ανακαλύψει.

ΑΜΕΡΙΚΗ

Για την Αμερική δεν έχουμε να πούμε τίποτα περισσότερο. Τα λέτε όλα εσείς.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Γράφετε στην απάντηση σας, ότι σκοπός σας είναι,…να αντικρούσετε τους ψευδείς ισχυρισμούς των άρθρων, να εκθέσετε την αλήθεια και να αποκαταστήσετε την αξιοπιστία της Ι. Μητροπόλεως και την αξιοπρέπεια των 40.000 ελλήνων της Σκανδιναβίας.

Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Σουηδίας και πάσης Σκανδιναβίας κ. Κλεόπα, με την ελλιπή σε στοιχεία απάντηση σας, μέσω της ιεράς Μητροπόλεως, κατορθώσατε να κάνετε τους ισχυρισμούς των άρθρων, ακόμα πιό αξιόπιστους.

Οι έλληνες της Σουηδίας και γενικά της Σκανδιναβίας, έχουν αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια της παρουσίας τους στις κατά τόπους κοινωνίες, από τις αρχές του 60, το πόσο αξιοπρεπείς και αξιόπιστοι είναι στις συναλλαγές τους με τους κατά τόπους κρατικούς φορείς των χωρών της Σκανδιναβίας, αλλά και στις απλές καθημερινές τους συναναστροφές με τους ανθρώπους των χωρών αυτών, πού έγιναν οι καινούργιες τους πατρίδες.

Η Ελληνορθόδοξη Ιερά Μητρόπολη μας , έχει μια παρουσία πενήντα ετών στις ίδιες κοινωνίες, και κανένα ψεγάδι οικονομικής ατασθαλίας ή οποιουδήποτε αλλου σκανδάλου, δεν μπορεί να αμαυρώσει αυτή την παρουσία. Μάλλον θα πρέπει να συγκεντρώσετε τις δυνάμεις σας, στην αποκατάσταση της δικής σας προσωπικής αξιοπρέπειας και αξιοπιστίας, όχι μόνο απέναντι των κρατικών φορέων, αλλά πρωτίστως απέναντι των ελλήνων, τους οποίους αντιπροσωπεύεται σαν Ανώτατος Πνευματικός Ηγέτης και Ποιμενάρχης.

Παρακαλώ χάριν της αλήθειας Και της δημοσιογραφικής δεοντολογίας να δώσετε χώρο στην απάντηση μου.

Τιμούδας Χρἠστος

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.