Περαιτέρω αποκλιμάκωση σημείωσε τον Ιούνιο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς αυξήθηκε 1,8% από 2,8% τον Μάιο και έναντι αύξησης 12,1% τον Ιούνιο πέρυσι.

Αποκλιμάκωση, η οποία οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη μεγάλη πτώση των τιμών σε ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο και πετρέλαιο.

Αντίθετα, ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής αυξήθηκε 12,2%, ενώ νέες ανατιμήσεις καταγράφηκαν και σε ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. ένδυση- υπόδηση, είδη νοικοκυριού, αυτοκίνητα- μοτοσυκλέτες κ.λπ.), οφειλόμενες κατά κύριο λόγο στον «πληθωρισμό απληστίας», όπως τον χαρακτηρίζουν στελέχη της Τραπέζης της Ελλάδος.

Ειδικότερα, σε ένα έτος υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (9,5%), Κρέατα- γενικά (11,4%), Ψάρια- γενικά (6,7%), Γαλακτοκομικά και αυγά (15,3%), Έλαια και λίπη (14,2%), Φρούτα- γενικά (10,3%), Λαχανικά- γενικά (14,7%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (10,9%), Λοιπά τρόφιμα (15,6%), Καφέ- κακάο- τσάι (10,5%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (13,2%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (8,1%). Αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν επίσης σε: Ένδυση και υπόδηση (5,9%), Ενοίκια κατοικιών (4,5%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,5%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (2,1%), Υγραέριο (11,2%), Στερεά καύσιμα (27,9%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (4,7%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,1%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,9%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (9,3%), Οικιακές υπηρεσίες (7,9%), Φαρμακευτικά προϊόντα (18,8%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (1,5%), Αυτοκίνητα καινούργια (4,3%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (9%), Μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες (6,6%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (11,5%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (5%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,5%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (7%), Κινηματογράφοι- θέατρα (10,9%), Πακέτο διακοπών (6,4%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,1%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (4,8%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,5%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (5,4%), ‘Αλλα προσωπικά είδη (5,5%), Ασφάλιστρα υγείας (5,7%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (2,1%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Φυσικό αέριο (54,7%), Ηλεκτρισμό (21,7%), Καύσιμα και λιπαντικά (21,4%), Πετρέλαιο θέρμανσης (20,7%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,7%) και Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (0,8%).

Ενώ, μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου, νέες ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε: Χοιρινό (1,5%), Ψάρια νωπά (5,4%), Τυριά (0,8%), Φρούτα νωπά (28,8%), Πατάτες (4,6%), Ένδυση και υπόδηση (3,4%), Ενοίκια κατοικιών (0,4%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2,5%), Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,7%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (5,4%), Κινηματογράφους- θέατρα (5%) και Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,3%).
Αντίθετα, οι τιμές κινήθηκαν πτωτικά σε: Ηλεκτρισμό (2,5%), Φυσικό αέριο (16,8%), Αλλαντικά (3%), Γάλα νωπό πλήρες (2,2%), ‘Αλλα βρώσιμα έλαια (4,8%), Λαχανικά νωπά (1,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%) και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,6%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούνιο 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*12,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.

*3,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*5,9% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*7,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

*7,7% στην ομάδα «», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

*3,6% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, πακέτο διακοπών.

*2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

*6,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*4,2% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

*11,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.

*7,6% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς.

*2,7% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Μεταξύ Ιουνίου και Μαΐου εφέτος, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε τον Ιούνιο εφέτος 2,8%, έναντι αύξησης 11,6% ένα έτος πριν. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,9%, έναντι αύξησης 2,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.