Η επόμενη ημέρα στον αρχιεπισκοπικό θώκο είναι δύσκολη. Ισορροπίες μεταξύ των άλλων Εκκλησιών, διατήρηση ενδεχομένως της πατριαρχικής γραμμής που είχε και καλλιεργούσε ο μακαριστός Χρυσόστομος Β’ και η όλη σχέση της Κυπριακής Εκκλησίας με το σύνολο των άλλων Εκκλησιών, χωρίς υπερβολή, θα πρέπει να οριοθετηθούν και πάλι και να διαμορφωθούν από την αρχή.

Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες για τις επικείμενες αρχιεπισκοπικές εκλογές στη Μεγαλόνησο, με το κάθε υποψήφιο να προετοιμάζει το έδαφος της επιρροής του, μα και πολλούς να κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους ακόμη, φοβούμενοι ζυμώσεις και αντιδράσεις που, ααναμφισβήτητα, συμβαίνουν σε τέτοιου είδους διαδικασίες.

Οι Αρχιεπισκοπικές Εκλογές που προγραμματίστηκαν για την 18η Δεκεμβρίου, πραγματοποιούνται με εντελώς διαφορετικό σύστημα από αυτές που έγιναν οι προηγούμενες Αρχιεπισκοπικές το 2006. Τότε ο μακαριστός Χρυσόστομος Β, αν και ήταν τρίτος και τελευταίος και στις δύο κάλπες που είχαν στηθεί, του λαόυ μέσω των αντιπροσώπων και των ex officio μελών της Κυπριακής Ιεραρχίας, κατάφερε μέσω συγκεκριμένων ενεργειών του, για τις οποίες έγινε δέκτης έντονης κριτικής, να αναρριχηθεί στον αρχιεπισκοπικό θρόνο.

Οι επικείμενες εκλογές θα γίνουν με το νέο σύστημα, όπως προβλέπεται στον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας, ωστόσο πολλοί θεωρούν πως θα επαναληφθεί το ίδιο σενάριο. Δηλαδή ο τρίτος στην κάλπη του λαού, δηλαδή ο λιγότερο δημοφιλής από το τριπρόσωπο θα είναι αυτός που θα καταφέρει να πάρει στο τέλος της ημέρας τη θέση του Αρχιεπισκόπου.

Ο κάθε ενδιαφερόμενος για τον Αρχιεπισκοπικό θρόνο Ιεράρχης, διαθέτει κρυμμένα και ανοικτά χαρτιά που στη διάρκεια όλης αυτής της διαδικασίας η οποία αποτελείται από δύο στάδια, θα χρησιμοποιήσει. Ο μέσος πολίτης, ο οποίος δεν ταυτίζεται άμεσα ή έμμεσα με οποιονδήποτε Ιεράρχη και παρακολουθεί εξ αποστάσεως τις εξελίξεις, δεν μπορεί να κατανοήσει, τι κρύβεται πίσω από συγκεκριμένες αναφορές που γίνονται δημόσια από τους ενδιαφερόμενους Αρχιερείς. Δεν μπορεί να κατανοήσει βέβαια και το διακύβευμα, των εκλογών, αφού όπως όλοι γνωρίζουν ο Αρχιεπίσκοπος πέρα από τα γεωγραφικά όρια των περιοχών που «ελέγχει», βρίσκονται οι Μητροπόλεις, οι οποίες έχουν εξουσίες Αρχιεπισκόπου εντός των ορίων τους.

Βέβαια, σημαντικό παράγοντα θα αποτελέσει και η συμμετοχή των πιστών στις εκλογικές διαδικασίες, στον πρώτο βαθμό τους. Ήδη, οι ενδιαφερόμενοι κάθε υποψηφίου, άλλοτε ενεργά και φανερά και άλλοτε περισσότερο επιφυλαχτικά, προσπαθούν να συσπειρώσουν τους πιστούς και να παρακινήσουν προς την ψήφιση του υποψηφίου που υποστηρίζουν.

Η επόμενη ημέρα στον αρχιεπισκοπικό θώκο είναι δύσκολη. Ισορροπίες μεταξύ των άλλων Εκκλησιών, διατήρηση ενδεχομένως της πατριαρχικής γραμμής που είχε και καλλιεργούσε ο μακαριστός Χρυσόστομος Β’ και η όλη σχέση της Κυπριακής Εκκλησίας με το σύνολο των άλλων Εκκλησιών, χωρίς υπερβολή, θα πρέπει να οριοθετηθούν και πάλι και να διαμορφωθούν από την αρχή.

Το διακύβευμα όμως δεν είναι άλλο από την τεράστια οικονομική επιφάνεια της Εκκλησίας, τις επενδύσεις που μπορούν να γίνουν, αλλά και την εξωτερική πολιτική. Την εικόνα δηλαδή και τις θέσεις που θα εκφράζει η Εκκλησία της Κύπρου για καυτά ζητήματα της ορθόδοξης πολιτικής και πίστης, την σημαντικότητα των οποίων βιώσαμε στο πιο πρόσφατο παράδειγμα της ρήξης μεταξύ του Πατριαρχείου της Ρωσίας και του Φαναριού, με αφορμή το ουκρανικό ζήτημα.

Τα σενάρια των εκλογών

Ο Μητροπολίτη Λεμεσού Αθανάσιος, ο οποίος σύμφωνα και με τις δημοσκοπήσεις, είναι ο πλέον δημοφιλής Ιεράρχης, διαθέτει ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά, το οποίο όμως στον εκκλησιαστικό κανονισμό χάνει τη δυναμική του. Αυτού της δημοφιλίας.

Ο Μητροπολίτης Λεμεσού, ο οποίος ήταν αρκετά ψηλά στη ψηφοφορία μαζί με τον Κύκκου Νικηφόρο στις προηγούμενες Αρχιεπισκοπικές Εκλογές, δεν κατάφερε να εκλεχθεί. Αυτό ενδεχομένως να συμβεί και αυτή τη φορά, επισημαίνουν οι πιο ειδικοί, ειδικά στην περίπτωση που το τριπρόσωπο συμπληρώνεται από τον Ταμασού Ησαΐα και έναν μητροπολίτη που προέρχεται από την τάση των λεγόμενων «αρχιεπισκοπικών», τον Πάφου Γεώργιο δηλαδή, ή εάν υπάρξουν τεράστιες εκπλήξεις, τον Κωνσταντίας Βασίλειο ή τον Καρπασίας Χριστοφόρο.

Σε αυτό το ενδεχόμενο, παρά το γεγονός ότι ο Λεμεσού θα προηγείται με σημαντική διαφορά από τους συνυποψηφίους τους, η απόφαση του λαού θα παραμεριστεί και θα επικρατήσει η άποψη της πλειοψηφίας των 16 μελών της Ιεράς Συνόδου. Αυτό είναι κάτι που τέθηκε κατά τη διάρκεια ραδιοφωνικής εκπομπής που επιμελείται ο Μητροπολίτης Λεμεσού, στον ραδιοφωνικό σταθμό της Μητρόπολης, με τον ίδιο να συμφωνεί με την άποψη ακροατή, ότι θα έπρεπε η άποψη του λαού να έχει πιο ισχυρή ισχύ για το ποιος θα εκλεγεί τελικά Αρχιεπίσκοπος.

Αυτό αναμένεται να θέσει και ενώπιον των υπολοίπων μελών της Ιεράς Συνόδου, σε περίπτωση που βρίσκεται στο τριπρόσωπο, αλλά διαγνώσει πως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο προωθείται μια υποψηφιότητα από τους λεγόμενους «Αρχιεπισκοπικούς». Υπενθυμίζεται πως σε αδρές γραμμές εντός της Ιεράς Συνόδου, ο Λεμεσού Αθανάσιος, έχει τη στήριξη των Επισκόπων, Λήδρας, Αμαθούντος και Νεαπόλεως. Δηλαδή διαθέτει τέσσερις ψήφους με τη δική του, έναντι δύο του Ταμασού Ησαΐα, τον οποίο στηρίζει ο Κύκκου Νικηφόρος, ενώ οι υπόλοιποι Συνοδικοί, πλην του Μόρφου Νεόφυτου, βρίσκονται στη σφαίρα επιρροής του Πάφου Γεώργιου και του Κωνσταντίας Βασίλειου.

Το ιδανικό σενάριο για τον Λεμεσού Αθανάσιο θα ήταν στο τριπρόσωπο, πέραν του ιδίου και του Ταμασού Ησαΐα, να βρεθεί ένας τρίτος Ιεράρχης που δεν ανήκει στην «ομάδα» των υπολοίπων Συνοδικών. Εντός της Συνόδου, υπάρχει μόνο μια τέτοια επιλογή και αυτή είναι του Μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου, ο οποίος για μια σειρά από λόγους, κυρίως με ευθύνη των λόγων και των πράξεων του ιδίου βρίσκεται σχεδόν απομονωμένος από την υπόλοιπη Σύνοδο.

Ωστόσο ο Μόρφου Νεόφυτος, με τους λόγους του, διατηρεί μια αξιοσημείωτη υποστήριξη από μερίδα του λαού, που συμφωνεί με τα λεγόμενα του και τον στηρίζει σθεναρά. Οι πιθανότητες του ωστόσο να βρεθεί στο τριπρόσωπο θα λιγοστέψουν αρκετά, εάν υπάρξει συσπείρωση μεταξύ των υπολοίπων Ιεραρχών. Η συσπείρωση θα επιτευχθεί μόνο εάν υπάρξουν αποχωρήσεις, από εκείνους τους Ιεράρχες που επέδειξαν ενδιαφέρον αλλά προέρχονται όλοι από την ομάδα των «Αρχιεπισκοπικών». Θα πρέπει δηλαδή οι Πάφου Γεώργιος, Κωνσταντίας Βασίλειος, Καρπασίας Χριστοφόρος και Κιτίου Νεκτάριος, να συμφωνήσουν σε ένα όνομα εκ των τεσσάρων, έτσι να διασφαλίσουν πως θα επικρατήσουν του Μόρφου και θα εισέλθουν στο τριπρόσωπο.

Τώρα, στο σενάριο που ο Μόρφου επικρατήσει και εισέλθει με τους Λεμεσού και Ταμασού στο τριπρόσωπο, τότε οι Συνοδικοί θα έχουν απέναντι τους τρεις επιλογές, με τις οποίες θα έχουν διαφορές και θα καταλήξουν στην τελική τους απόφαση στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, που έχει να κάνει με τη δυνατότητα συνεννόησης, την κοινή προσέγγιση ζητημάτων, αλλά και άλλων κριτηρίων όπως η ηλικία.

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.