Ολόκληρη η λατρεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας είναι οργανωμένη γύρω από το Πάσχα, που είναι το Τέλος μιας μακράς περιόδου πριν από την Ανάσταση (Τριώδιο και Σαρακοστή) και η Αρχή μιας άλλης περιόδου, πριν από την ημέρα της Πεντηκοστής.

Πολύ πριν αρχίσει η Σαρακοστή η Εκκλησία μας αναγγέλλει ότι πλησιάζει και μας καλεί να μπούμε στην περίοδο της προετοιμασίας γι’ αυτήν. Οι τρεις πρώτες εβδομάδες του Τριωδίου θεωρούνται προπαρασκευαστικές για το Στάδιο της Μ. Σαρακοστής.

Τριώδιο ονομάζεται η περίοδος που ξεκινά την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Την ονομασία της την έχει πάρει από το ομώνυμο εκκλησιαστικό βιβλίο, που επίσης καλείται Τριώδιο και περιλαμβάνει τους ύμνους που ψάλλονται στις εκκλησίες τη συγκεκριμένη περίοδο.

Οι ύμνοι αυτοί έχουν τρεις ωδές, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ύμνους της εκκλησίας μας , που έχουν εννέα ωδές. Γι’ αυτό και η συγκεκριμένη περίοδος ονομάστηκε Τριώδιο. Τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Τριωδίου, οι χριστιανοί ετοιμάζονται για τη μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής. Κάθε Κυριακή αυτών των εβδομάδων έχει τη δική της σημειολογία:

Η πρώτη, η Κυριακή του Τελώνη και Φαρισαίου προτρέπει τους χριστιανούς να είναι ταπεινοί, όπως ο Τελώνης, και να αποφεύγουν την υπερηφάνεια και έπαρση του Φαρισαίου.

Η δεύτερη, η Κυριακή του Ασώτου, διδάσκει την αξία της μετάνοιας και το μεγαλείο της συγχώρησης. Όλοι καλούμαστε να μιμηθούμε την μετάνοια του Ασώτου και να ζητούμε ταπεινά συγχώρεση από αυτούς τους οποίους βλάψαμε.

Το Σάββατο πριν από την τρίτη Κυριακή ονομάζεται Ψυχοσάββατο ή Σάββατο των Ψυχών. Καθιερώθηκε από την Εκκλησία ως ημέρα που προσευχόμαστε και προσφέρουμε κόλλυβα για όλους αυτούς που για διάφορους λόγους δεν μνημονεύονται στα μνημόσυνα, όπως είναι οι άνθρωποι που δεν έχουν συγγενείς για να τους κάνουν μνημόσυνα. Παρόλο που κάθε Σάββατο είναι αφιερωμένο από την Εκκλησία μας στους θανόντες , το Ψυχοσάββατο έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί η επόμενη Κυριακή είναι η Κυριακή της Απόκρεω, η οποία αναφέρεται στη Δευτέρα Παρουσία και στη μέλλουσα Κρίση κι έτσι παρακαλούμε το Θεό από την προηγούμενη να αναπαύσει τις ψυχές των κοιμηθέντων.

Η τρίτη, η Κυριακή της Απόκρεω, όπως αναφέραμε προηγουμένως, αναφέρεται στη Δευτέρα Παρουσία και στην κρίση που θα πραγματοποιηθεί τότε, καθώς και στη χριστιανική Αγάπη. Ονομάζεται έτσι, γιατί είναι η τελευταία ημέρα που οι χριστιανοί επιτρέπεται να φάνε κρέας. Η εβδομάδα που ξεκινά ονομάζεται και εβδομάδα της Τυρινής, γιατί επιτρέπεται η βρώση τυροκομικών προϊόντων, αυγών και ψαριών.

Η τέταρτη, η Κυριακή της Τυροφάγου, αναφέρεται στην εξορία των πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο. Το ευαγγέλιο της ημέρας παροτρύνει τους πιστούς να νηστεύουν χωρίς αυτοπροβολή, να συγχωρούν όσους τους έχουν βλάψει και να διάγουν βίο ενάρετο και ελεήμονα. Ο εσπερινός της Τυροφάγου ονομάζεται εσπερινός της συγγνώμης ή της συγχώρησης, διότι πλησιάζουμε τον ιερέα και ο ένας τον άλλο, ζητώντας συγχώρεση για τις αμαρτίες μας. Στο τέλος του εσπερινού ο ιερέας διαβάζει την προσευχή του οσίου Εφραίμ:

«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, φιλαρχίας, καί ἀργολογίας μη μοι δως.

Πνεῦμα δέ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ.

Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταίσματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Αμήν».

Ακολουθεί η Καθαρά Δευτέρα, όπου με αυτήν ξεκινά η περίοδος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Περίοδος νηστείας, προσευχής, περισυλλογής, που μας προετοιμάζει για τη Μεγάλη Εβδομάδα και την Ανάσταση του Κυρίου. Μας θυμίζει την σαρανταήμερη νηστεία που έκανε ο Χριστός στην έρημο.

Η Εκκλησία μας ονομάζει την περίοδο της Μ. Σαρακοστής Στάδιο των αρετών. Καλό στάδιο, λοιπόν και καλό αγώνα για όλους.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.